CX500E Wobling
Fra : Perminator

Dato : 01-04-07 23:47

Hej
Hej, jeg spurgte for et års tid siden i gruppen om mulige årsager til
wobling - progressive slag når man slipper styret i påløb omkring 60 km/t.
Jeg foreslog selv montering af en gaffelstabilisator som en mulighed. Der
kom råd om gennemgang af kronrør, samt ikke mindst fra Orla om at gennemgå
bagsvingerens lejring.
I forbindelse med forårsklargøring har en muskelmand hjulpet mig med at
eftersøge spor af slør i bagsvingeren, dels ved at rykke sideværts samt
frem/tilbage i det aflastede baghjul. Der var intet mærkbart slør, og der
er pt. ikke strammet sammen på de koniske bagsvingerlejer. (Det er en
ProLink)
Ligeledes blev forgaffel og kronrør rykket igennem, uden at kunne finde
mærkbart slør. Jeg er ikke bekendt med, om der er monteret koniske
kronrørslejer, men det er en fremtidig option.
I konsekvens heraf købte jeg en Telefix Gaffelstabilisator, som blev
monteret efter forskrifterne, på de nedre, bevægelige gaffelben,umiddelbart
over forskærmen.
Jeg har oplevet forandringen på 2 måder: Tendensen til wobling, når man
slipper styret ved 60 km/t er forsvundet. Nu kan den woble, med en meget
hurtigere frekvens hvis man slipper styret ved 80 km/t. Det tager jeg som
udtryk for en positiv effekt af monteringen.
Jeg oplever også en større sporsikkerhed ved nedlægning, men det er straks
en meget mee subjektiv vurdring!
Afslutningsvis prøvede vi at sammenligne dimensionerne fra CXen til min
muskelkammaratens nyindkøbte Suz. SV1000 med 550 km på klokken.
Begge har traditionel forgaffel (downside up), men hvor CXen har
37mm.gaffelben, har SVeren 46mm. Og hvor det frie gaffelrør (til vandring)
på CXen er ca.16 cm. - er det samme på SVeren kun det halve. Da CXeren
ikke udnytter 16cm vandring, er det indlysende, at der er basis for
bevægelighed = ustabilitet i forhold til moderne cykler.
Anyway - køreegenskaberne på CX-en er blevet meget bedre.
Men det er alligevel et meget følsomt emne:
Fruen ringede, og bad mig tage 10 kg maling med hjem fra Jem&Fix. Dette kan
fint være i topboxen sammen med min rygsæk, som ikke vejer alverden, men så
skal jeg hilse og sige at der var wobling.
Fænomenet har i mine øjne meget sammenhæng med stabilitet i stellet,og
forværres ved meget bagvægt.
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Armand

Dato : 02-04-07 00:30

"Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Anyway - køreegenskaberne på CX-en er blevet meget bedre.
> Men det er alligevel et meget følsomt emne:

Lad endelig være med at montere samme type fordæk ved næste dækskifte :-|

--
Armand.

Fra : bigOne

Dato : 02-04-07 06:56

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Lad endelig være med at montere samme type fordæk ved næste dækskifte :-|

Jeg ville også checke fordækket, evt prøve et andet....

Fra : p.jarnbak

Dato : 02-04-07 00:45

> Ligeledes blev forgaffel og kronrør rykket igennem, uden at kunne finde
> mærkbart slør. Jeg er ikke bekendt med, om der er monteret koniske
> kronrørslejer, men det er en fremtidig option.

Der behøver ikke at være slør i kronrørslejerne.Det kan være at
kugler/ruller har slidt
en fordybning i lejebanen i ligeud stilling og det giver det samme
resultat.Det mærkes best uden forhjul
monteret,hvor men kan mærke at styret helst vil stå i midter stilling.
Hej Palle.

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-07 17:27

On Mon, 2 Apr 2007 01:45:27 +0200, p.jarnbak wrote:

> [...]
> resultat.Det mærkes best uden forhjul
> monteret,hvor men kan mærke at styret helst vil stå i midter stilling.

Jup, og det samme kunne gælde baggaflen. :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-07 21:28

On Mon, 2 Apr 2007 00:47:12 +0200, Perminator wrote:

> Fænomenet har i mine øjne meget sammenhæng med stabilitet i stellet,og
> forværres ved meget bagvægt.

Der ér noget andet galt, for sådan opfører CX'ere sig ikke generelt. Det er
klart at en hvilkensomhelst ændring af stivhed, og last påvirker frekvensen
af den "fejl" der er.

Og ud over dæk, så ville jeg stadig koncentrere mig om bagsvinger, og
baghjulslejer/stikaksel.

Og at kigge "modsat" efter problemet var vi nogle der så flot fik
demonstreret af Torben's sejlende FJ

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-04-07 09:04

Orla Pedersen wrote:

> Og at kigge "modsat" efter problemet var vi nogle der så flot fik
> demonstreret af Torben's sejlende FJ

... og jeg glæder mig meget til at prøvekøre den efter den omfattende
operation den har været igennem siden. Der er ikke slør i baggaflens
lejer, men en anelse i ledforbindelsen. Det er desværre ikke så nemt at
rette, da kødbenene er et støbt alustykke, hvor akslen efterhånden har
lavet hullet lidt ovalt.

Kronrørslejer er skiftet, og hjuldimensionen er gået fra 16/16" Leyland
bus size til 17/18"

Mon ikke den kan køre ligeud igen?

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-07 16:43

On Tue, 03 Apr 2007 10:03:52 +0200, Torben Scheel wrote:

> Kronrørslejer er skiftet, og hjuldimensionen er gået fra 16/16" Leyland
> bus size til 17/18"
>
> Mon ikke den kan køre ligeud igen?

Spændende bliver det, om størrelserne passer godt sammen med
stelgeometrien. Men alene det at Du nu kan "vælge" dæk må være et
stormskridt fremad.

Optisk er det vel ok ?

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-04-07 19:09

Orla Pedersen wrote:

> Spændende bliver det, om størrelserne passer godt sammen med
> stelgeometrien. Men alene det at Du nu kan "vælge" dæk må være et
> stormskridt fremad.

Fra ME99/33 til Z6/M1 - stormskridt - jo tak! Jeg læner mig op ad
anmeldelsen der siger "great flickability" i forhold til en almindelig
180 dæk på en 17" konvertering, der kaldes "a planted, stable ride".
Lyder lidt kedeligt, ikke?

> Optisk er det vel ok ?

Jeg synes det - jeg har forkælet den med polerede kanter, nu den i
forvejen er lidt kromet hist og pist. Jeg skal nok skyde nogen billeder,
men den står stadig nøgen og venter på lakarbejde, så det yder den ikke
fuld retfærdighed.

--
vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-04-07 19:40

Torben Scheel wrote:
> [...]
> forvejen er lidt kromet hist og pist. Jeg skal nok skyde nogen billeder,
> men den står stadig nøgen og venter på lakarbejde, så det yder den ikke

Man skal aldrig lade en pralechance forpasse :
http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=1538

Den bliver vel pudset engang.

--
vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-04-07 20:10

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-07 16:58

meddelelse news:1j49q16iii34m.zpmoimzquoyc.dlg@40tude.net...

> [...]
> er
> klart at en hvilkensomhelst ændring af stivhed, og last påvirker

Her er jeg meget enig
Specielt ift. topbox er CX'eren meget følsom, - og naturligvis lasten i
denne.

> Og ud over dæk, så ville jeg stadig koncentrere mig om bagsvinger, og
> baghjulslejer/stikaksel.

Her er jeg så - stadig - ikke enig med Orla... Igennem mine lange erfaringer
med specielt CX, kan jeg råde dig til at søge i forenden. Kronrørslejerne
bør være koniske. Som tidligere nævnt, kan du ikke nødvendigvis mærke slør,
uanset muskelmandens størrelse, men bæreevnen i kuglelejer er ikke stor, og
jeg er stadig overbevist på at dit problem er løst når de er skiftet. Ingen
skade er det dog at tjekke bagenden, men var det mig, så startede jeg
foran. - Og jeg glæder mig til at høre resultatet

Fra : Perminator

Dato : 07-04-07 23:35

Hej Per Lading og Orla

> [...]
> det mig, så startede jeg foran. - Og jeg glæder mig til at høre resultatet

Jeg takker for Jeres svar, og erkender, at det ikke er nok at lave en
(grundig) udvendig undersøgelse. På den måde finder man nok kun grove fejl.
Hvis jeg skal vælge rækkefølgen af de resterende undersøgelser, vil jeg
ikke nedgøre den ene mening frem for den anden. Begge udsagn er værd at
forfølge til bunds.
Da jeg jo ikke har kunnet få troværdige informationer fra forrige ejere, må
jeg selv vælge.
Så første afklaring må nødvendigvis blive, om der er de originale kuglelejer
i kronrøret, eller om de er udskftet til de anbefalede koniske rullelejer,
og i givet fald, at spænde disse rigtigt sammen.
Næste step bliver så at gennemgå bagsvingerens lejring, ved i første omgang
at spænde lejerne sammen med det foreskrevne moment, eller skride til
adskillelse, hvilket jeg dog godt kunne tænke mig at vente med indtil mit
værksted og MC-lift er blevet færdigt.

Nogen har også peget på fordækket. Dette er et Metzler ME33 Laser. Det har
kørt 6500 km, idet det blev monteret af sælger i forbindelse med handelen i
efterår 2005.
I denne anledning har jeg undersøgt det i aftes, og til min forbavselse
fundet krakeleringer på siderne!
Det var heller ikke det dæk, der ville falde mig først ind at sætte på.
Bagdækket er et Continental Conti Tour, som er ældre, men uden skavanker.

Hvis jeg nu skrider til at skifte dækkene, hvad skal jeg så vælge?
Kriterierne er, at jeg vil have det bedste bid der fås i svingene. Jeg kan
ikke garantere at dækkene altid bliver kørt helt varme, idet min kørsel til
og fra arbejde samt ferierne må betegnes som touring. Jeg går efter en
levetid på enten 1 år (=7500 km.), eller 2 år (=15000km), og dækkenes pris
er ikke en betydene parameter.
Påskehilsen fra Perminatoren

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 08-04-07 01:05

> [...]
> til og fra arbejde samt ferierne må betegnes som touring. Jeg går efter
> en levetid på enten 1 år (=7500 km.), eller 2 år (=15000km), og dækkenes

Bridgestone BT 45. De behøver ikke megen varme for at stå godt fast,
står også godt på våd vej.

mvh Jens
Sydals

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-07 08:57

On Sun, 8 Apr 2007 00:35:20 +0200, Perminator wrote:

> [...]
> at spænde lejerne sammen med det foreskrevne moment, eller skride til
> adskillelse, hvilket jeg dog godt kunne tænke mig at vente med indtil mit

Det er adskillelse først, at spænde på noget, der måske er defekt giver
ingen mening. Men rigtigt, det tager tid. Jeg er lige blevet færdig med
bagsvinger/hjul eftersyn på "fie", og det har da taget to "fridage*" at
gøre rent, tjekke lejer i alle links, smøre alle links, sætte nye kædehjul,
og kæde på. Og Du skal så lige slås lidt med en kardan også, for når den nu
er ude.......

> Hvis jeg nu skrider til at skifte dækkene, hvad skal jeg så vælge?

Det må jeg ikke sige

*lange dage, men med mange pauser og afbrydelser