"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:46163eb2$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "KV" <gt@gmail.xyz.com> skrev i en meddelelse
> news:4616375f$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> Jeg kan ikke høre hvilket gear jeg køre i en bil, men jeg ved hvilket
> gear
>> den er i, da den har forskellige positioner.
>
> Okay - der findes noget på eftermarkedet, prøv at søge på google
>
> Her er een :
>
http://www.paddocknetwork.com/details/4107_starlane_engear.htm
>
- - - - Som er en gearindikator der, ganske smart, fungere v.h.a.
sammenligning af motoromdrejninger og hjulomdrejninger, men umiddelbart kun
passer på modeller hvor speedometeret fungere v.h.a. elektronisk føler på
forreste tandhjul hhv. gearkassen og ikke som traditionelt med kabel til
forhjulet.
Jeg ved ikke hvorledes det fungerer på CB500'eren!
Jeg bifalder dem der giver udtryk for at det er et spørgsmål om tilvænning.
Springet til højgear på såvel 5, som 6 -gearede gearkasser ér så fint at
selv for garvede motorcyklister kan der gå et stykke tid om foråret førend
at overblikket er genetableret!
Men KV har da ret til ikke at lade sit ønske overtrumfe!
Netop fordi det kan være et irritationsmoment lige efter nykøb eller om
foråret har jeg tidligere leget med tanken, og hvis man har mod på at rode
med det
selv kommer her et oplæg til at modificere frigearslampen til også at lyse i
næsthøjeste(*) gear:
På:
http://dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=15447&m=full kan en
frigearskontakts udseende ses:
Det drejer sig om skiven med det sorte spor, som sidder monteret for enden
af gearskiftetromlen.
Sporet består af en rille med plast og kontakten består af en fjederbelastet
stift der sidder monteret ud for sporet. Når gearskiftetromlen er i
frigearsposition berører kontaktstiften det smalle metalliske areal der er
mellem sporets ender hvorved at der dannes gennemgang til stel!
Ved at skille sagerne så man kommer ind til denne rondel kan man dels ved at
placere gearkassen i frigear konstantere hvor kontaktstiften befinder sig,
og ved efterfølgende at sætte i næsthøjeste gear kan man markere punktet
hvor den isolerende bane er ud for kontaktstiften!
Rondellen sidder monteret med den kærvskrue der ses i midten og kan således
afmonteres for videre bearbejdning:
Til en start kan man, ved opmærkningen, således bore et lille hul midt i
sporet og helt igennem rondellen. Sidenhen kan man bore/skære et gevindhul
der er ligeså, eller tilnærmelsesvis lige så stort som bredden af det
isolerende spor og efterfølgende iskrue en bolt der låses med Cyano-lim
(cyano-lim skulle være elektrisk ledende og bruges derfor blandt andet i
elektronik-branchen). Med bolten iskruet og limet så den ikke stikker
igennem bagsiden kan den på ydersiden slibes forsigtigt (slibning medfører
opvarmning der skader den omkringværende plast i sporet) ned i niveau
således at der opstår endnu et punkt hvor kontaktstiften vil danne stel og
tænde frigearslampen!
Den der måtte have tilgang til det kan evt. få fremstillet en ny skive med
to spor der efterfølgende kan fyldes med plast og nedslibes til en samlet
jævn overflade!!
(*): Næsthøjeste derved at en konstant lysende lampe ved højgearskørsel vil
være til irritation ved natkørsel!
Mine tidligste Yamaha XS'ere (360; 500; 1100) havde forøvrigt den behagelige
feature at gearskifte pedalen føltes "blød" hvis man forsøgsvis belastede
den under kørsel i højgear, hvilket ikke var tilfældet i de underliggende
gear
--
Armand.