Windows firewall?
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 09-04-07 22:43

Der er mange indlæg i gruppen ang. 3. parts firewalls mm. Men hvad med
Windows egen? Er den ikke på højde med de andre, eller det fordi den er mere
udsat for angreb idet den er så udbredt?

Mvh

Jasper

--
jasper@FJERNESahrensbach.com

(FJERNES skal, sjovt nok, fjernes.)

Fra : John

Dato : 09-04-07 22:51

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i
en meddelelse

> Der er mange indlæg i gruppen ang. 3. parts firewalls mm. Men
> hvad med Windows egen? Er den ikke på højde med de andre, eller
> det fordi den er mere udsat for angreb idet den er så udbredt?

En artikel blandt mange:

".. First of all, the Windows Firewall does not monitor or block
outbound traffic .."

http://netsecurity.about.com/od/firewalls/a/aa081804b.htm

John

Fra : Kent Friis

Dato : 09-04-07 23:18

Den Mon, 9 Apr 2007 23:42:49 +0200 skrev Jasper Norman Ahrensbach:
> Der er mange indlæg i gruppen ang. 3. parts firewalls mm. Men hvad med
> Windows egen? Er den ikke på højde med de andre, eller det fordi den er mere
> udsat for angreb idet den er så udbredt?

Den er ikke så opreklameret, og ikke så fyldt med gejl, dyt, båt,
og blink som de andre.

En "firewall" til hjemmebrug skal jo nutildags helst være noget der
popper op mindst hvert 10. sekund og gør opmærksom på hvor vigtig
den er, fordi den nu igen har stoppet en pakke inden pakken nåede
at blive afvist af operativsystemet. Og det helst med et spørgsmål
som kræver en længerevarende uddannelse at besvare, dog "pædagogisk"
formuleret, og uden mindst to nødvendige detaljer, så selv de der
har tilstrækkelig viden på området ikke kan svare alligevel.

Mvh
Kent

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-04-07 09:40

Den 10-04-07 00.18 skrev Kent Friis følgende:

> Den er ikke så opreklameret, og ikke så fyldt med gejl, dyt, båt,
> og blink som de andre.

Ikke at forglemme den største forskel, som John nævnte i sit indlæg.

> [...]
> formuleret, og uden mindst to nødvendige detaljer, så selv de der
> har tilstrækkelig viden på området ikke kan svare alligevel.

Kunne du ikke prøve at starte Windows og installere en firewall. Du
trænger til at få opdateret dit syn på deres virkemåde. Prøv gerne et
par forskellige af de mest udbredte for at være sikker på, at du ikke er
faldet over klassens slemme dreng/duks.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gem internettet på din computer med Net Snippets.

Fra : B. Nice

Dato : 10-04-07 06:18

On Mon, 9 Apr 2007 23:42:49 +0200, "Jasper Norman Ahrensbach"
<jasper@FJERNESahrensbach.com> wrote:

>Der er mange indlæg i gruppen ang. 3. parts firewalls mm. Men hvad med
>Windows egen? Er den ikke på højde med de andre,

Jo da. Den tilbyder bare ikke illusoriske funktioner så som
applikationskontrol af udgående trafik og andre klodsede
sikkerhedstiltag som man typisk finder i såkaldte "sikkerheds-suiter".

>eller det fordi den er mere
>udsat for angreb idet den er så udbredt?

Den har mig bekendt ingen kendte fejl der kan udnyttes udefra, og den
giver desuden fuld beskyttelse under boot - hvilket 3. parts produkter
typisk ikke kan tilbyde.

Med andre ord: Som beskyttelse mod udefra kommende angreb finder du
ikke noget 3. parts produkt der er bedre.

Fra : Rado

Dato : 11-04-07 14:41

On Tue, 10 Apr 2007 05:17:32 GMT, B. Nice <b__nice@hotmail.com> wrote:

>Jo da. Den tilbyder bare ikke illusoriske funktioner så som
>applikationskontrol af udgående trafik

Hvad er det illusoriske ved det?

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern

Fra : Kent Friis

Dato : 11-04-07 14:56

Den Wed, 11 Apr 2007 15:40:37 +0200 skrev Rado:

> Hvad er det illusoriske ved det?

Hvis først et uønsket program har kontrollen over din maskine, kan den
bare afinstallere, deaktivere eller omgås firewall'en.

Løsningen er at lade være med at installere uønskede programmer, fremfor
at forsøge at forhindre dem i at arbejde, når de allerede har kontrollen
over maskinen.

Mvh
Kent

Fra : Rado

Dato : 11-04-07 17:50

On 11 Apr 2007 13:55:41 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Hvis først et uønsket program har kontrollen over din maskine, kan den
>bare afinstallere, deaktivere eller omgås firewall'en.

Mon ikke de fleste firewalls efterhånden er sikret imod dette?

Fra : Kent Friis

Dato : 11-04-07 17:56

Den Wed, 11 Apr 2007 18:50:11 +0200 skrev Rado:

> Mon ikke de fleste firewalls efterhånden er sikret imod dette?

Det er ikke muligt.

Mvh
Kent

Fra : Jama

Dato : 10-04-07 09:59

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i en
meddelelse news:461ab351$0$91718$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> Windows egen? Er den ikke på højde med de andre, eller det fordi den er
> mere udsat for angreb idet den er så udbredt?

Windows egen er Udemærket og har ikke Alle De PopUpper, som andre som regel
har, dermed ikke sagt De er Dårligere. Men for den alm. Bruger, er Widows
udemærket, og Husk så "Brug Din Sunde Fornuft" som jeg må indrømme, at jeg
selv af og til Glemmer, med stor fortrydelse bagefter.
Mvh.Jama