kørekort 125 ccm
Fra : JensS

Dato : 05-04-07 11:22

på et tidspunkt var der noget fremme om, at det skulle blive muligt at
køre 125 ccm motorcykel på alm. bilkørekort, er der nogen der ved
hvordan status er på den idé?
mvh
Jens Skov

Fra : Repsac

Dato : 05-04-07 11:31

"JensS" <jensskov@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Tror at status lige her og nu er at hvis du vil køre mc er det = mc-kørekort

Fra : Sune

Dato : 05-04-07 12:20

>på et tidspunkt var der noget fremme om, at det skulle blive muligt at
>køre 125 ccm motorcykel på alm. bilkørekort, er der nogen der ved
>hvordan status er på den idé?

Som jeg læser det, bliver det ikke aktuelt.
Derimod indføres et kørekort kategori A1 med aldersgrænse på 16 år og maks
125 cm3

Og mens vi er ved det :
Kategori AM - knallert 45 km/t / 16 år
Kategori A2 - MC maks. 35 kW / 18 år
Kategori A - fuldt MC kort / 20 år - dog med mindst to års erfaring i kat.
A2 eller være fyldt 24 år.

Vedtaget i EU 20. december 2006 - træder i kraft senest den 19. december
2013.

Det er som jeg lige tolker det.

Vh Sune

Fra : Bongo

Dato : 05-04-07 12:46

> Vedtaget i EU 20. december 2006 - træder i kraft senest den 19. december
> 2013.
>
> Det er som jeg lige tolker det.

Hvad er din kilde, hvor har du set det ?

Vh Bongo

Fra : Sune

Dato : 05-04-07 13:38

"Bongo" <askfor@address.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er din kilde, hvor har du set det ?

Dansk Kørerlærer-Union medlemsbladet.
Kan også ses online :

http://www.dku.dk/dku/blad/netopnu/2007/netop04.htm

Vh Sune

Fra : Bongo

Dato : 05-04-07 14:46

> Dansk Kørerlærer-Union medlemsbladet.
> Kan også ses online :
>
> http://www.dku.dk/dku/blad/netopnu/2007/netop04.htm

Takker.
Der er da nogle 16årige der bliver helt vilde i varmen. :).

Fra : Tommy Fer

Dato : 05-04-07 17:52

Bongo skrev:

> Takker.
> Der er da nogle 16årige der bliver helt vilde i varmen. :).

Vel nærmere 10 årige... det er først fra 2013

mvh Tommy Fer

Fra : Bongo

Dato : 05-04-07 20:05

> Vel nærmere 10 årige... det er først fra 2013

Njaaa, senest 2013. Man kan da håbe på, at det sker til næste år hvis man er
15-16år. Lyset skiftede i ihvertfald i øjnene på min knægt da han hørte det.
Han er 16.

Vh Bongo

Fra : Armand

Dato : 05-04-07 20:26

> Njaaa, senest 2013. Man kan da håbe på, at det sker til næste år hvis man
> er 15-16år.
Hvor naiv kan man tillade sig at være?
Hvor længe tog det om at få åbnet grænsen for spiritus? Noget med 30 år
eller mere, ikke?

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-04-07 20:28

On Thu, 5 Apr 2007 21:25:42 +0200, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:

Hej Armand.

>Hvor naiv kan man tillade sig at være?
>Hvor længe tog det om at få åbnet grænsen for spiritus? Noget med 30 år
>eller mere, ikke?

Jaeh, der er nu en indbygget detalje som jeg mener sætter skub i
sagen.
Myndighederne har længe ønsket nummerplader på alle knallerter, så
hvis de nu kan få lempet 15 Km mere igennem på toppen, en anden, og
mere strømlinet køreundervisning, nummerplader og et evt. farvel til
"knallert 30, så tror jeg den går igennem som tænkt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 05-04-07 20:53

on 05-04-2007, Steen Gruby supposed :
> [...]
> mere strømlinet køreundervisning, nummerplader og et evt. farvel til
> "knallert 30, så tror jeg den går igennem som tænkt.

A2 er interessent - 'ikke afledt af ... dobbelte
effekt'.

Der kommer nu begrænsninger på hvad der kan
drosles.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Sune

Dato : 05-04-07 21:59

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
> on 05-04-2007, Steen Gruby supposed :

[klip]>
> A2 er interessent - 'ikke afledt af ... dobbelte
> effekt'.
>
> Der kommer nu begrænsninger på hvad der kan
> drosles.

Jo, men er det ikke mere af teoretisk interesse. Man kan jo drosle en
maskine som normalt har op til ca. 120 hk (70 kW).

Men derimod kan man som 18 årig nu få lov at køre på en ca. 60 hk maskine i
forhold til før hvor det var ca. 34 hk. Det tror jeg mange af de 18 årige
vil glæde sig til.

Vh Sune

Fra : Anders Christensen

Dato : 06-04-07 00:32

Sune skrev:

> Men derimod kan man som 18 årig nu få lov at køre på en ca. 60 hk maskine i
> forhold til før hvor det var ca. 34 hk. Det tror jeg mange af de 18 årige
> vil glæde sig til.

Spørgsmålet er så om det er godt eller skidt for uheldsstatistikken,
selvom man selvfølgelig også sagtens kan slå sig selv ihjel med 34hk
(Dog kommer man nok ikke meget over 180km/t med 34hk, men det er jo også
mere end rigeligt)

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Hekto

Dato : 09-04-07 19:38

Sune wrote on 05-04-2007 :
> Jo, men er det ikke mere af teoretisk interesse. Man kan jo drosle en maskine
> som normalt har op til ca. 120 hk (70 kW).

Ikke mere teoretisk end at de udelukker en del
modeller der som udgangspunkt er født med over
100 HK.

Fra : Armand

Dato : 06-04-07 05:34

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> [...]
> mere strømlinet køreundervisning, nummerplader og et evt. farvel til
> "knallert 30, så tror jeg den går igennem som tænkt.

Jamen, der ér jo kommet plader på 30'erne også, så det argument må regnes
for at falde!

--
Armand.

Fra : Bongo

Dato : 06-04-07 06:42

> Hvor naiv kan man tillade sig at være?
> Hvor længe tog det om at få åbnet grænsen for spiritus? Noget med 30 år
> eller mere, ikke?

Nu er det vel et EU direktiv der bliver klemt ned over hoved på politikerne,
og jeg tror ikke det er noget der huer embedsmændene på Christiansborg. Det
ville måske være mere relevant at se på hvor længe det tog fra knallert 45
direktivet kom til den første 45er stod på gaden? Jeg ved det ikke, jeg
opdagede det først da de var der ude og jeg efter følgende selv købte en.
Det blev så senere til en mc, og en til og en til (konen) :) .

Hvis det følges op af relevant køreuddannelse syntes jeg det er rigtig godt.
Jeg har overværet den undervisning de 2 lokale betjente giver i
ungdomsskoleregi her i Svendborg og det er bare rigtig godt det de 2 laver.
Så hvis de unge får god lejlighed til at øve sig på 125ccm, er bunden som
mc-ist lagt godt.

Samtidig kan jeg ikke se mig fri for at være lidt bekymret, trafikken idag
er langt mere nådesløs og tæt end da vi drønede rundt på en udboret Puch.
Det er også alderen hvor der bliver eksperimenteret med alkohol og grænser!

Vh Bongo

Fra : Dr. Enduro

Dato : 06-04-07 09:23

Hm, jeg kan bare fortælle, hvordan det er i Tyskland, for det ser ud
til, at det svarer nogenlunde til EU-modellen.

I Tyskland findes der en knallert 25, en 45 og en 125.

Til knallert 25 skal man have 6 teori-dobbelttimer og en enkelt
køretime. Der er ingen praktisk køreprøve, men man skal op til en
teoriprøve. Man skal være fyldt 15 år for at tage kortet. Har man
bilkørekort, må man også køre knallert 25.

Til knallert 45 skal man tage 14 teori-dobbelttimer og et antal
køretimer, der ikke er forudbestemt, men som gør en klar til at bestå
køreprøven. Der er både en teoriprøve og en praktisk køreprøve. Man skal
være 16 år, og hvis man har bilkørekort må man også køre knallert 45.
Kørekortet hedder "M".

Til knallert 125 skal man tage 16 dobbelttimer teori og 12 køretimer
(bl.a. på landevej, motorvej og om natten). Der er både en teoretisk og
en praktisk køreprøve, og man skal være fyldt 16 år for at tage kortet.
Knallerten må højst kunne køre 80 km/h og have en makseffekt på 17 hk.
Kørekortet hedder "A1". Hvis man tager kørekortet, starter ens prøvetid
allerede der (og ikke først, når man tager bilkørekortet), og man får
"time-rabat" til mc-kortet, når man tager det senerehen.

Jeg synes, det er fornuftigt, at de unge får lov til at øve sig på
noget, der ikke rykker helt vildt endnu, men hvor de har mulighed til at
udvikle en fornemmelse for trafikken. Kørekortet til både A1 og M er i
hvert fald fuldgyldige uddannelser, så hvis der kommer noget, der ligner
det i Danmark, ville det efter min mening være helt i orden.

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Armand

Dato : 06-04-07 10:05

> Nu er det vel et EU direktiv der bliver klemt ned over hoved på
> politikerne,
DK's lokale toldregler har nu ikke været særligt velsete i Bruxelles al den
tid det tog før de blev hævet (jeg skriver bevidst ikke ophævet, for dertil
er vi vist endnu ikke kommet!) og bild mig ikke ind at det var et
vælger/borger -pres der slutteligt gjorde udsalget :-|

> Det ville måske være mere relevant at se på hvor længe det tog fra
> knallert 45 direktivet kom til den første 45er stod på gaden?
Når nu du lige bruger dén sammenligning, så vurdér også lige hvor afvigende
de danske regler er for 45'erne!
Uden at lægge hovedet på blokken er alene de 45km/t en 10% reduktion fra den
europæiske norm, og i hvor mange andre EU-lande må man kun køre én mand på
en ØV'ert!

> [...]
> ungdomsskoleregi her i Svendborg og det er bare rigtig godt det de 2
> laver. Så hvis de unge får god lejlighed til at øve sig på 125ccm, er

De svenske erfaringer omkring 16år/125 er at ulykkestallet faldt
betragteligt for motorcykelgruppen; men at det samlet for "ungdoms-125'erne"
og motorcyklerne forblev omtrent det samme. Ergo: Knægtene på 125'erne kom
grove galt afsted; men blandt dem der overlevede og senere købte motorcykel
havde de gjort sig nogle basale erfaringer der i vidt omfang holdt dem fri
for uheld.
Når 125'er ordningen ikke blev droppet p.g.a dé tal var det ud fra en ide om
at det sikkert var bedre at styrte på en 125'er end på en hurtigere
motorcykel

> [...]
> er langt mere nådesløs og tæt end da vi drønede rundt på en udboret Puch.
> Det er også alderen hvor der bliver eksperimenteret med alkohol og

Jup!
Og når man ser hvorledes de unge fører sig frem på ulovlige
knallerter/ØV'ter, så virker det modstridigt at give dem en 125'er mellem
benene =

--
Armand.

Fra : Bongo

Dato : 06-04-07 13:33

> Jup!
> Og når man ser hvorledes de unge fører sig frem på ulovlige
> knallerter/ØV'ter, så virker det modstridigt at give dem en 125'er mellem
> benene =

Det jeg håber på i en ny køreuddannelse af de unge 1. gangsmotoriserede er,
at der sker en holdningsbearbejdning mht. hvordan man gebærder sig i
trafikken og med et køretøj.
Også kan jeg ikke lade være med at få den tilbagevendende tanke at alle
burde komme på et genopfriskningskursus efter en årrække med kørekort. Både
jeg selv og min kone har haft kort til bil i 28år, med kun få harmløse
skader, men måtte hver især indkasserer et par aha oplevelser, da kortet til
mc skulle i hus. Noget der klart har påvirket vores kørsel med bil.
Kørelærerne vil sikker juble. :)

Men jeg syntes der hviler en navlebeskuende ansvarsløshed over trafikken
idag, det er: mig, mig, mig hele tiden. Og jo større og dyrere bil/mc, jo
mere har jeg ret til at mase mig frem. Derfor kan jeg godt lide når ordet
"adfærd" dukker op 2 steder i direktivet. Det burde også have stået i de små
kategorier.

Vh Bongo
Som allerede et par gange i denne sæson har fået flyttet pulsen op i de
højere lag pga. andres uopmærksomhed.

Det var en mørk våd januar morgen da en venstresvingende billist overså mig
på 45eren. I tanken var jeg allerede sprunget af scooteren, da bilisten
opdagede fadæsen og fik stoppet og jeg fik praktiseret kontrastyring.

Det var højlys dag, da en billist kørte frem for ubetinget. Han kiggede skam
tv. og kørte så frem, så kiggede han til højre og så et par forgafler der
styrtdykkede nogle m. fra hans forskærm. Jeg havde set ham :-| .

En billist holder tilbage for mig i et uoverskueligt sving, han skal tv midt
i svinget. Bag ham kommer en ung fyr med en hånd på rattet og
den anden ud af vinduet og dullen ved siden af. Han ser intet og blokerer
hjulene. I tanken er jeg på vej ud over marken
da jeg indser at hvis han rammer, bliver forreste bil skubbet ud foran mig.
Han ramte ikke.

Siden vores styrt med hjorten, har vi haft nærkontakt med de dyr 3 gange.
Men det har nu ikke meget med trafikant adfærd at gøre. Men
af alle veje jeg kender, er vejene på Tåsinge de farligste. Husk det hvis I
tager en sommertur på de små snoede her nede.

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-07 15:06

On Fri, 6 Apr 2007 14:33:01 +0200, Bongo wrote:

> [...]
> "adfærd" dukker op 2 steder i direktivet. Det burde også have stået i de små

Som en kolega så flot omtalte det: "Alt for meget maj først, og alt for
lidt første maj" :-|

> [...]
> hjulene. I tanken er jeg på vej ud over marken
> da jeg indser at hvis han rammer, bliver forreste bil skubbet ud foran mig.

Jup, for klovnen i bilen har allerede drejet hjulene i retning af venstre
en dødssynd når at man holder og venter. Hjulene skal først drejes når
at der er fri bane !

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Bongo

Dato : 06-04-07 15:21

> Jup, for klovnen i bilen har allerede drejet hjulene i retning af venstre
> en dødssynd når at man holder og venter. Hjulene skal først drejes når
> at der er fri bane !

Den har jeg sgu aldrig tænkt over, selvfølgelig. Tak for tippet. Nu lige i
ovennævnte tilfælde havde det været ligegyldigt, det er et meget skarpt
sving. Så med mindre han havde drejet hjulene helt th. vil han ende i den
modgående bane.

Vh Bongo

Fra : Hekto

Dato : 06-04-07 09:01

On Thu, 05 Apr 2007 22:58:45 +0200, Sune wrote:

> Men derimod kan man som 18 årig nu få lov at køre på en ca. 60 hk maskine
> i forhold til før hvor det var ca. 34 hk. Det tror jeg mange af de 18
> årige vil glæde sig til.

Jeg får det nu kon til 48 HK. Det betyder at MC'er der er født med 96HK og
derunder kan drosles.
Grænsen for 'stort' kørekort øges med 2 år, til 24 år.

--
/Hekto

Fra : Hekto

Dato : 06-04-07 10:36

On Fri, 06 Apr 2007 11:04:59 +0200, Armand wrote:

> [...]
> europæiske norm, og i hvor mange andre EU-lande må man kun køre én mand på

Både i den sag og de tidligere forslag med 125cc på bilkørekort, er alle
havnet i Skatteudvalget.
Beslutningerne faldt på det forventede faldende skatteprovenue p.gr.a. bil
nr. 2 ville blive sparet væk, og at der ville kommet et forøget sæsonpres
(vinteren) på de offentlige.

Hverken miljø, trafiktæthed eller parkeringspladser var en afgørende
faktor - kun penge til statskassen!

> [...]
> ordningen ikke blev droppet p.g.a dé tal var det ud fra en ide om at det
> sikkert var bedre at styrte på en 125'er end på en hurtigere motorcykel

Darwinisme i praksis og med grønt lys fra staten!!!??? Det vil vor
overbekyttende regime herhjemme da vist ikke se igennem fingre med!!!!

Erfarinerne med de nuværende knallerter, samt da alderen blev sænket til
15 år, og senere hævet igen, taler da et tydeligt sprog.

--
/Hekto

Fra : Hekto

Dato : 06-04-07 19:41

On Fri, 06 Apr 2007 12:41:43 +0200, Armand wrote:

> Vár det da solide taldokumentationer der lå til grund for dét??

Nu er det jo snart en menneskealder siden; men uheldene steg ganske
alvorligt i antal. Det ene år gjorde altså en forskel. Tallene har fortabt
sig i tågerne; men det gik ret hurtigt med at lave det om igen. Et enkelt
Ã¥r eller to.

--
/Hekto