terrorregler fly
Fra : Ralph

Dato : 01-04-07 20:06

Hejsa

Jeg skal til Canada om en måneds tid, må jeg
have min bærbare PC, opladere, telefon, USB-memorycard, GPS i håndbagagen?

Jeg kan godt leve med at undvære min pæne jakke, ekstra bukser, skjorter,
støvler, men da jeg SKAL bruge førstnævnte ville det være meget træls hvis
det blev sendt til Hong Kong.

--
Ralph

Fra : Anette

Dato : 01-04-07 20:45

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk>
> Hejsa
>
> Jeg skal til Canada om en måneds tid, må jeg
> have min bærbare PC, opladere, telefon, USB-memorycard, GPS i håndbagagen?
>

> Ralph

Ja, men regn med at du skal have noget af det op(i hvert fald pc'en) og
gennemlyst seperat ved security check. Faktisk så SKAL de fleste af tingene
vist i håndbagagen.

Anette

Fra : Søren Blom

Dato : 01-04-07 22:33

"Anette" <asin@notthisway.no> skrev

> Ja, men regn med at du skal have noget af det op(i hvert fald pc'en) og
> gennemlyst seperat ved security check. Faktisk så SKAL de fleste af
> tingene vist i håndbagagen.

Det er også meget normalt at man skal tænde for sin bærbar computer i
sikkerhedskontrollen, det har jeg i hvert fald skulle langt de fleste gange
jeg har skulle over "dammen" og på det senest uanset hvilket fly jeg skal
med, (lidt trættende i længden).

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 02-04-07 01:00

Søren Blom skrev:
> Det er også meget normalt at man skal tænde for sin bærbar computer i
> sikkerhedskontrollen,

Og fordi der kommer lys i skærmen, kan de se at halvdelen af
komponenterne ikke er udskiftet med sprængstof?

Sikkerhedskontrollerne er til grin og vil vedblive med at være det
indtil samtlige passagerer formenes håndbagage og undersøges nøgne i
alle kropsåbninger inden ombordstigning.

Men jage en skræk i livet på folk - det kan de med deres såkaldte
sikkerheds-kontrol. Terroristerne er da ligeglade.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-04-07 02:56

"Rune S. Larsen" <not@working.email> wrote in news:461047af$0$21927
$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

> Sikkerhedskontrollerne er til grin og vil vedblive med at være det
> indtil samtlige passagerer formenes håndbagage og undersøges nøgne i
> alle kropsåbninger inden ombordstigning.

Bare rolig. Det er på vej. Kastrup Lufthavn skal i øjeblikket opfylde de
krav der er til "25%" sikkerhed (spørg mig ikke hvad de 25% hentyder til).
Niveauet skulle i virkeligheden ligge et sted mellem 30 og 40%. Fra 1. juli
skal lufthavnen opfylde kravene svarende til 50% sikkerhed. I 2009 skal de
være på 100%.

Personale der skal arbejde i CSRA (Critical Security Restricted Areas)
bliver idag scannet med håndscannere. I nær fremtid vil vi blive udsat for
fuld kropsvisitering med hænderne.

Det tror jeg ikke man vil udsætte passagerene for, så her vælger man nok at
lade folk passere en gennemlysningsenhed, hvor sikkerhedspersonalet kan
"se" passagerne som var de nøgne.

> Men jage en skræk i livet på folk - det kan de med deres såkaldte
> sikkerheds-kontrol. Terroristerne er da ligeglade.

Kom med et brugbart alternativt hvis det nuværende er så hjernedødt som du
antyder.

Fra : Bjarne

Dato : 02-04-07 05:49

Kent Oldhøj skrev:

> [...]
> "se" passagerne som var de nøgne.

> Kom med et brugbart alternativt hvis det nuværende er så hjernedødt som du

Alternativet er at finde fredelige løsninger på de konflikter, der gør
mennesker så frustrerede og rasende på os, at de vil hævne sig på
tilfældige flypassagerer med f.eks. bomber.
Vi *kan* ikke beskytte os bare nogenlunde mod terrorister. Det er og
blive ren illusion.

Men den diskussion hører hjemme andre steder.

Bjarne

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-04-07 10:40

Bjarne <netmolotow@varmpost.com> wrote in

> Vi *kan* ikke beskytte os bare nogenlunde mod terrorister. Det er og
> blive ren illusion.

Derfor er det eneste alternativ der giver mening, nul kontrol. Og det
tvivler jeg på nogen har lyst til.

Skræmmende som det er, så handler flysikkerhed ikke så meget om at
forhindre terrorisme mod fly, men at gøre det så besværligt at
terroristerne istedet vælger at bombe f.eks. en færge, eller en togstation.

Det er lidt lissom med bilalarmer: De forhindrer ikke at bilen stjæles, men
gør det mere attraktivt at stjæle naboens uden alarm.

> Men den diskussion hører hjemme andre steder.

Jeps.

Fra : Bjarne

Dato : 02-04-07 11:19

Kent Oldhøj skrev:
> [...]
> forhindre terrorisme mod fly, men at gøre det så besværligt at
> terroristerne istedet vælger at bombe f.eks. en færge, eller en togstation.

Det er så afgjort en holdning, jeg ikke kan tilslutte mig.
Men det er da muligt, at det er baggrunden.

> Det er lidt lissom med bilalarmer: De forhindrer ikke at bilen stjæles, men
> gør det mere attraktivt at stjæle naboens uden alarm.

Jeg tror egentlig kun det gælder for amatører, og vi skal være glade
for, at der i virkeligheden ikke er ret mange virkeligt professionelle
"terrorister".

Men "antiterror"-menneskene lever i en verden, hvor der formentlig er
langt mellem ord og hensigter.

Bjarne

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 02-04-07 12:48

Kent Oldhøj skrev:
> Fra 1. juli skal lufthavnen [Kastrup]
> opfylde kravene svarende til 50% sikkerhed. I 2009 skal de
> være på 100%.

Ja, lagde godt mærke til alt det nye byggeri til "central
sikkerhedskontrol" mellem terminal 1 og 2 sidst jeg var der. Gad vide
hvordan det kommer til at fungere.

> Kom med et brugbart alternativt hvis det nuværende er så hjernedødt som du
> antyder.

Først og fremmest at acceptere at alt i livet indebærer en risiko. Når
man regner på det, er risikoen fra terrorisme ekstremt lille set i
forhold til andre dødsårsager, som fx at dø af en pådraget infektion ved
hospitalsindlæggelse. Der dør vel mindst en faktor 100 flere danskere af
sidstnævnte.

Alligevel bruger samfundet enorme summer på terrorisme-forebyggelse med
meget tvivlsom effekt, mens simple ting som bedre rengøring kunne rede
mange flere menneskeliv.

Håber ikke emnet er alt for off topic - det er jo trods alt på rejser,
at de synlige terrorisme-foranstaltninger har de største konsekvenser
for os.

Fra : Bjarne

Dato : 02-04-07 13:50

Rune S. Larsen skrev:

> [...]
>
> Alligevel bruger samfundet enorme summer på terrorisme-forebyggelse med
> meget tvivlsom effekt, mens simple ting som bedre rengøring kunne rede
Jeg er meget enig med dig - ud over at jeg synes, at man burde sætte
ressourcerne ind på at *forebygge* terrorisme frem for at give
befolkningen en falsk illusion om, at man kan forhindre terrorisme.

> Håber ikke emnet er alt for off topic - det er jo trods alt på rejser,
> at de synlige terrorisme-foranstaltninger har de største konsekvenser
> for os.
Men de usynlige er langt større og mere skræmmende end de synlige.

Bjarne

Fra : TL

Dato : 09-04-07 00:50

On Sun, 1 Apr 2007 23:32:57 +0200, in dk.fritid.rejse "Søren Blom"
<soren@blom.dk> wrote:

> [...]
>jeg har skulle over "dammen" og på det senest uanset hvilket fly jeg skal

Du har vist været meget uheldig. Jeg rejser USA-Europa, USA-Asien,
eller internt i USA mindst 2-3 gange om måneden, og det er MEGET lang
tid siden TSA eller deres forgængere har bedt mig om at tænde min
laptop.

Fra : Lars Ehlers

Dato : 09-04-07 05:42

On Sun, 08 Apr 2007 16:49:59 -0700, TL <tl_dp@adelphia.net> wrote:

> [...]
>eller internt i USA mindst 2-3 gange om måneden, og det er MEGET lang
>tid siden TSA eller deres forgængere har bedt mig om at tænde min

Samme her. Jeg rejser stort set de samme steder og næsten lige så
ofte, og sidste gang jeg blev bedt om at tænde for min bærbare var en
gang sidst i 90'erne.

--
Lars Ehlers