Adblock til Safari
Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 06-04-07 22:39

Lige fra da jeg i januar opgraderede mit it-teknologiske mindset fra
Windows til OS X, har jeg anvendt Firefox-browseren på Mac'en. Men jeg
er begyndt at kunne lide Safari mere og mere, og den er faktisk lige
pt. min standardbrowser.

Men en ting jeg savner fra Firefox er Adblock med opdateringer af en
dynamisk blacklist over elementer, der ikke må loades og vises. Findes
noget sådan til Safari?
--
Hans Tosti Pedersen
Varde * www.h2ns.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-04-07 00:28

Hans Tosti Pedersen <hanspedersen@gmail.com> wrote:

> Men en ting jeg savner fra Firefox er Adblock med opdateringer af en
> dynamisk blacklist over elementer, der ikke må loades og vises. Findes
> noget sådan til Safari?

PithHelmet er nok det nærmeste. Man risikerer bare bøvl når der kommer
en ny version af Safari.

Alternativt kan man lave en .pac fil med en hjemmestrikket filtrering.
Min ser sådan her ud:

------------------blackhole.pac----------
function FindProxyForURL(url, host)
{
if (dnsDomainIs(host, ".247media.com") ||
dnsDomainIs(host, ".accendo.com") ||
dnsDomainIs(host, ".ad-flow.com") ||
dnsDomainIs(host, ".adflight.com") ||
dnsDomainIs(host, ".admonitor.net") ||
dnsDomainIs(host, ".adtech.de") ||
dnsDomainIs(host, "adsremote.scripps.com") ||
dnsDomainIs(host, "a.as-us.falkag.net") ||
dnsDomainIs(host, "ads.metropol.dk") ||
dnsDomainIs(host, "ads.x10.com"))
{
return "PROXY 127.0.0.1";
}
return "DIRECT";
}

Man vælger den i Systemindstillinger->netværk; vis den netværksport du
forbinder til internettet over og vælg Proxyservere fanen. Så kan du
vælge at bruge et PAC arkiv til konfigurering af proxyservere.

Fordelen er at det virker i alle browsere på en gang, på nær Opera.

Det er selvfølgelig ikke så ergonomisk som PithHelmet, hvor man bare kan
control-klikke på den generende reklame. Til gengæld er det gratis.