SELVBYG
Fra : srdanjovic@gmail.com

Dato : 07-04-07 17:55

Hej Alle

Min far og jeg går og pusler lidt med tanken om at bygge en MC selv.

Jeg har surfet lidt på nettet, men kan ikke finde noget specefikt om
reglerne herfor.

Det vi er i tvivl om, er om sådan en selvbygget MC vil kunne få plader
på?

Vi vil lave alt det vi kan formå selv, dvs. stel, styr, tank osv. Men
alle de mekaniske dele vil vi finde fra andre MC´er.

Vi vil høre om der er nogle derude der har erfaring med sådan noget
her? Eller kender noget til reglerne?

Vi har hørt at alt skal være "typegodkendt"? altså at man skal have en
oversigt over alle de dele man har brugt, med hvor meget de kan tåle
af tryk og stræk osv? Passer det?

Hvis det passer, vil det besværliggøre en del for os, da vi så skal
have godkendt skruer, bolte, jern osv. (bliver sikkert en lang procces
at få det igennem de danske myndigheder)
Eller er der nogle der ved om det er "nemt" nok at få godkendt, hvis
det altså er sådan?

På forhånd tak

Mvh

Srdan

Fra : Lars Nielsen

Dato : 07-04-07 22:29

srdanjovic@gmail.com wrote:
> Hej Alle

___SNIP___ vi bygger selv, men hvordan får vi godkendt???

Der er en genvej...

I skaffer et gaaaaaaaammelt lig af en Indian fra USA. De er typeregistreret
på motornummert, og derfor, hvis i har motoren / motornummert, kan i få
hvadsomhelst godkendt.
Jeg ved der er Een person her i landet der følger denne fremgangsmåde og
bygger 10-15 maskiner om året som er super-tæske-flotte, og får dem synet og
godkendt med veteran-status til ingen penge i registreringsafgift. Han
bygger så også selv motor'ne og gearkasserne på en maskinfabrik ind i
mellem, når maskinerne ikke har noget at lave...
- så det kan godt lade sig gøre...

Lars / Viborg

Fra : Kent Nielsen

Dato : 08-04-07 08:49

"Lars Nielsen" <lars_concordia@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bygger så også selv motor'ne og gearkasserne på en maskinfabrik ind i
> mellem, når maskinerne ikke har noget at lave...

Hej Lars
Selvfølgelig kan du ikke få hvadsomhelst godkendt på et motornummer.
(Hvis du kan er det enten svindel eller uvidenhed hos dem der behandler
sagen)
Desuden kan du ikke få den lave veteranafgift hvis køretøjet ikke er
originalt.

Kent NIelsen

Fra : Armand

Dato : 08-04-07 11:41

"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke> skrev i en meddelelse

> [...]
> sagen)
> Desuden kan du ikke få den lave veteranafgift hvis køretøjet ikke er

Der er et stort spring i begreberne efter at man indførte typegodkendelse i
70'erne.
Før da er der ikke sat så mange normer for hvorledes køretøjet var
konstrueret og f.eks. bremsemæssigt skal køretøjer blot kunne overholde
mindstekravet á (er det ikke:) 8m v. 30km/t.
Når der ikke eksisterer noget stelnummer vil det være svært for nogen
myndighed at dokumentere at det ikke er det originale stel ligesom at
omforandringer af det originale stel ikke er en umulighed som når vi taler
om typegodkendte stel.

Noget helt andet er at jeg finder det usympatisk af Lars at han fremturer
med sit kendskab til sådanne fix-fax'erier i et offentligt forum som dette
:-|
Ville du, Lars, turde henvende dig til pågældende Indian-ombygger med
oplysning om hvad du har skrevet på internettet om ham? Nej vel!!

Omkring subj. har jeg opfattelsen af at man (stadig) kan ombygge og
indregistrere nærmest alt i Sverige, hvorved at det kan være en gennemvej at
indregistrere i Sverige et halvt års tid og sídenhen importere til DK hvor
man skal acceptere andre EU-landes godkendelser.
Men de seneste miljøbestemmelser gør det nærmest umuligt at selvbygge
indenfor EU, derved at nye køretøjer efter (var det 1994) der skal måles og
godkendes efter EU-udstødningsnormen!

--
Armand.

Fra : Kent Nielsen

Dato : 09-04-07 07:44

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> myndighed at dokumentere at det ikke er det originale stel ligesom at
> omforandringer af det originale stel ikke er en umulighed som når vi taler
¨
Hej,
Det er fremstilleren der har dokumentationsbyrden, ikke
myndighederne/synsvirksomheden.

Kent Nielsen

Fra : Armand

Dato : 09-04-07 14:51

> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> ¨
> Det er fremstilleren der har dokumentationsbyrden, ikke
> myndighederne/synsvirksomheden.

Måske nok - Men modsat vil det være et (utænkeligt?) hårdt krav overfor
fremstilleren at forlange at han dokumenterer at et stel på en '38 Indian (à
uden stelnummer fra fabrikken) er originalt :-/

--
Armand.

Fra : Kent Nielsen

Dato : 09-04-07 17:20

> [...]

> fremstilleren at forlange at han dokumenterer at et stel på en '38 Indian
> (à uden stelnummer fra fabrikken) er originalt :-/

Jep, du har ret!
Det ville man nok kun benytte sig af i det tilfælde at det ser ud som noget
der er fremstillet i metalsløjd på aftenskolen
Ellers kan brochurer, værkstedsbøger / tegninger mv. bruges, det er som
oftes noget folk der arbejder i den slags projekter, allerede har
fremskaffet.

Kent Nielsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-04-07 21:56

Armand skrev:

> Måske nok - Men modsat vil det være et (utænkeligt?) hårdt krav overfor
> fremstilleren at forlange at han dokumenterer at et stel på en '38 Indian (à
> uden stelnummer fra fabrikken) er originalt :-/

Pjat med dig. Det er vel ikke sværere end da jeg skulle stille med
papirer fra den danske importør af Nimbus. Før ville toldvæsnet ikke
give tilladelse til indregistrering.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Hekto

Dato : 08-04-07 09:39

On Sun, 08 Apr 2007 09:48:52 +0200, Kent Nielsen wrote:

> [...]
> du kan er det enten svindel eller uvidenhed hos dem der behandler sagen)
> Desuden kan du ikke få den lave veteranafgift hvis køretøjet ikke er

Mon ikke de kommer ind under den regel, at afgiften ikke kan blive højere
end den oprindelige afgift på køretøjet, da det blev solgt som nyt?

--
/Hekto

Fra : Hekto

Dato : 08-04-07 10:54

On Sun, 08 Apr 2007 11:21:44 +0200, Kent Nielsen wrote:

> Hej,
> Denne regel fordrer netop at køretøjet er originalt, ellers vil SKAT
> beregne afgift af den nuværende værdi.

Man kan ikke forvente at et køretøj fra ??? ... 37? fremstår 100%
originalt - men heller ikke ombygget til ukendelighed.
Der er vist ikke rigtigt noget grundlag at vurdere prisen ud fra, andet
end den oprindelige salgspris/afgift, og derfor tror jeg de må holde sig
til de bekendtgørelser der gælder.

--
/Hekto

Fra : Dr. No

Dato : 08-04-07 11:42

Hej igen

Hey Lars, har du en hjemmeside til ham der bygegr her i DK? eller et
telefonnummer?

Hmm....det med det der USA import ved jeg nu ik. Det lyder også lidt
besværligt.

Kan man mon ikke bare finde en motorcykel herhjemme så, en gammel en,
og så bare tage motoren ud af den, og bruge den motor på den
selvbyggede MC?

Men foreløbigt tak for jeres svar.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 08-04-07 13:07

"Dr. No" <srdanjovic@gmail.com> wrote in message
[...]

***********

http://147.29.40.91/_GETDOC_/ACCN/B20040076205-REGL

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - tjuhej...dadej...

Fra : Dr. No

Dato : 08-04-07 12:01

> [...]
> Men de seneste miljøbestemmelser gør det nærmest umuligt at selvbygge
> indenfor EU, derved at nye køretøjer efter (var det 1994) der skal måles og

Hej Armand

Takker for dit svar...spændende læsning...

Men hvis jeg nu kan få indregistreret en selvbyg i Sverige, hvorfor
kan jeg så ik i DK? Ved du hvilke regler der er anderledes i DK end i
Sverige siden det er nemmere i Sverige?

Det vil være noget træls at have den indregistreret i Sverige i et
halvt år, og så først derefter kunne få den til DK...det vil være et
kæmpe minus.

Fra : Armand

Dato : 08-04-07 12:19

"Dr. No" <srdanjovic@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Men hvis jeg nu kan få indregistreret en selvbyg i Sverige, hvorfor
> kan jeg så ik i DK? Ved du hvilke regler der er anderledes i DK end i
> Sverige siden det er nemmere i Sverige?

Nix!
Men det er et faktum at det kun er svenskere man gennem tiden har set på de
vildeste ombyggede/selvbyggede choppere og trike's når man var til træf
rundt omkring!
Og når jeg indføjer et "stadig", så er det fordi at EU kan tænkes at have
spændt ben for Sveriges liberale motorpolitik :-/

> Det vil være noget træls at have den indregistreret i Sverige i et
> halvt år, og så først derefter kunne få den til DK...det vil være et
> kæmpe minus.

I kan da også bare bygge løs og sidenhen køre den rundt til udstillinger og
træf på prøveplader og hvis det er noget at publikum og for den sags skyld i
selv tænder på at gøre videre ved, så må i jo tillære jer at tackle
myndighederne sidenhen :-|

--
Armand.

Fra : Srdanjovic@gmail.com

Dato : 08-04-07 12:25

> [...]
> træf på prøveplader og hvis det er noget at publikum og for den sags skyld i
> selv tænder på at gøre videre ved, så må i jo tillære jer at tackle

Jo, men ville nu være hyggeligt at kunne køre på den også, når man nu
havde brugt tid og penge på at bygge sådan en fætter. Lidt surt efter
et års slidt, så at finde ud af at man ikke må køre på den....Så
derfor dette opslag

> [...]
>Ville du, Lars, turde henvende dig til pågældende Indian-ombygger med
>oplysning om hvad du har skrevet på internettet om ham? Nej vel!!

Lige noget fra før: Mener du det er ulovligt eller hvad?....Hvis ja,
hvorfor det? Altså hvis reglerne for sådan en Indian er sådan, jamen
så er det jo sådan....Er det så nødvendigvis noget Fix fax?

Det kunne jo være temlig nemt for os, hvis man nu importerede en
Indian fra et andet EU land, så går indregistreringen i DK vel også
lettere..? Og så bagefter kunne fikse den rigtig flot. Hvis den er
typegodkendt efter motoren, så er det vel lovligt nok tænker
jeg...eller hvad?

Fra : Armand

Dato : 08-04-07 13:41

"Srdanjovic@gmail.com" <srdanjovic@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvorfor det? Altså hvis reglerne for sådan en Indian er sådan, jamen
> så er det jo sådan....Er det så nødvendigvis noget Fix fax?

Vedkommende får med sikkerhed ikke synet pågældende sager hvis han åbent
oplyste at stellet var hjemmebygget med ændret geometri m.m. :-|

> [...]
> lettere..? Og så bagefter kunne fikse den rigtig flot. Hvis den er
> typegodkendt efter motoren, så er det vel lovligt nok tænker

Den er under ingen omstændigheder typegodkendt :-|
Men eftersom motoren er det eneste dokumenterbare omkring motorcyklen qua
fraværende stelnummer, kan alt i princippet bygges op omkring en sådan motor
med tilhørende papirer!

--
Armand.

Fra : Srdanjovic@gmail.com

Dato : 08-04-07 15:07

Takker for alle jeres svar...Der er lidt at gå igang med.

Må vidst hellere forhøre mig hos politet først og fremmest, og så tage
den ad den vej.

God påske til jer alle!

Fra : Kent Nielsen

Dato : 08-04-07 17:07

<Takker for alle jeres svar...Der er lidt at gå igang med.

<Må vidst hellere forhøre mig hos politet først og fremmest, og så tage
<den ad den vej.

Det er nok nærmere Færdselsstyrrelsen og SKAT du skal spørge.
I ovennævnte rækkefølge

Kent Nielsen

Fra : Hekto

Dato : 08-04-07 23:05

On Sun, 08 Apr 2007 13:33:50 +0200, Kent Nielsen wrote:

> Hvorfor tror du alle HD skal forevises SKAT ved indførelse i DK, det er
> netop fordi der ombygges voldsomt på disse maskiner En på papiret, 1942
> maskine, der ønskes indført som veteran køretøj, kan i virkligheden være
> langt nyere, afgiftsmæssigt set. (Hvis bremser / motor etc ikke er det
> originale)

Det er jo et specielt HD problem!

Skattebassen lægger vægt på at der ike er sket en identitetsændring. En
gammel HD er jo det samme som en ny HD, bare med den forskel at den nyere
har skivebremser å så'en.

Det modsvarer jo et sæte spoilere og andet på eg vW 'Glof' og så siger
Skattebassen lige pludselig at nu vil de have penge fordi det er en GTI.

--
/Hekto