Blæserstøj (?) fra Powerbook G4
Fra : lars.lauridsen@gmail~

Dato : 06-04-07 13:03

Hej

Jeg er en helt ny switcher. Har købt en brugt powerbook g4. Utrolig
velholdt.

Mac OS X 10.4.9
1,5 GHz
1024 MB ram
80 GB HD

Dog frustrerer støjen mig. Det er ikke voldsomt sammenlignet med mange
pc'er, men stadig slemt. Både min kæreste og min læsemakker har en
iBook g4 og de er jo næsten lydløse (blæseren kører ikke). Min kører
næsten konstant (ikke i højeste gear dog). Lydløsheden var en af mine
største motivationer for at købe en mac, så det er ærgeligt.

Jeg kører som regel på standard ydeevne og den bruges ikke til meget
andet end iTunes, word og firefox. Jeg har ikke normalt tilsluttet usb-
enheder som f.eks. mus, men det har jeg dog nu (USB mus).

Temperaturerne ser fine ud:
(målt med iStat nano i går aftes efter at have været tændt i 7 timer)
CPU bottom: 50-53
Battery: 32
GPU: 54
Hard drive: 46

Nu, hvor den har været tændt i ca. 30 min:
CPU bottom: 42
Battery: 25
GPU: 47
Hard drive: 42

Man kan vist måle hvor hurtigt udluftningen kører, men i iStat viser
den 0 rpm for rear enclosure...

Pointen er, at blæseren kører næsten hele tiden. Også når maskinen
lige er blevet tændt. Det virker dog som om, den slapper lidt mere af,
når jeg udelukkende kører på batteri. Det er ikke støvsugerlarm, men
der er en konstant, høj summen, som absolut er højere end på de
iBooks, jeg har set.

Nogen med lignende oplevelser/råd?

For en god ordens skyld skal det sige, at jeg har en lignende tråd på
mediamac. Jeg har desuden forsøgt på macnyt, da der var en del tråde
om emnet i sommers, men jeg kan ikke blive oprettet som bruger
(manglende aktiveringsmail).

Venlig hilsen
Lars Lauridsen

Fra : Henrik

Dato : 06-04-07 13:10

On 2007-04-06 14:02:51 +0200, lars.lauridsen@gmail.com said:

> Hej
>
> Jeg er en helt ny switcher. Har købt en brugt powerbook g4. Utrolig
> velholdt.
Tillykke!!

> [...]
> næsten konstant (ikke i højeste gear dog). Lydløsheden var en af mine
> største motivationer for at købe en mac, så det er ærgeligt.
Lyder også underligt..

> [...]
> GPU: 47
> Hard drive: 42
>
> Man kan vist måle hvor hurtigt udluftningen kører, men i iStat viser

Er du sikker på at det er ventilatoren, at det ikke er disken??

Hilsen Henrik

Fra : lars.lauridsen@gmail~

Dato : 06-04-07 13:19

On 6 Apr., 14:10, Henrik <d...@MOVEmil.dk> wrote:

> Tillykke!!

Tak

> Er du sikker på at det er ventilatoren, at det ikke er disken??

Nej, jeg er ikke sikker på ret meget på en mac Noget kunne
selvfølgelig tyde på det, når nu støjen er der konstant.

Er der stor forskel på støjniveauet fra hd på hhv. powerbook og iBook.

Venligst
Lars

Fra : Lyrik

Dato : 06-04-07 13:18

Den 06.04.2007 kl. 14:02 skrev <lars.lauridsen@gmail.com>:

> [...]
> næsten konstant (ikke i højeste gear dog). Lydløsheden var en af mine
> største motivationer for at købe en mac, så det er ærgeligt.
+++++++++++++++
Hvis lydløsheden var din største motivation, så er du gået helt galt i
byen. G4 er den varmeste processor man kan tænke sig. Den havde en
arbejdstemperatur på omkring 60 grader C. Du kan få brandsår af at have
den på skødet. Men den er bygget til at tåle den høje temperatur i årevis.
Af samme grund måtte man opgive en bærbar med G5. Det var umuligt på grund
af varmeudviklingen, så G4 "strygejernet" var sidste udkald for
PowerProcessorer på bærbare Mac. Alt ifølge Steve Jobs egne udtalelser.
De prøvede og prøvede,--de var stædige og de ville! men det kunne ikke
lade sig gøre på grund af varmen.

Din maskine er en Powerbook. Din kærestes er "kun" en IBook. Så din er
"fast like lightning" og derfor meget varmere. Vær du glad for at blæseren
kører konstant. det har den brug for. Imidlertid suger blæsere støv ind i
maskinerne, så du kunne måske køle maskinen en del af ved at rense den for
støv og skidt. Det tror jeg faktisk du skulle forsøge dig med.

Havde lydløsheden været en seriøs motivation så skulle du have investeret
i en Core (2) Duo. Den er "helt lydløs." Du har købt "verdens varmeste
maskine".

Hilsen
Jens

--
Kommentér emnet, ikke afsenderen. Snakken har karaktér af sammenkomst,
ikke videnskabelige facts.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-04-07 18:12

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> PowerProcessorer på bærbare Mac. Alt ifølge Steve Jobs egne udtalelser.
> De prøvede og prøvede,--de var stædige og de ville! men det kunne ikke

vrøvl. G4'eren aka PPC7400-7410 er noget at det køligste du kan
forstille dig, 7400/7410 har alle dage være passivt kølede.
De senere varianter PPC744x og PPC745x som anvendes i den nævnte PB er
stadig overordenlig kølige sammenlignet med Athlon XP, Pentium 4 og
Athlon 64 og for den sags skyld også X2'ere og Core DUo'er anno 2007-
dog skal PPC744x/745x køles aktivt.

En Mac mini G4 kommer med en 60W PSU. I praxis trækker den aldrig
mere end 20 watt for hele systemt (inkl. chipsæt disk, optisk drev, mus
og tastatur mm).
Jeg ved ikke hvordan du får dette til at passe med "verdens" varmeste
CPU. Selv med et dedikeret grafikort og en ikke mobile variant af
CPU'en trækker den mindre strøm de nuværende Intel varianter med Core
Duo og Core Solo.

G5'eren PPC970 især 1. generation på 130nm bliver dog særdels varm og
bruger næsten lige så meget strøm som en P4. 2. generation PPC970DC og
PPC970FX varianterne på 90nm var IBM ikke interesseret i at udvikle
mobile varianter uden at Apple katsede penge efter projektet - Derfor
ingen PB G5.

> Din maskine er en Powerbook. Din kærestes er "kun" en IBook. Så din er
> "fast like lightning" og derfor meget varmere.

Der bruges ca samme CPU i de to modeller, men PB'en har et hæftigere
grafikkort og en marginalt højere clocket CPU - desuden er PB'ens
kabinet ikke så god til at komme af med varmen hvorfor blæseren kører
oftere.

Jeg sidder selv med en 1,5GHz PB G4 på mit arbejde og det er sjældent
blæserern går i gang. Disken kan jeg dog høre konstant.

8
> Havde lydløsheden været en seriøs motivation så skulle du have investeret
> i en Core (2) Duo. Den er "helt lydløs." Du har købt "verdens varmeste
> maskine".

G4 CPU'en bruger mindre strøm end intels mobile varianter - det være
sig Pentium M, Core Duo og Core 2 Duo. Problemet med den, er blot at
den ikke er specielt hurtig og det tilhørende chipsæts memory
controler ikke kan hitte ud hvad den skal med nymnodens stads som DDR
ram.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-04-07 20:07

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> vrøvl. G4'eren aka PPC7400-7410 er noget at det køligste du kan
> forstille dig, 7400/7410 har alle dage være passivt kølede.
> De senere varianter PPC744x og PPC745x som anvendes i den nævnte PB er

Den 550 MHz Powerbook jeg havde for snart længe siden, havde heller
ikke et varmeproblem med mindre den skulle lave MEGET uden
ventilation. Standardeksempel: DVD/DivX afspilning placeret på dyne.

> blæserern går i gang. Disken kan jeg dog høre konstant.

Jeg mindedes svagt at kunne lirke den i en silent mode, men det var
måske ikke powerbooken? DISKEN kan nok lirkes til det.

> [...]
> den ikke er specielt hurtig og det tilhørende chipsæts memory
> controler ikke kan hitte ud hvad den skal med nymnodens stads som DDR

Bemærk også at de har brugt en masse energi på at snakke om
performance pr watt og ikke bare wattforbrug. Det er der jo nok en
grund til.

Nuvel, har fundet ud af at min kollega har iDVD på sin Powerbook - det
er da uforskammet nemt at bruge, og uforskammet svært at få fingrene i
uden at betale en bondegård for en hel maskine. Arj.

Nå. Måske skal jeg ønske mig en mac mini i føsdagsgave :D

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 06-04-07 22:31

Thorbjørn - jeg kan ikke gennemskue din mail(her i påsken) Sender du
mig en valid adresse til morten@mitfornavnogmitefternavn i et ord,
punktum dk

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-04-07 00:23

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Thorbjørn - jeg kan ikke gennemskue din mail(her i påsken) Sender du
> mig en valid adresse til morten@mitfornavnogmitefternavn i et ord,
> punktum dk

Kan jeg da godt, men den er da ellers ganske gyldig - gmail har et
godt spamfilter.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 07-04-07 04:56

> gmail har et
> godt spamfilter.

Ja, det skal jeg love for

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-04-07 11:09

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Ja, det skal jeg love for

Skal jeg regne ud hvad du mener med det, alene ud fra at jeg ikke har
modtaget post til dig på adressen?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 07-04-07 12:43

> Skal jeg regne ud hvad du mener med det, alene ud fra at jeg ikke har
> modtaget post til dig på adressen?

Undskyld

næsten citat:......at _du_ ikke har modtaget post til _mig_......næsten
citat slut.

Dén sprogsammensætning er s´gu´ for avanceret for mig - er det
fastlandsk?

Nå, jeg driller bare - næeh, jeg mente blot, at dit roste Gmail-filter
fungerer fint, for du fik jo ikke min mail, da jeg ikke var i stand til
at "tyde" adressen. Jeg skrev forkert - du fik den ikke - altså fungerer
det, ikke sandt?

Godt det samme, for kontakten er jo nu etableret

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-04-07 13:41

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Dén sprogsammensætning er s´gu´ for avanceret for mig - er det
> fastlandsk?

Bare korrekturlæseren der var lidt træt. Der skulle naturligvis stå
"fra dig".

> [...]
> det, ikke sandt?
>
> Godt det samme, for kontakten er jo nu etableret

Målet er nu primært at afskrække onde spammere - det virker vist ikke
særlig godt - men det er også lige meget, for gmails filter er RIGTIGT
godt. Det sjove er at det tog mig næsten halvandet år at lure at det
var DET Google ville lave med gmail - altså et godt spamfilter.

Det må de også gerne :D
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 07-04-07 14:39

> Bare korrekturlæseren der var lidt træt. Der skulle naturligvis stå
> "fra dig".

Tænkte jeg nok, he, he...

> [...]
> godt. Det sjove er at det tog mig næsten halvandet år at lure at det
> var DET Google ville lave med gmail - altså et godt spamfilter.

Enig - jeg har selv en Gmail-konto, men jeg har viderestillet til mit
postprogram, og besøger derfor aldrig Gmail.

Derfor véd jeg jo ikke, hvad jeg _ikke_ modtager, men jeg stoler på dit
ord.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-04-07 14:45

> Tænkte jeg nok, he, he...

Nånå, så uvidenheden var påtaget - ren ond tro. Buh!

> Derfor véd jeg jo ikke, hvad jeg _ikke_ modtager, men jeg stoler på dit
> ord.

Du kan stadig logge ind på webdelen og se. Garanterer dig at der er
masser af dejlig spam hvis du har offentliggjort den.

Det er ellers interessant hvor lang tid det egentlig tager fra man går
i gang med at installere OS 9 på blank disk til OS 10.3 er
færdigopdateret. Man skal ikke have travlt da :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 07-04-07 15:55

> Nånå, så uvidenheden var påtaget - ren ond tro. Buh!

Sådan er det på Djævleøen.....tsk, tsk.......

> Du kan stadig logge ind på webdelen og se. Garanterer dig at der er
> masser af dejlig spam hvis du har offentliggjort den.

Prøvede for noget siden for at rydde lidt op, men kunne ikke slette.
Beskeden var noget i stil med: " Who needs to delete, when you´ve got
1GB of space".

Siden har jeg ikke været der, og jeg _har_ da offentligjort adressen

<http://mortenlind.smartlog.dk>, men på listefødder, for jeg _er_
underlig, når jeg er i mit skrivehjørne, gnæk,
gnæk...........(sikkert også når jeg _ikke_ er der, he,
he.......selverkendelse er jo en god, men glemt ting)

> Det er ellers interessant hvor lang tid det egentlig tager fra man går
> i gang med at installere OS 9 på blank disk til OS 10.3 er
> færdigopdateret.

Ja - hvilke maskiner installerer du på?

> Man skal ikke have travlt da :)

Næeh, dejligt, ikke sandt?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-04-07 09:55

> Sådan er det på Djævleøen.....tsk, tsk.......

Åbenbart - bondesnu og alting. Pyt, går nok. Ser om det i fjernsynet
- det er rigeligt til mig.

> Prøvede for noget siden for at rydde lidt op, men kunne ikke slette.
> Beskeden var noget i stil med: " Who needs to delete, when you´ve got
> 1GB of space".

Hæhæ, det er deres besked når du har slettet. Du må vist slå over på
tysk eller nowet så du får et sprog du bedre forstår.

> [...]
> gnæk...........(sikkert også når jeg _ikke_ er der, he,
> he.......selverkendelse er jo en god, men glemt ting)

Kan du ikke lige kort opridse kriterierne for at du er underlig? Bare
for e ngod ordens skyld.

> Ja - hvilke maskiner installerer du på?

Gæt _EN_ gang. Gode gamle iMac G3'ere :) De kører altså bedårende
med 1 Gb RAM.

Nu vil jeg så være fornærmet over at iDVD er dum, og så i stedet se om
GarageBand er børnevenligt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 16-04-07 19:38

> Åbenbart - bondesnu og alting.

Næeh, næeh, unge mand - det bondesnu overlader vi til jydekrogene - her
er det koncentreret mobning & gruppehad

> Pyt, går nok. Ser om det i fjernsynet
> - det er rigeligt til mig.

Hmm.....jeg holdt op med at se fjernsyn for et par år siden - ville
gerne se DR2, men det er jo midt om natten

> Hæhæ, det er deres besked når du har slettet. Du må vist slå over på
> tysk eller nowet så du får et sprog du bedre forstår.

Nå, så dét er det? Hvorfor var alle mails´ene så stadig i indbakken,
hva´, hva´....?(Husk lige, at det er et par år siden.....).

Hvor ved du fra, at jeg kan tysk?

> Kan du ikke lige kort opridse kriterierne for at du er underlig? Bare
> for e ngod ordens skyld.

S´gu´ da ikke hér - det rager vel ikke Gud & hvermand, eller hvad?

> Gæt _EN_ gang. Gode gamle iMac G3'ere :) De kører altså bedårende
> med 1 Gb RAM.

Ja, det vidste jeg egentlig godt

> Nu vil jeg så være fornærmet over at iDVD er dum, og så i stedet se om
> GarageBand er børnevenligt.

Tjaeh - da mine tøser var otte og ti år gamle, komponerede de melodier i
bedste tæppebankerstil, og mine ubehjælpsomme forsøg på at lave noget
god jazz faldt lidt til jorden

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-04-07 20:57

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Hmm.....jeg holdt op med at se fjernsyn for et par år siden - ville
> gerne se DR2, men det er jo midt om natten

Kan anbefale sårn en harddiskrecorder. Så optager den det du skal
bruge. Alternativt kan du snuppe livestreamen i det omfang du skal
bruge det.

Kvadratish, praktish, gud.

> Nå, så dét er det? Hvorfor var alle mails´ene så stadig i indbakken,
> hva´, hva´....?(Husk lige, at det er et par år siden.....).

De har givet dig pensionistopsætningen - hvor der er bukser, livrem og
seler på det hele. Det er bedre i dag.

> Hvor ved du fra, at jeg kan tysk?

Dit efternavn. Hvor ligger "Unter den Linden" henne, hva?

> S´gu´ da ikke hér - det rager vel ikke Gud & hvermand, eller hvad?

Naturligvis gør det det. Hvorfor skal de være ringere stillet
herinde, end dem der tilfældigvis præsterer at have en emailadresse du
kan skrive til?

> Ja, det vidste jeg egentlig godt

Flere af de der bondesnu bemærkninger. Er det en tendens??

> Tjaeh - da mine tøser var otte og ti år gamle, komponerede de melodier i
> bedste tæppebankerstil, og mine ubehjælpsomme forsøg på at lave noget
> god jazz faldt lidt til jorden

Det er fordi det ikke kan lade sig gøre at lave god jazz. Beklager.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Franz Berliner

Dato : 16-04-07 11:29

> Nuvel, har fundet ud af at min kollega har iDVD på sin Powerbook - det
> er da uforskammet nemt at bruge, og uforskammet svært at få fingrene i
> uden at betale en bondegård for en hel maskine. Arj.

Jeg har et en ILife05 jeg sagtens kan lokkes til at sælge rigtigt
billigt.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-04-07 12:48

stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) writes:

> Jeg har et en ILife05 jeg sagtens kan lokkes til at sælge rigtigt
> billigt.

Er skam også særdeles interesseret. Desværre har jeg ikke noget
isenkram der kan AFVIKLE skidtet, og så er det ikke HELT så sjovt -
desværre :(

Har du eventuelt også en iDVD-kapabel Mac du kan lokke til at sælge
rigtigt billigt?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Franz Berliner

Dato : 17-04-07 15:05

> Har du eventuelt også en iDVD-kapabel Mac du kan lokke til at sælge
> rigtigt billigt?

Desværre ikke lige pt. Jeg har kun Beige Mac'er på 'lageret' lige nu.
Dog tror jeg snart jeg får en G4 til salg...

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-04-07 00:04

> 2. generation PPC970DC og
> PPC970FX varianterne på 90nm var IBM ikke interesseret i at udvikle
> mobile varianter uden at Apple katsede penge efter projektet - Derfor
> ingen PB G5.

Det lyder som et rigtigt godt gæt, men /ved/ du mere om det end jeg?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-04-07 06:40

> Det lyder som et rigtigt godt gæt, men /ved/ du mere om det end jeg?

Det er hvad IBM har meldt ud.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-04-07 11:01

> Det er hvad IBM har meldt ud.

Jeg har ikke set noget officielt.

Fra : lars.lauridsen@gmail~

Dato : 06-04-07 13:38

On 6 Apr., 14:17, Lyrik <l...@heaven.dk> wrote:

> [...]
> maskinerne, så du kunne måske køle maskinen en del af ved at rense den for
> støv og skidt. Det tror jeg faktisk du skulle forsøge dig med.

Ja... Det må være noget med at støvsuge på bagenden først, hvor den
blæser ud og derefter hvor den suger ind (i siden). Eventuelt kan jeg
prøve at blæse noget luft ind (det skal vel så også gøres der, hvor
den blæser ud?)

Eller skal den skilles ad?

> Havde lydløsheden været en seriøs motivation så skulle du have investeret
> i en Core (2) Duo. Den er "helt lydløs." Du har købt "verdens varmeste
> maskine".

Nå for søren Jeg købte den udfra en betragtning om at iBook'en var
dejlig lydløs, men eftersom en del bekendte i min omgangskreds har
haft problemer med at de "dør" med jævne mellemrum, tog jeg så den
lidt dyrere Powerbook... Samtidig ville jeg have en 12", som de jo
ikke laver pt.

Nå, det er der ikke noget at gøre ved. Det er min første mac, så det
var lige så meget for at se, om jeg har lyst til at investere i en ny
næste gang (hvis de lige får styr på deres service). Jeg har en
glimrende 15,4" bærbar pc med al den power, jeg har brug for, så
mac'en var beregnet til at være lille, transportabel, stabil og med en
god batterilevetid.

Venligst
Lars Lauridsen

Fra : lars.lauridsen@gmail~

Dato : 07-04-07 11:27

On 6 Apr., 19:11, Morten Reippuert Knudsen<s...@reippuert.dk> wrote:

(snip)
> Jeg sidder selv med en 1,5GHz PB G4 på mit arbejde og det er sjældent
> blæserern går i gang. Disken kan jeg dog høre konstant.

Måske er det i virkeligheden også bare harddisken jeg kan høre. Jeg
synes bare den larmer meget i forhold til iBooken, som jo er næsten
lydløs. Temperaturerne er nu så lave, at det i hvert fald ville være
skandaløst, hvis køleren kørte. Jeg har til gengæld bemærket, at den
tager et skridt op når harddisken når 44-45 grader - om det så er
køleren, der tager et gear mere, eller den først starter der, ved jeg
ikke.

Venligst
Lars

Fra : Henrik

Dato : 07-04-07 15:26

On 2007-04-07 12:26:40 +0200, lars.lauridsen@gmail.com said:

> [...]
> tager et skridt op når harddisken når 44-45 grader - om det så er
> køleren, der tager et gear mere, eller den først starter der, ved jeg

Siger iStat at blæseren kører???

Der kan jo rent faktisk være en fejl på disken! Et leje eller tilsvarende.

Henrik

Fra : lars.lauridsen@gmail~

Dato : 07-04-07 18:38

On 7 Apr., 16:25, Henrik <d...@MOVEmil.dk> wrote:

> Siger iStat at blæseren kører???
>
> Der kan jo rent faktisk være en fejl på disken! Et leje eller tilsvarende.
>
> Henrik

Ifølge iStat kører blæseren ikke (rear enclosure) - jeg havde bare
tænkt at det var fordi iStat ikke kunne måle det... Den registerer
nemlig heller ikke når støjen lige tager et ekstra gear opad omkring
de 45 grader (på harddisken). Det samme gælder iStat pro.

Venligst
Lars

Fra : Henrik

Dato : 07-04-07 22:55

On 2007-04-07 19:38:00 +0200, lars.lauridsen@gmail.com said:

> [...]
> nemlig heller ikke når støjen lige tager et ekstra gear opad omkring
> de 45 grader (på harddisken). Det samme gælder iStat pro.

Kan du fysisk mærke at blæseren køre?????

Jeg har en iBook og som du nævner tidligere i tråden så er den stille
som graven, jeg har så også en Mac Mini og der køre blæseren, men er
meget tavs, og næsten uhørlig, og der kan man se o/min veksler i iStat,
så jeg tror at det er disken???

Prøv at gå ind i system indstillinger vælg Energibesparelse, sæt et
flueben i sæt harddisken på vågeblus når mulig.

Prøv at vær opmærksom på om blæser lyden fortsætter når den går i dvale??

Jeg kan jo ikke sige at det er det, men det er da forsøget værd...

Håber det lykkedes for dig.

Hilsen Henrik

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 10-04-07 17:01

"Henrik" <dykRE@MOVEmil.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du fysisk mærke at blæseren køre?????

Nej.

> [...]
> graven, jeg har så også en Mac Mini og der køre blæseren, men er meget
> tavs, og næsten uhørlig, og der kan man se o/min veksler i iStat, så jeg

Når temperaturerne er tilpas høje, kan jeg høre, at der kommer et ekstra
støjniveau, men der registrerer iStat heller ikke blæseren

> Prøv at gå ind i system indstillinger vælg Energibesparelse, sæt et
> flueben i sæt harddisken på vågeblus når mulig.
>
> Prøv at vær opmærksom på om blæser lyden fortsætter når den går i dvale??

Den lyd, som nærmest hele tiden er der, forsvinder. Jeg har dog været ude
for, at jeg forlod computeren i et stykke tid. Da jeg kom tilbage var den
helt lydløs (som en iBook), og skærmens lys var bare skruet ned - den var
altså ikke slukket, som når den går på vågeblus. Jeg har dog sat den til at
sætte harddisken på vågeblus, når det er muligt - måske var det derfor.

> Jeg kan jo ikke sige at det er det, men det er da forsøget værd...
>
> Håber det lykkedes for dig.

Tak. Jeg er i gang med at køre hardware test nu (hurra for at have to
computere). Så må vi se, om den registrerer noget.

Venlig hilsen
Lars

Fra : Henrik

Dato : 10-04-07 18:40

On 2007-04-10 18:00:32 +0200, "Lars Lauridsen"
<crazy_jellyfish@hotmail.com> said:

> Tak. Jeg er i gang med at køre hardware test nu (hurra for at have to
> computere). Så må vi se, om den registrerer noget.
>
> Venlig hilsen
> Lars

Fortæl hvad du kommer frem til.

Problemet med HD er at det jo ikke er altid at man får nogen forvarsel
når de beslutter at gå til de eviget IT marker.

Hilsen Henrik

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 11-04-07 00:34

> Fortæl hvad du kommer frem til.

Den fortalte ingenting... Andre idéer?

> Problemet med HD er at det jo ikke er altid at man får nogen forvarsel når
> de beslutter at gå til de eviget IT marker.

Ja. Jeg har heldigvis en bærbar pc, som jeg laver backup på... Nogen idé om,
hvad det koster at skifte harddisk i den, hvis det bliver nødvendigt?

Venlig hilsen
Lars

Fra : Henrik

Dato : 11-04-07 16:14

On 2007-04-11 01:34:28 +0200, "Lars Lauridsen"
> [...]

> Ja. Jeg har heldigvis en bærbar pc, som jeg laver backup på... Nogen
> idé om, hvad det koster at skifte harddisk i den, hvis det bliver

Det behøver ikke være dyrt, se her hvordan det gøres, så kan du vurdere
om det er noget du selv vil kaste dig over.

http://www.ifixit.com/Guide/Mac/PowerBook-G4-Al-12-Inch/HD-Replacement/53/11

Fordelen kan være at få lidt mere plads i samme moment...

Henrik

Fra : grdckjhf

Dato : 07-04-07 23:55

lars.lauridsen <lars.lauridsen@gmail.com> wrote:
> [...]
>nemlig heller ikke når støjen lige tager et ekstra gear opad omkring
>de 45 grader (på harddisken). Det samme gælder iStat pro.

Hvad viser XRG (X Resource Graph) til sammenligning?

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 11-04-07 01:33

"grdckjhf" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad viser XRG (X Resource Graph) til sammenligning?

Den kan godt fange den... Når temperaturerne er som følger (ca.)

CPU: 48
GPU: 50
Battery: 30
Hdd: 44,5

- her går blæseren i gang (hvor jeg kan høre støjen tager et niveau op). XRG
måler også først blæseraktivitet hér (ca 3700-4000 RPM).

Så er det vel harddisken? Den larmer altså ikke lige så meget, som når
blæseren går i gang, men er så absolut heller ikke lydløs.

Venlig hilsen
Lars

Fra : grdckjhf

Dato : 11-04-07 16:10

Lars Lauridsen <crazy_jellyfish@hotmail.com> wrote:

> [...]

>Så er det vel harddisken? Den larmer altså ikke lige så meget, som når
>blæseren går i gang, men er så absolut heller ikke lydløs.

Prøv i system preferences / energy saver at still disken til at stoppe
når der ikke er aktivitet til den. Default er vistnok 10 min, så du må
være tålmodig. XRG viser også diskaktivitet, så der kan du se om disken
virkelig får fred til at sove, eller om du skal kvæle nogen
processer/programmer for at den får det.

Din nuværende disk kan jo have en slidtage- eller tolerance-defekt ved
lejet til selve disk spindelen. Jeg ville bestemt købe en ny stille, tavs,
og måske større og hurtigere disk til book'en og få monteret. De koster jo
ikke mere en bondegård.

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 11-04-07 23:31

> [...]
> virkelig får fred til at sove, eller om du skal kvæle nogen
> processer/programmer for at den får det.

Det prøvede jeg, og rigtigt nok. Efter 10 minutter forsvandt PB'ens summen
og der var sløret skærmbillede. (den var først sat til vågeblus efter 15)

Da jeg bevægede piletasterne fortsatte den uden summen indtil jeg fik docken
frem.

XRG registrerer stadig ingen blæseraktivitet. Så er det vel næsten helt
sikkert harddisken? Eneste alternativ er vel superdrivet, og der er ingen
skiver i det.

> [...]
> og måske større og hurtigere disk til book'en og få monteret. De koster jo

Det er noget tid siden jeg har været inde i HD-markedet, men er det bare et
spørgsmål om at købe en 2,5" ? evt. samme mærke som er i som standard? Hvad
med Sudden Motion Sensor? Er det en del af harddisken, eller er det
software, som vil virke på alle de harddiske, jeg kunne finde på at smide i?

Tak for hjælpen og tak for guiden til Henrik!

/Lars

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 11-04-07 23:34

"Lars Lauridsen"
[SNIP]

Vil firmware/reset PMU mon hjælpe på dette?

/Lars

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 11-04-07 23:40

"Lars Lauridsen"
> [...]
> software, som vil virke på alle de harddiske, jeg kunne finde på at smide

Nu fandt jeg så selv ud af, at det var en Fujitsu - det var ikke så svært

/Lars

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 12-04-07 00:28

"Lars Lauridsen" <crazy_jellyfish@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Lars Lauridsen"
>
> Nu fandt jeg så selv ud af, at det var en Fujitsu - det var ikke så svært

Man kunne jo så købe en sådan:

Western Digital 120 GB, 5400 RPM - 590 kr
20 decibel (iflg. EDBpriser) - det findes vel ikke lavere...?

(Seagate 120 GB, 5400 RPM - 600 kr)
23 Decibel

Venlig hilsen
Lars

Fra : Henrik

Dato : 12-04-07 16:10

On 2007-04-12 00:30:35 +0200, "Lars Lauridsen"
<crazy_jellyfish@hotmail.com> said:

> Tak for hjælpen og tak for guiden til Henrik!
>
> /Lars

Velbekommen, det er jo det vi alle er her for.

Henrik