Startknap ude af drift
Fra : Begbie

Dato : 01-04-07 12:57

Jeg kørte en lille tur her i morges, holdt en lille pause, også kunne
jeg på ingen måder starte min Planet 125 :-/

Jeg trykker på startknappen, men der sker ingenting. Absolut
ingenting. Mit første indtryk var der ikke var det samme "modstand" i
knappen som før, at der måske var en fjeder i startkontakten som var
kommet ude af position (?!).

Nå men jeg stod så ca. 7km fra mit hjem, og forsøgte at løbe listen af
mulige "no-brainer" årsager til at startknappen ikke fungere:

1.   Det er ikke dødmandsknappen, det er tjekket.
2.   Der er masser af strøm (lys, horn, osv. 100% i orden). Selv med lav
batteri så kan startknappen eller godt prøve at sætte motoren i gang.
3.   Sidestøttebenet er ikke ned (på nogen måde)
4.   Der er benzin, og benzinen hanen er tændt.
5.   Jeg har ikke kiggede på tændrøret endnu, men jeg nægter at tro at
den kan være årsag til et så dramatisk tab af startknappens
funktionalitet.

Så der var vel egentlige heller ikke så meget andet at gør, end at
begynde at skubbe. Til mit store held havde jeg ikke kæresten med

Det var selvfølgelige en anelse hårdt at skubbe så langt, men vejret
var i det mindste godt. Stor respekt i øvrigt til manden på den røde
Honda, som havde overskud til at trække ind til siden og forsøg at
hjælpe mig, selvom jeg træk cyklen i venstre vejbanen. Det var pænt af
ham.

Men hvad nu? Jeg går ud sprøjter lidt wd-40 på suspekte områder, men
hvad kan jeg ellers gøre, udover at finde tid til at skubbe cyklen ned
til et værksted? :-/

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-07 13:17

Begbie wrote:

> 3. Sidestøttebenet er ikke ned (på nogen måde)

Min forrige mc lavede samme nummer, her var problemet at kontakten ved
støttebenet skulle have lidt smøring og motioneres.

Mvh Kim

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 01-04-07 13:43

Begbie wrote:

> [...]
>
> Men hvad nu? Jeg går ud sprøjter lidt wd-40 på suspekte områder, men
> hvad kan jeg ellers gøre, udover at finde tid til at skubbe cyklen ned

Hvis startknappen føles anderledes, er der jo nærliggende at mistænke den -
prøv lige at hør/føl efter om startrelæet trækker når du trykker på
knappen. Er sikringen til "startkredsen" intakt?

Hvis startrelæet trækker, må fejlen ligget et sted fra relæet, til og med
startmotoren, hvis relæet ikke trækker, ville jeg fokusere på startknappen.
Nu kender jeg ikke den pågældende MC, men et eller andet sted skulle det vel
være muligt at lave en "direkte forbindelse" mellem de to ledninger der går
til/fra knappen. Hvis det virker, ligger fejlen i knappen, hvis ikke må du
videre i systemet.

Sæt strøm direkte til startrelæet, trækker det ikke, er relæet kaput,
trækker det, må fejlen være en løs forbindelse, eller en defekt
i "sikkerhedskredsløbet", kontakter ved fx. firgear, støtteben, kobling.

Ovenstående er meget generelt hvad jeg ville begynde at kigge efter, i
nogenluden nævnte rækkefølge... det kommer dog an på
hvor "mc-elektrofortrolig" du er - hvis du er i tvivl om det du gør (har
tænkt dig at gøre) kan skade systemet, så lad værre... eller tag chancen

God "fejl"-jagt

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Fra : Armand

Dato : 01-04-07 16:00

"Begbie" <y2j66_99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ingenting. ................
> 1. Det er ikke dødmandsknappen, det er tjekket.........
> 3. Sidestøttebenet er ikke ned (på nogen måde)

Det er jo ikke sidestøttebenet der klipper tændingen, men derimod en kontakt
der styres af sidestøttebenet - Og dén kan såvel være løs så støttebenet
ikke påvirker den eller irret hhv. støbt fast i kædefedt!

> 4. Der er benzin, og benzinen hanen er tændt.

Bensin skulle vel heller ikke kunne påvirke det elektriske :-/

> Så der var vel egentlige heller ikke så meget andet at gør, end at
> begynde at skubbe.

Hvor fantasiløst :-|
Hvis der havde været kickstarter på havde du vel trådt den igang når
elstarteren ikke virkede - Hvorfor så ikke løbe den igang istedet??

--
Armand.

Fra : Begbie

Dato : 01-04-07 18:42

On 1 Apr., 17:00, "Armand" <kim-arm...@mail.dk> wrote:

> [...]
> Hvis der havde været kickstarter på havde du vel trådt den igang når
> elstarteren ikke virkede - Hvorfor så ikke løbe den igang istedet??

Tak for jeres svar.

Den kan ikke løbes igang. Det kræver at starteren bare "vender"
motoren en lille smule, men det kan den ikke nu. Den giver ikke den
mindste lyd fra sig.

Fra : Armand

Dato : 02-04-07 00:12

> Den kan ikke løbes igang. Det kræver at starteren bare "vender"
> motoren en lille smule, men det kan den ikke nu. Den giver ikke den
> mindste lyd fra sig.

Hvis den heller ikke kan løbes igang så ér det et kontakt-problem et sted -
Hvis ikke ligefrem med nødstoppet, så et sted i støttebens-kredsløbet; men
for den sags skyld også muligvis i tændingslåsens bundstykke!
For, nu er det vel ikke en knaldet tændings-sikring??

--
Armand.

Fra : Jan Petersen

Dato : 02-04-07 03:06

Jeg har da løbet en VFR igang uden den mindste strøm - men man skal passe på
at den ikke løber fra en

> [...]
> tændingslåsens bundstykke!
> For, nu er det vel ikke en knaldet tændings-sikring??

Virker den med koblingen trukket - det bør den hvis det er i forbindelse med
ben-kontakten!

Mvh
Jan Petersen

Fra : Begbie

Dato : 04-04-07 13:26

On 2 Apr., 04:05, "Jan Petersen" <j...@kosmo.dk> wrote:

> [...]
> at den ikke løber fra en

> Virker den med koblingen trukket - det bør den hvis det er i forbindelse med

Så er jeg kommet en anelse længere i sagen.

Jeg tog ud cyklen ud idag, og til min overraskelse, så startede den
ved første forsøg(!), det gjorde den også 2. og 3. gang. Så beslutede
jeg mig alligevel for at kigge på tændrøret. Da jeg så sætter den
sammen igen, sker der ingenting. Der er ikke den mindste gnist på
tændrøret.

Jeg giver det et sidste forsøg, og så starter den igen(!) Jeg kører en
lille tur med flere pauser, uden problemer. Så tænker jeg, at det
måske er dødmandsknappen der slår til af sig selv fra tid til anden,
så jeg giver den lidt wd40 når jeg kommer hjem og trykker knappen frem
og tilbage... også vil den ikke starte igen(!).

Det er altid svært at fejlsøge på sådan nogen periodiske problmer, men
efter min opfattelse må det enten være dødmandsknappen, der slår sig
selv til fra tid til anden når maskinen står stille, eller en mindre
præcis diagonose som hedder "en løs forbindelse" et eller anden sted
fra starteren også ned til tændrøret. :-/

Fra : Armand

Dato : 04-04-07 22:26

> [...]
> præcis diagonose som hedder "en løs forbindelse" et eller anden sted
> fra starteren også ned til tændrøret. :-/

At skille højre styr-kontaktsæt ad er et simpelt job, som alle skulle kunne
udføre, og derigennem vil du kunne gøre dig meget klogere omkring
dødemandsknappens hhv. starterkontaktens indre tilstand (á ir?)!

Løse forbindelser vil primært være at finde dér hvor ledningsnettets
hoved-bundt passerer kronrøret/styrhovedet, eller i bunden af tændingslåsen.
Derefter ville jeg kontrollere tændspolernes (á under tanken)
stel-forbindelse (= de ledninger med samme farve for begge tændspoler) - Men
ved fejlforbindelse dér, skulle starteren alligevel kunne køre.

Begge problemer (ir/forbindelse) kan tillige gøre sig gældende for
tændingssikringen, så kontrollér lige den også!

Som nævnt skulle den under alle omstændigheder kunne løbes igang hvis ellers
der er tænding på. Måske er dit problem at du bruger 1.gear :-/
Brug istedet 2.gear og øv dig evt. (*) et sted hvor det går ned af bakke når
ellers den gider starte!

(*):
Alle burde egentlig prøve at løbe deres motorcykel igang, således at de ved
at det kan lade sig gøre den dag det måtte blive nødvendigt!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 04-04-07 23:15

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Begbie" <y2j66_99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

PS:
Hvordan er du kommet til den "særling" og hvad står den dig i?
Gerne svar privat (á min mailadresse er fungerende)!

--
Armand.

Fra : Begbie

Dato : 05-04-07 09:44

On 4 Apr., 23:26, "Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote:

> [...]
> Alle burde egentlig prøve at løbe deres motorcykel igang, således at de ved
> at det kan lade sig gøre den dag det måtte blive nødvendigt!

I al besked så synes faktisk at jeg rimelig god til at løbe den igang
når de få gang det er nødvendigt, og jo jeg bruger 2. gear

Men jeg havde ikke forestillede mig, at det muligt at løbe en mc i
gang når starteren slet ikke sender noget liv ned til tændrøret. Jeg
prøver, hvis det bliver akuelt igen.

Mail sendt privat angående dit sidste spørgsmål.

Fra : Armand

Dato : 05-04-07 11:41

> [...]
> Men jeg havde ikke forestillede mig, at det muligt at løbe en mc i
> gang når starteren slet ikke sender noget liv ned til tændrøret. Jeg

Du blander to ting sammen:
- Starteren, der er en elmotor som drejer motoren rundt!
- Tændingssystemet, der kræver strøm for at tændrørene kan gniste!

Netop ved at forsøge at løbe den igang vil du få vished om den kan starte (á
strøm til tænding men ikke til startermotor) eller ej (á manglende strøm til
tændingsanlægget), og derved koncentrere fejlsøgningen!

--
Armand.

Fra : Begbie

Dato : 05-04-07 17:37

Jo jo, man bliver klogere.

Jeg kørte hele turen igennem i dag. Startede fint første gang.
Senere vil den ikke, og der fik jeg den (til min overraskelse) løbet i
gang.
Næste gang vil den heller ikke, jeg fedter lidt med dødsmandsknappen,
og så starter den igen.
Men det er jo hverken tilfredsstillende eller bæredygtig i længden.

Periodiske fejl er altid en udfordring...

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 06-04-07 08:22

Begbie skrev den 05 apr 2007 i

> Næste gang vil den heller ikke, jeg fedter lidt med dødsmandsknappen,
> og så starter den igen.

Så har du jo indkredset fejlen - adskil; rens, pust, smør og fedt ind eller
skift ud?

Fra : Armand

Dato : 06-04-07 10:29

"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
> Begbie skrev den 05 apr 2007 i

> Så har du jo indkredset fejlen - adskil; rens, pust, smør og fedt ind
> eller
> skift ud?

Mnjarh :-/
Min indkredsning lyder snarere på:
- Den ene gang kunne den løbes igang (= noget med starterknappen).
- Den anden gang kunne dødemandsknappen fifles igang (= noget omkring dén)
= problemer omkring en fælles ledning for begge funktioner!?

Et hurtigt opslag i det nærmeste ledningsdiagram viser tydeligt at strømmen
løber som følger:
Akkumulator -> tændingskontakt -> sikringsbox; og derfra:
Tændings-sikring -> dødemandsknap; hvorfra den grener sig ud til:
Starterkontakten hhv. tændspolerne!
Mit bedste bud er derfor at starte med at kigge på tændingssikringen (ir?)
og derefter følge ledningen (á farvekoden) til højre styrende for at finde
irrede eller løse stikforbindelse, som retteligt sagtens kan forekomme helt
inde i styrkontakten!
Som tidligere nævnt er området omkring hoved"strømpens" passage forbi
kronrøret altid et kritisk sted p.g.a bræk-påvirkningerne under
styr-bevægelser og står den stille igen før en grundig gennemgang, ville jeg
udover tidligere udførte kontakt-massage også prøve at rode med
ledningsbundtet ved kronrøret :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-07 11:27

On Fri, 6 Apr 2007 11:28:47 +0200, Armand wrote:

> [...]
> - Den anden gang kunne dødemandsknappen fifles igang (= noget omkring dén)
> = problemer omkring en fælles ledning for begge funktioner!?

Eller den helt utænkelige, to uafhængige fejl på en gang, og så dog, de to
fejl kunne findes i samme (kontakt)hus på højre styrende. Måske lidt for
meget udendørs ophold i regn over tid har kunnet dræbe begge kontakter.
Askild, inspicer, og reparer!

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Begbie

Dato : 13-04-07 19:59

Tak for jeres svar.

For nogen dage siden tog jeg lidt tid til at følge ledningen fra
startknappen og ned forbi kronrøret, køleren, under tanken osv. På et
sted så det ud som om ledningen var viklede ret skævt ind i en vinkel,
så jeg forsøgte "rette det ud", og ellers del lidt wd40 ud de steder
hvor jeg fandt det passende.

Og siden har der ikke været nogen problemer. Det lyder næsten for
simplet, men måske er de gremlins nu ud af systemet...