Vesrah med automatisk ABS - eller ??
Fra : Carsten

Dato : 02-07-01 22:05

Jeg har for nogen tid siden (ca. 1 måned) monteret nye Vesrah asbestfrei
(købt hos louis.de kan i se) bremseklodser på min CBR, og siden har den
altså rystet noget under hård nedbremsning. Jeg håbede på at de blot skulle
slides lidt til, men det er de vist blevet nu. Jeg har kørt nok 500 km
blandet kørsel med dem, heraf omkring 200 km KBH kørsel, hvor lyskryds etc.
slider godt på dem.

Hvad kan jeg gøre ? Har jeg været for nærrig, da jeg ikke ville give 15 DEM
mere for "sintermetall" ?

Jeg har foresten prøvet at vende klodserne, men det gav ingen forskel.

Carsten
CBR 600 F2 '94

P.S. Jeg har siden opdaget at louis.de vist ikke var billigere end via MC
nøglen. Her koster sinter kun 28 dkr. mere end alm. (228,- mod 200).

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-07-01 22:32

"Carsten" <carjak@wanadont.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad kan jeg gøre ? Har jeg været for nærrig, da jeg ikke ville give 15
DEM
> mere for "sintermetall" ?

Jeg har ikke noget bud på hvad der er galt, men sintermetal bremser generelt
ikke bedre, de holder bare længere, og kan tåle at blive ret varme - til
gengæld slider de ret hårdt på skiven.

Rittig

Fra : Rune Larsen

Dato : 03-07-01 15:53

> Jeg har ikke noget bud på hvad der er galt, men sintermetal bremser
generelt
> ikke bedre, de holder bare længere, og kan tåle at blive ret varme - til
> gengæld slider de ret hårdt på skiven.

Det er mine erfaring at sintermetal-klodserne har kraftigere bid i starten,
men ellers er bremseeffekten IMO den samme.
Mine sintermetal-klodser har holdt længere end mine "kevlar" klodser.

Hvad jeg derimod kunne forestille mig om sinter-klodserne er, at de pga.
deres metal-indhold er bedre (!) til at lede varme tilbage i
kaliperen/bremsevædsken, hvilket jo er en skidt ting... Er det bare en fiks
ide jeg har, eller?

--
/Rune

Fra : Per Pedersen

Dato : 04-07-01 09:41

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9hqp6d$jh5$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
generelt
> ikke bedre, de holder bare længere, og kan tåle at blive ret varme - til

Vi er ikke enige, Rittig.
De Feroda sintermetalkoldser vi har brugt på RR-maskinerne bremser bedre men
holder bestemt ikke særlig længe. Det har Mads Lund levende beviser på. 2
træninger og en løbsdag med træning/tidstagning, et fuldført heat + 2 kvarte
heats var rigeligt til at tage livet helt af et sæt helt nye
sintermetalklodser. Jeg kører selv med et sæt magen til på min maskine og de
har efterhånden holdt længere end Mads´s eksempel. Der har ret beset været
problemer med Mads´s forbremse men den har bestemt ikke "hængt" med den fart
han kører. Funktionsmæssigt er de det bedste vi endnu har prøvet. De første
to omgange hvor man varmer dæk op skal man også lige køre noget varme i
skiven og klodserne og derefter bremser de godt uden at fade ved gentagne
lange hårde nedbremsninger fra høj fart. Med hensyn til at
sintermetalklodserne slider mere på skiven skal jeg ikke gøre mig klog på.
Det håber jeg da ikke for de bremser altså bare godt

Vesrah kevlar-klodserne som får lidt skæld ud er vi til gengæld godt
tilfredse med. De holder længere men der skal mere klem på grebet for at
opnå den samme bremseeffekt som sinterklodserne. Vesrah klodserne er til
gengæld noget billigere end sinterklodser.

Med Racende Venlig Hilsen
Per Pedersen

Fra : Dan Dethlefsen

Dato : 02-07-01 23:28

> [...]
> slides lidt til, men det er de vist blevet nu. Jeg har kørt nok 500 km
> blandet kørsel med dem, heraf omkring 200 km KBH kørsel, hvor lyskryds

asbestfrei = kevlar ??

Jeg har oplevet noget ligende, og jeg tro at det måske er samme fænomen hos
dig.

Prøv at tage klodserne ud og check om de har fået en "glasagtig" overflade,
hvis ja kunne det tyde på at klodser og skiver ikke passer sammen
(materialemæssiget).
Hvis ja prøv at slibe klodserne med grov sandpapir og se om det ikke
hjælper, hvis det hjælper ville jeg nok skifte til en anden typer klodser
f.eks sintermetal eller organiske (fra f.eks Ferodo (stavning !!!)),

Dan