Bootable CD/DVD - hvordan?
Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-07 15:35

Jeg har nu lavet en dvd med MacOS 9.2.2, og konstateret at man i hvert
fald ikke kan boote fra den.

Hvordan gør man egentlig det? Toast virkede ikke til det formål.

Og mit formål til det er at skabe en bootable cd eller dvd, så jeg altid
kan installere 9.2.2 på maskinen, også efter at jeg har foretaget en
processoropgradering il en Dual-processor G4 på 1,33 GHz på min G4/867.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 06-04-07 16:43

Den 06.04.2007 kl. 16:35 skrev "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid>:

> 9.2
++++++++
Jeg fandt denne instruktion på Google. Læs indlægget efter spørgsmålet som
tangerer dit:
http://macosx.com/forums/mac-classic-system-software/16049-mac-os-9-2-2-boot-cd.html

Hilsen
Jens

--
Kommentér emnet, ikke afsenderen. Snakken har karaktér af sammenkomst,
ikke videnskabelige facts.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-07 17:12

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> ++++++++
> Jeg fandt denne instruktion på Google. Læs indlægget efter spørgsmålet som
> [...]

Et forældet link, og en oplysning om at brænde cd eller dvd i Toast med
'bootable' slået til.

Hvor slås 'bootable' til?

Men tilsyneladende kan man få nogle ideer her:

<http://lonestar.utsa.edu/llee/install/bootdvd/>

<http://www.google.dk/search?q=making+dvd+bootable+macosx&ie=utf-8&oe=ut
f-8&aq=t&rls=org.mozilla:da:official&client=firefox-a>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 06-04-07 17:32

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Et forældet link, og en oplysning om at brænde cd eller dvd i Toast med
> 'bootable' slået til.
>
> Hvor slås 'bootable' til?

Blot brænd som kopi.

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-04-07 17:40

Hej Morten

Nej, det kan man ikke under OS X med Toast 6.x eller nyere. - Heller
ikke, hvis man brænder som 'image' - desværre....
mvh. Erik Richard

Morten Lind wrote:

> Blot brænd som kopi.

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-04-07 17:37

Hej Per

Per Rønne wrote:
> Jeg har nu lavet en dvd med MacOS 9.2.2, og konstateret at man i hvert
> fald ikke kan boote fra den.
>
> Hvordan gør man egentlig det? Toast virkede ikke til det formål.

Nej, Toast 6.x, 7.x og 8.x kan ikke lave en bootable OS 9.x CD/DVD....

Du skal gøre det fra et booted OS 9.x system (ikke classic under OS X)
og bruge Toast Titanium 4.1.2 eller 5.x.

Åbn Toast, gå til Utilities og opret en 'Temporary Partition' på 700mb
(altså kun til en CD) *). Afslut Toast og klik 'NO' til dialogen om at
slette/lukke ikonet til den midlertidige partition. Der vil nu ligge et
ikon på dit skrivebord som ikonet på en harddisk.

Du kan nu direkte kopiere din systemmappe til dette ikon.

Du kan fx. også installere forskellige værktøjer som Norton Systemworks,
FileBuddy 6.1.8, DiskWarrior 2.1 (seneste OS 9.x ver.) til denne imagefil.

Det vil også være en god idé at kopiere din 'Applications (Mac OS 9)'
mappe til imagefilen, hvis der er plads. - Ellers kan du trække alle
dine alm. OS 9.x programmer ud til en midlertidig mappe, så kun Apples
egne programmer og systemtilbehør ligger i programmappen. Så burde der
være plads på imagefilen til den reducerede programmappe.

Åbn så Toast igen. Klik på 'Other' og vælg 'Volume'. Træk ikonet fra
skrivebordet over til den åbne Toast. Klik på 'Select', find i dialogen
navnet på din imagefil, marker den og afkryds feltet 'Make Bootable'.
Klik 'OK'.

Kontroller allernederst i Toast vinduet, at der er valgt den brænder, du
vil bruge. Åbn skuffen, klik på brændeknappen nederst til højre, sæt et
medie i drevet. Hvis du bruger Tast 4.1.2 vil den nu automatisk begynde
at brænde CD'en, har du ver. 5.x, får du en dialog op, og du skal så
blot klikke på 'Burn Disk'.

Det er en fordel kun at brænde ved 8x hastighed for at CD'en skal blive
så præcis som mulig.

Den færdige disk er garanteret bootable på din nuværende maskine og også
på en opgraderet, hvis den understøtter native OS 9.x.

Udover at du kan starte fra CD'en, kan du også - ved start fra den -
bruge de værktøjer, du evt. har installeret - DiskWarrior, Norton osv.
til at reparere din OS 9.x disk med. - Jeg har lavet en hel del af den
slags 'service CD', så folk har kunnet reparere deres disk(e).

> Og mit formål til det er at skabe en bootable cd eller dvd, så jeg altid
> kan installere 9.2.2 på maskinen, også efter at jeg har foretaget en
> processoropgradering il en Dual-processor G4 på 1,33 GHz på min G4/867.

Du kan godt - fra OS X - lave en DVD med indholdet fra din OS 9.x
disk/partition, så du har en komplet backup af indholdet, så du er fri
for at skulle geninstallere en programpakke, hvis der skulle ske et
eller andet med den oprindelige installation. - Så er det jo bare at
trække den over til din Os 9.x disk på det tilsvarende sted. - Og du får
jo så også muligheden for at udskifte div. indstillingsfiler på OS 9.x,
- det er jo typisk dem, der ofte laver problemer, og at kopiere en frisk
og ikke-ødelagt prefs fil er noget lettere end at skulle gennem hele
opsætningen igen.

Men en bootable DVD kan ikke laves til OS 9.x - kun CD...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-07 18:06

> [...]
> - det er jo typisk dem, der ofte laver problemer, og at kopiere en frisk
> og ikke-ødelagt prefs fil er noget lettere end at skulle gennem hele

En sådan dvd har jeg nu. Men jeg kunne altså ikke boote fra den.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Esben

Dato : 06-04-07 21:59

> [...]

> kan installere 9.2.2 på maskinen, også efter at jeg har foretaget en
> processoropgradering il en Dual-processor G4 på 1,33 GHz på min G4/867.

Brug Disk Utility, den skulle mig bekendt ikke have problemer med det

Ved ikke om følgende citat helt dækker de nyeste versioner, men det
gjaldt i hvert fald på 10.3 og tidligere 10.4 versioner og med Toast 7:

How to BURN bootable disk image using Disk Utility :
Easier, less steps than using Toast
1) Launch Disk Utility (Panther and Tiger Operating Systems)
2) Click Burn (upper left)
3) Navigate to and select the DMG file (do not drag and drop).
4) Click CHOOSE or BURN
5) Insert disk when prompted and BURN.

How to BURN bootable disk image using Toast:
Yes, it really is possible.
1) Get Info on the .dmg and "lock" it, then double clicking on the .dmg
to mount it
2) Launch Toast
3) Select "Data"
4) Show Disc Options window (upper left corner) and click "Advanced"
tab and elect "Mac Volume" button
5) In main window area click "Select", then highlight the mounted
volume to be burned (do not drag and drop)
6) Uncheck "Optimize on-the-fly"
7) Click "OK" and Burn

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Per Rønne

Dato : 07-04-07 13:23

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> [...]
> tab and elect "Mac Volume" button
> 5) In main window area click "Select", then highlight the mounted
> volume to be burned (do not drag and drop)

I første omgang prøver jeg med Toast, idet jeg først har måttet lave en
dmg-fil, og derefter låst den. Brændingen er i gang nu, men
Toast-grænsefladen er temmelig anderledes end det gengivne, så jeg har
måttet gætte mig frem.

Mens jeg skriver det: der var skrivefejl, så der er lige en dvd-skive
til skraldespanden. For at konstatere om det virkede skal jeg jo prøve
at boote på dvd'en. Så det tager så nogen tid.

Grund til skrivefejl? Måske kan dvd'en ikke klare skrivehastigheden.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 07-04-07 14:27

> [...]
> at boote på dvd'en. Så det tager så nogen tid.
>
> Grund til skrivefejl? Måske kan dvd'en ikke klare skrivehastigheden.

Skrev med lavest mulige hastighed, men stadig ikke bootable.

Jeg kan forsøge den anden mulighed du nævnte.

Og nu brænder så det samme, låste disk-image.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-04-07 14:28

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Skrev med lavest mulige hastighed, men stadig ikke bootable.

Mener der er noget med at der skal "blesses" for at der kan startes.

Lyder som om du måske skulle investere i en genskrivbar DVD? De
koster ikke en krig.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 07-04-07 14:30

> Mener der er noget med at der skal "blesses" for at der kan startes.
>
> Lyder som om du måske skulle investere i en genskrivbar DVD? De
> koster ikke en krig.

Mine dvd'ere koster nu kun 2,45 stykket. <http://www.amazon.dk>

Ja, jeg køber 100 ad gangen, og har et par hundrede tilbage.

Jeg har i øvrigt RWere, men de er for dyre 'i drift', og holder i øvrigt
ikke.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 07-04-07 14:38

Kommer i tanke om, at i så fald skulle dvd'en jo så vel ikke vises som
en opstarts-mulighed i Startdisk.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 07-04-07 15:18

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Kommer i tanke om, at i så fald skulle dvd'en jo så vel ikke vises som
> en opstarts-mulighed i Startdisk.

Heller ikke det lykkedes så. Så nu har jeg tre dvd'ere med 9.2.2, der
dog ikke kan bootes fra.

Backup af systemet er det dog.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-04-07 14:25

> Heller ikke det lykkedes så. Så nu har jeg tre dvd'ere med 9.2.2, der
> dog ikke kan bootes fra.

Er du ved at nå punktet hvor at det er billigere at genbruge en DVD-RW
indtil det faktisk virker?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 08-04-07 14:49

> Er du ved at nå punktet hvor at det er billigere at genbruge en DVD-RW
> indtil det faktisk virker?

Jeg har stoppet forsøgene. Som hidtil blot har resulteret i at jeg nu
har tre back-up dvd'ere med 9.2.2, som så kan installeres fra X ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-04-07 17:11

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Jeg har stoppet forsøgene. Som hidtil blot har resulteret i at jeg nu
> har tre back-up dvd'ere med 9.2.2, som så kan installeres fra X ...

Jeg skal meget snart lave en sikkerhedskopi af den mac junior får for
sig selv, regner med at en DMG af hele disken fra diskværktøj er fint
til formålet.

Selv via USB 1.1 gør det ikke noget at det tager noget tid - den kan
bare stå og hygge sig natten over, og SÅ gør det ikke noget det kun er
en 6 Gb disk der er i.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 08-04-07 17:21

> [...]
>
> Selv via USB 1.1 gør det ikke noget at det tager noget tid - den kan
> bare stå og hygge sig natten over, og SÅ gør det ikke noget det kun er

På en DVD DL?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-04-07 17:49

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> På en DVD DL?

Næh, en USB-harddisk. Det skal slet ikke være så fint.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 08-04-07 18:09

> Næh, en USB-harddisk. Det skal slet ikke være så fint.

Ja, en sådan en har jeg slet ikke. Jeg må nøjes med et FW400 kabinet til
PATA133 harddiske, tom, og en eSATA på 300 G.

Men det kan da let klares på den DVD DL ... så kan du heller ikke ved en
fejltagelse komme til at slette dmg-filen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-04-07 18:49

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Ja, en sådan en har jeg slet ikke. Jeg må nøjes med et FW400 kabinet til
> PATA133 harddiske, tom, og en eSATA på 300 G.

Tjah, men problemet er at iMac'en ikke har hverken firewire eller
SATA. Så må man nøjes med det der er.

> Men det kan da let klares på den DVD DL ... så kan du heller ikke ved en
> fejltagelse komme til at slette dmg-filen ...

Der er så den detalje at jeg ikke har DVD-DL medier i huset - det gør
det lidt mere besværligt. Men du behøver ikk ebekymre dig, sletter
sjældent noget - køber bare ny disk indimellem.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 08-04-07 19:02

> Tjah, men problemet er at iMac'en ikke har hverken firewire eller
> SATA.

Nu skrev jeg heller ikke SATA men eSATA. Der er altså tale om at der
skal være en ekstern eSATA port på Mac'en. Kan sagtens sættes på min G4,
hvis ellers den havde haft en SATA-controller, eller på en MacPro. Men
kræver så en plads med udgang [men ikke at man sætter det ned i den
revne, man sætter PCI-kort ned i, det forbindes bare med en intern
SATA-udgang].

I øvrigt må din iMac da være af en betragtelig alder, hvis den ikke har
en FW-udgang.

> Så må man nøjes med det der er.

Det giver sig selv.

> Der er så den detalje at jeg ikke har DVD-DL medier i huset - det gør
> det lidt mere besværligt.

Så køb dig da en lille forsyning - 20 DLere og 100 SLere burder da kunne
holde nogen tid ... og hold dig så fra at købe det her i landet.

> Men du behøver ikke bekymre dig, sletter sjældent noget - køber bare ny
> disk indimellem.

Det virker som om du godt kunne bruge en netværksharddisk på et par TB
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-04-07 19:55

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> I øvrigt må din iMac da være af en betragtelig alder, hvis den ikke har
> en FW-udgang.

Jøp, det er den også. OG det er ikke rigtigt muligt at proppe
udvidelseskort i, men jeg har da fået 54 Mbit netværk til at fungere
via USB, så det kunne være værre.

> Så køb dig da en lille forsyning - 20 DLere og 100 SLere burder da kunne
> holde nogen tid ... og hold dig så fra at købe det her i landet.

Måske - det vil jeg overveje. Min hovedanke er at der er alt det gejl
på DVD'er i stedt for bare at starte den der dumme film man egentligt
gerne vil se.

> Det virker som om du godt kunne bruge en netværksharddisk på et par TB

Egentlig ikke - DVD-ISO'er kan ikke læses hurtigt nok via USB 1.1.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 08-04-07 20:49

> Jøp, det er den også. OG det er ikke rigtigt muligt at proppe
> udvidelseskort i, men jeg har da fået 54 Mbit netværk til at fungere
> via USB, så det kunne være værre.

Trådløst? Ja, mine stationære maskiner er sluttet til det faste netværk,
med op til gigabit switches. Men også med trådløst, så jeg kan flytte
laptops rundt uden at skulle tænke på kabler.

> Måske - det vil jeg overveje. Min hovedanke er at der er alt det gejl
> på DVD'er i stedt for bare at starte den der dumme film man egentligt
> gerne vil se.

Nu har jeg også en større samling operaer, balletter og franske
balletoperaer på DVD, som står i reolerne som bøger.

> Egentlig ikke - DVD-ISO'er kan ikke læses hurtigt nok via USB 1.1.

Ja, jeg kan jo tilsyneladende hller ikke få usb 2.0 på min G4/867. Det
eneste kort jeg kan finde positivt omtalt på nettet er det der
konflikter.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-04-07 22:17

> [...]

> med op til gigabit switches. Men også med trådløst, så jeg kan flytte
> laptops rundt uden at skulle tænke på kabler.

Jeg brugte en del krudt på at overveje hvordan og hvorledes og ente
med at nå frem til at de iMac G3'ere jo var flytbare, så det skulle de
da have lov til. Så kan man selv bestemme hvor man vil se film, og
spille pixeline og den slags ting. Tager 30 sekunder at flytte
maskinen fra den ene ende af lejligheden til den anden.

> Nu har jeg også en større samling operaer, balletter og franske
> balletoperaer på DVD, som står i reolerne som bøger.

Jovist, men der tror jeg ikke vores smag er helt den samme. Til
gengæld pusler jeg lige pt en del med at undersøge hvordan man lettest
kan lave DVD-ISO'er med amatørklip (de der digital kameraer er jo
fikse), da det alt andet lige er det allernemmeste at flytte rundt på.

> Ja, jeg kan jo tilsyneladende hller ikke få usb 2.0 på min G4/867. Det
> eneste kort jeg kan finde positivt omtalt på nettet er det der
> konflikter.

Prøv at spørge Erik - han har sikkert et forslag.

Hvorfor vil du også have USB 2.0 på den? Kan den ikke alt det sjove alligevel.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-07 06:04

> [...]
> spille pixeline og den slags ting. Tager 30 sekunder at flytte
> maskinen fra den ene ende af lejligheden til den anden.

Ja, her ville jeg satser på en MacBook. Så kan man vel også streame fra
en server.

> Jovist, men der tror jeg ikke vores smag er helt den samme.

Måske ikke - som regel er disse i øvrigt købe-dvd'er, som man ikke
'bare' kan flytte over på en harddisk, hvor de i øvrigt også vil fylde
meget. 15G for en stor opera er nærmest normen.

> Til gengæld pusler jeg lige pt en del med at undersøge hvordan man lettest
> kan lave DVD-ISO'er med amatørklip (de der digital kameraer er jo fikse),
> da det alt andet lige er det allernemmeste at flytte rundt på.

dvd-iso'filer? Det lyder da let nok.

> Prøv at spørge Erik - han har sikkert et forslag.
>
> Hvorfor vil du også have USB 2.0 på den? Kan den ikke alt det sjove
> alligevel.

USB 2.0 er bedre end det der er, der er masser af frie pladser, der er
kun to usb-udgange, og det fylder op med en 3. usb-hub. Jeg har brug for
tre usb-udgange, til i/o switchen, til bluetooth [bør være placeret
internt] og til en memorycard-reader&writer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-07 10:29

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Ja, her ville jeg satser på en MacBook. Så kan man vel også streame fra
> en server.

Nu er der ikke lige budgetteret med ny bærbar lige foreløbig så det er
ikke aktuelt her. Desuden kører Pixeline jo ikke på sådan en, når det
er en OS 9 applikation.

> Måske ikke - som regel er disse i øvrigt købe-dvd'er, som man ikke
> 'bare' kan flytte over på en harddisk, hvor de i øvrigt også vil fylde
> meget. 15G for en stor opera er nærmest normen.

Det KAN man da. Du piller bittene af og gemmer dem i en ISO-fil.
Hvis DVD-player er åben når du mounter ISO-filen, begynder
afspilningen med det samme.

Ser man det ofte er bekvemmeligheden ofte vigtigere end diskpladsen.

> dvd-iso'filer? Det lyder da let nok.

Fra nogen rå filmklip på computeren? Det er det ikke.

Det er ikke så nemt som det lyder hvis man ikke har fx Apples program
til formålet+

> [...]
> tre usb-udgange, til i/o switchen, til bluetooth [bør være placeret
> internt] og til en memorycard-reader&writer.

Hvorfor sætter du ikke bare kortlæseren på den delte USB-hub?

Derudover tror jeg ikke det er så smart at sætte en lille radiosender
internt i et metalkabinet.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-07 10:56

> Nu er der ikke lige budgetteret med ny bærbar lige foreløbig så det er
> ikke aktuelt her. Desuden kører Pixeline jo ikke på sådan en, når det
> er en OS 9 applikation.

Pixeline?

> [...]
> afspilningen med det samme.
>
> Ser man det ofte er bekvemmeligheden ofte vigtigere end diskpladsen.

Ja, for mig er en iso-fil en jeg kan få lavet i MovieFactory, til at
brænde ... som Rameaus Zoroastre, som jeg optog i fredags fra svensk tv.

> Fra nogen rå filmklip på computeren? Det er det ikke.
>
> Det er ikke så nemt som det lyder hvis man ikke har fx Apples program
> til formålet+

Næh, men .

> Hvorfor sætter du ikke bare kortlæseren på den delte USB-hub?

For at undgå at Plug-and-Play går i gang med at installere på en af
Win-maskinerne, når jeg fokuserer på den ...

> Derudover tror jeg ikke det er så smart at sætte en lille radiosender
> internt i et metalkabinet.

Det fungerer skam udmærket .

I øvrigt er det vel der den er placeret fra Apples side, som standard.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-07 11:49

> Pixeline?

Pixeline, ja. Her i huset er der fokus på at computere kan bruges til
noget fornuftigt. Pixeline er fornuftigt.

> Ja, for mig er en iso-fil en jeg kan få lavet i MovieFactory, til at
> brænde ... som Rameaus Zoroastre, som jeg optog i fredags fra svensk
> tv.

En ISO-fil er bare en fil med de samme bits i som på den modsvarende
DVD/CD. Jeg leder som sagt efter noget nemt og yderst billigt der kan
lave et DVD-image ud fra en/flere videoklip. Gerne med en bette menu.

> For at undgå at Plug-and-Play går i gang med at installere på en af
> Win-maskinerne, når jeg fokuserer på den ...

Du kan da bare installere det, eller ignorere det så den husker det -
kan da ikke være smært.

> Det fungerer skam udmærket .

Det kan undre - kabinettet fungerer jo som et Faradaybur.

> I øvrigt er det vel der den er placeret fra Apples side, som standard.

Kunne sagtens forestille mig at Apple havde et fremragende kendskab
til hvor antennen lige skal sættes.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-07 11:57

> Pixeline, ja. Her i huset er der fokus på at computere kan bruges til
> noget fornuftigt. Pixeline er fornuftigt.

Googling synes at nå frem til at der er tale om et børnespil?

> En ISO-fil er bare en fil med de samme bits i som på den modsvarende
> DVD/CD. Jeg leder som sagt efter noget nemt og yderst billigt der kan
> lave et DVD-image ud fra en/flere videoklip.

Og det er jo så det jeg så tit laver, og bagefter brænder ...

> Gerne med en bette menu.

Dem undgår jeg gerne, i hvert fald som opstart. På den måde afspilles
dvd'en automatisk, og går først ind i menuen efter sidste akt.

> Du kan da bare installere det, eller ignorere det så den husker det -
> kan da ikke være smært.

Jeg er nu på Win vant til at den vil gå i gang med
installationsprocessen, hver evig eneste gang en sådan enhed sluttes
til, hvilket så sker hver gang jeg skifter 'fokus' ;-(.

Ja, Windows er altså noget besværligt noget.

> Det kan undre - kabinettet fungerer jo som et Faradaybur.

Måske.

> Kunne sagtens forestille mig at Apple havde et fremragende kendskab
> til hvor antennen lige skal sættes.

Kan sagtens forestille mig at fabrikanterne af sådanne PCI-usb-kort
havde et fremragende til, hvor en sådanne antenne lige skal sættes. Så
forskellige er desktop-towere altså heller ikke.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-07 12:06

> Googling synes at nå frem til at der er tale om et børnespil?

Det har Google såmænd også ret i. Her i huset er der bred enighed om
at computere også godt må bruges af børn.

> Jeg er nu på Win vant til at den vil gå i gang med
> installationsprocessen, hver evig eneste gang en sådan enhed sluttes
> til, hvilket så sker hver gang jeg skifter 'fokus' ;-(.

Du KUNNE også bare installere det den vil have EEN gang, og så spørgr
den ikke mere.

> Måske.

Metalkabinet - åh, mon ikke.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-07 12:12

> Du KUNNE også bare installere det den vil have EEN gang, og så spørgr
> den ikke mere.

Jeg har nu modsatte erfaringer, men altså kun på Win ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-04-07 13:16

> [...]

> til, hvilket så sker hver gang jeg skifter 'fokus' ;-(.

> Ja, Windows er altså noget besværligt noget.

Du skal sætte den til at glemme hver enhed én gang i Windows's
devicemanager. Det skal kun gøres én gang.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-07 15:41

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Du skal sætte den til at glemme hver enhed én gang i Windows's
> devicemanager. Det skal kun gøres én gang.

Man kan også bede den være totalt ligeglad i selve den wizzard der
prøver at installere driveren. Mener det er en cancel på det rigtige
tidspunkt.

Iøvrigt meget morsomt at koble Windows sammen med Mac via firewire,
Windows prøver hårdnakket at finde en driver til Mac'en, hvilket ikke
er nødvendigt .)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 09-04-07 15:41

> En ISO-fil er bare en fil med de samme bits i som på den modsvarende
> DVD/CD. Jeg leder som sagt efter noget nemt og yderst billigt der kan
> lave et DVD-image ud fra en/flere videoklip. Gerne med en bette menu.

Hmmm... nemt..... billigt..... lave en DVD....... med en bette
menu......hvor er det nu jeg har hørt om sådan noget.....?

nå jo - køb en Mac: iDVD!

mvh. Mikael Kern

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-07 15:53

"nospamtoMike [8000 C]" <nospam@kern.dk> writes:

> nå jo - køb en Mac: iDVD!
>
> mvh. Mikael Kern

Gerne - hvilken version skal jeg bruge på en iMac G3 med masser af
disk og RAM men ingen brænder?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-07 16:04

> Gerne - hvilken version skal jeg bruge på en iMac G3 med masser af
> disk og RAM men ingen brænder?

Køber du en Mini, som kommer med iLife, har du det hele for små penge:

<http://www.apple.com/dk/macmini/specs.html>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-07 16:23

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Køber du en Mini, som kommer med iLife, har du det hele for små penge:
>
> <http://www.apple.com/dk/macmini/specs.html>

Budgettet tillader heller ikke rigtigt indkøb af en Mini med
Superdrive.

Kedelig, kedelig er man. Men er skam fristet - kommer nok en dag.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-07 16:34

> Budgettet tillader heller ikke rigtigt indkøb af en Mini med
> Superdrive.
>
> Kedelig, kedelig er man. Men er skam fristet - kommer nok en dag.

Ja, jeg holder mig til min MacBook med 2G og superdrive - når jeg kan få
den med Leopard. Pengene er klare i banken.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-04-07 19:37

> Jeg har stoppet forsøgene. Som hidtil blot har resulteret i at jeg nu
> har tre back-up dvd'ere med 9.2.2, som så kan installeres fra X ...

jeg vil tro du blot har manglet at montere imaget r/w inden du brænder det
og fyre en bless komando efter Mac OS 9 systemkufferten.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-04-07 20:49

> jeg vil tro du blot har manglet at montere imaget r/w inden du brænder det
> og fyre en bless komando efter Mac OS 9 systemkufferten.

Måske, men nu venter jeg så indtil jeg hører om andres, specifikke
erfaringer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-04-07 23:03

Per Rønne wrote:

> [...]

Det dér er noget vrøvl. Man kan ikke 'blesse' System eller Finder i en
OS 9.x systemmappe. Det er hele mappen, der skal blesses. Og det gøres
ved at trække både Finder og system ud af mappen, lukke den og trække
dem tilbage på den lukkede mappe.

Desuden kan det tilføjes hér, at OS 9.x ikke kan boote fra en RW disk-
uanset, om det er CD eller DVD. - Heller ikke, selvom den bliver brændt
med en Toast 4.1.2 eller 5.x

> Måske, men nu venter jeg så indtil jeg hører om andres, specifikke
> erfaringer.

Som jeg har sagt en del gange efterhånden, så kan OS 9.x ikke boote fra
en DVD-R/RW Single eller duallayer heller ikke fra en CD-RW.

Det eneste, man kan boote en OS 9.x fra, er en ganske alm. CD på max.
700mb, og som tidl. skrevet, _SKAL_ denne CD være lavet fra en booted OS
9.x med Toast 4.1.2 eller 5.x.

Tricket, som fx. Esben nævner, virker ikke på hverken Mac OS 9.x eller
OS X på fx. B&W G3 eller G4, Sawtooth,, GigabitEthernet DigitalAudio,
QuickSilver eller MDD med hverken Toast Titanium 5.2.3, 6.x, 7.x eller
8.x. Funktionen 'Make Bootable' er simpelthen fjernet fra disse
versioner. - Jeg har _samtlige_ versioner af Adaptec Toast hhv. Roxio
Toast og Roxio Titanium siden ver. 3.3.0 - købt og betalt - med undt. af
ver. 8, som jeg ikke har fået endnu.

Jeg har rent faktisk gjort forsøg med at lave både bootable DVD-RW og
CD-RW med OS 9.2.2 - både på en B&W G3 og på en Beige G3 med et eksternt
DVD-RW drev. Det KAN ikke lade sig gøre at starte fra disse RW medier -
ikke engang med hverken Toast 4.1.2 (CD-RW) og Toast 5.1.2 eller 5.2.1
(CD-RW+DVD-RW)! - Kun alm. 700mb CD medier kan laves bootable.

OS 9.x, der er kopieret fra en HD til en imagefil på de 700mb _skal_
være mounted, og man _skal_ trække det mountede ikon fra skrivebordet
til Toast vinduet, vælge 'Select' og afkrydse 'Make Bootable'

Kun en direkte kopi af en orig. OS 9.x systemdisk kan kopieres uden
videre, - den vil altid være bootable.

Vil man lave en image af en orig. system CD, kan man gøre det på to måder:
- Lave en 'Temporary Partition' og derefter trække indholdet fra system
CD'en over på det mountede image ikon på skrivebordet. - En god idé,
hvis man fx. kun har en OS 9.1 og gerne vil have både 9.2.1 og 9.2.2
opdateringerne på samme CD.
- Trække system CD'ens ikon over på Toast vinduet og bruge 'Save As
Image' i Toast.

I begge tilfælde skal man mounte imagefilen, før man brænder den, vælge
'Select' og afkrydse 'Make Bootable'. Og det kan stadig kun gøres fra en
booted OS 9.x med Toast 4.1.2 eller 5 til og med ver. 5.2.1.

Jeg har endda så sent som i forgårs forsøgt at brænde en bootalbekopi
af den 'Service CD', jeg har lavet, - ved at brænde den med Toast 7.1.2
direkte fra den ikke-mountede imagefil og så prøve, om jeg kunne starte
min Beige G3/1100mhz og PM 9600/350 fra CD'en. Det kan ikke lade sig
gøre, men er imagefilen mounted og proceduren med valg og afkrydsning,
så fungerer det fint på begge maskiner, - selvom den også er brændt på
min PM 9600 med Os 9.2.2.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-07 00:05

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> [...]
> OS 9.x systemmappe. Det er hele mappen, der skal blesses. Og det gøres
> ved at trække både Finder og system ud af mappen, lukke den og trække

Morten har nu ellers ret og det er ikke noget vrøvl. Under OS X hedder
kommandoen "bless".

> Desuden kan det tilføjes hér, at OS 9.x ikke kan boote fra en RW disk-
> uanset, om det er CD eller DVD. - Heller ikke, selvom den bliver brændt
> med en Toast 4.1.2 eller 5.x

Dvs hvis du laver en bit-for-bitkopi af din OS 9 CD på en CD-RW, så
vil den ikke boote? Det lyder ganske interessant.

> [...]
> gøre, men er imagefilen mounted og proceduren med valg og afkrydsning,
> så fungerer det fint på begge maskiner, - selvom den også er brændt på

Jeg er ret overbevist om at det ikke er brændingen (som Per også har
fundet ud af) der er afgørende for om den kan bootes eller ej, men de
ting der ligger på den og hvilke finesser der er sat på disse ting.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-04-07 01:54

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Morten har nu ellers ret og det er ikke noget vrøvl. Under OS X hedder
> kommandoen "bless".

Det er muligt, det hedder det i OS X, men det er jo OS 9.x, der her er
tale om. Og her kan man ikke 'blesse' et arkiv.

> Dvs hvis du laver en bit-for-bitkopi af din OS 9 CD på en CD-RW, så
> vil den ikke boote? Det lyder ganske interessant.

Ja, og temmelig irriterende. - Hvis jeg skal installere på flere
maskiner, foretrækker jeg at bruge en kopi for ikke at ødelægge en
original, - og så er RW jo noget nemmere, - men det kan man altså ikke.

> Jeg er ret overbevist om at det ikke er brændingen (som Per også har
> fundet ud af) der er afgørende for om den kan bootes eller ej, men de
> ting der ligger på den og hvilke finesser der er sat på disse ting.

Du kan , - som Per også har fundet ud af, - sagtens brænde en kopi af
systemmappen på OS 9 på både DVD-R/RW og CD-R-RW fra OS X, men det
bliver den altså ikke bootable af.

Toast 3.x, 4.x og 5.x har en indbygget feature, der gør det muligt, at
den ROM, der ligger enten som en seperat ROM fil (Mac OS ROM) eller som
en resource i 'system Resources' på fx. system 7.x og 8.0 kan koble
direkte til maskinens BootROM. BootROM'en skal kobles til det medie, der
skal startes _fra_. Og da featuren er fjernet fra alle Toast ver. fra og
med 5.2.2, så kan man ikke gøre det på OS X. Derudover er der jo selve
medierne, der også afgiver informationer til brænderprogrammet. Og her
er der ingen 'forbindelse' mellem mediernes infokoder til Toasts 'Make
Bootable' funktion. - Populært sagt et 'missing link'...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-07 06:04

> Det er muligt, det hedder det i OS X, men det er jo OS 9.x, der her er
> tale om. Og her kan man ikke 'blesse' et arkiv.

Åh, nu tror jeg næsten hvor I går galt af hinanden.

Man blesser naturligvis hele kataloget, ikke en enkelt fil. Det er Apple
Danmark der i tidernes morgen har lavet en stor oversættelsesfejl; et
'arkiv' består af 'arkivskabe' med 'skuffer' der hver indeholder
'hængemapper' med en bunke 'dokumenter' alias 'filer'.

Og så har de oversat kontor-engelsk 'file' til 'arkiv'; det danske ord
for en /file/ i computersammenhæng er altså /fil/.

Oxford American English Dictionary [den indbyggede i X]:

file 1 |fAil]
noun
a folder or box for holding loose papers that are typically arranged in
a particular order for easy reference : a file of correspondence.
• the contents of such a folder or box.
• Computing a collection of data, programs, etc., stored in a computer's
memory or on a storage device under a single identifying name : do you
want to save this file? | [as adj. ] a file name.
=

Det er vel i øvrigt de færreste edb-folk der kan få ordbogens
edb-definition til at passe med 'common use'; her er også et katalog jo
en /file/.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 09-04-07 08:48

> [...]

> a folder or box for holding loose papers that are typically arranged in
> a particular order for easy reference : a file of correspondence.

Øhh......det svarer da meget godt til et arkiv(?)

> Computing a collection of data, programs, etc., stored in a computer's
> memory or on a storage device under a single identifying name : do you
> want to save this file? | (as ad). ) a file name.

Dokument/enhed/arbejde....?

> Det er vel i øvrigt de færreste edb-folk der kan få ordbogens
> edb-definition til at passe med 'common use'; her er også et katalog jo
> en /file/.

Det tror da pokker, når engelsk betegner alle afarter af arbejde som
files. Det lyder i mine øren, at det er det engelske sprog, der i dette
tilfælde er utilstrækkeligt.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-07 09:04

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Øhh......det svarer da meget godt til et arkiv(?)

Også kaldet et katalog eller mappe .

> Dokument/enhed/arbejde....?

> Det tror da pokker, når engelsk betegner alle afarter af arbejde som
> files. Det lyder i mine øren, at det er det engelske sprog, der i dette
> tilfælde er utilstrækkeligt.

Men mildest talt også at Apple Danmark har gjort en formidabel
fejltagelse, da de oversatte 'file' til arkiv'.

På dansk har ordet 'fil' to betydninger. Den normale, og som vi alle
kender, og så den specialbetydning der bruges af håndværkere, og som har
en betydningsmæssig sammenhæng med det tilsvarende verbum ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 09-04-07 13:17

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Også kaldet et katalog eller mappe .

Næeh - de tre ting har da intet med hinanden at gøre.

Jeg tror, at vi er ved at bevæge os ind i en diskussion om sprog, hvor
du taler fagfikseret datalogisprog, og hvor jeg taler dansk.

Hvis dette er tilfældet, gider jeg ikke diskutere det, for ingen synes,
det er sjovt, og jeg ender altid med at være alene om at være mange

Et arkiv - på dansk - svarer fuldstændigt til den engelske beskivelse,
du ovenfor har citeret en anerkendt ordbog for.

Et katalog er en _færdig_ samlig af afsluttede
projekter/emner/dokumenter m.v..

En mappe er en opbevaringsenhed for/til uafsluttede
arkiver/dokumenter/enheder/arbejder m.v.

> Men mildest talt også at Apple Danmark har gjort en formidabel
> fejltagelse, da de oversatte 'file' til arkiv'.

Øhh, læste du ikke mit indgangsindlæg?

Prøv at abstrahere fra datalogisproget - det er jo et fåtal af danskere,
der har en sådan uddannelse, og hvis vi alle skal forstå, hvad vi alle
taler om, er vi da nødt til at tale dansk, synes jeg.

> På dansk har ordet 'fil' to betydninger. Den normale, og som vi alle
> kender, og så den specialbetydning der bruges af håndværkere, og som har
> en betydningsmæssig sammenhæng med det tilsvarende verbum ...

Jeg synes, du er arrogant, når du benævner en fil, værende et engelsk
datalogisk specialudtryk, som normalt.

En fil, på _normalt_ dansk har netop den betydning, du afslutter din
seneste sætning med. Nemlig et stykke værktøj, der i snedker-/, tømrer-
og smedesammenhæng i forskellige forfinede udgaver bruges til at raspe.

Og se, _det_ er dansk.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-07 14:04

> [...]

> der har en sådan uddannelse, og hvis vi alle skal forstå, hvad vi alle
> taler om, er vi da nødt til at tale dansk, synes jeg.

Nu arbejder jeg et sted, hvor der også er HKere.

> [...]
> seneste sætning med. Nemlig et stykke værktøj, der i snedker-/, tømrer-
> og smedesammenhæng i forskellige forfinede udgaver bruges til at raspe.

På et kontor er en fil normalt noget der ligger på en harddisk eller en
CD-ROM ... nogle filer er så dokumenter, andre er programmer ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 09-04-07 16:31

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> På et kontor er en fil normalt noget der ligger på en harddisk eller en
> CD-ROM ... nogle filer er så dokumenter, andre er programmer ...

Hej Per - jeg tror, vi ikke skal diskutere dette, i hvert fald ikke i
dette forum, men jeg vil med glæde tale med dig om det i et
festligere, og mere privat lag

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-07 17:34

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Hej Per - jeg tror, vi ikke skal diskutere dette, i hvert fald ikke i
> dette forum, men jeg vil med glæde tale med dig om det i et
> festligere, og mere privat lag

En MacBruger-fest - det kan vi da tage op på et bestyrelsesmøde.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 09-04-07 17:46

> En MacBruger-fest - det kan vi da tage op på et bestyrelsesmøde.

Vældig god idé

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-07 15:35

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> [...]
> seneste sætning med. Nemlig et stykke værktøj, der i snedker-/, tømrer-
> og smedesammenhæng i forskellige forfinede udgaver bruges til at raspe.

Jeg kan høre at du svarer nej hver gang du bliver spurgt "Save
files?", da du ingen sav har ved hånden.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 09-04-07 17:30

> Jeg kan høre at du svarer nej hver gang du bliver spurgt "Save
> files?", da du ingen sav har ved hånden.

Hæ, hæ, du burde have præmie i disciplinen, "Fri Mobning" - (Dermed
har du automatisk adgangspas til Djævleøen, men herovre kalder vi det
"gruppehad"*GG*).

Det er da ellers ikke den mest udprægede aktivitet i Pixeline, så vidt
jeg husker(?)

Men tilbage til din kommentar er der vel kun at sige, at jeg kan sagtens
skelne - jeg har levet i fem forskellige fagmiljøer, så jeg er vant til,
at ord på dansk i dansk tale og på dansk skrift betyder flere ting.

Derudover er jeg sprogligt så stærkt funderet, at jeg egentlig burde
være ligeglad, men måske netop derfor ærgrer det mig, at sproget bliver
ringere og fattigere......selvom du og jeg, jævnfør tidligere indlæg, er
enige om, at sproglig udvikling er sund og naturlig.

Sommetider bliver udvikling dog til afvikling.

Og jeg synes, det er åndssvagt.

Psykologerne, og senere pædagogerne begyndte at benytte ordet:
"projectere" om den modsatte effekt af, hvad ordet betyder - det er
s´gu´ da gak, gak!!!!!

Jeg har forlængst givet op, og jeg fører ikke hellig krig.

Men i dette land lever der faktisk fire generationer side om side, og
ingen af dem kan forstå hinanden - groft/billedligt talt - og er det
egentligt ikke lidt dumt?

Og så har jeg iøvrigt altid en sav, ja flere, ved hånden Som ordet
siger: "Virker det ikke, så brug en hammer - virker det, så lad det
være"

Hmmm......nu fik jeg igen sagt for meget.....du har vel ikke lyst til at
læse 172 politiske artikler om de danske arbejdsmarkedsvilkår, he,
he.....?

Næeh, det skal jeg nu heller ikke tvinge dig til, for sådan er vi jo så
forskellige, og det er basalt jo godt, for det er jo også en del af dét,
der skaber fremdrift og udvikling(håber jeg).

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-07 18:48

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Hæ, hæ, du burde have præmie i disciplinen, "Fri Mobning" - (Dermed

Flidspræmie måske endda? Altid godt med gode øvelsesemner.

> Det er da ellers ikke den mest udprægede aktivitet i Pixeline, så vidt
> jeg husker(?)

Du må øve dig for at opfriske din hukommelse. Har lige til aften set
at selv de gamle spil stadig er sjove selvom ungerne kender dem til
bevistløshed. Det er da et successkriterie der vil noget.

> Psykologerne, og senere pædagogerne begyndte at benytte ordet:
> "projectere" om den modsatte effekt af, hvad ordet betyder - det er
> s´gu´ da gak, gak!!!!!

Prøv at ekstrapolere lidt på perspektiverne i ovennævnte prospekt -
det er bare den udvikling vi er inde i i øjeblikket - om 50 år er EU's
forenede stater en realitet med hovedsproget engelsk. Vi er bare et
lille sprogområde og derfor er vi foran i udviklingen fordi vi
undertekster alting i stedet for at eftersynkronisere det.

Det har nok også en vis indflydelse hvem der vandt anden verdenskrig.

> Men i dette land lever der faktisk fire generationer side om side,
> og ingen af dem kan forstå hinanden - groft/billedligt talt - og er
> det egentligt ikke lidt dumt?

Jeg kan godt høre du er ved at arbejde dig henimod "Min bartender
forstår mig ikke...", men så må du jo lære at tale rigsdansk.

> Hmmm......nu fik jeg igen sagt for meget.....du har vel ikke lyst til at
> læse 172 politiske artikler om de danske arbejdsmarkedsvilkår, he,
> he.....?

Kan være Per Rønne har .... Jeg læser pt rigeligt faglitteratur. Er
så heldig at have et spændende og interessant arbejde hvor det
forventes at man holder sig ajour, og kan løse problemstillinger på
egen hånd (at så det hele går i koma når kaffeautomaten er nede, er en
anden historie).

Kiggede ellers på specs - ser ud til iLife 05 burde være et fornuftigt
kompromis mellem hvad jeg har og har brug for og ønsker at give.

Mon ikke det kan købes på Ebay eller lignende.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 09-04-07 14:59

Per Rønne wrote:

> [...]
> 'arkiv' består af 'arkivskabe' med 'skuffer' der hver indeholder
> 'hængemapper' med en bunke 'dokumenter' alias 'filer'.

Hm, måske... Når jeg bruger ordet 'arkiv' her - og i de fleste
computersammenhænge, - så bruger jeg det fra det engelske 'archive'
eller nogle gange også 'library'. Men der er forskel på et 'archive' og
et 'library'.

Fx. er 'System', 'system Resources', Finder', 'Classic' og 'Classic UI'
'archives' = 'arkiver', mens fx. 'CarbonLib, 'ODBC Library', OLE
Library' osv. er 'libraries' = biblioteker'. - Eller for at bruge dit
eget sprog, - så er det 'hængemappeskufferne', der indeholder en del
resources, der faktisk godt kunne være bygget ind i både Finder og
System, men da de kan/skal bruges af flere dele, er det mest praktisk,
at de er selvstændige dele i systemet.

I OS 7.x-9.x er det kun Finder og System, der kan 'blesse' systemet, så
det kan bruges som bootsystem.

> [...]
>
> Det er vel i øvrigt de færreste edb-folk der kan få ordbogens
> edb-definition til at passe med 'common use'; her er også et katalog jo

- Og dog... Man bruger da også udtrykket 'catalog'/'catalogue' på
engelsk computersprog, - men det er nok overtaget fra det gamle 'DOS
Catalog'

Men som sagt, så bruger/oversætter jeg som regel sådan
Archive = Arkiv
Library = Bibliotek eller katalog (afhængig af sammenhængen)
File = Fil eller dokument (afhængig af sammenhængen).

Og jeg bruger _aldrig_ betegnelsen 'Arkivér' eller 'arkivér som', men
altid 'Gem som' og 'Gem'. - Jeg har faktisk mødt førstegangskøbere i den
ældre generation, der har store problemer med at skelne mellem disse. -
En gang ringede en bruger til mig og var dybt fortvivlet, fordi han ikke
kunne finde ud af at gemme et ClarisWorks dokument. '...der er jo ingen
steder, hvor der står gemme...'. - Og det er da heller ikke let, når
apostrof mangler i de danske oversættelser, så der bare står 'Arkiver
som'/'Arkiver' uden '´'...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-07 15:18

> - Og dog... Man bruger da også udtrykket 'catalog'/'catalogue' på
> engelsk computersprog, - men det er nok overtaget fra det gamle 'DOS
> Catalog'

Som har det fra almindelig UNIX - gammel edb-praksis.

> [...]
> File = Fil eller dokument (afhængig af sammenhængen).
>
> Og jeg bruger _aldrig_ betegnelsen 'Arkivér' eller 'arkivér som', men

Og gemmer man tingene rigtig godt, så kan man ikke finde dem igen .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-04-07 08:40

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Det er muligt, det hedder det i OS X, men det er jo OS 9.x, der her er
> tale om. Og her kan man ikke 'blesse' et arkiv.

Per prøver at lave en bootbar disk fra Mac OS X, så det kan man godt.
Det er endda den autoriserede måde at gøre det på.

> Ja, og temmelig irriterende. - Hvis jeg skal installere på flere
> maskiner, foretrækker jeg at bruge en kopi for ikke at ødelægge en
> original, - og så er RW jo noget nemmere, - men det kan man altså ikke.

Jeg har nu lige gjort det (en exakt kopi af original mediet til en
CDRW), den booter fint på min gamle iBog G3.

> Du kan , - som Per også har fundet ud af, - sagtens brænde en kopi af
> systemmappen på OS 9 på både DVD-R/RW og CD-R-RW fra OS X, men det
> bliver den altså ikke bootable af.

Jeg skal ikke udelukke at OS9 ikke kan boote fra DVD.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-07 06:04

> [...]
> opdateringerne på samme CD.
> - Trække system CD'ens ikon over på Toast vinduet og bruge 'Save As

Det hjælper jo så ikke på problemet: man har købt og installeret en
processor-update, der ikke tillader booting ind i 9.2.1 [men godt 9.2.2]
.... dermed kan man ikke længere boote fra original-CDen når man vil
reinstallere systemet, og i øvrigt heller ikke installere fra
original-CDen under MacOS X, da heller ikke X' »booting« ind i Classic
er tilladt før 9.2.2 ;-(.

Og der er så dig der har oplyst om problemet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-04-07 13:11

> [...]
> er tilladt før 9.2.2 ;-(.

> Og der er så dig der har oplyst om problemet.

Prøv det nu før du maler fanden på vægen. Umiddelbart kan jeg
forstille mig at din CPU blot ikke kan se L2/L3 cache hvilket
forkommer at være ligegyldigt under en installation.

Hvad skal du overhovedet kunne boote i OS9 eller for den sags skyld
fra OS9 CD for?

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-07 14:32

> Hvad skal du overhovedet kunne boote i OS9 eller for den sags skyld
> fra OS9 CD for?

Jeg har stadig programmer der kræver det, og generelt er det af hensyn
til backwards compatibility.

Men ok, jeg har ikke haft brug for Classic siden i går ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-07 15:39

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Men ok, jeg har ikke haft brug for Classic siden i går ...

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke bare kan lave en sikkerhedskopi af
dit _installerede_ system alt inklusiv?

En rå dd af hele dynen, gennem en gzip og over på et passende
sikkerhedskopimedie. Kvadrer du det hele, så er det bare den anden
vej.

HVad sker der iøvrigt når du booter på en "for tidlig" OS 9, og hvad
siger fabrikanten man bør gøre?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-07 15:57

> Jeg forstår ikke hvorfor du ikke bare kan lave en sikkerhedskopi af
> dit _installerede_ system alt inklusiv?

Det har jeg jo gjort forlængst, og alene de forsøg jeg lavede i går
gjorde at jeg nu har tre sådanne dvd'er - det er da også derfor jeg ikke
går videre.

Og nu ser det mindsandten ud til at man alligevel kan boote med 9.2.1
DVDen med en ny processor på kortet. Det siger Erik Richard Sørensen,
som dels er ophavsmænden til at en dobbeltprocessor sådan kan
installeres på en G4/867 [det har han nemlig selv gjort], dels at det
var nødvendigt med en 9.2.2 ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-04-07 20:10

> Jeg har stadig programmer der kræver det, og generelt er det af hensyn
> til backwards compatibility.

programmer der kræver du kan boote fra en OS9 cd?

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-07 21:21

> programmer der kræver du kan boote fra en OS9 cd?

Det er nu mere et principielt spørgsmål, og muligheden for altid at
kunne installere det igen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-07 21:58

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Det er nu mere et principielt spørgsmål, og muligheden for altid at
> kunne installere det igen.

Så må du vel have den oprindelige processor liggende i skuffen hvis
det skulle blive aktuelt og du ikke kan reetablere et disk image som
jeg foreslog.

Det lykkedes mig iøvrigt at boote fra en USB-stick på iMac'en men jeg
kunne ikke hitte ud af at lave det ordentligt, så det var mest for
princippets skyld. Måske kan du lave en bootbar USB-stick i stedet og
have DEN med 9.2 på :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 10-04-07 05:26

> Så må du vel have den oprindelige processor liggende i skuffen hvis
> det skulle blive aktuelt og du ikke kan reetablere et disk image som
> jeg foreslog.

Medmindre den er solgt.

Men nu har jeg jo under alle omstændigheder dvd'ere med 9.2.2 på, som
bare ikke er bootbare. Så går det hele galt skal der så bare installeres
X og derefter skal indholdet på en af disse dvd'ere kopieres ind på en
harddisk ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 09-04-07 22:56

> programmer der kræver du kan boote fra en OS9 cd?

Jeg forstår heller ikke problemet. Dengang jeg brugte 9.2.2 og skiftede
diske tit og havde 4 Mac i huset, var det nok at installere 9.2.1 og så
opgradere til 9.2.2. Eller 9.0 for den sags skyld. Jeg har stadig alle
updates liggende på en disk et sted.

Var der ikke noget med at man skulle gemme med en anden endelse end .iso?
..cdr?? så Toast betragtede det som en master...?

mvh. Mikael Kern

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-04-07 23:26

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> [...]
> diske tit og havde 4 Mac i huset, var det nok at installere 9.2.1 og så
> opgradere til 9.2.2. Eller 9.0 for den sags skyld. Jeg har stadig alle

Jep, men Per (og jeg) har QuickSilver maskiner, og de er født med 9.2.1
og kræver min. 9.2.1 som bootsystem...

> Var der ikke noget med at man skulle gemme med en anden endelse end .iso?
> .cdr?? så Toast betragtede det som en master...?

Alle Toast imagefiler har fra og med Toast 6.x endelsen .toast, så det
bør ikke være dér, problemet opstår. Men som jeg tidl. har skrevet, så
mangler der kobling af bootinfo til CD/DVD i de nye Toast versioner...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-04-07 14:39

Per Rønne wrote:

> [...]
> reinstallere systemet, og i øvrigt heller ikke installere fra
> original-CDen under MacOS X, da heller ikke X' »booting« ind i Classic

Hm, her er der noget, der er undgået min opmærksomhed. Jeg mente at have
læst, at alle de processorer - GigaDesigns, PowerLogix, NewerTech og
Sonnet, - der har det på den måde, alle kunne boote i OS 9.2.1.

Men du kan klare problemet på denne måde mens du er booted i OS 9.x, men
det kræver, at du har en Toast 5.x - max. 5.2.2.

Start i OS 9 (går ud fra, den originale processor stadig sidder i).
- Åbn Toast og opret en 'Temporary Partition på 700mb' og lad være med
at slette ikonet på skrivebordet, når du slutter Toast.
- Indsæt din originale QuickSilver system CD (9.2.1).
- Start OS 9.2.1 installeren og følg installationsproceduren. Når du
skal vælge disk, vælger du den midlertidige partition/diskimaget og
installerer OS 9.2.1 til den. Når installationen af 9.2.1 er færdig,
quitter du blot installeren. - Den vil dog højst sandsynlig bede dig
genstarte, - det gør du så bare. Efter en genstart mounter du
diskimagefilen igen med Toast 5 og installerer OS 9.2.2 opdateringen til
den.
- Husk også at installere CarbonLib 1.6 til imagefilen og ligeledes
QuickTime 6.0.2 (DK) eller 6.0.3 (US).
- Åbn så Toast og vælg 'Other' -> 'Mac Volume'. Træk ikonet fra
diskimagefilen til Toast vinduet, vælg 'Select' og afkryds 'Make
Bootable' og brænd så en CD.

Du har nu et rent, fuldt OS 9.2.2 system, som så blot kan kopieres til
harddisken.

Har du ikke QT 6.x og CarbonLibe 1.6.x, kan du få dem af mig

> Og der er så dig der har oplyst om problemet.

Ja, men jeg har overset '9.2.2 problemet'.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-07 15:18

> Hm, her er der noget, der er undgået min opmærksomhed. Jeg mente at have
> læst, at alle de processorer - GigaDesigns, PowerLogix, NewerTech og
> Sonnet, - der har det på den måde, alle kunne boote i OS 9.2.1.

Det er da dig jeg har fået det fra.

> Ja, men jeg har overset '9.2.2 problemet'.

Som måske så alligevel ikke eksister? Du skrev ellers eksplicit at 9.2.1
skulle installeres [og opgraderes] med den originale processor i
maskinen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-04-07 16:01

Per Rønne wrote:

> Det er da dig jeg har fået det fra.

Mjaoe.... det må jeg jo nok vedgå.

> Som måske så alligevel ikke eksister? Du skrev ellers eksplicit at 9.2.1
> skulle installeres [og opgraderes] med den originale processor i
> maskinen.

Jeg har været ved at kigge på et par installationsfiler til forskellige
procissorer....

- NewerTech, Sonnet og PowerLogix til og med 1,25ghz kræver kun 9.1.
- NewerTech, Sonnet, PowerLogix og GigaDesigns dual processorer til og
med 1,5ghz kræver 9.2.x (?!?)
- To serier i Sonnet og GigaDesigns - Dual 1,6 og min egen GigaDesigns
Dual 1,8 (CPU'en kan clockes til 2.0) kræver 9.2.1. - Det står faktisk i
Read-me filen, der ligger på CD'en.
- GigaDesigns Dual 1,3ghz/1,33ghz kræver 9.2.2
- GigaDesigns Single 1,3ghz(M-12) kræver 9.2.1
- GigaDesigns Single 1,4ghz(M-13) kræver 9.1
- GigaDesigns Single/Dual 7447A 1,33ghz kræver 9.2.x (?!?)
- GigaDesigns Single 1,8ghz, 2.0ghz og Dual 1,8ghz kræver 9.2.1 -
'...requires Mac OS 9.2.1 installed from original accompagned system
CD...', 'Mac OS 9.2.1 Retail Edition cannot be used...', men 9.2.2 -
'Mac OS 9.2.2 is recommended'...

- Og for at gøre forvirringen komplet, så kræver GigaDesigns Single
1,5ghz kun OS 9.1 på G4 med 100mhz motherboard, men 9.2.1 på 133mhz
motherboards, hvilket vil betyde, at en DigitalAudio ikke kan boote med
den mefølgende 9.1 CD, men skal have en 9.2 Retail Edition CD...

Det er lige før, jeg heller ikke kan overskue det - med alle de
med-/modsigelser.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-07 16:13

> [...]
> Read-me filen, der ligger på CD'en.
> - GigaDesigns Dual 1,3ghz/1,33ghz kræver 9.2.2

Var det den du anbefalede?

> [...]
> den mefølgende 9.1 CD, men skal have en 9.2 Retail Edition CD...
>
> Det er lige før, jeg heller ikke kan overskue det - med alle de

Det tror jeg heller ikke at jeg kan. Men ok, jeg har ikke bestilt
opgraderingen endnu ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-04-07 16:31

Per Rønne wrote:

> Var det den du anbefalede?

Ja, GigaDesigns som nr. 1 og PowerLogix som det bedste alternativ blandt
de andre, der kan bruges på QuickSilver.

> Det tror jeg heller ikke at jeg kan. Men ok, jeg har ikke bestilt
> opgraderingen endnu ...

Hold dig til enten GigaDesigns eller PowerLogix. De to _er_ de bedste.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-07 18:02

> Hold dig til enten GigaDesigns eller PowerLogix. De to _er_ de bedste.

Jamen, indlægget er låst .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-04-07 08:34

> [...]
> Det er hele mappen, der skal blesses. Og det gøres
> ved at trække både Finder og system ud af mappen, lukke den og trække

sudo bless --folder9 /Volumes/DVD_image/mappe_med_systemkuffert/

Det er flintrende ligegyldigt hvad mappen hedder når den blot er
blessed og den iøvrigt indeholder de OS9 filer der skal til for at
boote fra en CD.

> Desuden kan det tilføjes hér, at OS 9.x ikke kan boote fra en RW disk-
> uanset, om det er CD eller DVD. - Heller ikke, selvom den bliver brændt
> med en Toast 4.1.2 eller 5.x

Hvis den er lukket: jo

Er det ikke lidt barnagtigt at du svarer på mine indlæg gennem
trediepart?