CBR 1000 F køleproblem?
Fra : OK

Dato : 24-03-07 20:00

Min nyindkøbte SC24 er noget svingende i følge termometeret.
Ved normal kørsel på landevejen bevæger nålen sig lige akkurat op til
begyndelsen af målefeltet.
Ved langsom (men frisk) bykørsel bevæger nålen sig op i toppen af målefeltet
(men ikke op i det røde område). Når temperaturen er deroppe skyder den
noget af kølevæsken ud gennem overløbsslangen i ekspansionsbeholderen.

Det er nu sket 2 gange. Første gang regnede jeg med at det kunne være fordi
den forrige ejer havde fyldt for meget kølervæske på. Da jeg selv
efterfyldte er jeg sikker på at jeg ikke kom over maks stregen på
ekspansionsbeholderen.
Alligevel har den lige smidt kølervæske igen. Det lyder som om den koger
eller at der muligvis er meget luft i systemet.
Det er ikke meget den smider - måske 1-2 "kopper".

Kan de store forskelle i visningen være luft i systemet?
Hvordan lufter jeg ud?

Jeg kan ikke mærke forskel i motorgang uanset hvad termometeret viser (på
nær når den lige er startet og helt kold).
Når den er helt varm skal der blot en lille smule fartvind til for at
temperaturen igen falder helt ned i bunden af skalaen.

??

Mvh OK

Fra : J.C.Kløve

Dato : 24-03-07 20:14

On 24 Mar., 19:59, "OK" <o...@tele2adsl.dk> wrote:

> [...]
> Når den er helt varm skal der blot en lille smule fartvind til for at
> temperaturen igen falder helt ned i bunden af skalaen.

Det lyder rimeligt nok, bykørsel får også Sv'eren til at stige en
håndfuld grader, typisk fra omkring 86-89 til 98-100 stykker.

--
Dun@nt

Fra : Eg Egemarke

Dato : 24-03-07 20:21

Min CBR 1000 sc24 når ca til 3/4 dele af skalaen så starter blæseren og så
ryger den hurtigt ned på ½ på temperatur skalaen.
Er du sikker på at din blæser kører som den skal, starter den overhovedet ?
Ellers lyder det ganske normalt med at den ligger max på 1/4 del ved helt
alm brug med lidt fart på. Det er først efter lidt by/kø kørsel at blæseren
kommer på

MvH Eg

Fra : OK

Dato : 24-03-07 20:50

"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ellers lyder det ganske normalt med at den ligger max på 1/4 del ved helt
> alm brug med lidt fart på. Det er først efter lidt by/kø kørsel at

Blæseren starter når temperaturen når ca. den øverste fjerdedel af skalaen.
Herefter starter/stopper den hyppigt mens temperaturen er deroppe.

mvh OK

Fra : OK

Dato : 24-03-07 20:51

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Det lyder rimeligt nok, bykørsel får også Sv'eren til at stige en
håndfuld grader, typisk fra omkring 86-89 til 98-100 stykker.

Det undrer mig bare at den bliver så varm at den smider væske. Når jeg
efterfølgende checker ekspansionsbeholderen er niveauet under minimum
mærket.

mvh OK

Fra : tp

Dato : 24-03-07 21:49

> [...]
> målefeltet (men ikke op i det røde område). Når temperaturen er deroppe
> skyder den noget af kølevæsken ud gennem overløbsslangen i

Der skal seriøs overarbejde til for at få en CBR1K op i det røde felt -
særdeles på denne årstid!

Du siger at termostaten går i gang og køler? Så vil jeg gætte på at dit
anlæg er tilkalket = dårligt flow.

Prøv at fjerne tap skruen på vandpumpen i højre side. Sæt en vandslange på
påfyld og skyl igennem. Køb alternativt noget til at rense kølesystemet
med.

Den BØR ikke svinge ret meget, og den bør være MEGET svær at få til at koge
over. Jeg har kun oplevet det på en cykle hvor termostaten til at starte
køleren var død

Fra : Gert

Dato : 24-03-07 21:58

OK wrote:

> [...]

> Når den er helt varm skal der blot en lille smule fartvind til for at
> temperaturen igen falder helt ned i bunden af skalaen.

Der er nok bare sprunget en toppakning eller også er der en revne i
Topstykket.

mvh.
gert

Fra : OK

Dato : 24-03-07 22:02

"Gert" <gaahs@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Der er nok bare sprunget en toppakning eller også er der en revne i
> Topstykket.
>
> mvh.
> gert

Hvis det var tilfældet går jeg ud fra at den ville bruge vand konstant
og/eller olie.
Det ville samtidig kunne ses på udstødningen.
Ingen af delene er tilfældet.

mvh OK

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-07 23:16

On Sat, 24 Mar 2007 22:02:23 +0100, OK wrote:

> Hvis det var tilfældet går jeg ud fra at den ville bruge vand konstant
> og/eller olie.

Næppe olie, og konstant, ikke nødvendigvis, lækken kan være termisk
betinget.

> Det ville samtidig kunne ses på udstødningen.

Men et defekt kølerdæksel, der ikke holder højt nok tryk i kølesystemet kan
faktisk være skyld i "for tidlig" kogning, og dermed afblæsning af
ekspansionsbeholderen.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : H. P. Holm

Dato : 25-03-07 09:03

Orla Pedersen skrev:

> Næppe olie, og konstant, ikke nødvendigvis, lækken kan være termisk
> betinget.

Før det hele bliver skruet fra hinanden, ville jeg nok kontrollere
om ventilatoren virker, og arbejde baglæns derfra.

Fra : J.C.Kløve

Dato : 25-03-07 10:44

On 25 Mar., 10:03, "H. P. Holm" <h...@holm.mail.dk> wrote:

> Før det hele bliver skruet fra hinanden, ville jeg nok kontrollere
> om ventilatoren virker, og arbejde baglæns derfra.

Hvilket OK så i sit 3. skriv bekendtgjorde at den gør :-/

--
Dun@nt

Fra : H. P. Holm

Dato : 28-03-07 23:25

J.C.Kløve skrev:

> Hvilket OK så i sit 3. skriv bekendtgjorde at den gør :-/

Det lykkedes at finde rundt i tråden til sidst. Jeg hæfter mig
stadigvæk mest ved udtalelsen i et af de andre indlæg:
"Når den er helt varm skal der blot en lille smule fartvind til
for at temperaturen igen falder helt ned i bunden af skalaen."

Hvis blæseren virker korrekt, så laver den temmelig meget vind!

Fra : OK

Dato : 25-03-07 16:37

meddelelse news:v5ax3qk8ewnm$.1horlpccxfivu.dlg@40tude.net...
> [...]
> kan
> faktisk være skyld i "for tidlig" kogning, og dermed afblæsning af

En kamerat var inde på noget af det samme. Han mener at der er en slags
fjeder i dækslet i toppen af køleren.
Er det her jeg søger fejlen?

mvh OK

Fra : Armand

Dato : 25-03-07 20:55

"OK" <ole_k@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> meddelelse news:v5ax3qk8ewnm$.1horlpccxfivu.dlg@40tude.net...

> En kamerat var inde på noget af det samme. Han mener at der er en slags

Hvis du er ganske sikker på at blæseren starter i tide, så er det et
kvalificeret bud. Men du skal forbi mekanikeren for at få dækslet tryktestet
på ordentlig vis!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-07 14:37

On Sun, 25 Mar 2007 17:37:20 +0200, OK wrote:

> En kamerat var inde på noget af det samme. Han mener at der er en slags
> fjeder i dækslet i toppen af køleren.
> Er det her jeg søger fejlen?

Dækslet er en tovejsventil. Der skal et forholdsvis højt tryk i
kølesystemet før ventilen åbner ud til slangen til ekspansionen. Derimod
skal der kun et svagt vacuum, (under afkøling), i kølesystemet, før at
ventilen åbner for at vædsken fra ekspansionsbeholderen kan finde tilbage i
kølesystemet.

Jeg ville sige ny prop blot på mistanken.

Fra : Lars Nielsen

Dato : 24-03-07 23:56

OK wrote:
> [...]
> målefeltet (men ikke op i det røde område). Når temperaturen er
> deroppe skyder den noget af kølevæsken ud gennem overløbsslangen i

- Noget er galt...!!

Jeg har kørt en del ( 3-4 ) ture i spanien og sydspanien på en SC24 om
sommeren, med lufttempeartureromrking 55 grader - no fucking problem at all.
Dit kølesystem er sikkert ikke tæt, så kommer der ikke tryk på, og lortet
koger.
Med systemet i orden, koger den på ovenstående ture _aldrig_!! - men
blæseren kører konstant ved bykørsel i sydspanien, og ikke på motorvej i
sydspanien - med 250+ på motorstien...

Lars / Viborg

Fra : Søren

Dato : 26-03-07 10:56

> [...]

> Med systemet i orden, koger den på ovenstående ture _aldrig_!! - men
> blæseren kører konstant ved bykørsel i sydspanien, og ikke på motorvej i

Ja nemlig, en Honda koger sgu aldrig, hvad med at få topstykket trykprøvet
???

Mvh.
Søren

Fra : p.jarnbak

Dato : 25-03-07 09:57

"OK" <ole_k@tele2adsl.dk> wrote in message
> [...]

> Når den er helt varm skal der blot en lille smule fartvind til for at
> temperaturen igen falder helt ned i bunden af skalaen.

Kunne godt lyde som en thermostat der ikke virkede.Prøv at smide den i en
gryde
med vand og se om den virker,evt.med mors stege thermometer i vandet.
Hej Palle.

Fra : Kent

Dato : 28-03-07 23:26

OK skrev:

> Kan de store forskelle i visningen være luft i systemet?
> Hvordan lufter jeg ud?
På en SC21, (men mon ikke det er det samme?) held vand på systemet,
start motoren uden dækslet monteret, "bab" gassen et par gange, indtil
der ikke længere forsvinder vand, efterfyld hele tiden. Det tager ikke
mere end et par minutter.

Det er ca. 10 - 12 år siden jeg sidst udførte dette, så med alle
forbehold for svigtende hukommelse.

--

Kent

Fra : Armand

Dato : 29-03-07 00:20

"Kent" <kentF_JERNmagnussen@aim.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> længere forsvinder vand, efterfyld hele tiden. Det tager ikke mere end et

Pumpen skal udluftes manulet v.h.a. den lille skrue der sidder øverst på
pumpedækslet!
Derudover må det være individuelt for hver model hvorledes der skal udluftes
derved at det ikke er utænkeligt at der kan forekomme kølerslanger der
ligger over kølerdækslet og ikke vil trække luft med rundt ved cirkulation
alene. Men det skulle være enkelt at pinpointe sådanne højtliggende slanger,
ihvertfald på den afklædte motorcykel, og ikke mindst de udluftningsventiler
der bør sidde samme sted.

Man kan forøvrigt kvik-udlufte køleren ved at åbne forsigtigt for dækslet på
den opvarmende og kun lune motor: Kølersystemets, på det tidspunkt, stigende
tryk vil presse vædske eller luft der ligger øverst i køleren ud og efter
lukning af dækslet vil systemet suge fornøden vædske til sig fra reservoiret
ved senere nedkøling!

--
Armand.

Fra : OK

Dato : 30-03-07 17:32

"Kent" <kentF_JERNmagnussen@aim.com> skrev i en meddelelse
> der ikke længere forsvinder vand, efterfyld hele tiden. Det tager ikke
> mere end et par minutter.

Hvlket dæksel snakker vi om?

mvh OK