GSX-R 250 vs. GSX 400F
Fra : Erik P

Dato : 27-03-07 14:54

Hej!

Jeg er på kig efter min første motorcykel. Jeg har ikke brug for transport
til daglig, så den er udelukkende til sjov i fritiden. Jeg går derfor efter
en cykel med masser af sjov og sportslook for 20-30k. Pt. har jeg derfor kig
på GSX-R 250 og GSXR 400. Førstnævnte fåes i god stand for 25k og ryger i
billigste klasse hos min forsikring. 400'eren koster derimod >40k i indkøb
og ansvar koster det dobbelte. 250'eren har ~45 HK ved 14.500 rpm og
400'eren har ~59 HK ved 12.000 rpm.

Jeg havde egentlig bestemt mig for en 250'er, da jeg fandt en "anderledes"
400'er. Den er baseret på rammen fra GSX 400F fra start firserne, men fik
tilføjet fuldt kåbesæt og motor fra GSX-R 400. Pga. anderledes opbygning
vejer den 20 kg mere end GSX-R 400, hvilket betyder at den ryger i billigste
forsikringsklasse:) Den hedder GSX 400F og har undertitlen GK74A.

Den er meget sjælden i DK, men har fundet en enkelt. Her er data og et par
billeder:

1989
25.000 km
nyt bagdæk+kædekit,
Nysynet

http://erikp.homelinux.com/suzuki1.jpg
http://erikp.homelinux.com/suzuki2.jpg

Hvad vil i vurdere en rimelig pris for denne maskine er, og har i nogle
kommentarer i kampen mellem den og GSX-R 250?

Mvh. Erik

PS: Hvis i føler i mangler specifikationer findes alle cyklerne på
http://www.suzukicycles.org

Fra : Armand

Dato : 27-03-07 15:25

"Erik P" <erikp@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er på kig efter min første motorcykel. ........... Pt. har jeg derfor
> kig på GSX-R 250 og GSXR 400.
Begge er ved at være meget trætte modeller!
400'eren synes at have svært ved at nå op på 100.000km uden at eksplodere og
250'eren er så speciel (= kun solgt i JP; NZ og DK og kun i ganske få år)
hvorved at alderen begynder at give problemer med selv de mest basale
reservedele :-|

> [...]
> vejer den 20 kg mere end GSX-R 400, hvilket betyder at den ryger i
> billigste forsikringsklasse:) Den hedder GSX 400F og har undertitlen

Det ligner snarere en mini-"Slingshot" (á GSX 600/750 F):
http://www.sedam.hr/images/_oglasnik/ORIGINAL/1087-suzuki.jpg , hvilket den
jo også er navngivet som.
GSX400F er en almindelig nøgen motorcykel med luftkølet motor og
traditionelt rørstel. hvor det især på dine billeder er tydeligt at
stelrørene er brede profiler der går udenom motoren(topstykket) så din
beskrivning er ikke dækkende.
Det er nok snarere den lille version af Suzukis gammelkendte oliekølede
motor, der også sidder i den lille GSF400 "Bandit"
:http://www.suzukicycles.org/photos/suzuki-history/1989/1989_bandit400_450.jpg

> Hvad vil i vurdere en rimelig pris for denne maskine er, og har i nogle
> kommentarer i kampen mellem den og GSX-R 250?

Ud fra min mistro til de nævnte GSXR's vil jeg mene at den er et fornuftigt
alternativ omend at såvel alder som model-særegenhed også vil give problemer
omkring reservedele og tilbehør til dén!

--
Armand.

Fra : Erik P

Dato : 27-03-07 15:28

> [...]
> Det er nok snarere den lille version af Suzukis gammelkendte oliekølede
> motor, der også sidder i den lille GSF400 "Bandit"

Kåbesættet ligner til forveksling det på den cykel du linker til. Modellen
hedder dog GSX400F (1988-89). Den nøgne model du omtaler har desværre samme
navn, men er vist en helt anden cykel for hvilken produktionen sluttede i
start firsere. Se evt: http://www.suzukicycles.org/GSX-series/GSX400F.shtml

> Ud fra min mistro til de nævnte GSXR's vil jeg mene at den er et
> fornuftigt alternativ omend at såvel alder som model-særegenhed også vil
> give problemer omkring reservedele og tilbehør til dén!

Det virker bare til at være nogle sjove cykler og prisen er jo godt dernede
af. Til samme pris kan jeg også få en GSX-R 250 fra '93 med 26.000 km på
klokken. Mon den er et væsentlig bedre valg end en GSX 400F fra '89 med
25.000 km?

Fra : Hekto

Dato : 27-03-07 15:37

Erik P laid this down on his screen :
> [...]
> af. Til samme pris kan jeg også få en GSX-R 250 fra '93 med 26.000 km på
> klokken. Mon den er et væsentlig bedre valg end en GSX 400F fra '89 med

Det er svært at spå om fremtiden ... og hvilken
af de udgåede reservedele du først vil få brug
for, og på hvilken een af dem!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Armand

Dato : 27-03-07 15:58

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
> Erik P laid this down on his screen :

> Det er svært at spå om fremtiden ... og hvilken
> af de udgåede reservedele du først vil få brug
> for, og på hvilken een af dem!

Alt andet lige vil det, p.g.a. at 400-Bandit'en er alment forekommnede syd
for grænsen, være muligt at finde en erstatnings-motor, hvilket er nær
umuligt til GSXR250'eren.
På Ebay vil man på samme måde også kunne finde brugte reservedele til
400'eren!

Men alle de nævnte modelle er i en katagori hvor man ikke skal regne med at
køre hen om hjørnet og bestille reservedele - Og dét må ikke komme bag på
Erik som førstegangskøber :-|

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 27-03-07 15:50

> Kåbesættet ligner til forveksling det på den cykel du linker til. Modellen
> hedder dog GSX400F (1988-89).
De lignende større modeller hedder ligeledes GSX600F og GSX750F!

>Den nøgne model du omtaler har desværre samme navn, men er vist en helt
>anden cykel for hvilken produktionen sluttede i start firsere.

OK. Min fejl, som dog er foranlediget af at du taler om at den er bygget op
om rammen fra en GSX400F men har fået fuldt kåbesæt og motor fra en GSXR.
I grunden ér det en mini-GSX600F hvad angår både ramme og ydre design!
Jeg kan ikke skilne om du omtaler motoren som en senere monteret motor fra
en GSXR400, eller om det er modelhistorien du omtaler (GSX750F har også
samme motor som GSXR750)?

Hvis det er en eftermonteret GSXR400-motor er du lige så ilde stedt som med
den GSXR400 jeg dis-anbefalede; men hvis det er en almindelig oliekølet 400,
som også set på GSF400 Bandit har jeg en helt anden tiltro til den (omend at
det er temmeligt ubegrundet deri at jeg kun kender til én der kørte
kortvarigt på sådan én)!

> [...]
> km på klokken. Mon den er et væsentlig bedre valg end en GSX 400F fra '89
Nej!
Og regn ikke med at nogen af dé to har kørt så lidt på ca. 15 år, så
distancen skal du ikke tillægge noget i prissætningen :-|

--
Armand.

Fra : Erik P

Dato : 27-03-07 15:51

> [...]
> til den (omend at det er temmeligt ubegrundet deri at jeg kun kender til

Suzukicycles.org giver følgende:

GSX400F 1989
Overall Length: 2 110 mm (83.1 in)
Overall Width: 700 mm (27.6 in)
Overall Height: 1 145 mm (45.1 in)
Wheelbase: 1430 mm (56.3 in)
Dry Weight: 183 kg (403 lbs)
Engine type: Water-cooled 398 cc inline-4, DOHC, 16 valves. 59 hp/ 12.000
rpm, 3,9 kg-m/ 10.000 rpm.

Hvilke fordele var der i at den ikke er luftkølet?

> Nej!
> Og regn ikke med at nogen af dé to har kørt så lidt på ca. 15 år, så
> distancen skal du ikke tillægge noget i prissætningen :-|

Mener du folk ofte fusker med tælleren?

Fra : Armand

Dato : 27-03-07 16:10

> [...]
> Dry Weight: 183 kg (403 lbs)
> Engine type: Water-cooled 398 cc inline-4, DOHC, 16 valves. 59 hp/ 12.000

Prøv lige at verificér det andetsteds på nettet!
Tidsmæssigt er det ganske muligt at det kan være såvel den vandkølede, som
den oliekølede motor, men det skulle undre mig om ikke at man har brugt den
oliekølede motor som forekommer på GSF400 og som er dén type der også sidder
i "storesøstrene" GSX 600F/750F

> Hvilke fordele var der i at den ikke er luftkølet?

Dén fordel at det ikke er den luftkølede, som selv som nøgen model havde
sine problemer med det fine 16-ventilede topstykke :-|
Fordelen i at den ikke er vandkølet, er at det så ikke er den GSXR400-motor
som jeg ikke tiltror længere liv!

> Mener du folk ofte fusker med tælleren?
Jeg ved hvad alle mine kammerater omkring mig igennem mine 20 år på
motorcykel plejer at køre:
- Igennem flere år havde vi i klubben en KM-konkurrence, hvor ihertfald en
håndfuld altid kørte mere end 25.000km årligt!
- én kørte sågar 68.000km på en simpel GS550 i løbet af 1½år!
- På min egen GPZ900R havde jeg et kraftigt dalende brug indtil den endda
stod stille et par sæsoner; men alligevel havde den kørt 110.000km på 12 år!

Så: JA, jeg tror ikke på noget under 5.000km/årligt :-|

--
Armand.

Fra : Per

Dato : 27-03-07 16:08

Erik P wrote:

> [...]
> 12.000 rpm, 3,9 kg-m/ 10.000 rpm.
>

> Hvilke fordele var der i at den ikke er luftkølet?

Vandkølet = væsentlig bedre holdbarhed.

> Mener du folk ofte fusker med tælleren?

Ja - det er der vist ingen tvivl om - regn selv ud hvor meget der således
kun er kørt pr år.

I familien har vi en Suzuki gsx 400 impulse fra 89´ - den har kørt 62000
km - se det passer vist bedre.

Den skal muligvis sælges hvis det har interesse.

Mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-07 16:31

On Tue, 27 Mar 2007 16:50:54 +0200, Erik P wrote:

> Mener du folk ofte fusker med tælleren?

Måske, men uanset om tallet så passer, så ér det kun negativt. Jeg har én
gang for meget købt en mc, som har levet et prøvepladeliv, og det er dælme
ikke godt for levetiden. :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Ralph Køster

Dato : 27-03-07 16:56

Når du er nede i så små motorcykler, så vil jeg sige at du vil få glæde af
alle de ccm og hk du kan få.
Jeg har selv kørt gsxr250 og med en kampvægt på 100 kg, så var det ikke
skide skægt.
Der skete jo ikke så meget når man vred håndtaget.
Den kører fint og tager 14000 omdr.

Men jeg vil personligt anbefale nogle flere ccm.

Ralph.

(Honda CBR 1100 XX super blackbird)

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-07 18:02

On Tue, 27 Mar 2007 17:56:02 +0200, Ralph Køster wrote:

> Når du er nede i så små motorcykler, så vil jeg sige at du vil få glæde af
> alle de ccm og hk du kan få.

Jeg ved nu ikke af, at jeg er ude at købe lille motorcykel, så giv Du bare
rådene til Erik

Fra : F.Sander

Dato : 27-03-07 22:05

-- Har du overvejet en GSX 400 impulse ? jeg har sekv haft en og en kami'
har i 90' kørt over 130.000km på en- og den holdte til hans køre stil som
ikke var stille.

PT har han en igen og en ekstra- jeg tror den kommer tilsalg til 18.000kr

Sammenlignet med andre 400 i omgangskredsen er den ligeså hurtig som en
VFR400R/NC og en GPZ500

Man man skal lære at gi' den omdr. på de snoede veje..

Jeg som 100% Honda mand må sige : den er imponerende god/meget stærk motor-
og MEGET overset i 400' klassen...

Sander

Fra : Erik P

Dato : 27-03-07 22:22

Hvordan ser det ud med reservedele til den cykel?

Fra : F.Sander

Dato : 27-03-07 22:41

> Hvordan ser det ud med reservedele til den cykel?
>
> -------
Han har aldrig haft problemmer med at få noget til dem, mig bekendt.

Hvis du er int. kan du evt. sende mig en mail og jeg skal sende adr. jeg
tror uden at lyve han er den i DK der har kørt felst km og haft 4-5 igennem
årene... dvs. hver gang han her solgt en større mc er han altid faldet
tilbage på impulsen / købt en igen.

FS

Fra : Erik P

Dato : 27-03-07 23:24

Tak for buddet og det lyder som en lækker mc, men jeg er desværre faldet for
sportslooket, så den ene store forlygte og nøgne motor på 400X Impulse
tiltaler mig ikke.. Men det er nok bare min forskruede smag;)

Jeg har talt lidt mere med sælgeren af den GSX 400F ('89), og han har
henvist mig til to forhandlere, hvor han uden problemer har købt nye og
brugte dele. Alt andet end motordele skulle passe med GSX 600F, der er godt
udbredt, og motoren fra GSX-R 400 er også tidligere blevet nævnt her som
mulig at skaffe.

Jeg er ret hooket på den MC, så måske jeg skal give den en chance. 1989 er
godt nok mange somre siden, men mc'en ser jo godt ud, så mon ikke han har
vedligeholdt den ligeså som han påstår? Bør nok tage forbi og kigge på den..

Mvh. Erik

Fra : Armand

Dato : 27-03-07 23:56

> Hvordan ser det ud med reservedele til den cykel?

Impulsen var en one-off som model med samme hybrid motor (á vandkølede
cylindre og oliekølet topstykke) som jeg forstår at den herhjemme
almindeligt kendte GSXR400 kører med!
karbureringsmæssigt har den samme dobbelte CV-karbunader som GSXR250 er
udstyret med, og omkring dém er der flere der har haft sine problemer fordi
vacuum-membranen til det fælles gasspjæld er ude af reservedelslisterne og
så særegent at der ikke er nogen forsynere af uoriginale stumper der har det
på listen.

Der har tillige tidligere været en større efterforskning efter bremsstumper
til Impulse'n her på gruppen(*) - SVJH endte det med at man fandt frem til
eneste alternativ: GSXR250 bremseskiver, som ejere af dém har déres hyr med
at opdrive
(*): Eller også var billedet stik modsat :-/ uanset hvad er konklusionen den
samme: det er ligeså besværligt at skaffe skiver til begge modeller!

--
Armand.
(der synes at det må være katastrofalt for en newbie (hvis far altid har

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 28-03-07 06:04

> Jeg er på kig efter min første motorcykel. Jeg har ikke brug for transport
> til daglig, så den er udelukkende til sjov i fritiden. Jeg går derfor
> efter en cykel med masser af sjov og sportslook for 20-30k.

Hej Erik

I stedet for de de Suzukier, hvad så med en Kawasaki GPZ 500 S?
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=48716123
De kan fås til under 30.000Kr

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og XT 350 '94

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 28-03-07 06:32

Jens Jacob Bager Jensen skrev:

> Hej Erik
>
> I stedet for de de Suzukier, hvad så med en Kawasaki GPZ 500 S?
> http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=48716123
> De kan fås til under 30.000Kr

Det foreslag kan jeg kun støtte

Min konen har en GPZ500S nu, og havde før en GSXR-250. Der er meget mer`
motorcykel i en GPZ`eren og den ligeså nem at tumle som Suzuki`en.
GPZ`er har en stærk motor og gode køreengenskaber og er ikke lige så
følsom som GSXR-250 hvad angår f.eks karaburator justering.

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Erik P

Dato : 01-04-07 17:43

Hej igen!

Flere foreslog og anbefalede en Kawasaki GPZ 500 S, så jeg tog et kig på den
model, og nu forstår jeg bare ikke at jeg ik' fik øje på den før:)

Jeg har fundet en årgang '92, hvor cyklen har gået 50k, men motoren er fra
en reservedelscykel fra Tyskland, der har gået 25k. Den skal synes og have
justeret ventiler, men ellers skulle den gå fint. Nedenunder er der er par
links til billeder af cyklen. Hvilket prisleje vil i vurdere maskinen i?

http://erikp.homelinux.com/kawa1.jpg
http://erikp.homelinux.com/kawa2.jpg
http://erikp.homelinux.com/kawa3.jpg

Mvh. Erik

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 01-04-07 19:52

Erik P skrev den 01 apr 2007 i

> [...]
> og have justeret ventiler, men ellers skulle den gå fint. Nedenunder er
> der er par links til billeder af cyklen. Hvilket prisleje vil i vurdere

- Hmmm.. hvorfor blev motoren skiftet ved 50k? Det skal du vide.
- Ingen handel før ventilerne er justeret, "skulle gå fint" er ikke nok.
- Tag en kammerat der har ordentlig forstand på MC med
(og ikke bare en der siger han har forstand).

- Har du læst på lektien her:
http://www.dmcn.dk/?/FAQ/VisEmne.asp?ID=51 ?

- Og her:
Om signatur og quoting: http://www.usenet.dk/netikette/essentiel.html

Fra : Erik P

Dato : 01-04-07 20:56

> - Hmmm.. hvorfor blev motoren skiftet ved 50k?

Sælgeren havde problemer med et ødelagt svinghjul, og da han mente det var
motorens skyld købte han en identisk gpz500s med smadret forgaffel i
tyskland. Han fik ombyttet motorerne, men svinghjulet gik også i stykker på
den nye motor. Mekaniker skiftede svinghjul til en nyere, kraftigere model,
og det har kørt fint siden.

> - Ingen handel før ventilerne er justeret, "skulle gå fint" er ikke nok.

Sælger er blevet træt af MC, da ingen af hans venner kører mere, så han vil
bare af med den. Kan måske presse ham til at få den kørt til mekaniker, men
har fået en del nedslag i pris og tror han vil trække i land igen, hvis han
skal bruge tid hos mekanikeren.

> - Tag en kammerat der har ordentlig forstand på MC med
> (og ikke bare en der siger han har forstand).

Kender ingen, der har mere end bare kørt og skruet en anelse. Måske jeg
skulle prøve at annoncere efter hjælp til besøget her eller i diverse
forums.

> - Har du læst på lektien her:
> http://www.dmcn.dk/?/FAQ/VisEmne.asp?ID=51 ?

Udskrevet og læst.

Sælgers startpris var 25k, men har ham nede i 21k, da der sikkert er en del
mekaniker arbejde. Uden at have set cyklen kan i så skyde på om det er helt
urimeligt? Jeg har set mange gpz500s'er, der ser ud til at være i samme
stand til >35k. Hvis nu sælgers pris udelukkende skyldes, at han er træt af
MC ville jeg jo gerne gøre den gode handel..

----
Mvh. Erik P

Fra : Armand

Dato : 02-04-07 00:06

> Udskrevet og læst.

Prøv at søge på Google-grupper med "købekløe" og find JJBagers købe-epos!

> Sælgers startpris var 25k, men har ham nede i 21k, ...........
> Hvis nu sælgers pris udelukkende skyldes, at han er træt af MC ville jeg
> jo gerne gøre den gode handel..

Prisen lyder såmænd fin nok; men pas på at købekløen(TJJB) ikke forblænder
dig!

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-04-07 09:03

Erik P wrote:
> [...]
> links til billeder af cyklen. Hvilket prisleje vil i vurdere maskinen i?

Den har ikke været behandlet pænt vedr. opbevaring - mon den så har
været kørt pænt, og serviceret? Vist er den billig - men den er godt nok
anløben. Jeg vil tro at du skal igennem alle kabler, ledforbindelser og
lejer for at sikre dig at den er smurt ordentligt.

--
vh
Torben

Fra : Erik P

Dato : 02-04-07 18:55

"Torben Scheel" wrote:
> [...]
> anløben. Jeg vil tro at du skal igennem alle kabler, ledforbindelser og
> lejer for at sikre dig at den er smurt ordentligt.

Hvad tænker du på når du siger den er anløben, Torben? Jeg kan få øje på
rust lige ved siden af potten, men ellers ikke. Kan du udpege hvilke områder
du mener? På forhånd tak.

---
Mvh. Erik P

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-04-07 09:25

Erik P wrote:
> Hvad tænker du på når du siger den er anløben, Torben? Jeg kan få øje på
> rust lige ved siden af potten, men ellers ikke. Kan du udpege hvilke områder
> du mener? På forhånd tak.

Bolthoveder, koblingskabel mv. Det interessante er hvordan der ser ud de
skjulte steder - bag kåben og ploven osv.

I bedste fald er det bare en cykel der har stået parkeret udendørs i
sæsonen - i værste fald en cykel der har kørt i salttåge osv. Et nærkig
kan afsløre hvor galt det står til. Hvis lakerede aluflader er ubrudte
er der ingen ko på isen, men er lakken begyndt at løsne sig bliver det
"aldrig" en pæn cykel.

Er teknikken helt i orden er det nok en fint køb, men halter det lidt
ville jeg spare lidt mere op og få en cykel man glæder sig over hver
gang man kommer ud til den.

--
vh
Torben