Billedquizz for uge 13
Fra : Armand

Dato : 25-03-07 20:05

http://dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=15352&m=full viser en knastaksel, men
fra hvilken motor?

Husk at det er at skyde quizz'en i stykker at debattere om løsningen, såvel
her i tråden som på ovenværende site!

God gættelyst!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 25-03-07 20:35

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> http://dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=15352&m=full viser en knastaksel, men
> fra hvilken motor?

"............. fra hvilken motor-serie", er nok den korrekte vending !!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 01-04-07 23:29

> [...]
Det ser ud til at min tekniske interesse er omend sværere at matche end min
80'er
mc-fortid: Denne uges besvarelser bestod af beskedne 7stk.
Orlas sejrsrække er brudt, derved at han er én af de fire der mistede
overblikket og bød ind med noget 6-cylindret. Derved gav han Disc lejlighed
til at rykke ind på ham og nasse med på førstepladsen á hidtil fire
træffere. Derudover er der en god flok follow-up'ere med hidtil tre
træffere, som ligger på spring til det samme!

Når nogle kunne blande 6-cylindrede motorer ind i sagen er det utvivlsomt
fordi man kan tælle seks knaster på akslen og at der tilsyneladende er endnu
en
knastaksel liggende ved siden af på billedet hvorved det kunne være 6 stk
indsugnings eller udstødnings -knaster!

Men hvis man kigger lidt mere nøgternt på billedet ligger ihvertfald de tre
forreste tydeligt på rad og række ) hvorved at dét også må være tilfældet
for de fjerne tre styk. Ud fra forekomsten af en makker-aksel kan man derfor
konkludere at denne inds. eller udst. -aksel betjener to cylindres hver tre
ventiler.

Ergo: En twin med tre ventiler "på den ene side" i hver cylinder (eller
hvis billedet er helt fordækt: En V-4 (á to sæt twin-cylindre i V) med samme
konstruktion)! Sidstnævnte forekommer ikke, så det er twin'en!

Hele billedet kan ses på:
<http://dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=15417&m=full>

--
Armand.

Fra : Jesper

Dato : 02-04-07 09:58

Armand wrote:
> Ergo: En twin med tre ventiler "på den ene side" i hver cylinder (eller
> hvis billedet er helt fordækt: En V-4 (á to sæt twin-cylindre i V) med samme
> konstruktion)! Sidstnævnte forekommer ikke, så det er twin'en!

Det konkluderede jeg ogtså, men jeg kunne for min død ikke finde en
cykel der havde sådan en motor. :-/

Fra : Orla Pedersen

Dato : 02-04-07 10:06

Armand wrote:

> Orlas sejrsrække er brudt, derved at han er én af de fire der mistede
> overblikket og bød ind med noget 6-cylindret.

Nej det gjorde jeg nu ikke, jeg bød ind med noget 5 ventilet, men korrekt,
jeg havde ikke den fjerneste idé om mærket.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 01-04-07 23:38

Nårh ja:
Motoren er Yamaha's 270 graders parallel-twin, som forekommer på: XTZ750,
TRX850 og TDM 850/900, og det er indsugningsknasten fra den særegne
10-ventilede motor at billedet viser!

Lige en nødvendig sidebemærkning:
Quizz'en for uge 14 kører af nød videre for systematikkens skyld!!

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-04-07 09:07

Armand wrote:
> Nårh ja:
> Motoren er Yamaha's 270 graders parallel-twin, som forekommer på: XTZ750,
> TRX850 og TDM 850/900, og det er indsugningsknasten fra den særegne
> 10-ventilede motor at billedet viser!

Phnis - den gættede jeg ikke, selvom selvsamme knast sidder ude i
garagen. En dag begynder jeg vel at skrue i den også.

--
vh
Torben