Endnu en omgang tekniske udtryk på udenlan~
Fra : Aragorn Elessar

Dato : 09-04-07 11:09

Da' i gruppen igen.

Jeg takker endnu en gang for de gode og nyttige forklaringer og
oversættelser, nu plager jeg eder alle endnu en gang med flere udenlandske
tekniske udtryk - be' pænt om hjælp.
Nu overvejer jeg sgu snart at begå en online ordliste, så vi har noget at
falde tilbage på her i gruppen, når vi støder på tekniske udtryk på engelsk,
vi ikke forstår!

"tunnel casting crankcase" og "Dynamo electrical generation"
Tekst:
BMW also introduces the R 51/3 this year. It is the first of the newly
designed post war machines and the first ever BMW engine without any chains
in the motor. Other innovations include Dynamo electrical generation, which
produces an astonishing 160 watts (60 being the average at the time) and a
""tunnel-casting"" crankcase which would continue to be used until 1969.

"overhead valve twin"
Tekst:
BMW answers the market demand for a sidecar outfitted motorcycle with the R
67. It is BMW's first 600-cc overhead-valve twin* and the first machine over
500-cc made since the war.
*Er'ed overliggende ventiler?

"twin leading shoe"
Tekst:
Twin leading shoe front brakes** are introduced on this model and the bike
will remain unchanged until 1954. (R67'eren)
**Det er noget tromlebremse-dims, men jeg kender ikke den rette types/models
navn på dansk.

"full-swinging-arm rear suspension and leading-link front forks"
Tekst:
In motorcycle manufacture, the R 50 (26 bhp at 5,800 rpm) with
full-swinging-arm rear suspension and leading-link front forks replaces the
R 51/3.

"Earles-type forks"
Tekst:
The R 26, acclaimed for its comfort and style, is also released this year
introducing Earles-Type forks to the BMW motorcycle catalog.

Jeg kan berolige jer med, at det er de sidste tekniske oversættelser jeg har
lige nu, som jeg beder om hjælp til - jeg er nået til 1960.

På forhånd mange tak for hjælpen, I skal nok blive krediteret på hjemmesiden
under den historiske oversigt.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - jojooooow...næeh...

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 09-04-07 11:56

Aragorn Elessar skrev den 09 apr 2007 i

> Da' i gruppen igen.
>
> Jeg takker endnu en gang for de gode og nyttige forklaringer og
> oversættelser, nu plager jeg eder alle endnu en gang med flere
> udenlandske tekniske udtryk - be' pænt om hjælp.

En hjælp kunne være Haynes´ teknisk engelsk/dansk ordbog der følger med når
man køber en sådan, kan dog godt se at mange af udtrykkene er specielle.

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-07 13:01

On Mon, 9 Apr 2007 12:09:07 +0200, Aragorn Elessar wrote:

> [...]

> ""tunnel-casting"" crankcase which would continue to be used until 1969.

Det er en ganske almindelig dynamo der tales om, det fine udtryk er noget
pjat. Det samme med "tunnel casting crankcase", sansynligvis blot en
"arbejdsprocess"

> "overhead valve twin"

Topventiler

> "twin leading shoe"

Tromlebremse med to påløbende bremsesko

> "full-swinging-arm rear suspension and leading-link front forks"

Svinggaffel affjedring for og bag.

> "Earles-type forks"

Engelsk opfinder af den katastrofe disse svinggaffel forgafler var.
Notorisk kendt for at gå i "tank slappers", altså det selvsving hvor styret
slår fra side til side mod styrstoppene.

> På forhånd mange tak for hjælpen, I skal nok blive krediteret på hjemmesiden
> under den historiske oversigt.

s'artig

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Futte & Co.

Dato : 09-04-07 13:28

Orla Pedersen wrote:

> Tromlebremse med to påløbende bremsesko

Som også kaldes dobbeltvirkende tromlebremse

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-07 14:42

On Mon, 09 Apr 2007 14:28:14 +0200, Futte & Co. wrote:

> Som også kaldes dobbeltvirkende tromlebremse

Det har jeg ligot aldrig hørt dem omtalt som. Selvforstærkende, dobbelt
aktiverede, og meget andet, jeg mener, alle tromlebremser er
dobbeltvirkende uanset aktiveringsmåde. :-/

Fra : Perminator

Dato : 09-04-07 18:04

Hej Orla mfl.
meddelelse >
>jeg mener, alle tromlebremser er
> dobbeltvirkende uanset aktiveringsmåde. :-/

Næh, hvis der kun er een "bremsenøgle" som aktiverer begge bremsebakker,
(som er forankret i samme punkt,diametralt modsat bremsenøglen) regnes den
ene bakke som påløbende (størst bremseevne), mens den anden regnes som
medløbende, og dermed med mindre bremseevne.

Min kilde er Politikens: "Motorcykel og Knallert" årgang 1956, side 114.

Heri kalder man en bremse, hvor de 2 bakker aktiveres af hver sin nøgle
(påløbende forstås) for Duplex-bremse.

Ift. BMW, opgives R25/3 s bremser med: Begge hjul diameter 160mm; bredde
35mm.
R50s bremser opgives til: forhjul, diameter 200mm. bredde 35mm, (2 påløbende
sko), mens bagbremsen opgives til: diameter 200 mm, bredde 35 mm.
R67/3 og R60 har helt identiske specifikationer på bremserne.

"Perminator"
Per Misser
CX500 Eurosport 82

Fra : Armand

Dato : 09-04-07 15:29

"Futte & Co." <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> skrev i en meddelelse

> Som også kaldes dobbeltvirkende tromlebremse

Er det nu også det?
Jeg regner dobbeltvirkende tromlebremse for at være med to sæt bakker (á
ankerplade på begge sider af navet)!?

--
Armand.

Fra : Henrik Damgaard

Dato : 09-04-07 17:51

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>
> Er det nu også det?
> Jeg regner dobbeltvirkende tromlebremse for at være med to sæt bakker (á

Er det ikke det man kalder duplexbremser (når de er engelske). Forskellen
til almindeligt dobbeltvirkende ( En "leading shoe" og en "trailing shoe")),
så er der her til begge bakker en drejeaksel til at trykke bakken ud og en
forbindelsesarm mellem de to arme der påvirker dem, således at begge bakker
er "leading". Altså presses ud i påløbsretningen. De findes fx. på datterens
Honda CB 350 K4 modellen lige inden skivebremser.
Og så er der vist et påskeæg til dem, der påstår, at det her kan forstås
)

Mvh
Henrik

Fra : Futte & Co.

Dato : 09-04-07 18:58

Henrik Damgaard wrote:
> [...]
> Honda CB 350 K4 modellen lige inden skivebremser.
> Og så er der vist et påskeæg til dem, der påstår, at det her kan forstås

Jow tak klart klart

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70

Fra : Armand

Dato : 09-04-07 21:08

"Henrik Damgaard" <anfe@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "
> Og så er der vist et påskeæg til dem, der påstår, at det her kan forstås
> )

Som for alle adre fremmedsprog (og dét er dette jo egentlig), er det enkelt
at forstå for den der mestrer pågældende sprog, imens det vil være det rene
volapyk for udenforstående!

--
Armand.

Fra : Futte & Co.

Dato : 09-04-07 18:50

Armand wrote:
> [...]
>>

> Er det nu også det?
> Jeg regner dobbeltvirkende tromlebremse for at være med to sæt bakker (á

Nææe, det hedder dobbelt dobbeltvirkende , eller 2 dobbeltvirkende,
meningen er den samme , enkelt , ik
enkelt er normale gammeldavs med udpresning i een side, dobbelt er når
bakkerne presses ud i begge sider.
Man kan også kalde det for duplex og semplex, hvilket , vist nok ,
betyder det samme. Kig her : http://www.classicrace.dk/bremser.html

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 25-04-07 00:57

"Futte & Co." <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> wrote in message

> [...]
> Victoria KR26N Aero, 1954, til salg, semplex bremser på 2 hjul
> Triumph Bonneville, 1969, duplex og semplex bremser

*med lille forsigtigt forespørgende stemme og en forsigtigt prøvende finger
rakt tøvende op*...hvad blev I enige om at det hed???

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - ...badøuwdangdonnng...

Fra : EK

Dato : 11-04-07 20:42

Aragorn Elessar <AragornDK@gmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:461a10a8$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
> Da' i gruppen igen.

Klip

Jeg vil gerne forsøge. Jeg synes Orlas forklaring virker noget BMW-negativ

Jeg har selv i mine unge dage kørt forskellige Bimmere og havde nogen gode
oplevelser med dem.
Kørte R25/3, R50 (med svingarme) og R75/5(den første privatejede i DK). Så
var jeg færdig med BMW og har siden kun kørt Honda.

Det er klart, at en hver fabrik vil fremhæve, de ting de synes er vigtige
for deres mærke.

"tunnel casting crankcase"

Dette er "ikke bare en proces". BMW var de eneste, der støbte krumtaphuset
i et stykke. Alle andre havde samlinger - som regel på langs af motoren.
En enhed støbt i et stykke, er naturligvis ikke tilbøjelig til at lække
olie, som næsten alle andre mc gjorde på det tidspunkt.

og "Dynamo electrical generation"

Ja, det er ganske vist ikke en særlig speciel dynamo, men udover den store
ydeevne, var den indbygget foran i motorblokken - godt beskyttet, hvorimod
næsten alle, hvis ikke alle andre havde dynamoen siddende, som en
selvstændig enhed ude på motoren.

> [...]
> BMW also introduces the R 51/3 this year. It is the first of the newly
> designed post war machines and the first ever BMW engine without any

BMW brugte overhovedet ingen kæder, hverken til knaster, til primær eller
sekundær drivlinie. Forrest i blokken var der monteret fire skråtskårne
tandhjul. Et var drivhjulet, som sad på krumtappen (bag dynamoen), derudover
var der to (et til hver knastaksel) og et til at drive oliepumpen, som
modsat andre også sad inde i motoren.

> "overhead valve twin"

Ja, det er overliggende ventiler (modsat sideventiler, som nogen brugte). At
det er "Twin" er logisk med en tocylindret boksermotor.

> "twin leading shoe"
> Tekst:
> Twin leading shoe front brakes** are introduced on this model and the bike
> will remain unchanged until 1954. (R67'eren)

Ja, tyskerne kaldte dem også duplex- eller Doppelnocken-bremser.

Der var to arme på ankerpladen, som blev trukket sammen af et bowden-kabel
fra bremsehåndtaget. Dette havde en rimelig god effekt på bremseevnen
(skiver var ikke opfundet endnu), idet begge bremsebakker derved blev
presset ud mod tromlen.

> "full-swinging-arm rear suspension and leading-link front forks"

Disse modeller havde svingarmsophæng både foran og bag. Det gav en særdeles
behagelig affjedring. Det var dog nødvendigt med nøjagtig justering af lejer
og dæmperne måtte ikke være slidte. Var dette tilfældet, blev kørslen noget
duvende og med en tendens til uro i styret.
Hvis tingene blev ordentlig vedligeholdt og man forstod at bruge
friktionshåndtaget i kronrøret, synes jeg ikke at de havde særlig tendens
til "tank-slapping.

> "Earles-type forks"
> Tekst:
> The R 26, acclaimed for its comfort and style, is also released this year
> introducing Earles-Type forks to the BMW motorcycle catalog.

Aner ikke, hvem Earles er, men måske har Orla ret i, at han har opfundet
svingarmsophænget

Mvh
Erik

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 11-04-07 21:27

EK skrev:
> [...]
>>
> Klip
> Jeg vil gerne forsøge. Jeg synes Orlas forklaring virker noget BMW-negativ

Fyyy ha da Orla! - tænk at glemme at lægge dig i støvet i grænseløs
beundring over for dette ædle Mærke

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-07 21:51

On Wed, 11 Apr 2007 22:27:11 +0200, "J.C.Kløve" wrote:

> Fyyy ha da Orla! - tænk at glemme at lægge dig i støvet i grænseløs
> beundring over for dette ædle Mærke

Ja, det er skræmmende, men specielt når at det kommer til Ernie Earles, og
de ufatteligt mange liv at han har på samvittigheden, så fatter jeg ikke at
dette ædle mærke lå næsegrus for ham. :-/

Fra : EK

Dato : 11-04-07 22:36

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1fxhfvhkk1204.1qr22l0dbu7o4$.dlg@40tude.net...

> [...]
at
> dette ædle mærke lå næsegrus for ham. :-/

Hej Orla,
jeg håber da så sandeligt, at du har set mit efter min første sætning !

Jeg ved bare, at spørgeren er blå/hvid-fan, så derfor min længere udredning.

Hvor ædelt mærket er, skal jeg lade være usagt - jeg skal bare ikke have
flere af slagsen...
jeg fik rigeligt af 75/5´eren, som på ingen måde levede op til mine
forventninger.

Hvad er ham Ernie for en størrelse - har han ellers bedrevet noget
(fornuftigt)?
Mvh
Erik

Fra : Orla Pedersen

Dato : 12-04-07 07:08

EK wrote:

> Hej Orla,
> jeg håber da så sandeligt, at du har set mit efter min første sætning !

Jo-jo

> Jeg ved bare, at spørgeren er blå/hvid-fan, så derfor min længere udredning.

Jo-deet. Og flot er det at samle en masse historie om et mærke.

> Hvor ædelt mærket er, skal jeg lade være usagt - jeg skal bare ikke have
> flere af slagsen...

Jeg kunne godt lokkes af R1200S, men det er uden for økonomisk rækkevidde.

> Hvad er ham Ernie for en størrelse - har han ellers bedrevet noget
> (fornuftigt)?

Han var englænder, og designede stel for nogle småfabrikker derovre, men
hans gennembrud var svingforgaflen, (ikke at forveksle med de korte
svingarme som på NSU), og når at man ser det originale design, så græmmes
man over hvor lidt forstand den mand havde på hvorledes kræfterne fordeles
over materialerne. BMW ryddede retfærdigvis op i designet, men det ændrer
ikke på det faktum at vægtfordelingen i konstruktionen gør forgaflen til
et pendul, og som Du selv er inde på, kan forgaflen ikke leve uden en
markant styredæmper, og som sådan er konstruktionen jo fra starten
"defekt".

Prøv selv at google på "earles fork"

mvh
Orla

Fra : EK

Dato : 13-04-07 23:46

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:evkib3$mm5$1@abbeden.bunk.cc...
> EK wrote:

KLIP

> Jeg kunne godt lokkes af R1200S, men det er uden for økonomisk rækkevidde.

Hvis jeg overhovedet skulle kunne lokkes på en BMW igen, så ville det være
K1200 med den nye motor, men det er jo næsten også en japaner-model

> [...]
> et pendul, og som Du selv er inde på, kan forgaflen ikke leve uden en
> markant styredæmper, og som sådan er konstruktionen jo fra starten

Affjedringsmæssig var de behagelige, men rent styremæssigt vil jeg give dig
ret i, at det var et misfoster til en solomaskine.
Det med styredæmperen kan diskuteres - man skulle heller ikke stramme den
for hårdt, for så fik man rigtig gang i slingervalsen.
Som jeg skrev var den type meget afhængig af at lejer og dæmperne ikke var
slidte og lejerne måtte ikke have det mindste slør, men heller ikke være
spændt for hårdt. Styredæmperen skulle man også lige have spændt helt
korrekt, så alt i alt, så var det en om´er, men det varede jo en del år før
BMW gik tilbage til alm. forgaffel.
Iøvrigt indebar hele konstruktionen også at maskinen løftede sig både for og
bag når man vred øret på den. Derfor fik den i Tyskland også øgenavnet
"Gummikuh" = gummiko.

> Prøv selv at google på "earles fork"

Ja, det vil jeg prøve - tak
mvh
Erik

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-07 08:19

On Sat, 14 Apr 2007 00:45:46 +0200, EK wrote:

> Ja, det vil jeg prøve - tak

Og så må jeg lige rette min alzheimers, det er ikke Ernie, men Ernest
Earles.

Og BMW har gjort det igen-igen, og denne gang uden at betale royalty, K1200
duolever er en Hossack opfindelse.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-04-07 00:11

EK skrev:

> BMW brugte overhovedet ingen kæder

Jo - i gashåndtaget på fx. en 90S
Hans
http://kortlink.dk/2rrz

Fra : EK

Dato : 13-04-07 23:31

Hans Paulin (6310) <me@privacy.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:461ebc72$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Jo - i gashåndtaget på fx. en 90S
> --

Jo, jo, men den kom jo først meeeget senere end de omtalte modeller.

Mvh
Erik

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 25-04-07 01:07

"EK" <downloading@webspeed.dk> wrote in message

> [...]
> til "tank-slapping.

> Aner ikke, hvem Earles er, men måske har Orla ret i, at han har opfundet

Hej Erik, og mange tak for god og grundig forklaring på de forskellige
udtryk/spm. *dybt buk*

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk