Hjælp til teknisk eng. oversættelse
Fra : Aragorn Elessar

Dato : 08-04-07 06:06

Hej i gruppen.

Jeg sidder denne årle påskemorgen og er i gang med en oversættelse af BMWs
mc-historie til min bimmerhjemmeside, og jeg er stødt på følgende teknisk
belastede udtryk, som jeg ikke kender de rette danske ord for.
Der skulle vel ikke være en venlig, engelsk teknik-kyndig og morgenduelig
sjæl, der kan hjælpe med at oversætte følgende:

"centrifugal ignition timing"
samt
"ratchet-action pedal shifting for it's 4-speed transmission"
og
"the centrifugal system's "thrower plates""

De to første drejer sig om BMW R24, den sidste om R50/2 og R51/2.

På forhånd tak for enhver hjælp.

Venlig hilsen

Aragorn_DK - som ved nogenlunde, hvad der er op og ned på en bimmer - og det
er vel det vigtigste...*gnæk*

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - næehj..

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-07 08:57

On Sun, 8 Apr 2007 07:05:50 +0200, Aragorn Elessar wrote:

> Hej i gruppen.

> Der skulle vel ikke være en venlig, engelsk teknik-kyndig og morgenduelig
> sjæl, der kan hjælpe med at oversætte følgende:
>
> "centrifugal ignition timing"

cetrifugal tændinsregulering

> "ratchet-action pedal shifting for it's 4-speed transmission"

positivt stop fodgearskifte, (fra gammel dansk motorjournal)

> "the centrifugal system's "thrower plates""

Den er svær, for det afhænger af hvilket "centrifugalsystem" der er tale
om. Det er nok ikke tændingen i det her tilfælde, men sansynligvis det
centrifugal-baserede olierense system, der er indbygget i krumtappen.
"thrower plates" sidder som regel på en aksel lige før et leje, og meningen
er at pladen, som drejer med akslen, skal slynge olien væk fra akslen, og
derved forhindre stort olieudslip gennem lejet, og til omgivelserne. Det
blev brugt meget i forbindelse med gammeldags kork-tætninger, (som var alt
andet end tætte).

MEN, det passer bare ikke ret godt med R50/51/2, de har nemlig helt normale
simmerringspakdåser. :-/

Så mere tekst måske.....

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 08-04-07 09:16

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:3unt8tv6zcdw.rzqb35h7jcxe$.dlg@40tude.net...

> [...]
> andet end tætte).
>
> MEN, det passer bare ikke ret godt med R50/51/2, de har nemlig helt

Hej Orla, og tak for oversættelserne - det er en uvurderlig hjælp.
Teksten til det sidste lyder som sådan:

It is in 1949 that BMW introduces the R50/2 and R51/2. These machines are
criticized as the first evidence of compromise by the company. Referring
back to Karl Popp's "only the best is good enough" philosophy, motorcycle
enthusiasts are not pleased when they discover the rear main bearing had
been moved into the crankcase instead of given its own housing. It now
requires replacement every 10,000 miles. Adding to the disappointment, the
centrifuge system's 'thrower plates' are unable to handle the post-war
lowgrade fuel, frequently clogging with unburnt particles and blocking oil
flow.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - brummelumbumbum...

Fra : Henrik Damgaard

Dato : 08-04-07 09:47

"Aragorn Elessar" <AragornDK@gmail.com> skrev i en meddelelse

> It is in 1949 that BMW introduces the R50/2 and R51/2.
snip
.. Adding to the disappointment, the
> centrifuge system's 'thrower plates' are unable to handle the post-war
> lowgrade fuel, frequently clogging with unburnt particles and blocking oil
> flow.

I min R5 (modellen før R50 og R51) Ersatzteilliste er vist at der findes 2
"ölscleuderringe" på siden af krumtappens søler. Og i "Handbuch" er
forklaret at motoren både er tryksmurt med tandhjulspumpe samt at
stempelunderside og krydspindsleje er slyngsmurt fra krumtappen.

Mvh
Henrik

Nb
Utilfredsheden med hensyn til lejeplaceringen direkte i motorblokken (som
nævnes i din tekst) skal nok ses i forhold til at R5 modellen har
krumtaplejerne monteret hhv. i en særlig bøsning (bag) og et lejedæksel
(for).

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 08-04-07 12:24

"Henrik Damgaard" <anfe@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> nævnes i din tekst) skal nok ses i forhold til at R5 modellen har
> krumtaplejerne monteret hhv. i en særlig bøsning (bag) og et lejedæksel

Hej Henrik, og tak for input og oversættelse til tysk - som jeg ikke kan ret
meget af, men det ku' du ikke vide.
"ölscleuderringe" fik jeg til "ølsludderringe" (gad vide hvordan sådan nogle
fætre ser ud??? ), og "Ersatzteilliste" blev til "Erstatningsdelliste".
Lad det være sigende at oplyse, at jeg derudover gættede på, at Handbuch
betyder Håndbog.
Hvad angår de fagtekniske udtryk på dansk...der går det kun lidt bedre - men
det må jo næsten være sådan, når ens mekaniske erfaring strækker sig til at
kunne hælde benzin og olie på, og vaske insekter af, skifte tændrør og slås
med låseløse sidetasker og popnitter, og det er det. *gnæk*
Så er Google uudværligt - især deres billedsøgning, for så er det da muligt
for mekanisk udfordrede individer som undertegnede at søge, og så se om det
er det rene sludder man skriver, eller om der er hold i skidtet. *svedent
grin*
Det fede ved det er, at jeg da i det mindste lærer, imens jeg slås med min
oversættelse.
Så: Tak for hjælpen, det er altid spændende at lære mere om det, vi holder
af:
Motorcykler.

Venlig hilsen

Aragorn_DK - der nu har lært, hvad en krumtap er! Yay! Go me! \o/

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - baaa-ra-ba-ba-bammmm...

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-07 10:18

On Sun, 8 Apr 2007 10:16:19 +0200, Aragorn Elessar wrote:

> [...]
> centrifuge system's 'thrower plates' are unable to handle the post-war
> lowgrade fuel, frequently clogging with unburnt particles and blocking oil

Yes, det er cetrifuge "oliefilteret". Det består, som jeg husker det, af en
cirkulær skål som olien skal passere på sin vej til plejlstangslejerne.
Snavs og sodpartikler centrifugeres ud af olien, og lægger sig som en fast
masse i periferien af pladen. Problemet opstår når pladen er fuld, og olien
ikke kan passere :-| Og rensning kræver total adskillelse af motoren :-/

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 08-04-07 12:25

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:l0xyrdurny2m.12odrzqu39dj.dlg@40tude.net...
-kåt-

Hej Orla.

Hm, det lyder sgu da ikke skidesmart?
Takker for oplysningerne.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - hum-bummelum...

Fra : Henrik Damgaard

Dato : 08-04-07 09:28

meddelelse news:3unt8tv6zcdw.rzqb35h7jcxe$.dlg@40tude.net...

> cetrifugal tændinsregulering

Helt enig

> positivt stop fodgearskifte, (fra gammel dansk motorjournal)

Hedder det ikke "sekventielt gearskifte" på moderne dansk. Altså at
gearpedalen går tilbage til samme udgangsposition efter hvert skifte, og der
kan i en bevægelse kun skiftes et enkelt gear op eller ned. Faktisk havde
BMW jo ( fx. på min R5) en ekstra geararm på højre side af gearkassen hvor
man med hånden kunne skifte gennem alle 4 gear på en gang! Meningen var vist
at komme hurtigt til fregear.

> [...]
> andet end tætte).
>
> MEN, det passer bare ikke ret godt med R50/51/2, de har nemlig helt

Var det ikke en slags slyngsmørring af bl.a. plejlstangens krydspindsleje.
Olien bliver slynget (af nogle skiver, som Orla skriver) fra bundkarsolien
og ud til bunden af stemplerne både for at smøre krydspindslejet og for at
køle generelt.

Mvh
Henrik Damgaard

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-07 10:18

On Sun, 8 Apr 2007 10:28:03 +0200, Henrik Damgaard wrote:

> Hedder det ikke "sekventielt gearskifte" på moderne dansk.

Sikkert, men nu er det jo historie.....

> Var det ikke en slags slyngsmørring af bl.a. plejlstangens krydspindsleje.

Naeh, det var, som de fleste motorer, resterne fra plejllejerne, der tog
sig af at "svine" resten af motoren til, det være sig knaster og følgere
også.

Pladerne, som der tales om, er et centrifuge-oliefilter.

Fra : Henrik Damgaard

Dato : 08-04-07 10:59

meddelelse news:os3emnjqehqu.f3jpzntfr556.dlg@40tude.net...
)
> [...]
> også.
>
> Pladerne, som der tales om, er et centrifuge-oliefilter.

Næsten enig, men de tidlige boksere havde højtliggende knaster (i modsætning
til de nyere fra 1975 og frem) som skulle tryksmøres. Og BMW skriver altså
selv i håndbogen, at skiverne er til smøring af krydspindslejet, bagerste
krumtapsleje mm.
Der er en oliesi i bunden under oliepumpen der sørger for rensning af olien
som vi kender det i dag.
Men til gengæld har du nok ret når de skriver at selve smørefunktionen fra
skiverne kan blive nedsat når boringerne i dem sættes til med sod og
sliberester mm.

Håber det er ok at diskutere det lidt. Det er kun ud fra min særlige
interesse for de gamle boksere, ikke for at få ret eller være "klog".

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-07 11:28

On Sun, 8 Apr 2007 11:59:02 +0200, Henrik Damgaard wrote:

> Der er en oliesi i bunden under oliepumpen der sørger for rensning af olien
> som vi kender det i dag.

Oliesien fanger kun insekter og større, det er kun af hensyn til
oliepumpen.

> Men til gengæld har du nok ret når de skriver at selve smørefunktionen fra
> skiverne kan blive nedsat når boringerne i dem sættes til med sod og
> sliberester mm.

Jeg har lige snakket med ham som kender motoren indeni, det er en krave som
olien "hældes" i, centrifugalkraften fastholder skidt i periferien, et
stykke "inde", (mindre diameter), sidder udløbet, og når der bliver for
meget skidt i kraven, så blokeres udløbet. Der er altså ikke tryksmøring
som sådan til plejllejerne, som er rullelejer, og derfor ikke behøver
tryksmøring.

> Håber det er ok at diskutere det lidt. Det er kun ud fra min særlige
> interesse for de gamle boksere, ikke for at få ret eller være "klog".

Ja-da, jeg har set systemet, men min, (manglende), hukommelse bød mig at
forhøre ved ejeren. Det koster i øvrigt plejllejer at forsømme at
rense kraven, og det er en dyr operation at reparere. Og siden Kibsgaard
forsvandt er der vel ikke nogen i Danmark der reparerer gamle BMW tappe ?

Fra : Henrik Damgaard

Dato : 08-04-07 11:53

meddelelse news:1nnd6pfuru3v2.keep55nheyx0.dlg@40tude.net...
> On Sun, 8 Apr 2007 11:59:02 +0200, Henrik Damgaard wrote:
>
> Oliesien fanger kun insekter og større, det er kun af hensyn til
> oliepumpen.
,
Der har du jo ret. det er en plade med borede huller måske 1mm Ø så der
bliver ikke samlet noget andet end løse møtrikker op.

> [...]
> meget skidt i kraven, så blokeres udløbet. Der er altså ikke tryksmøring
> som sådan til plejllejerne, som er rullelejer, og derfor ikke behøver

Har set på reservedelsbilledet. Du/I har nok ret i at skiven samtidig med at
den fanger olie op og fører det frem til plejllejet (et stykke inde på
skiven er der et større hul der passer ud for plejllejet) så kan der samles
slagge og andre affaldsstoffer ude langs kanten af skiven der har en krave.
Hvordan har bmw forestillet sig at den skulle renses, uden at demontere det
meste af motoren?? Ellers er jeg meget begejstret netop for de gode
løsninger allerede i 1937.

mvh
Henrik

Fra : Armand

Dato : 08-04-07 11:23

meddelelse news:os3emnjqehqu.f3jpzntfr556.dlg@40tude.net...

> Sikkert, men nu er det jo historie.....

Ratchet er almindeligvis en skraldenøgle og sekventielt gearskifte foregår
meget beskrivende som med en skraldenøgle, så det ér vel overgangen til det
sekventielle gearskifte som har været alment brugt på motorcykler sidenhen
(og for andre, før da) at der beskrives, hvorfor det ikke er forkert at
bruge dét ord :-|

--
Armand.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 08-04-07 12:30

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:os3emnjqehqu.f3jpzntfr556.dlg@40tude.net...

> [...]
> også.
>
> Pladerne, som der tales om, er et centrifuge-oliefilter.

Det vil sige at der rent faktisk drønede en dims rundt inde i motoren, der
bare væltede alt ind i olie, for at smøre motoren?
Det var sgu da en dejligt enkel og nem løsning - hvis ikke det lige var for
den praktiske detalje, at det vel kunne være svært at komme til at skifte
dele ud?

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - tjaeeh...

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-07 13:37

On Sun, 8 Apr 2007 13:30:23 +0200, Aragorn Elessar wrote:

> [...]
> den praktiske detalje, at det vel kunne være svært at komme til at skifte

Dimsen rensede olien, og ledte den videre til krumtappen, som så "svinede"
det hele til. Det er nu meget normalt at "stænksmøre" en stor del af
mekanikken. Specielt udpræget i småmotorer á plæneklippere. B&S smøres ved
et lille møllehjul, der når at det kan nå olien sørger for den
karakteristiske B&S olielugt. Først når hjulet ikke længere kan nå olien er
en plæneklipperen tålelig at være i nærhed af. I kort tid forståes

Ja, BMW-løsningen var ikke så smart endda. Motoren skulle totaladskilles
for rensning, og det var nok det din artikel påpegede. Nuomdage, med
selvrensende olier er det ikke rigtigt et problem, for der samles kun meget
lidt skidt i centrifugen. Til gengæld skal olien skiftes tit, da der intet
traditionelt oliefilter findes.

Fra : Armand

Dato : 08-04-07 13:57

meddelelse news:fwltp4183clp.15h849mo33cc1$.dlg@40tude.net...

> [...]
> meget
> lidt skidt i centrifugen. Til gengæld skal olien skiftes tit, da der intet

Ahvaba??
Selvrensende olie holder godtnok sodpartikler opslammet i olien frem for at
de lægger sig i bunden af bundkarret og deslige kroge; men naturlovene kan
man ikke sådan lige komme udover og det sod der befinder sig i olien vil så
absolut kunne slynges ud deraf og mon ikke at det tillige vil hænge så
solidt på indersiden af et centrifugal-filter at det ikke sådan bare lige
falder af når motoren står stille :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-07 15:53

On Sun, 8 Apr 2007 14:56:49 +0200, Armand wrote:

> [...]
> absolut kunne slynges ud deraf og mon ikke at det tillige vil hænge så
> solidt på indersiden af et centrifugal-filter at det ikke sådan bare lige

Njaeh, Jens Poulsens fine gamle Max led nu "blodprop" døden efter skift til
den tids moderne selvrensende olier. Men om flagerne ville have løsnet sig
alligevel er selvfølgelig svært at spå om. :-/

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-04-07 17:05

On Sun, 8 Apr 2007 16:52:43 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej.

>Njaeh, Jens Poulsens fine gamle Max led nu "blodprop" døden efter skift til
>den tids moderne selvrensende olier. Men om flagerne ville have løsnet sig
>alligevel er selvfølgelig svært at spå om. :-/

Den med MAX'en kan der være flere årsager til.
Der findes en serie motorer med slamkammer i krumtappen som skal
renses for hver 4-6000 Km.
"Slambusche" var skruet i krumtappen, og sad normalt så fast at den
aldrig kom ud hvorved den groede til.
Jeg tror nu dar var andre og mere åbentlyse årsager til MAX
krumtappens død.
Hvis sølen ikke var monteret meget nøjagtigt var oliekanalen mere
eller mindre blokeret = Dårlig smøring og hullet slammer til.
Og
Mange MAX motorer havde rullerne i plejlstangslejet fixeret i en
broncering.
Den blev langsomt ædt op af rullerne, så når det berømte "Neckarsulmer
Gold" kom med ud sammen med olien vidste man hvad klokken havde slået

NSU MAX er kendt for at have en svag krumtap

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo