Italien den ene eller anden side?
Fra : Thomas H.

Dato : 05-04-07 08:53

Hej,

Vi kører til Rom engang i maj og hjemturen havde jeg egentlig planlagt op
langs kysten modsat Rom op til Venedig, men når man kigger på bl.a. Google
Earth ser der nævnt kedeligt ud rent landskabsmæssigt og der er heller ikke
de store strande. Ville det være flottere at køre op langs middelhavskysten
og så skrå ind over et sted over Tuscana?

Thomas

Fra : Mouritzen/Lykkeboe

Dato : 05-04-07 15:53

Thomas H. skrev:
> [...]
> de store strande. Ville det være flottere at køre op langs middelhavskysten
> og så skrå ind over et sted over Tuscana?

Turen på østkysten fra Rom og nordover er også lidt "kedelig" sine
steder, f.eks. henover Arno-flodens udløb... men så kunne man jo smutte
ind til Pisa og se et vist tårn Andre steder er der skønne bjerge og
strande og knap så "charterferie-agtigt" som vestkysten, - prøv at se de
steds-specifikke fotos, man kan klikke sig ind på på Google Earth for
inspiration.
Og kører I ad øst-kysten må I ikke snyde jer selv for
nationalparken/kysten Cinque Terre lige nord La Spezia.
VH Bente

Fra : Thomas H.

Dato : 06-04-07 16:11

"Mouritzen/Lykkeboe" <hemli@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> inspiration.
> Og kører I ad øst-kysten må I ikke snyde jer selv for
> nationalparken/kysten Cinque Terre lige nord La Spezia.

Jeg bliver lidt forvirret, bytter du ikke om på vest- og østkysten?

Fra : Mouritzen/Lykkeboe

Dato : 07-04-07 13:08

Thomas H. skrev:

> Jeg bliver lidt forvirret, bytter du ikke om på vest- og østkysten?

Doh!
- sorry, 5 Terre er jo vestkysten
Bente

Fra : Asle Bjerva

Dato : 05-04-07 18:59

Thomas H. wrote:
> [...]
> landskabsmæssigt og der er heller ikke de store strande. Ville det
> være flottere at køre op langs middelhavskysten og så skrå ind over

Vi kjørte samme rute i fjor sommer. Roma - Terni ( med Marmorfossen -
vannfall som skrus på et antall ganger pr. dag)
http://www.cascatamarmore.it/index.php
Deretter til Spoleto
http://www.comune.spoleto.pg.it/
Deretter til Assisi
http://www.umbria.org/assisi/Defaulteng.htm
Videre over fjellpasset til Mercato og avstikker til SanMarino
http://www.visitsanmarino.com/
Deretter ned til Rimini og langs kysten med et utall av større og mindre
badesteder
Til Ravenna
http://www.turismo.ravenna.it/index.php?lang=2
Deretter over flate po-deltaet til Chioggia og Mestre / Venezia

Veien er stort sett 4 felt motorvei uten avgift, da det er den gamle
autostradaen. Det pågikk utbedringsarbeider på veien, men det er lite
trafikk der i forhold til på autostradaene så det var ikke køer.

Garmin Mapsource mener at Autostrada Roma - Firenze - Bologna - Padova -
Venezia er 540 km og skal ta 4 timer.
Mens ruten Roma Terni - Spoleto - Assisi - San Marino - Rimini - Ravenna -
Venezia er 590 km.
Vi brukte en hel dag på den runden, med relativt korte stopp for sightseeing
under veis.
Ellers er det strender nesten uavbrutt fra Pesaro til alngt forbi Rimini på
Adriaterhavssiden.

--
AsleB;Oslo

Fra : Thomas H.

Dato : 06-04-07 16:28

"Asle Bjerva" <abuse@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sightseeing under veis.
> Ellers er det strender nesten uavbrutt fra Pesaro til alngt forbi Rimini

Ok din tur går jo ikke langs kysten, men der er måske mange fede steder inde
i landet? Cascata delle Marmore kunne jeg da godt tænke mig at se, og hvis
der er søer man kan bade i inde i landet, kunne det da være man skulle
overveje det i stedet.

Fra : Bjarne

Dato : 06-04-07 17:35

Thomas H. skrev:
> [...]
> de store strande. Ville det være flottere at køre op langs middelhavskysten
> og så skrå ind over et sted over Tuscana?

Hvis det var mig, ville jeg nok prøve at tage motorvejen fra Roma til
Viterbo.
Og så via SR 143, SR 71 og SR2 til Siena.
Videre ad Chianti-ruten, hedder den vist, til Firenze.
Undgå at komme ind i Firenze, men fortsætte med motorvej nordpå.

Et meget hyggeligt sted at holde pause før Brennero er Hotel Post i
Chiusa/Klausen.

vh
Bjarne

Fra : Thomas H.

Dato : 06-04-07 18:10

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Undgå at komme ind i Firenze, men fortsætte med motorvej nordpå.
>
> Et meget hyggeligt sted at holde pause før Brennero er Hotel Post i

Ok men planen er at tage motorvej mest muligt derned, være 4-5 dage i Rom og
så opleve lidt på vejen hjem, så der ville jeg helst gennem nogle flotte
områder med bjerge, vandfald, søer og helst også lidt små hyggelige byer.

Fra : Bjarne

Dato : 06-04-07 22:41

Thomas H. skrev:

> [...]
> områder med bjerge, vandfald, søer og helst også lidt små hyggelige byer.

Jamen så er planen også blevet rigtigt forstået, og forslaget gik i den
retning.
Spørgsmålet er så, hvor lang tid det må tage, for man kan hurtigt bruge
meget tid, når man forlader motorvejen i Italien og kører ad småveje.

Personligt synes jeg ikke, der er ret meget eksotisk ved motorvejen fra
Verona til Brennero, men kan bedre lide turen fra Genova hen over San
Bernardino passet og Bregenz.
Men så er vi jo ovre på "vestkysten"

Bjarne

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 07-04-07 16:27

Hej Thomas!
Jeg vil advare jer mod at køre rundt i Rom på grund af den tætte trafik
(oplevede det i bussen på indfaldsvejen til Rom). Jeg var med en kammerat på
tur til Rom i sidste uge i september sidste år. Jeg vil anbefale jer "Plus
Camping Roma" i Roms vestlige udkant. Derfra er der gode bus og
metroforbindelsen ind til Rom.
I kan finde "Plus Camping Roma" og andre overnatningssteder på denne
hjemmeside http://www.danish.hostelworld.com/index.php Hvis I vil lede efter
overnatninger i Rom på førnævnte hjemmeside skal I skrive Rome (engelsk navn
for Rom) i søgefeltet. Jeg vil anbefale jer, at I tager mindst en uge i Rom
på grund af de mange seværdigheder.
Mvh. Jesper

Fra : Thomas H.

Dato : 07-04-07 22:53

"Jesper Pedersen" <jesperp04@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (engelsk navn for Rom) i søgefeltet. Jeg vil anbefale jer, at I tager
> mindst en uge i Rom på grund af de mange seværdigheder.

Vi har fundet et hotel, så bilen bliver parkeret og så bliver det med bus
eller til fods

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 08-04-07 15:14

Hej Thomas!
Her er en side om forskellige billetter til den offentlige trafik i Rom
http://www.villageflaminio.com/absolutenm/templates/articoli.asp?articleid=233&zoneid=22
Billetten til 4 euro gælder i 24 timer. Det ved jeg fra da jeg var i Rom
sidste år.
Mvh. Jesper