Valg af Suzuki mc
Fra : jhh

Dato : 04-04-07 06:39

Hej,
med snart helt friskt mc-kort, søger jeg lidt hjælp til valg af mc.
Jeg er 36år og er ved at tage "stort" mc-kort.
Jeg vil gerne have en mc som jeg kan "vokse på".
Mit temperement er nok mere til lidt størrere motor med lidt færrere
omdrejninger, end omvendt.

Jeg har kigget på:
Suzuki GSF650SAK7
Suzuki GSX750FK6
Suzuki SV1000SK7

er der nogle betydelige for/imod på ovennævnte?
hvad med forskellen motormæssigt på 2/4 cylinder?

- eller skal man kigge efter et helt andet mærke?

så vidt jeg kan se er der ikke den store forskel på forsikringspriser på de
ovennævnte maskiner.

mvh. Jens

Fra : Anders Nielsen

Dato : 04-04-07 08:29

"jhh" <jhh@solrod-el.dk> wrote in message
> [...]
>
> - eller skal man kigge efter et helt andet mærke?
>
> så vidt jeg kan se er der ikke den store forskel på forsikringspriser på

Hej Jens

Jeg er absolut ikke ekspert i disse modeller, men vil umiddelbart mene der
er stor forskel på eks. en 750F og en SV1000. Jeg har selv lige købt en ny
750F, som er en letkørt touringmaskine, der egner sig fint til begyndere.
Den bygger på en ældre teknologi - mener den blev introduceret tilbage i
1989.

SV1000 er imho en Streetfighter maskine, som er bedre til cruising og leg,
end 3 timer på motorvejen. Til gengæld har den V-motor med deraf følgende
brum-effekt og passer måske bedre til dine ønsker rent motormæssigt.

Du skriver ikke, hvad den skal bruges til, så det er straks sværere at komme
med alternative forslag. Skal det være nyt, gammelt, til touring, eller
hvad?

Mvh
Anders
Suzuki GSX-F 750K6

Fra : Orla Pedersen

Dato : 04-04-07 08:31

jhh wrote:

> Hej,
> med snart helt friskt mc-kort, søger jeg lidt hjælp til valg af mc.

> Jeg har kigget på:
> Suzuki GSF650SAK7

Fin starter mc, måske i den tunge ende.

> Suzuki GSX750FK6

Tung gammeldags bør.....

> Suzuki SV1000SK7

Altså, ikke lige en nybegynder mc, Du vil aldrig lære at køre på den.

> er der nogle betydelige for/imod på ovennævnte?
> hvad med forskellen motormæssigt på 2/4 cylinder?

Det er en religionssag

> - eller skal man kigge efter et helt andet mærke?

Måske, Yamaha Fazer 600, Honda NTV (brugt) Kawasaki ER6, + mange flere.

mvh
Orla

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-07 08:47

"jhh" <jhh@solrod-el.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> - eller skal man kigge efter et helt andet mærke?
>
> så vidt jeg kan se er der ikke den store forskel på forsikringspriser på

Hej.

Maskinerne er sikker udmærkede , men hvorfor ikke overveje en af V-Strom
modellerne ?

Men hvis du køber Suzuki så kontakt IF forsikring, der har jeg BMW'en
forsikret, til en særdeles billig pris, og de skulle også have fået en
aftale i stand med Suzuki,
prøv det-prøv det ........

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 04-04-07 09:10

jhh skrev:
> [...]
> Jeg vil gerne have en mc som jeg kan "vokse på".
> Mit temperement er nok mere til lidt størrere motor med lidt færrere
Hvorfor kører du motorcykel?

Skal du på cafeen og parkere, skal du trille i naturen og få frisk luft,
skal du se hele europa, eller måske hele verden, skal du ud i skov og
sø, skal du køre banedage, ja MC-livet er mangfoldigt.

Mit (og ved jeg mange andres) råd er, køb noget der kan tåle at vælte,
som den første cykel - ingen kåbedele der flækker, og bliver rissede.
Du skal nok tabe den, ved bugsering, start, stop og lignende stille
manøvrer, hvor erfaring er en balast du ikke har.

Det kunne egentlig godt være en lidt "underdimensioneret" MC, som du
hurtigt kom efter at udnytte næste maksimalt (her taler jeg ikke om at
køre stærkt på motorvej, der er ikke en kunst, snarre en kunst at lade
være! Jeg taler om små snoede veje.

Det giver også plads i økonomien til at få indkøbt godt
sikkerhedsudstyr, da ikke hele formuen går i maskinen

Brug et års tid eller to på at opsamle erfaringer, både som chauffør, og
om hvad du egentlig godt kan lide ved MC-livet, det vil gøre valget af
"næste MC" meget lettere, og mere tilfredsstillende.

Brug også tiden på at komme på kørekursus, og lær endnu mere end du
gjorde på køreskolen.

> Jeg har kigget på:
> Suzuki GSF650SAK7
Den ville jeg pege på hvis det absolut skal være
> Suzuki GSX750FK6
Grim IMO
> Suzuki SV1000SK7
Ikke for begyndere

> er der nogle betydelige for/imod på ovennævnte?
Imod er at de er kåbemotorcykeler.
> hvad med forskellen motormæssigt på 2/4 cylinder?
gangkultur, og maget andet

[zip]

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Jim Andersen

Dato : 04-04-07 09:58

"J.C.Kløve" wrote:
> [...]

Hvorfor dog det? Det er da sjovt/godt at have erfaring med mere en én mc.

> Det kunne egentlig godt være en lidt "underdimensioneret" MC, som du
> hurtigt kom efter at udnytte næste maksimalt

Yep. Gerne et år eller to gammel. Og gerne ABS når du nu er begynder....
Så kan du altid skifte den ud efter et år. En to år gammel mc taber ikke
meget i værdi ved at blive et år ældre. Og hvis du allerede efter et halvt
år er "vokset fra" den, så burde du overveje om ikke en karriere indenfor
roadracing var en idé, for ellers er de vist ved at gå glip af et
kæmpetalent

> Brug et års tid eller to på at opsamle erfaringer, både som chauffør,
> og om hvad du egentlig godt kan lide ved MC-livet, det vil gøre
> valget af "næste MC" meget lettere, og mere tilfredsstillende.

Og forsikringen lidt billigere?

> Brug også tiden på at komme på kørekursus, og lær endnu mere end du
> gjorde på køreskolen.

Og der er åbent hus i påsken i Næstved (bikx og masi). www.bikx.dk dér kan
du prøve lidt af hvert.
Suzuki SV650S
Suzuki DL650 V-Strome
Suzuki GSXR600 aldersgrænse 25 år
Suzuki VL800 / C800
Suzuki VZ800/ M800
Suzuki VZR1800 / M1800 alders grænse 30 år

/jim

Fra : John de Summer-Braso~

Dato : 04-04-07 11:48

Spørgsmålet er, om du har fået svar fra folk som har kørt de tre modeller?
Jeg har kørt to af dem - 650 og 1000 - og vil foretrække sidstnævnte
Afhængig af prisen versus nygaranti ville jeg nok gå efter en 2-4 år gammel
model. Bemærk, at de ældre årgange af SV1000SK7 har højere sædehøjde (godt
for de lange, men...)

Fra : Orla Pedersen

Dato : 04-04-07 12:05

John de Summer-Brason wrote:

> Spørgsmålet er, om du har fået svar fra folk som har kørt de tre modeller?
> Jeg har kørt to af dem - 650 og 1000 - og vil foretrække sidstnævnte

Det ville jeg også, men jeg har også kørt i 28 år :-/ Som nybegynder,
aldrig!

mvh
Orla
VTR-F lidt mindre hys, og alligevel ikke egnet til nybegyndere.

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-04-07 12:14

On Wed, 4 Apr 2007 11:05:10 +0000 (UTC),
o.pedersen.torsted@post.tele.dk (Orla Pedersen) wrote:

Hej.

>Det ville jeg også, men jeg har også kørt i 28 år :-/ Som nybegynder,
>aldrig!

Jeg er helt enig.
Jeg har prøvet sv1000, og det er ikke en begyndermaskine.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ole Hansen

Dato : 04-04-07 12:52

Steen Gruby wrote:

> Hej.
>>
> Jeg er helt enig.
> Jeg har prøvet sv1000, og det er ikke en begyndermaskine.

AOL! :P

På svrider.dk er der lidt for mange erfaringer i retningen af:
Nybegynder, NØJ hvor er den 1000'er billig og efterfølgende styrt og
slut på mc-karierren.

Jeg har prøvet 1000'eren i N og S, og kører man stille og roligt er den
blid og blød, men den kan også bide fra sig..

--
Ole Hansen

Fra : JP

Dato : 04-04-07 12:28

Der er rigtig mange gode MC-råd her i tråden du bør lytte til.
Min kommentar skal kun dreje sig om denne her du selv foreslår:

> Suzuki SV1000SK7

Køb den ! .... først om nogle år når du har været på kørekurser og gjort dig
dine erfaringer på en mindre maskine - eventuelt dens lille bror SV650S/N.

Jeg har kørt MC i +10 år.
Senest ejer jeg en SV650S, men har også haft lejlighed til at køre på
SV1000N.
SV650S er ingen sinke med fremragende køreregenskaber som man skal være
bedre end jeg til at køre motorcykel for at kunne udnytte fuldt ud.
Der er egentlig ikke den store forskel til SV1000 bortset fra at den har
120HK, hvilket er rigtig meget på 2 hjul og langt fra at anbefale til en
nybegynder. Et uoverlagt vrid i gashåndtaget og du er hinsides alle
fartgrænser. Her er SV650 med sine 70HK en smule mere tilgivende (men også
kun en smule).
70HK? det lyder jo af ingenting i dagens MC verden. Men i midten af '70erne
da jeg trådte min MC barnesko var det 7HK mere end f.eks. en 'Superbike' som
Honda CB750 blev regnet for dengang.
Og dengang ville anbefalingen fra gruppen her (hvis internet og den slags
havde eksisteret) været en 250ccm ...

Held og lykke med valget og husk nu at købe noget ordentlig udstyr inkl.
rygskjold......og brug det også når det er varmt og på de korte ture.

Og se at få dig meldt til et kørekursus f.eks. DMC's bronzekursus. Ud over
du får lært noget er det også skide skægt.

ups nu kom jeg til at ævle løs..........tilgiv en gammel støder, det skal
ikke gentages mere...........idag.

venligst
jørgen

Fra : John de Summer-Braso~

Dato : 04-04-07 13:34

Jeg synes vi er endt op med gode argumenter for og imod. DMC's broncekursus
er stærkt anbefalelsesværdigt også til en nybegynder. Og her er SV650 nok
det største man må begive sig ud på. For at være på den helt sikre side
kunne man vælge GS500, der igen er vanskelige at tabe nævneværdigt på ved
videresalg.

Fra : jhh

Dato : 04-04-07 16:37

Tak for alle svarene,
der er lidt at tænke over nu.
Jeg skal nok give besked om det endelige valg.
mvh. Jens

--
gfhgfhgk
bjjjk

Fra : CL

Dato : 04-04-07 21:10

John de Summer-Brason wrote:
> [...]
> her er SV650 nok det største man må begive sig ud på. For at være på
> den helt sikre side kunne man vælge GS500, der igen er vanskelige at

Vil du ikke være venlig og svare under det der er skrevet og
klippe det væk du ikke svarer på.
Det er nemmere for alle.

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL