Tågelygter, montering
Fra : Niels Rasmussen

Dato : 03-04-07 21:16

Jeg har købt et par tågelygter hos biltema, som jeg vil montere på min
mc. Der medfølger et relæ, som jeg ikke helt forstår hvilken funktion har.

Der medfølger ligeledes ledning og kontakt, den er jeg med på. Jeg kan
jo bare tilslutte lygterne direkte til batteriet og placere kontakten på
styret. Men hvad skulle relæet være godt for?!?

Med venlig hilsen Niels

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 03-04-07 21:43

Niels Rasmussen wrote:

> Jeg har købt et par tågelygter hos biltema, som jeg vil montere på min
> mc.

Ka' den trække det?

> Der medfølger ligeledes ledning og kontakt, den er jeg med på. Jeg kan
> jo bare tilslutte lygterne direkte til batteriet og placere kontakten på
> styret. Men hvad skulle relæet være godt for?!?

Ikke direkte til batteriet - sæt lige en sikring ind imellem.

Relæet er der så den stakkels kontakt ikke skal belastes af al den strøm
lygterne trækker.

Og forresten... brug (og juster) nu lygterne rigtigt.

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-07 21:49

On Tue, 03 Apr 2007 22:16:12 +0200, Niels Rasmussen wrote:

> [...]
> jo bare tilslutte lygterne direkte til batteriet og placere kontakten på
> styret. Men hvad skulle relæet være godt for?!?

Jup, pånær at kontakten sikkert ikke kan bære strømmen lygterne trækker.
Derfor relæet, som har et bedre kontaktsæt, der kan tåle at trække to
tågelygter. Og skal det så være rigtigt smart, så lader Du styrestrømmen
til relæet komme fra tændingsnøglen. Så risikerer Du ikke at glemme at
slukke for lygterne.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Armand

Dato : 03-04-07 22:16

"Niels Rasmussen" <boellebo@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har købt et par tågelygter hos biltema, som jeg vil montere på min mc.
> Der medfølger et relæ, som jeg ikke helt forstår hvilken funktion har.

Et relæ er en fjernstyret kontakt, der dels aflaster selve (lys)kontakten,
som kun belastes af en svag strøm til styring af relæet, og dels gavner at
man kan trække fuldfede helt frem til forbrugeren (á lygterne) og derved
undgå spændingsfald!

--
Armand

Fra : Armand

Dato : 03-04-07 23:25

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> ..........og dels gavner at man kan trække fuldfede helt frem til
> forbrugeren
Fuldfede ledninger, skuller der have stået

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-04-07 07:15

Niels Rasmussen wrote:
> [...]
> jo bare tilslutte lygterne direkte til batteriet og placere kontakten på
> styret. Men hvad skulle relæet være godt for?!?

Jeg er nysgerrig - bor du i et moseområde, eller har du andre behov der
retfærdiggør tågelygter? Hvis jeg skulle tilføje noget var det ekstra
nær- og fjernlys.

--
vh
Torben

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 04-04-07 17:18

- tak alle svar!
niels

Fra : Torben Scheel

Dato : 06-04-07 11:09

Niels Rasmussen wrote:
> - tak alle svar!

Velbekomme. Du føler ikke anledning til at besvare mit spørgsmål?

--
vh
Torben

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 06-04-07 11:28

Torben Scheel skrev:

> Velbekomme. Du føler ikke anledning til at besvare mit spørgsmål?

Det er da for at supplere op!

Der sidder allerede et tågehorn på cyklen, nu mangler kun lygterne!

sorry Niels
Den lå lige til højrebenet
- Pyt - Du kan ta' det

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Hekto

Dato : 06-04-07 19:44

On Fri, 06 Apr 2007 12:28:27 +0200, J.C.Kløve wrote:

> Der sidder allerede et tågehorn på cyklen, nu mangler kun lygterne!

Kører han virkelig rundt med ham La Cour bagpå????

Sorrrryyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy!

--
/Hekto