Asus 8800GTS temp
Fra : Ukendt

Dato : 14-04-07 15:21

Hej NG!

Lige et lille tip som nogle måske kan bruge...

Jeg har købt et Asus 8800 GTS 640MByte kort. Jeg blev i starten lidt
forundret over at se, at på trods af en temmelig stor køleprofil så
idlede kortet omkring 58-60 grader og passerede 80 grader efter blot 13
min med 3D Mark 2006. På det tidspunkt kørte blæseren med 85% hastighed.

Efter at have flyttet nogle probes rundt omkring i kabinettet kunne jeg
konstatere at på trods af temmelig godt airflow så var det ikke nok til
at flytte SÅ meget varm luft ud.

Jeg tog konsekvensen og skiftede en af mine 80mm kølere (indsug) ud med
en 120mm, skar hul i kabinettet lige ud for kortet og satte 80mm
blæseren i (udsug). DET rykkede ved tingene! Min GPU fan kører nu 60% i
stedet for 85% og GPU'en idler ved 54 grader. Under load har jeg endnu
ikke set den over 69 grader! Det er faktisk en del under hvad bl.a.
Anadtech har testet dem til:
http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=2953
De tidligere temperaturer lå stort set efter deres test-resultater (58
idle og 80 under load)

Pointen er, at man ikke skal være bange for at skære hul i sit kabinet
Tidligere har jeg ikke haft problemet men med mit 8800 var det
tilsyneladende en ekstremt god idé.

Køber man Paps low-noise blæsere så bemærker man dårligt det øgede
støj-niveau. I alt fald ikke sammenlignet med en GPU fan der bliver
pisket. I øvrigt faldt min CPU temperatur også 5 grader efter samme
trick og yderligere 3 grader efter at den ikke skal lide under GPU'ens
varme. Husk blot støvfiltre til i alt fald indsugningsblæserne. De kan
købes ved bl.a. Studiedata for ingen penge.

/Michael

Fra : Per Nielsen

Dato : 14-04-07 15:34

"ziGGi" <ziggiman_REMOVE_ME_hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> dem til: http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=2953
> De tidligere temperaturer lå stort set efter deres test-resultater (58

Det kunne da være interessant at se nogle billeder af dit kabinet. Kan man
lokke dig til det

Fra : Nikolaj W.

Dato : 16-04-07 09:54

"ziGGi" <ziggiman_REMOVE_ME_hotmail.com> wrote in message
> [...]
> kortet omkring 58-60 grader og passerede 80 grader efter blot 13 min med
> 3D Mark 2006. På det tidspunkt kørte blæseren med 85% hastighed.

Mit 7900GTS har også en kæmpe køleprofil og bliver stadig super varm hvis
jeg ikke lader kabinettet stå åbent. Heldigvis er blæseren på den stort set
lydløs når kortet er idle, det samme er min cpu blæser, så den larmer
væsentligt mindre med siden åben, end lukket hvor blæseren ikke går ned i
laveste omdrejninger. Jeg har ikke villet installere den mængde kølere der
skulle til for at få varmen ud, for sidder jeg pludselig med en computer der
larmer som et godstog og det gider jeg ikke, og ligesom dig er jeg lidt
skuffet over at de udvikler SÅ meget varme