Mapper skjulte ifm IE7 - hvorfor?
Fra : Lone

Dato : 15-04-07 14:23

Hej i gruppen

(bruger XP Home Sp2)

Efter install af IE7 meddeler den -som før - at mappen
Temporary Internet Files ligger i stien:

*C\Documents and Settings\brugerkonto\Lokale indstillinger
\Temporary Internet Files*

- men mappen er _ikke_ synlig i Stifinder!?
(selvom visning af skjulte mapper/filer er slået til)
Det var den da i IE6.........

Til gengæld: slås 'Skjul beskyttede operativ-
systemfiler" fra - så dukker mappen op i Stifinder, og på stien

*C\Documents and Settings\brugerkonto\Cookies*

- er der så også dannet en mappe specielt til
Cookies!

Hvorfor sorteres IE's temporære filer pludselig i to mapper,
og hvorfor er de to mapper gjort til beskyttede operativsystemfiler?

Anyone?

X-postet til:
dk.edb.sikkerhed; dk.edb.system.ms-windows; dk.edb.programmering
- da jeg ikke kan gennemskue hvem der ved noget om dette, eller måske
kan regne det ud.

--
vh Lone

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-04-07 14:53

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> wrote in message

> X-postet til:
> dk.edb.sikkerhed; dk.edb.system.ms-windows; dk.edb.programmering
> - da jeg ikke kan gennemskue hvem der ved noget om dette, eller måske
> kan regne det ud.

Spørg i dk.edb.internet.software.browser.

Fra : Lone

Dato : 15-04-07 16:14

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> Spørg i dk.edb.internet.software.browser.

Tak for responsen, men har spurgt dér ifm med en
anden tråd - og der var ikke noget at hente, desværre.

Sidder og rumsterer med at lave en .bat-fil til
slettelse af div. temp-mappers indhold, og er
i den forbindelse interesseret i årsagen til de nævnte
mappers henhv. opkomst/ændrede status.

--
vh Lone

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-04-07 16:45

> Tak for responsen, men har spurgt dér ifm med en
> anden tråd - og der var ikke noget at hente, desværre.

Så prøver jeg at svare på dine spørgsmål:

Jeg har de samme mapper, som du omtaler i IE6, så jeg kan ikke se at der
overhovedet er ændret noget ud fra din beskrivelse af IE7. Desuden anvender
jeg Total Commander og ikke Explorer/Stifinder og her kan man også vælge om
man vil se skjulte filer eller ej og den viser da også enten begge foldere
eller ingen af dem.

hilsen
Uffe

Fra : Lone

Dato : 15-04-07 17:52

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> Jeg har de samme mapper, som du omtaler i IE6, så jeg
>kan ikke se at der
> overhovedet er ændret noget ud fra din beskrivelse af IE7.

Nå - men i IE6 havde jeg direkte adgang til mappen
Temporary Internet Files via Stifinder _uden_ at behøve
at slå "skjul beskyttede operativfiler" fra. Og både div.
temp./tmp og cookies lagde sig dér.

>Desuden anvender
> jeg Total Commander og ikke Explorer/Stifinder og her kan man
>også vælge om man vil se skjulte filer eller ej og den viser da også
>enten begge foldere eller ingen af dem.

Bruger ikke TC og tror vi måske taler forbi hinanden.

Jeg har både før og efter install af IE7 haft den til at vise
"skjulte filer og mapper", men har _ikke_ været nød til at
lave adgang til *beskyttede operativfiler* for at få adgang
til Temporary Internet Files.

Så det er denne ændrede status der undrer mig. Samt at
cookies nu placeres i en mappe for sig.
Funderer over om det er noget sikkerhedsmæssigt der er
forklaringen .......eller nåed.

--
vh Lone

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-04-07 19:25

> Så det er denne ændrede status der undrer mig. Samt at
> cookies nu placeres i en mappe for sig.

Cookies er en mappe for sig allerede i IE6.

Fra : Lone

Dato : 15-04-07 21:04

> Cookies er en mappe for sig allerede i IE6.

Hmm...hos mig lagde cookies sig som som noget
jeg ikke kunne slette med *.* - og det var _ikke_ i en mappe
der hed "Cookies" - ..........måske min IE6 var en mutant

--
vh Lone

Fra : Martin

Dato : 16-04-07 08:35

Uffe Kousgaard wrote:

> Cookies er en mappe for sig allerede i IE6.

Ja, men den er IKKE beskyttet som en operativ mappe, og det er den og
midlertidige internet filer mappen blevet efter seneste update fra MS.

Man kan jo stadig tømme mappen med en bat fil, uden at kunne vise
beskyttede filer.

Prøv fx. med

--- BAT fil ---
RD /s /q "%temp%"
MD "%temp%"
RD /s /q "%tmp%"
MD "%tmp%"
RD /s /q "%windir%\Temp"
MD "%windir%\Temp"
RD /s /q "%userprofile%\Local Settings\Temp"
MD "%userprofile%\Local Settings\Temp"
RD /s /q "%userprofile%\Lokale indstillinger\Temp"
MD "%userprofile%\Lokale indstillinger\Temp"
del %windir%\prefetch\*.* /f /q
del c:\*.tmp /f /q

Fra : Lone

Dato : 16-04-07 10:40

"Martin" <maaNO@SPAMscandesigns.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men den er IKKE beskyttet som en operativ mappe, og det er
>den og midlertidige internet filer
> mappen blevet efter seneste update fra MS.

Og der ligger også en 'temporay...' i system32\config\systemprofile
\Lokale Indstillinger...........Har den mon været der før? (jeg har ikke
haft brug for at lede efter temporary-mappen før, så er ikke stødt på
den dér før)

> Man kan jo stadig tømme mappen med en bat fil, uden at kunne
>vise beskyttede filer.

Nå - okay, det var jeg ikke sikker på om man kunne. Tak for den!

Men det kunne nu være meget rart at vide hvad årsagen
er til at de pludselig har ændret status til skjulte og beskyttede
operativsystemfiler, inden man fjerner indholdet synes jeg
(bare sådan for en sikkerhedsnåls skyld ;)

> [...]
> MD "%userprofile%\Local Settings\Temp"
> RD /s /q "%userprofile%\Lokale indstillinger\Temp"
> MD "%userprofile%\Lokale indstillinger\Temp"

Jo - den har jeg set før, men der er meget i den jeg ikke forstår,
og er ikke lige stødt på nogen der kunne oversætte.
Det ser meget anderledes ud end nogen gl. noter jeg har
fundet frem til vedr. en slette-bat-fil jeg fik hjælp til at lave for år
tilbage.

Pt. har jeg fået flg. til at virke på Temp mappen:
@ECHO
If exist "C:\Documents and Settings\brugerkonto\Lokale
indstillinger\Temp\*.*" DEL "C:\Documents and
Settings\brugerkonto\Lokale indstillinger\Temp\*.*"
ECHO.

Skulle gerne få lavet batfilen så den tømmer fx. både Temp,
Temporary Internet Files, Cookies, Seneste dokumenter og
måske også rydder oversigten i IE............så jeg har et stykke
vej endnu

Men nu gik jeg så lige i stå med projektet da jeg opdagede
at 'Temporary...' var blevet en skjult operativsystemfil-mappe
og at jeg ikke kender begrundelsen for det.........vil jo nødig
fjerne noget der ikke må fjernes.........

--
vh Lone

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-04-07 19:31

Den 15-04-07 18.51 skrev Lone følgende:

> Så det er denne ændrede status der undrer mig. Samt at
> cookies nu placeres i en mappe for sig.
> Funderer over om det er noget sikkerhedsmæssigt der er
> forklaringen .......eller nåed.

Hvis det har ændret sig, så er det sikkert for at undgå, at brugerne får
adgang til mapperne uden om adgangen via Internetindstillingerne.

Jeg er for øvrigt ikke enig med Uffe, spørgsmålet hører helt klart ikke
til i browsergruppen, men i styresystem-gruppen. I dette tilfælde
dk.edb.system.ms-windows.

FUT: dk.edb.system.ms-windows.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fintun Windows XP med TweakUI.

Fra : Lone

Dato : 15-04-07 21:03

> Hvis det har ændret sig, så er det sikkert for at undgå, at brugerne
>får adgang til mapperne uden
> om adgangen via Internetindstillingerne.

Ja - det er jo også sådan noget lign. jeg har overvejet, men ved jo ikke
om det er fordi særligt sårbare filer herefter vil blive lagret her.
Eller om det er for at beskytte den antifishing .dat fil der placeres her
o.lign. nymodens ......... skulle jo gerne have tilpasset min 'slet tempfiler
-.bat-fil' til det der er _helt_ ok at slette.

Mapperne har både kryds i 'skrivebeskyttet' og 'skjult' nederst på
fanen egenskaber.(og 'skjult' feltet er grået ud, så det ikke kan ændres)

Til sammenligning kan ses den *administrator* som systemet selv
kreerer (den konto der kun kan tilgåes fra fejlsikker tilstand) - her ses
Temporary Internet Files mappen i Stifinder _uden_ at der er
givet adgang til skjulte operativfiler i mappevisning............og der er
_ikke_ krydset af ved 'skjult' på fanen egenskaber. Nøjagtig som de
andre kontoers mapper under IE6 (på min pc).

--
vh Lone