On Mon, 26 Mar 2007 20:12:30 +0200, "Nana & Leo Stoltze Jessen"
<maincoon@post1.tele.dk> wrote:
Hej Leo.
>
>Jeg har ikke set andre systemer med kun en pick up (uden strømfordeler). Jeg
>ved derfor ikke om måden signalerne genereres på er standard.
>
Systemer med kun een PU er der mange af.
Ingen nævnt, ingen glemt.
Fidusen er færre dele der kan gå i stykker - Ulempen er en mere
kompliceret elektronik.
>Der er 4 positive pulser med "samme afstand" og 4 negative, hvoraf én er
>forskudt (ved cyl 1-4). Det kan være at polariteten er omvendt, det ved jeg
>ikke, da jeg kun har signalet fra pickuppen.
>
Den forskudte "knast" er til at synkronisere computeren til motoren
med - "Her bor cylinder 1".
Normalt er knasten bredere end den maksimale fortænding idet man
anvender den negative flanke til "low RPM / Startindstilling" af
tændingen idet computeren ikke kan beregne fortænding før vi er op mod
1000 RPM og højere.
Man kan så nøjes med den ene knast og lade computeren beregne tiden
til den næste tænding som funktion af vinklen og omdrejningstallet.
Derfor kan man faktisk nøjes med een knast og een PU selv om de fleste
vælger den med flere knaster og et index.
Nogle Ducati Paso har kun een PU, een knast og Bosch tænding.
Min har to PU'er og to Kokusan tændbokse a' 4-5 K stykket - Der ryger
en Ignitech i ved given lejlighed.
Jeg har leget med tanken om at starte en "produktion" af en tændboks
med en PIC processor som basis - Det var før jeg så Ignitech.
Til den pris kunne det ikke betale sig at rode med det.
Det jeg skulle bruge var i første omgang omdrejningsbegrænseren.
Man kan ikke have en Classic Race Bike uden en sådan.
Shift indikatoren var en gave - Lysdioden er stillet til at tænde lige
før motoren topper på effektkurven - "Få nu lagt et hak mere ind din
sløve padde"
Den har også "kill switch" hvor man kan montere en switch på f.eks.
koblingsgrebet der lige lader tændingen sætte ud et antal omdrejninger
man selv kan programmere sig til.
Læg pres på gearpedalen og vip let til koblingen - Næste hak ryger ind
- Det er ikke monteret, men det er let at lave det hvis piloten en dag
vil have det.
>Generelt vil jeg helst have cyklen så original som mulig, da det er min
>datters (som ikke aner hvad elektronik er). Skulle hun få brug for hjælp
>udenlands vil jeg foretrække det originale.
>
Den er jeg helt med på - KISS ------
Keep It Simple Stupid!
>Var det min, var der allerede en microcontroller i breadboarded og
>programmeringen i fuld gang. Enten som simpelt interface mellem den ene pick
>up og den originale tændingsbox til to pickups, eller som en komplet
>tændingsenhed (selvfølgelig gerne selvkalibrerende med bankesensor osv. -
>men så kører vi jo heller ikke i næste uge).
>
Til den pris man giver for en Ignitech ----- Glem det
Ellers er du større elektroniknørd end jeg
)
>
>P:S: NSU bringer jo minder frem.
>
Kig her:
http://www.gruby.dk/foto's9.htm
Så er tårerne der også
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk