Apple mus på en pc
Fra : morbon

Dato : 09-04-07 10:56

jeg har indtil for nylig arbejdet med Apple computere på min arbejdsplads.
Nu har jeg skiftet arbejder hvor der arbejdes på PC. Jeg har dog umådeligt
svært ved at vende mig til en PC mus - får skide ondt i armen - og vil lige
høre, om man kan tilslutte en optisk én-knapsmus til en PC. Jeg har et Wacom
board hvor jeg har højre og venstreknapsfunktionerne hvis det er et problem
at man ikke kan "højreklikke" på en applemus.

Mvh

Morten

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-04-07 11:28

morbon <morbon@stofanetnospam.dk> wrote:

> jeg har indtil for nylig arbejdet med Apple computere på min arbejdsplads.
> Nu har jeg skiftet arbejder hvor der arbejdes på PC.

Det var da et skidt byt ;)

> [...]
> board hvor jeg har højre og venstreknapsfunktionerne hvis det er et problem
> at man ikke kan "højreklikke" på en applemus.

USB == USB ... så det skulle virke, bare ikke højreklik naturligvis.

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-07 11:57

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Det var da et skidt byt ;)

> USB == USB ... så det skulle virke, bare ikke højreklik naturligvis.

Når jeg bruger mus på mac'en, i stedet for min trackball, er det da også
med en standard Logitech-mus.

Apples nye Mighty Mouse er dog to-knaps, hvis ikke mere ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-04-07 12:31

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Når jeg bruger mus på mac'en, i stedet for min trackball, er det da også
> med en standard Logitech-mus.
>
> Apples nye Mighty Mouse er dog to-knaps, hvis ikke mere ...

jep... mon ikke man kan bruge bootcamp drivere til at få de knapper til
at virke under XP ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-07 12:42

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> jep... mon ikke man kan bruge bootcamp drivere til at få de knapper til
> at virke under XP ?

Aner det ikke; jeg venter stadig på at købe min MacBook til jeg er
sikker på, at jeg ikke skal punge ekstra ud for 10.5. Leopard.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-04-07 20:00

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Aner det ikke; jeg venter stadig på at købe min MacBook til jeg er
> sikker på, at jeg ikke skal punge ekstra ud for 10.5. Leopard.

Du kommer nok til at vente adskillige mdr endnu.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-07 21:16

> Du kommer nok til at vente adskillige mdr endnu.

Det vil vise sig. Jeg tror i øvrigt at Apple kunne vinde noget ekstra
salg, hvis de gik tilbage til gratis opdatering til folk eksempelvis et
halvt år efter købet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-04-07 21:49

> Det vil vise sig. Jeg tror i øvrigt at Apple kunne vinde noget ekstra
> salg, hvis de gik tilbage til gratis opdatering til folk eksempelvis et
> halvt år efter købet.

Nix, fordi de ved at alle vil købe den alligevel ... så ingen penge at
tjene der ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 10-04-07 05:25

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Nix, fordi de ved at alle vil købe den alligevel ... så ingen penge at
> tjene der ...

En god del vil /vente/ med at købe den.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-04-07 07:19

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> En god del vil /vente/ med at købe den.

Det giver ingen mening for apple at give gratis opdateringer da de
fleste allerede kører 10.4 da de enten: købte en 10.4 opdatering da 10.4
kom ud, eller har købt en mac med 10.4 inkluderet. Derfor er ingen
gevinst i at lave en lang grace periode. Grace periode vil kun dække fra
og med 10.5 bliver annonceret. Ingen andre dækker længere bagud...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-07 11:53

"morbon" <morbon@stofanetnospam.dk> writes:

> [...]
> board hvor jeg har højre og venstreknapsfunktionerne hvis det er et problem

Det kan du sagtens - du plopper bare i.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Lyrik

Dato : 10-04-07 14:37

Den 09.04.2007 kl. 11:56 skrev morbon <morbon@stofanetnospam.dk>:

> [...]
> problem
> at man ikke kan "højreklikke" på en applemus.

+++++++++++++++++
Det er en utrolig besynderlig konklusion du kommer med. Undskyld jeg siger
det. "Mightymouse" er meget meget flot og hvid. Men den er en stinker med
hensyn til ergonomi. IMHO. Den bøjer håndledet bagover når man sidder med
den.

Hånden skal være HELT afslappet når den hviler over musen. Jeg har brugt
mus i mange år, nogengange op til 12 timer på en dag uden de mindste
symptomer på museskade. Sidste undtagelse var da jeg forsøgte mig med
Applemusen. Vejet og fundet for let.
Nuværende mus logitech MX 610 som er ergonomisk helt korrekt. Hvis du ser
hvordan jeg sidder med musen ser du at armlænet på kontorstolen
understøtter selve underarmen således at der ikke kommer spændte
muskler/scener i selve armen. musen lader hånden hvile afslappet uden at
nogen muskler eller scener i hånden er "antrukket" eller spændte.
Overarmen hviler på albuen, der hviler på armlænet. Ingen spændinger her
heller.
Jeg ville kunne arbejde i denne stilling 12 timer om dagen uden pause i
ugevis uden en et eneste symptom fra arme eller hånd. Billede her-tag dig
ikke af papirrodet.)):
http://www.luen.dk/mus.JPG

Hilsen
Jens

--
Kommentér emnet, ikke afsenderen. Snakken har karaktér af sammenkomst,
ikke videnskabelige facts.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-04-07 14:45

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Jeg ville kunne arbejde i denne stilling 12 timer om dagen uden pause i
> ugevis uden en et eneste symptom fra arme eller hånd. Billede her-tag dig
> ikke af papirrodet.)):
> http://www.luen.dk/mus.JPG

Lidt photoshop arbejde så tror jeg kan se dit personnummer på dine
skattepapirer ;)

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-04-07 22:46

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> mus i mange år, nogengange op til 12 timer på en dag uden de mindste
> symptomer på museskade. Sidste undtagelse var da jeg forsøgte mig med

Som ét knaps mus er Apples optiske mus der ligger inde i hånden noget
nær ergonomisk perfekt.
Konceptet duer dog ikke hvis der skal placeres flere knapper på den,
idet man ikke kan betjene dem mens musen ligger inde i hånden.

Rent Ergonomisk vil jeg men at man stresser håndled og fingre mindst
med Apples ét knaps mus og crtl tasten frem for den gænse og meget
høje Logitec mus.

Personligt anvender jeg i høj grad menunavigering, genveje, trackpad
og "hot corners". Jeg har en mus på jobbet som stort set kun
anvendes til windows brug fordi jeg i windows /skal/ have en høje muse
tast. Den højre musetast er heldigvis stadig unødvendig i Mac OS X.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-04-07 06:27

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> tast. Den højre musetast er heldigvis stadig unødvendig i Mac OS X.

Det har meget tydeligt vist sig her, at det er meget lettere for børn
at betjene etknapsmus.

Jeg mener Apple har set rigtigt der.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"