Rotere videoklip?
Fra : Mich Ottosen

Dato : 09-04-07 22:11

Jeg har fået et videoklip fra min svoger, men desværre er det i
højformat (portrait). Selvom det er fint nok at vende MacBooken på
siden, er det jo alligevel noget bøvl.

Hvordan roterer man den til lavformat (landscape) med 90 grader
clockwise? Har kigget efter muligheder i iMovie, QuickTime (player) og i
VLC med negativt resultat.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-04-07 22:05

Mich@noget.invalid (Mich Ottosen) writes:

> [...]
>
> Hvordan roterer man den til lavformat (landscape) med 90 grader
> clockwise? Har kigget efter muligheder i iMovie, QuickTime (player) og i

QuickTime Player Pro har faciliten.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Mich Ottosen

Dato : 09-04-07 23:47

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> QuickTime Player Pro har faciliten.

Tak for dit svar. Jeg havde lidt på fornemmelsen at netop Pro udgaven
kunne,den har jeg ikke på min nye MB, men den ligger i en ældre version
på en anden Mac. Så jeg må lige tjekke. I morgen.

Men er der ikke andre (gratis) sotwareting, der kan det samme?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Sebastian

Dato : 10-04-07 19:10

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> [...]
> på en anden Mac. Så jeg må lige tjekke. I morgen.
>
> Men er der ikke andre (gratis) sotwareting, der kan det samme?
Muligvis, men QuickTime Pro er den mest elegante variant.
Hvis du vil arbejde med iMovie, er den første anbefaling:
- skriv en storybook
- få dig QuickTime Pro

hilsen
Sebastian

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Mich Ottosen

Dato : 10-04-07 23:27

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> Muligvis, men QuickTime Pro er den mest elegante variant.

Har nu været på fjernlageret og hentet en ældre Mac frem. Der var ikke
nogen QT Pro (mente der var en v. 6.0, men nixen)

> Hvis du vil arbejde med iMovie, er den første anbefaling:
> - skriv en storybook
> - få dig QuickTime Pro

Få og få, den koster jo $ 30,- Så jeg søger stadigvæk noget gratis
software, der kan tricket. Alternativt vil jeg sende svogeren en url på
Apples butik - det er jo trods alt svogeren, der holdt kameraet på
højkant

(Det sidste sagt, fordi jeg ikke selv arbejder med video'er, så jeg får
sikkert ikke meget brug for QT Pro - før der kommer noget nyt og
bedre?!?)

--
v.h.,
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-04-07 22:22

> [...]

> Hvordan roterer man den til lavformat (landscape) med 90 grader
> clockwise? Har kigget efter muligheder i iMovie, QuickTime (player) og i

æble+i (eller er det +j ?) i Quicktime player. Kræver Pro.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 10-04-07 23:27

> æble+i (eller er det +j ?) i Quicktime player. Kræver Pro.

Tak, men så må jeg jo få svogeren til at punge ud. Det bliver nok svært.
(se også mit svar til Sebastian)

--
v.h.,
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-04-07 23:49

> Tak, men så må jeg jo få svogeren til at punge ud. Det bliver nok svært.
> (se også mit svar til Sebastian)

Skrev du ikke at du havde QT pro på den anden maskine? Den licens kan
du flytte til den nye.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 11-04-07 20:13

> Skrev du ikke at du havde QT pro på den anden maskine? Den licens kan
> du flytte til den nye.

Jo, jeg troede, at jeg havde QT Pro på en anden maskine, men jeg huskede
fejl (se mit svar til Sebastian). Ergo har jeg ikke nogen licens.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-04-07 06:28

Mich@noget.invalid (Mich Ottosen) writes:

> Tak, men så må jeg jo få svogeren til at punge ud. Det bliver nok svært.

Ellers må du punge ud selv - SÅ dyr er QuickTime pro vel heller ikke.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Mich Ottosen

Dato : 11-04-07 20:13

> Ellers må du punge ud selv - SÅ dyr er QuickTime pro vel heller ikke.

1) svoger har filmet i højformat, så skal han vel osse rette det? 2) Nå,
30 amerikanerpenge hér og 30 dér kan da godt summe opad :)

--
v.h.,
Mich.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-04-07 20:48

Mich@noget.invalid (Mich Ottosen) writes:

> 1) svoger har filmet i højformat, så skal han vel osse rette det? 2) Nå,
> 30 amerikanerpenge hér og 30 dér kan da godt summe opad :)

Så må du jo sige til svoger at en løsning koster $30 og han er
velkommen til at finde en biligere...

På Windows kan man vist bruge VirtualDub eller bruge Movie Maker (se
http://www.dr.dk/Forms/Published/PlaylistGen.aspx?qid=391784&odp=true)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Jacob Vind

Dato : 11-04-07 21:33

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Så må du jo sige til svoger at en løsning koster $30 og han er
> velkommen til at finde en biligere...

30 sekunders søgning på google gav mig dette link:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20070122085020753

/Jacob.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-04-07 22:18

Jacob Vind <news@kabalen.dk> writes:

> 30 sekunders søgning på google gav mig dette link:
> http://www.macosxhints.com/article.php?story=20070122085020753

Dygtig du er, unge himmelvader.

Hvis man så skulle LÆRE noget af din indsats kan du jo angive det du
spurgte google om.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Jacob Vind

Dato : 11-04-07 23:39

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvis man så skulle LÆRE noget af din indsats kan du jo angive det du
> spurgte google om.

Hov, fik vist formuleret mig på en måde der kunne lyde arrogant, det var
bestemt ikke meningen, sorry. Søgningen er her:

http://www.google.dk/search?q=tool+rotate+video+clip+mac

/Jacob.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 11-04-07 23:16

Jacob Vind <news@kabalen.dk> wrote:

> 30 sekunders søgning på google gav mig dette link:
> http://www.macosxhints.com/article.php?story=20070122085020753

Tak for tippet, Jacob. Din 30 sekunders indsats har måske sparet mig for
$30. Det kan man da kalde en timesats

Har hentet BitPlayer og fulgt anvisningen i dit link. Det gik fint med
at rotere det første klip (og eksportere det i QT (sic)), men det
mislykkedes med det andet klip (flere forsøg). En eksport til DV Stream
(som anbefales til iMovie) gav et stærkt fortegnet billede (strakt i
bredden).

Må lige prøve igen i morgen, måske har jeg gjort noget galt anden gang?
Det ville ellers være rart med eksport til QT (den har svoger osse på
sin grimme WINmaskine)

--
v.h.,
Mich.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 12-04-07 22:54

> [...]

> Må lige prøve igen i morgen, måske har jeg gjort noget galt anden gang?
> Det ville ellers være rart med eksport til QT (den har svoger osse på

I aften virkede det, så jeg har fået vendt alle de klip, der var i
højformat (portrait). Jeg kan godt anbefale programmet - selv Apples
shareholders og alle der støtter programudviklingen hos Apple måske vil
blive stramme i masken.

QT Pro er helt sikkert meget, meget bedre og pænere, men i en
nødsituation ....

--
v.h.,
Mich.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 11-04-07 23:16

> På Windows kan man vist bruge VirtualDub eller bruge Movie Maker (se
> http://www.dr.dk/Forms/Published/PlaylistGen.aspx?qid=391784&odp=true)

Mener du virkelig, at jeg skal fyre op under vores IBM Thinkpad for at
prøve det af? Nej, vel :)

Men jeg kan sende dine oplysninger til svogeren. Han har kun
WINmaskine(r), men så ødelægger du lidt drilleriet. Jeg ville jo skrive
til ham, at det _kun_ kan lade sig gøre med QT Pro, som han så skulle
købe. Men, OK, han vil jo osse gerne spare den udgift

--
v.h.,
Mich.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-04-07 06:51

> Mener du virkelig, at jeg skal fyre op under vores IBM Thinkpad for at
> prøve det af? Nej, vel :)

Klogt. Jeg kan se det var det forrige link der lå i mit klippebræt,
så det holder ikke. Microsoft havde en supportside om formålet.

> WINmaskine(r), men så ødelægger du lidt drilleriet. Jeg ville jo skrive
> til ham, at det _kun_ kan lade sig gøre med QT Pro, som han så skulle
> købe. Men, OK, han vil jo osse gerne spare den udgift

Jeg kan da ikke gøre for at du ikke researcher dine drillerier først.

Hvorfor er det iøvrigt DIT problem at din SVOGER betjener kameraet forkert?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 12-04-07 07:30

> Klogt. Jeg kan se det var det forrige link der lå i mit klippebræt,
> så det holder ikke. Microsoft havde en supportside om formålet.

> Hvorfor er det iøvrigt DIT problem at din SVOGER betjener kameraet forkert?

Fordi Michael visuelt vil bevise, at en Mac ka´det dér.....(Undskyld
Mich - just teasin´).

M.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 12-04-07 21:44

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Fordi Michael visuelt vil bevise, at en Mac ka´det dér.....(Undskyld
> Mich - just teasin´).

Jeps, måske med en lille korrektion: Mich. var sikker på, at hans Mac
kunne klare det :)

--
v.h.,
Mich.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 12-04-07 21:44

> Klogt. Jeg kan se det var det forrige link der lå i mit klippebræt,
> så det holder ikke. Microsoft havde en supportside om formålet.

Ikke helt forstået, men svogeren har fået dit link. Så nu er du nok
upopulær hos ham

> Jeg kan da ikke gøre for at du ikke researcher dine drillerier først.

Meningen er uklar (?)

> Hvorfor er det iøvrigt DIT problem at din SVOGER betjener kameraet forkert?

Det er MIT problem, fordi jeg har klippene på min computer. SVOGER har
nok heller ikke læst alle de 192 sider i manualen

--
v.h.,
Mich.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-04-07 22:21

Mich@noget.invalid (Mich Ottosen) writes:

> Ikke helt forstået, men svogeren har fået dit link. Så nu er du nok
> upopulær hos ham

Det går nok. Han har nok rigeligt at gøre med at holde dine
drillerier fra døren, så jeg er ret langt nede på listen.

> Det er MIT problem, fordi jeg har klippene på min computer. SVOGER har
> nok heller ikke læst alle de 192 sider i manualen

List dem over på hans computer -> problemet er hans.

Vil du have gode forslag til hvorn man gør det?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Kell Christensen

Dato : 12-04-07 08:32

> [...]
> til ham, at det _kun_ kan lade sig gøre med QT Pro, som han så skulle
> købe. Men, OK, han vil jo osse gerne spare den udgift

Glem det! Find dig en anden svoger.... :->

Fra : Mich Ottosen

Dato : 12-04-07 21:44

Kell Christensen <4200slet@c.dk> wrote:

> Glem det! Find dig en anden svoger.... :->

0h, du mener vel, at svigerinden skal finde sig en anden mand? Dèt tror
jeg ikke er aktuelt :)

--
v.h.,
Mich.

Fra : nilsba@gmail.com

Dato : 12-04-07 09:19

On 12 Apr., 09:31, 4200s...@c.dk (Kell Christensen) wrote:

> Glem det! Find dig en anden svoger.... :->

Nåår - Jeg skal nok vende den for dig.... ) send den til mig.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 12-04-07 21:44

<nilsba@gmail.com> wrote:

> Nåår - Jeg skal nok vende den for dig.... ) send den til mig.

Jeg går ud fra at det venlige tilbud er rettet til mig? Tak, men min
postkasse kan slet ikke rumme så store filer.

Mokker videre i aften med BitPlayer.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-04-07 22:23

Mich@noget.invalid (Mich Ottosen) writes:

> Jeg går ud fra at det venlige tilbud er rettet til mig? Tak, men min
> postkasse kan slet ikke rumme så store filer.

Vil du have en gmail-invitation? Der kan dæleme ligge meget før den
er fuld.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-04-07 22:41

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Vil du have en gmail-invitation?

Det har man altså ikke brug for mere.

> Der kan dæleme ligge meget før den er fuld.

Men man kommer alligevel til at dele filen op i bidder af max 10Mb.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 12-04-07 22:54

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Det har man altså ikke brug for mere.

> Men man kommer alligevel til at dele filen op i bidder af max 10Mb.

Det er da ret upraktisk med et videoklip på 140 Mb, ik'?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-04-07 23:07

Mich Ottosen skrev:

> Det er da ret upraktisk med et videoklip på 140 Mb, ik'?

Det ville jeg jo synes.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-04-07 01:54

> Det er da ret upraktisk med et videoklip på 140 Mb, ik'?

Pyt, man zipper dem da bare - så går det nok.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-04-07 01:50

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Det har man altså ikke brug for mere.

Ikke? Der kan man se. Det går også så stærkt efterhånden.

> Men man kommer alligevel til at dele filen op i bidder af max 10Mb.

Nåja, det er da også rigtigt. Der er da heller ikke andet end bøvl med
alting lige for tiden.

Hvor kan man SÅ skovle store filer hen som andre skal kunne samle op?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-04-07 18:11

> Ikke? Der kan man se. Det går også så stærkt efterhånden.

Du kan bare følge med i Userfriendly, så er du altid med.

> Nåja, det er da også rigtigt. Der er da heller ikke andet end bøvl med
> alting lige for tiden.
>
> Hvor kan man SÅ skovle store filer hen som andre skal kunne samle op?

Der findes flere forskellige gratis services til det formål.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-04-07 20:02

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Du kan bare følge med i Userfriendly, så er du altid med.

Plejer normalt at opdatere et par gange om måneden. Var ved at gå i
gulvet af grin over "Hello World".

> Der findes flere forskellige gratis services til det formål.

Der kan man se. Jaja, dengang jeg var ung sendte vi emails på
POSTKORT og BETALTE for det, og var LYKKELIGE.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 13-04-07 20:31

> Der kan man se. Jaja, dengang jeg var ung sendte vi emails på
> POSTKORT og BETALTE for det, og var LYKKELIGE.

"Nærmest lykkelige"

M.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 14-04-07 12:48

> Plejer normalt at opdatere et par gange om måneden.

Det er ikke ofte nok hvis man gerne vil følge med i de vigtige nyheder.

> Var ved at gå i gulvet af grin over "Hello World".

Den lige efter er nu sjovere.

> Der kan man se. Jaja, dengang jeg var ung sendte vi emails på
> POSTKORT og BETALTE for det, og var LYKKELIGE.

Hvordan fik i emailsene til at hænge fast på postkortene?

Fra : Morten Lind

Dato : 14-04-07 12:58

> Hvordan fik i emailsene til at hænge fast på postkortene?

Øh, bøh....vi lavede voodoo, gjorde vi - eller skrev vi dem bare?

M.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 14-04-07 14:32

Morten Lind skrev:

> Øh, bøh....vi lavede voodoo, gjorde vi

Voodoo fungerer ikke. Hvis det da ikke er fordi jeg bare er dårlig til det.

> - eller skrev vi dem bare?

Det er sådan jeg kan huske man gjorde i min tid.

Fra : Morten Lind

Dato : 14-04-07 16:01

> Det er sådan jeg kan huske man gjorde i min tid.

Nemlig

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-04-07 19:59

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Øh, bøh....vi lavede voodoo, gjorde vi - eller skrev vi dem bare?

Dvs du sendte Voodoo-kort?

--
Thorbjørn Ravn Andersen, der stadig har sit Voodoo 3 kort.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-04-07 19:57

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Det er ikke ofte nok hvis man gerne vil følge med i de vigtige nyheder.

> Den lige efter er nu sjovere.

Hmmm... Det må jeg nærlæse ved lejlighed. Har jo andet at lave, og
så'rn.

Men den er nu ganske festlig, omend man skal være ret nørdet for at
kunne se det.

> Hvordan fik i emailsene til at hænge fast på postkortene?

Vi vedhæftede dem - med en PAPIRCLIPS!

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 14-04-07 20:20

> Hmmm... Det må jeg nærlæse ved lejlighed. Har jo andet at lave, og
> så'rn.

Jamen dog.

> Men den er nu ganske festlig, omend man skal være ret nørdet for at
> kunne se det.

Hele serien kræver vist et veludviklet nørdgen.

I brugte altså Word?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-04-07 21:40

> Hele serien kræver vist et veludviklet nørdgen.

Må man sige, men det gør ikke spor.

Lidt som Egoland kræver en vis baggrundsviden.

> I brugte altså Word?

Hallo! Det var i _GAMLE_ dage jeg var ung. Vi brugte giffel i den
sorte skole og alting.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Mich Ottosen

Dato : 12-04-07 22:54

> Vil du have en gmail-invitation? Der kan dæleme ligge meget før den
> er fuld.

Nå, ja, den gmail-mulighed havde jeg ikke lige i tankerne. Har bare en
tdc-konto, og den løber hurtigt fuld af data. Heldigvis er det super
nemt at gå ind og tømme postkassen(-rne). Kommando-i i mail.app (svjh)

Men som allerede skrevet i et andet indlæg: alle videklippene er
retvendte nu, så tak for deltagelsen (til alle i tråden)

--
v.h.,
Mich.