On 27 Mar 2007 16:13:57 GMT, Allan Knudsen wrote:
> Ja det bliver jo nok enden af det. jeg prøver at skille kæden ad. Det er
> sårn' en her jeg skal have fat i ik'?
Tjae, jeg ville løse problemet, men sådan er vi jo så forskellige, og
dermed også rådene.
>
http://www.shortlink.dk/a53818df
>
> Så er spørgsmålet: Har det nogen betydning at det er en x-ring kæde.
> Mærket er D.I.D?
Du skal faktisk kun bruge værktøjet til nitningen, og ja, jeg tror at det
er mærke specifikt værktøj.
> Hvordan bruges værktøjet, jeg har aldrig prøvet det før.
> Skal jeg have et "ekstra" kædeled til at samle kæden med bagefter, eller
> ødelægger man ikke det led som man "springer"?
Du skal bruge et "nitteled" af nøjagtigt samme type som kæden. Er kæden en
VM, så skal Du bruge et VM nitteled. Er kæden en ZVM, så skal Du bruge et
ZVM nitteled.
Når at Du "sprænger" kæden, så slib først nittehovederne væk fra det led
som Du vil "sprænge", dvs begge nittehoveder på en yderlaske. Læg to
møtrikker under modsatte side af leddet, og slå/pres "pindene" ud med en
dorn. Det er ikke nødvendigt at slå/presse mere end at "pindene" nøjagtigt
slipper den laske der vender mod dornen.
Nitteleddet smøres med det medfølgende fedt, x-ringe monteres, og den løse
yderlaske presses på plads. Dette kan gøres i en skruestik ved hjælp af
møtrikkerne, som nu bruges på den løse laske. (I dit tilfælde vil Du så få
brug for at afmontere skruestikken fra arbejdsbordet inden
) PAS PÅ
X-RINGENE, de kan komme i klemme ved de rørender på inderleddene, som de
skal omslutte. Forsigtighed er påkrævet. Pres leddet sammen forsigtigt, og
lidt ad gangen, mål efter med skydelære hele tiden. Samlet skal nitteleddet
være nøjagtig samme bredde som et hvilket som helst andet yderled på kæden.
Dette er vigtigt af hensyn til "presset" på x-ringene, og dermed såvel
tæthed som levetid.
Herefter kører Du til nærmeste forhandler, og "låner" nitteværktøjet til at
udvide enderne i pindene. Nitningen er kun den ekstra sikkerhed mod at
yderlasken arbejder sig af. Når at Du har mærket hvor megen kraft der skal
til for at presse yderlasken på plads, så vil Du også roligt køre til
forhandleren for den sidste lille detalje á nitning.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr