GS500F, vibrationer ved 6k+ omdrejninger
Fra : kapsel@gmail.com

Dato : 09-04-07 16:43

Hej,

Jeg er for nyligt blevet lykkelig ejer af en GS500F (2004) som kun
havde kørt omkring 4000 km. - alt service er blevet overholdt, og det
hele er ren lykke.

Bort set fra.. Jeg har et ret underligt problem med nogle vibrationer
ved alt over 6.000 omdrejninger, vist nok uanset gear. Den anden dag
strammede jeg alle skruer på kåben, nogle af skruerne kunne nærmest
drejes flere gange rundt før de var strammet til - det løste dog ikke
problemet, men det bekymrer mig lidt hvis alle skruer stille og roligt
er ved at falde ud pga. vibrationer.

Har I nogle bud på hvad der kan være skyld i vibrationerne?

mvh.,

Kasper

Fra : tp

Dato : 09-04-07 17:21

[...]

er det nogle få viberationer i håndtagene i et område på måske 5500 til 6000
omdrejninger? Hvis ja, har de fleste mc'ere sådan en finesse (ikke
nødvendigvis ved netop dette omdr. tal)...

Fra : kapsel@gmail.com

Dato : 09-04-07 17:29

> er det nogle få viberationer i håndtagene i et område på måske 5500 til 6000
> omdrejninger? Hvis ja, har de fleste mc'ere sådan en finesse (ikke
> nødvendigvis ved netop dette omdr. tal)...

Nej, det er meget tydeligt at høre, det er en høj irriterende lyd som
jeg er 100% sikker på ikke skal være der.

Fra : André S Hansen

Dato : 09-04-07 17:31

<kapsel@gmail.com> skrev i en meddelelse

Har I nogle bud på hvad der kan være skyld i vibrationerne?

mvh.,

Kasper

Karburator ude af sync, kæde forkert indstillet, men GS500E/F motor vil
altid ryste mellem 5000 og 6000 omdrejninger, det gør de næsten alle,
Men skal ikke ryste så meget, at man ikke kan holde ud at køre på den.
Mine styrender løsner sig også med tiden, er begyndt at give dem gevindlim,
der kan løsnes med tool igen.

Mvh
André S Hansen

Fra : kapsel@gmail.com

Dato : 09-04-07 17:40

On Apr 9, 6:30 pm, "André S Hansen" <bobbleboyfjernde...@webspeed.dk>
wrote:
> [...]
> Mine styrender løsner sig også med tiden, er begyndt at give dem gevindlim,

Den ryster fra 6000 og opefter - og jeg tror det er noget der sidder
løst foran på cyklen som får vibrationerne til at komme. Det lyder
meget som om at det kommer oppe fra højre side, men det er svært at
sige. Man kan sagtens køre over 6000 omdrejninger på den, men lyden er
generende. Min onkel som er mc kørerlærer kørte en tur på den her i
påsken, han gav mig ret i at lyden ikke burde være der, og vi forsøgte
som sagt at spænde så meget som muligt - uden held. Han har selv flere
skole GS500'ere som ikke siger sådan, og han er vant til at skrue på
hans veteran motorcykler.

Fra : Bongo

Dato : 09-04-07 18:20

> [...]
>drejes flere gange rundt før de var strammet til - det løste dog ikke
>problemet, men det bekymrer mig lidt hvis alle skruer stille og roligt

Jeg havde et ligende problem på min GSer efter jeg havde haft kåben af. Og
skruerne der holder kåben er ikke meget bevendt. :-\ En opspænding hjalp
lidt og over tid fortog det sig igen. Så vidt jeg husker, skal der sidde
nogle gummipakninger på nogle centrale anslagsflader?

Vh Bongo

Fra : Michael Friis

Dato : 09-04-07 19:54

Hej
Jeg har selv en 2004 GS 500 F der har kørt 7200 KM
Jeg har ikke problemet, så noget må der være galt med
din, hvad det er kan jeg desværre ikke svare dig på.

Michael.

Fra : joppe

Dato : 09-04-07 20:22

Jeg havde engang en som vibrerede som bare pokker. Det var
skvulpelameller i tanken der sad løs og gik i resonans, og tank blev
skiftet på garantien.
Mon det kan være dette?

mvh Jesper

Fra : Armand

Dato : 09-04-07 21:02

> [...]
> drejes flere gange rundt før de var strammet til - det løste dog ikke
> problemet, men det bekymrer mig lidt hvis alle skruer stille og roligt

Primo:
Alle stempelmotorer vibrerer, nogle mere end andre men vibrationerne vil
altid være værst omkring et givent omdrejningstal!
Secundo:
Alle konstruktioner har en frekvens hvor de går i egensvingninger - Derfor
må der f.eks. ikke marcheres i takt på broer for det tilfælde at taktslaget
tilfældigt fanger bor-konstruktionens egensvingning og sætter dén igang med
at svaje ukontrollerbart!
En motors vibrationer vil påvirke resten af motorcyklens komponenter ved
deres individuelle egensvingningsfrekvens - På min CBR600 begynder
tankbunden at knurre højlydt med fra når tanken er ca. 1/3 fuld!
Det er ganske sikkert at der er en stump, og meget sandsynligt noget der har
med kåben at gøre, der sidder monteret anderledes eller løsere end
tidligere!

Derfor er selvransagelse det første skridt i jagten på synderen: Hvad har du
haft skilt ad siden sidste sæson??
Selv det mindste styrt kan hænde at trykke kåbestellet så kåben bliver skævt
belastet ved at spændes regelret på - Følgen kan dels være nyopståede
vibrationer og i den sidste ende trætheds-revner ved kåbeplastens svageste
øjer og monteringshuller!
En sammentapning af kåben á gaffer-tape hen over alle samlinger kan tænkes
at stoppe lyden, hvorefter det blot er at fjerne ét stykke tape af gangen
til vibrationerne genopstår.

Summa summarum:
Der er kun én vej: Sherlock Holmes metoden!
Så find bare luppen og merskumspiben frem

--
Armand.