Er en Mini det rigtige til mig?
Fra : dk.teknik.elektronik

Dato : 12-04-07 19:33

Hej,

Jeg overvejer at købe en Mac Mini. Jeg har ikke rigtig nogen
erfaringer med Mac's eller Apple generelt - OK, en Ipod har jeg da.
Jeg har i en uges tid kørt med Mac OS X på min PC, og jeg må indrømme
at jeg tror det er noget for mig. Det er lækkert at arbejde med og det
virker i det store hele ret gennemført.
Hvordan er folks holdning til Mini'en? Jeg synes det er en fin lille
maskine, og så den "live" hos en af mine venner forleden - den siger
jo ikke rigtig noget.

Er det et godt køb til en førstegangskøber af Mac, eller bør jeg slå
koldt vand i blodet og overveje noget andet?
Jeg bruger primært min computer til skole, e-mail, internet og en
smule spil.

Jonas Jalling

Fra : Per Rønne

Dato : 12-04-07 20:15

dk.teknik.elektronik <jonas@jalling.dk> wrote:

> [...]
> koldt vand i blodet og overveje noget andet?
> Jeg bruger primært min computer til skole, e-mail, internet og en

Alternativt kan du jo overveje en MacBook. I realiteten en Mini men med
indbygget skærm, tastatur og mus. Så du kan tage den med overalt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-04-07 20:29

> [...]

> koldt vand i blodet og overveje noget andet?
> Jeg bruger primært min computer til skole, e-mail, internet og en

Køb du blot en mini .... til dit brug er det alt rigeligt.

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-04-07 20:27

dk.teknik.elektronik <jonas@jalling.dk> wrote:

> Jeg bruger primært min computer til skole, e-mail, internet og en
> smule spil.

spil = noget andet end integreret grafik, dvs ikke en mini. Kig på en
iMac istedet (ikke den helt billige der også har integreret grafikkort)

Alt andet end spil og higend videoredering og lignende klarer den med
bravour.

Fra : dk.teknik.elektronik

Dato : 12-04-07 23:23

On 12 Apr., 21:15, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Alternativt kan du jo overveje en MacBook. I realiteten en Mini men med
> indbygget skærm, tastatur og mus. Så du kan tage den med overalt.
> --
> Per Erik Rønnehttp://www.RQNNE.dk

Hej Per,

Ja, det har jeg skam også overvejet, men jeg har allerede en bærbar
computer (IBM X31), og jeg synes desværre at Apple's computere er for
tunge at slæbe rundt på.

Heh, du kan tro jeg fik høvl da jeg sagde det højt i den Apple-butik
der ligger i Lyngby.

Jonas Jalling

Fra : Per Rønne

Dato : 13-04-07 05:59

dk.teknik.elektronik <jonas@jalling.dk> wrote:

Hvorfor bliver de to linier i signaturen slået sammen?

Og hvorfor bliver signaturen ikke ignoreret af din 'newsreader' ?

> Ja, det har jeg skam også overvejet, men jeg har allerede en bærbar
> computer (IBM X31), og jeg synes desværre at Apple's computere er for
> tunge at slæbe rundt på.

Nu har jeg selv fået en IBM Thinkpad stillet til rådighed, og jeg kan
forsikre dig at en MacBook, især en ikke-Pro, er lettere end andre
laptops. Men det må du naturligvis om.

> Heh, du kan tro jeg fik høvl da jeg sagde det højt i den Apple-butik
> der ligger i Lyngby.

Sikkert .

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 13-04-07 15:56

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Nu har jeg selv fået en IBM Thinkpad stillet til rådighed, og jeg kan
> forsikre dig at en MacBook, især en ikke-Pro, er lettere end andre
> laptops. Men det må du naturligvis om.

> Sikkert .

Hmm.....det ka´ jo være, at vores nye ven ikke har så mange kræfter?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-04-07 18:18

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Hmm.....det ka´ jo være, at vores nye ven ikke har så mange kræfter?

Min Thinkpad R50 er altså tungere end den MacBook med 2Ghz og 2G RAM jeg
lige har bestilt.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 13-04-07 19:14

> Min Thinkpad R50 er altså tungere end den MacBook med 2Ghz og 2G RAM jeg
> lige har bestilt.

Just my words

M., der siger tillykke med nyerhvervelsen

Fra : Per Rønne

Dato : 13-04-07 20:07

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Just my words
>
> M., der siger tillykke med nyerhvervelsen

Ja, ja, det tager nu en 2-3 uger før jeg får den. Det er jo ikke en
hyldevare ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik

Dato : 13-04-07 19:25

On 2007-04-13 19:17:43 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Min Thinkpad R50 er altså tungere end den MacBook med 2Ghz og 2G RAM jeg
> lige har bestilt.

Tillykke med den lille ny

Henrik

Fra : Per Rønne

Dato : 13-04-07 20:07

Henrik <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> Tillykke med den lille ny

Ja, vente til oktober kvartal var lige som lidt for meget ;-(.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-04-07 20:03

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Min Thinkpad R50 er altså tungere end den MacBook med 2Ghz og 2G RAM jeg
> lige har bestilt.

Tillykke - så vil du ikke vente længere :)

Har du så fået indgraveret dit navn, eller er det kun for iPods?

Tror du bliver rigtigt glad for den lille basse.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 13-04-07 20:10

> Tillykke - så vil du ikke vente længere :)

Jeg så at Leoparden først kom i oktober kvartal - et halvt år at vente
var for meget.

> Har du så fået indgraveret dit navn, eller er det kun for iPods?

Aldrig hørt om optionen ?

> Tror du bliver rigtigt glad for den lille basse.

Jep.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Christian Bech

Dato : 17-04-07 11:35

In article <1hwiv8o.1li0abkcboob9N%per@RQNNE.invalid>,
per@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Min Thinkpad R50 er altså tungere end den MacBook med 2Ghz og 2G RAM jeg
> lige har bestilt.

Findes der overhovedet noget der er tungere end en R50? Måske enkelte
stationære computere? Eller grimmere for den sags skyld? Den er vel
nærmest computerverdenens svar på en krydsning mellem en Hummer og Lada
Niva.

Til gengæld er de færreste computere lettere end en IBM X31. Hvis ikke
jeg var MacMenneske ville den nok stå på mit skrivebord. Apple kunne i
det hele taget godt tage sig sammen og få lavet en flashbaseret
subnotebook.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-05-07 00:11

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> [...]
> Niva.

> Til gengæld er de færreste computere lettere end en IBM X31.

Jeg kunne godt gå i koma over de x60'ere vi har fået ind af døren.
Desværre kan de ikke afvikle Mac OS X

Fra : Franz Berliner

Dato : 17-04-07 15:12

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Min Thinkpad R50 er altså tungere end den MacBook med 2Ghz og 2G RAM jeg
> lige har bestilt.

Nu var det jo også en x31 han havde. Så vidt jeg husker er den næsten et
kg lettere end en macbook.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Max Andersen

Dato : 26-04-07 09:18

Per Rønne wrote:

> Min Thinkpad R50 er altså tungere end den MacBook med 2Ghz og 2G RAM jeg
> lige har bestilt.

Ja, men begge er tungere end en IBM X31 :)

Max

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-04-07 18:25

> [...]

> Nu har jeg selv fået en IBM Thinkpad stillet til rådighed, og jeg kan
> forsikre dig at en MacBook, især en ikke-Pro, er lettere end andre

Der er flere modeller i af thinkpad produktlinen.

R modellerne er nogen store kasser, T modllerne (pre T60) er lækre og ikke
større eller tungere end Apples tilsvarende modeller. X modllerne er
lækre og væsentlig mindre end Apples 12 og 13" modeller.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-04-07 08:19

> [...]

> Ja, det har jeg skam også overvejet, men jeg har allerede en bærbar
> computer (IBM X31), og jeg synes desværre at Apple's computere er for

Det ved jeg nu ikke .. de vejer jo det de vejer, men de holder så også
til noget. (dog ikke så meget som de gode gamle thinkpads) ... til
gengæld er de TYNDE! og det er et stort plus i min bog.

> Heh, du kan tro jeg fik høvl da jeg sagde det højt i den Apple-butik
> der ligger i Lyngby.

tja ... sandheden er ilde set ;)

Fra : Morten Lind

Dato : 13-04-07 16:00

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> tja ... sandheden er ilde set ;)

Øhh......hørt, ikke sandt?......(?).

M.

Fra : Lyrik

Dato : 15-04-07 19:43

Den 12.04.2007 kl. 20:32 skrev dk.teknik.elektronik <jonas@jalling.dk>:

> [...]
> koldt vand i blodet og overveje noget andet?
> Jeg bruger primært min computer til skole, e-mail, internet og en

+++++++++++++++++
Det sidste -spil! kræver meget. Mac Minien synes jeg kun er god hvis man
køber den allerbilligste med combodrev. Så er der meget for pengene. især
hvis man selv har skærm, tastatur og mus.
Men hvor store spil kan man byde grafik på bundkortet? Spillene er humlen.
Skal der spilles WOW eller lignende må man op i en maskine med grafikkort.
Så synes jeg at 17" IMac er det billig/bedste køb. Jeg synes i grunden
ikke at man skal gå så højt op i indbygget DVD-brænder. Det skal Apple
have alt for meget for at levere. Ud over det så kan den mindste etiket få
drevet til at beholde skiven.
Brug kun slot-in-drevet til blanke plader eller plader med tryk.
Køb meget hellere et eksternt DVD-brænder drev. Det interne drev kan man
lade være kode 2 og det eksterne kode 1, så kan man spille importerede og
hjemlige DVD-er.
Når du har bærbar, så overvej en IMac. Tænk på at alene skærmen på en
sådan 20" er prissat til 4699,-kr. IMac giver meget for pengene.IMHO.
En anden ting er at hvis du skal købe hardware til Mac-en, så sørg for at
få Mac-kompatibel hardware. Det kan godt betale sig.

Hilsen
Jens

--
Kommentér emnet, ikke afsenderen. Snakken har karaktér af sammenkomst,
ikke videnskabelige facts.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-04-07 20:48

Lyrik <lyrik@heaven.dk> writes:

> synes i grunden ikke at man skal gå så højt op i indbygget
> DVD-brænder. Det skal Apple have alt for meget for at levere. Ud over

Er det ikke lidt også fordi man får hele konceptet med iDVD med venner?

Det har jeg tænkt lidt over at RÅPRISEN er høj, men inden man er i
luften med kvalitetssoftware der spiller på en PC, så er prisen den samme.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Lyrik

Dato : 16-04-07 09:11

Den 15.04.2007 kl. 21:47 skrev "Thorbjørn Ravn Andersen"
<nospam0000@gmail.com>:

> [...]
>
> Det har jeg tænkt lidt over at RÅPRISEN er høj, men inden man er i
> luften med kvalitetssoftware der spiller på en PC, så er prisen den
++++++++++++
Du får jo også iDVD med hvis du købr et kombodrev.
Hilsen
Jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-04-07 09:23

Lyrik <lyrik@heaven.dk> writes:

> Du får jo også iDVD med hvis du købr et kombodrev.

Gør jeg? Der kan man se. Hvad kan man så bruge DET til?

Kan man lave svcd'er og den slags?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Lyrik

Dato : 16-04-07 09:38

Den 16.04.2007 kl. 10:23 skrev "Thorbjørn Ravn Andersen"
<nospam0000@gmail.com>:

> Gør jeg? Der kan man se. Hvad kan man så bruge DET til?
>
> Kan man lave svcd'er og den slags?
++++++++++
Det må man da kunne. Og køber man så et eksternt DVD-brænderdrev, så er
den jo "hjemme i tårnet."
Forskellen mellem "makassen" med kombodrev og "madkassen" med DVD-drev er
jo 1500,-kr.
I betragtning af at du kan få en ekstern DVD-brænder til lidt over 400
kroner, så er der jo noget at spare hvis pengene er små.
Endvidere, hvis man køber kombo + ekstern, så har man jo 2-drev og dermed
en bedre løsning.IMHO.
Det er jo rart at have 1 drev i regionskode 1 og 1 i regionskode 2, når
man tænker på import af regionskode -1 DVD-er.

Hilsen
Jens

Fra : Morten Lind

Dato : 16-04-07 19:41

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> Det er jo rart at have 1 drev i regionskode 1 og 1 i regionskode 2, når
> man tænker på import af regionskode -1 DVD-er.

Nu er der vist gået gevaldig kage i spørgsmål og svar

M.