|
| GSX750esd Fra : Jens Jensen |
Dato : 24-03-07 17:53 |
|
Hej.
Overvejer sådan en maskine. Med 75.000 på klokken. 83´er. Har før kørt
gsx1100F.
Nogen kendte ting at kigge efter ?
Gode og dårlige erfaringer ?
Tak for hjælpen
| |
John de Summer-Braso~ (24-03-2007)
| Kommentar Fra : John de Summer-Braso~ |
Dato : 24-03-07 18:40 |
|
ESD'en har den Suzuki-16Vstandardmotor som sidder i en række andre modeller:
slidstærk (rullelejer), forholdsvis højtydende, bemærkelsesværdigt bundtræk
af en 4-cylindret, følsom overfor kø-kørsel (brændte generator af grundet
høje temperaturer under 50 min. køkørsel på motorvej). Det er ulempen ved
den højtydende luftkølede konstruktion. El-anlægget, lader, regulator er
primitivt; kør altid med maksimal oliestand for maksimal køling.
"Jens Jensen" <eteXX@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:46055758$0$4171$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej.
>
> Overvejer sådan en maskine. Med 75.000 på klokken. 83´er. Har før kørt
> gsx1100F.
>
> Nogen kendte ting at kigge efter ?
>
> Gode og dårlige erfaringer ?
>
> Tak for hjælpen
>
>
>
| |
Tommy Fer (25-03-2007)
| Kommentar Fra : Tommy Fer |
Dato : 25-03-07 08:29 |
|
John de Summer-Brason skrev:
> ESD'en har den Suzuki-16Vstandardmotor som sidder i en række andre modeller:
> slidstærk (rullelejer), forholdsvis højtydende, bemærkelsesværdigt bundtræk
> af en 4-cylindret, følsom overfor kø-kørsel (brændte generator af grundet
> høje temperaturer under 50 min. køkørsel på motorvej). Det er ulempen ved
> den højtydende luftkølede konstruktion. El-anlægget, lader, regulator er
> primitivt; kør altid med maksimal oliestand for maksimal køling.
Jeg undres lidt over hvordan man putter rullelejer på en 4 cyl. krumtap?
Eller ja, har da set det på en 3 cyl GT380 krumtap, den kan dog også
adskilles. Normalt bruger man da glidelejer på krumtappen.
mvh Tommy Fer
| |
Ukendt (25-03-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-03-07 08:50 |
|
On Sun, 25 Mar 2007 09:28:40 +0200, Tommy Fer wrote:
> Jeg undres lidt over hvordan man putter rullelejer på en 4 cyl. krumtap?
> Eller ja, har da set det på en 3 cyl GT380 krumtap, den kan dog også
> adskilles. Normalt bruger man da glidelejer på krumtappen.
På nøjagtig samme måde, altså en sammenpresset/boltet krumtap. Fordele:
Rullelejerne overlever bedre ringe smøring, samt urenheder i smøreolien.
Ulemper: Plejlstangslejerne har det svært med den evindelige
acceleration/deceleration, men overlever dog i praksis. Krumtappen er ikke
nær så stiv, og vibrationsfri, som en støbt/smedet glideleje-krumtap.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Armand (25-03-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-03-07 11:05 |
|
"Tommy Fer" <NOSPAM@fernet.dk> skrev i en meddelelse
news:460624A8.3070606@fernet.dk...
> John de Summer-Brason skrev:
>> ESD'en har den Suzuki-16Vstandardmotor som sidder i en række andre
>> modeller: slidstærk (rullelejer), forholdsvis højtydende,
>> bemærkelsesværdigt bundtræk af en 4-cylindret, følsom overfor kø-kørsel
>> (brændte generator af grundet høje temperaturer under 50 min. køkørsel på
>> motorvej). Det er ulempen ved den højtydende luftkølede konstruktion.
>> El-anlægget, lader, regulator er primitivt; kør altid med maksimal
>> oliestand for maksimal køling.
>
> Jeg undres lidt over hvordan man putter rullelejer på en 4 cyl. krumtap?
> Eller ja, har da set det på en 3 cyl GT380 krumtap, den kan dog også
> adskilles. Normalt bruger man da glidelejer på krumtappen.
>
Det gøres på akkurat samme måde som for to-taggere (se den GS1000 krumtap
jeg har lagt på binær.motor under "delt krumtap") og er på ingen måde et
unormalt motordesign: Kawasakis første firecylindrede motorer var
rulningslejrede ligesom GS-serien (i Modsætning til GSX-serien og de
efterfølgende Suzuki-motorer - Hér er John d.s. Brason galt på den!) og jeg
mener også at kunne huske slideren Yamaha XS650 som rulningslejret. Omkring
biler har bl.a. Fiat 127 (og derved størstedelen af tidligere Fiat-motorer?)
og den Vauxhall motor der lå i min hedengangne Bedford også været
rulningslejrede!
--
Armand.
| |
Jens Meldgaard (25-03-2007)
| Kommentar Fra : Jens Meldgaard |
Dato : 25-03-07 12:24 |
|
"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4606492e$0$874$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
> Det gøres på akkurat samme måde som for to-taggere (se den GS1000 krumtap
> jeg har lagt på binær.motor under "delt krumtap") Armand.
Hej Armand.
Kan jeg få dig til at maile den 1000 tap til mig da jeg ikke kan komme på
binær.
mvh Jens
Sydals
meldgaard@city.dk
| |
Armand (25-03-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-03-07 14:02 |
|
"Jens Meldgaard" <dsl333271@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:46065bc4$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:4606492e$0$874$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>
>> Det gøres på akkurat samme måde som for to-taggere (se den GS1000 krumtap
>> jeg har lagt på binær.motor under "delt krumtap")
>
> Kan jeg få dig til at maile den 1000 tap til mig da jeg ikke kan komme på
> binær.
>
Det anede mig at det gammelkendte problem med binær ville dukke op!
Jeg har nu også lagt den på
| |
Armand (25-03-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-03-07 14:05 |
|
"Jens Meldgaard" <dsl333271@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:46065bc4$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:4606492e$0$874$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>
>> Det gøres på akkurat samme måde som for to-taggere (se den GS1000 krumtap
>> jeg har lagt på binær.motor under "delt krumtap")
>
> Kan jeg få dig til at maile den 1000 tap til mig da jeg ikke kan komme på
> binær.
>
Det anede mig at det gammelkendte problem med binær ville dukke op!
Jeg har nu også lagt den på: "Jens Meldgaard" <dsl333271@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse
news:46065bc4$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:4606492e$0$874$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>
>> Det gøres på akkurat samme måde som for to-taggere (se den GS1000 krumtap
>> jeg har lagt på binær.motor under "delt krumtap")
>
> Kan jeg få dig til at maile den 1000 tap til mig da jeg ikke kan komme på
> binær.
>
Det anede mig at det gammelkendte problem med binær ville dukke op!
Jeg har nu også lagt den på:
< http://dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=15349&m=full> !
--
Armand.
(der også snart skal have lagt endnu et (uge)billede på dén side)
| |
Jens Meldgaard (25-03-2007)
| Kommentar Fra : Jens Meldgaard |
Dato : 25-03-07 19:25 |
|
> Det anede mig at det gammelkendte problem med binær ville dukke op!
> Jeg har nu også lagt den på:
> < http://dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=15349&m=full> !
Tak for det.
mvh Jens
Sydals
>
> --
> Armand.
> (der også snart skal have lagt endnu et (uge)billede på dén side)
>
>
>
>
| |
Jens Meldgaard (25-03-2007)
| Kommentar Fra : Jens Meldgaard |
Dato : 25-03-07 11:44 |
|
"John de Summer-Brason" <brason@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:YndNh.54$YV6.45@news.get2net.dk...
> ESD'en har den Suzuki-16Vstandardmotor som sidder i en række andre
> modeller: slidstærk (rullelejer),
Nææææ, det har du vist galt fat i. De gamle GS 750 / 850G / 1000E / GS 1000G
/ GS 1100G. De var med rulle lejer, men GSXérne som har 16 ventilet top er
med glidelejer. Det gælder både hoved og plejl lejer.
mvh Jens
Sydals
| |
Jesper (29-03-2007)
| Kommentar Fra : Jesper |
Dato : 29-03-07 04:26 |
|
Jens Meldgaard wrote:
> "John de Summer-Brason" <brason@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:YndNh.54$YV6.45@news.get2net.dk...
>
>>ESD'en har den Suzuki-16Vstandardmotor som sidder i en række andre
>>modeller: slidstærk (rullelejer),
>
>
> Nææææ, det har du vist galt fat i. De gamle GS 750 / 850G / 1000E / GS 1000G
> / GS 1100G. De var med rulle lejer, men GSXérne som har 16 ventilet top er
> med glidelejer. Det gælder både hoved og plejl lejer.
>
> mvh Jens
> Sydals
>
>
GSXerne har også rullelejer.
Forskelleen mellem GS og GSX er udelukkende topstykket og
ventilarrangementet.
jeg har ejet og adskilt begge typer.
| |
Armand (29-03-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 29-03-07 15:41 |
|
"Jesper" <zopial@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:460b3198$0$52184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jens Meldgaard wrote:
>> "John de Summer-Brason" <brason@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>> news:YndNh.54$YV6.45@news.get2net.dk...
>>
>>>ESD'en har den Suzuki-16Vstandardmotor som sidder i en række andre
>>>modeller: slidstærk (rullelejer),
>>
>>
>> Nææææ, det har du vist galt fat i. De gamle GS .....var med rulle lejer,
>> men GSXérne som har 16 ventilet top er med glidelejer. Det gælder både
>> hoved og plejl lejer.
>
> GSXerne har også rullelejer.
> Forskelleen mellem GS og GSX er udelukkende topstykket og
> ventilarrangementet.
> jeg har ejet og adskilt begge typer.
>
Tjaeh, hvad skal man sige :-/
Enten har du været blind sidst du så en GSX-krumtap, eller også så skrider
erindringen for dig!
--
Armand.
| |
Jesper (30-03-2007)
| Kommentar Fra : Jesper |
Dato : 30-03-07 14:27 |
|
Armand wrote:
> "Jesper" <zopial@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:460b3198$0$52184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>>Jens Meldgaard wrote:
>>
>>>"John de Summer-Brason" <brason@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>>>news:YndNh.54$YV6.45@news.get2net.dk...
>>>
>>>
>>>>ESD'en har den Suzuki-16Vstandardmotor som sidder i en række andre
>>>>modeller: slidstærk (rullelejer),
>>>
>>>
>>>Nææææ, det har du vist galt fat i. De gamle GS .....var med rulle lejer,
>>>men GSXérne som har 16 ventilet top er med glidelejer. Det gælder både
>>>hoved og plejl lejer.
>>
>>GSXerne har også rullelejer.
>>Forskelleen mellem GS og GSX er udelukkende topstykket og
>>ventilarrangementet.
>>jeg har ejet og adskilt begge typer.
>>
>
> Tjaeh, hvad skal man sige :-/
> Enten har du været blind sidst du så en GSX-krumtap, eller også så skrider
> erindringen for dig!
>
jeg er temmelig sikker på at det er rulle lejer på min GSX 1000 82.
Det kan være det er ændret efter 83.
80-83 er med samme bund som GS1000.
Jeg tjekker lige min haynes.
Men på de tegninger jeg har af m,otoren er der store lejer på krumtappen.
| |
Armand (30-03-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 30-03-07 23:39 |
|
"Jesper" <zopial@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:460d0feb$0$52123$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Armand wrote:
>> >>
>> Tjaeh, hvad skal man sige :-/
>> Enten har du været blind sidst du så en GSX-krumtap, eller også så
>> skrider erindringen for dig!
>>
> jeg er temmelig sikker på at det er rulle lejer på min GSX 1000 82.
> Det kan være det er ændret efter 83.
> 80-83 er med samme bund som GS1000.
> Jeg tjekker lige min haynes.
> Men på de tegninger jeg har af m,otoren er der store lejer på krumtappen.
>
Og Hvalsø har sendt mig en smøre-tegning der viser det samme.
Yderligere har jeg fundet en GSX750-1100 Katana manual der angiver
olietrykket til mellem 0,1 og 0,5 bar, hvilket ikke er glideleje-tryk
Jeg holder lige vejret og graver lidt videre.
--
Armand.
| |
Jens Meldgaard (31-03-2007)
| Kommentar Fra : Jens Meldgaard |
Dato : 31-03-07 01:41 |
|
"Jesper" <zopial@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:460d0feb$0$52123$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Armand wrote:
>> "Jesper" <zopial@gmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:460b3198$0$52184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>>>Jens Meldgaard wrote:
>>>
>>>>"John de Summer-Brason" <brason@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>>>>news:YndNh.54$YV6.45@news.get2net.dk...
>> Tjaeh, hvad skal man sige :-/
>> Enten har du været blind sidst du så en GSX-krumtap, eller også så
>> skrider erindringen for dig!
>>
> jeg er temmelig sikker på at det er rulle lejer på min GSX 1000 82.
> Det kan være det er ændret efter 83.
> 80-83 er med samme bund som GS1000.
> Jeg tjekker lige min haynes.
> Men på de tegninger jeg har af m,otoren er der store lejer på krumtappen.
Hej Jesper
Du har helt og aldeles ret.
Jeg må til at lære, at se mig bedre for, inden jeg "kloger" mig =
Den GSX 1000 ´82 du har hvor har du fået fat i den??
Er det en "Katana" Det er nemlig den eneste jeg kan finde som GSX 1000,
bortset fra der nye GSX-R.
mvh Jens
Sydals
| |
Hans Paulin \(6310\) (31-03-2007)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 31-03-07 18:42 |
|
Jens Meldgaard skrev:
> Den GSX 1000 ´82 du har hvor har du fået fat i den??
> Er det en "Katana" Det er nemlig den eneste jeg kan finde som GSX
> 1000, bortset fra der nye GSX-R.
Den findes i hvertfald som Katana - min Haynes siger "GSX1000 S Katana. UK
September 1981 to March 1985"
I en oversigt i bogen er der nævnt to varianter: GSX 1000 SZ samt -SD.
Efter billederne i Haynes og Clymer at dømme kører min GSX 1100 E(Z) i
øvrigt med rullelejer.
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2rrz
| |
Jesper (01-04-2007)
| Kommentar Fra : Jesper |
Dato : 01-04-07 11:54 |
|
Jens Meldgaard wrote:
>>jeg er temmelig sikker på at det er rulle lejer på min GSX 1000 82.
>>Det kan være det er ændret efter 83.
>>80-83 er med samme bund som GS1000.
>>Jeg tjekker lige min haynes.
>>Men på de tegninger jeg har af m,otoren er der store lejer på krumtappen.
>
>
> Hej Jesper
>
> Du har helt og aldeles ret.
> Jeg må til at lære, at se mig bedre for, inden jeg "kloger" mig =
> Den GSX 1000 ´82 du har hvor har du fået fat i den??
> Er det en "Katana" Det er nemlig den eneste jeg kan finde som GSX 1000,
> bortset fra der nye GSX-R.
>
> mvh Jens
> Sydals
Undskyld, det er en GSX1100, det er mine tykke fingre der af en uvist
årsag ikke kan kende forskel på 1 og 0.
Det er ikke en Katane, men en EX model.
>
>
| |
Jens Meldgaard (31-03-2007)
| Kommentar Fra : Jens Meldgaard |
Dato : 31-03-07 01:23 |
|
"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:460bceff$0$859$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Jesper" <zopial@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:460b3198$0$52184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Jens Meldgaard wrote:
>>> "John de Summer-Brason" <brason@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:YndNh.54$YV6.45@news.get2net.dk...
>>>
>>>>ESD'en har den Suzuki-16Vstandardmotor som sidder i en række andre
>>>>modeller: slidstærk (rullelejer),
>>>
>>>
>>> Nææææ, det har du vist galt fat i. De gamle GS .....var med rulle lejer,
>>> men GSXérne som har 16 ventilet top er med glidelejer. Det gælder både
>>> hoved og plejl lejer.
>>
>> GSXerne har også rullelejer.
>> Forskelleen mellem GS og GSX er udelukkende topstykket og
>> ventilarrangementet.
>> jeg har ejet og adskilt begge typer.
>>
> Tjaeh, hvad skal man sige :-/
> Enten har du været blind sidst du så en GSX-krumtap, eller også så skrider
> erindringen for dig!
Hej Armand
Ja, eller også gør den for os.
Jeg sidder her med _meget_ røde øre og er helt varm i hovedet.
Det bliver slemt det her.
Jeg, og sikkert også du, bliver nød til at give John d. S-B. og Jesper
ret, med hensyn til lejerne i GSX´erne. Det _er_ rullelejer.
Jeg sad og nussede nettet lidt her til aften og fandt denne side:
http://www.suzukicycles.org/photos/Katana/Katana-brochures/GSX1000S/GSX1000S_Katana_broch1_6_L.jpg
Det fremgår helt tydeligt at plejllejet på 4éren er et rulleleje =
Som det fremgår findes der også en GSX 1000, nyt for mig.
Denne tegning udløste et eller andet oppe blandt mine små grå.
Jeg fandt en lignende tegning i en gl. brochure og der lyder teksten ~~
"Needle roller bearings, originally used in the road racer, are used in the
crank shaft. Resistance is very much reduced, and make the crank shaft
very suited to high speed revolutions"~~
Det svier endnu.
Jesper har muligvis ret, at det er ændret efter ´83,
men jeg skal ikke have sagt mere lige nu.
Andet nyt var at der også findes en GS 750 G, altså med kardan.
mvh Jens
Sydals
>
> --
> Armand.
>
| |
Armand (31-03-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 31-03-07 02:22 |
|
"Jens Meldgaard" <dsl333271@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:460da9e6$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:460bceff$0$859$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
> Jeg sidder her med _meget_ røde øre og er helt varm i hovedet.
> Det bliver slemt det her.
> Jeg, og sikkert også du, bliver nød til at give John d. S-B. og Jesper
> ret, med hensyn til lejerne i GSX´erne. Det _er_ rullelejer.
> Jeg sad og nussede nettet lidt her til aften og fandt .....
> Det fremgår helt tydeligt at plejllejet på 4éren er et rulleleje =
> Som det fremgår findes der også en GSX 1000, nyt for mig.
>
Ja det er sandelig tid for nyerkendelse!
Jeg har gravet i ficher på Powersportspro og selvom amerikanerne ikke bruger
X i nogen designation før GSXR så er det tydeligt at den 16-ventilede
1000'er er rulningslejret og mit spinle håb om at 1000'eren er en hybrid
mellem GS1000 og GSX1100 faldt på samme måde til jorden
Den 16-ventilede 550'er og 750'er ér derimod med glidelejer og således kan
jeg trøste mig med at jeg har ret i mine ytringer omkring subj. der jo
drejer sig om GSX750'eren.
Men jeg plages af et tydeligt billede fra MOTORRAD da 1100'eren
præsenteredes hvor netop glidelejerne er tydeliggjort - Den artikel bliver
jeg simpelthen nødt til at prøve at grave frem blandt klubbems bibliotek,
omend ikke andet så for at få reset'e min erindring!
--
Armand.
| |
Ped (24-03-2007)
| Kommentar Fra : Ped |
Dato : 24-03-07 21:53 |
|
Jens Jensen skrev:
> Hej.
>
> Overvejer sådan en maskine. Med 75.000 på klokken. 83´er. Har før kørt
> gsx1100F.
>
> Nogen kendte ting at kigge efter ?
>
> Gode og dårlige erfaringer ?
Jeg havde en i 10 år og nåede at køre 110.000 km på den. Jeg har skrevet
lidt om den på min hjemmeside:
http://dbhome.dk/pedmail/gsx750es.htm
Måske kan den give nogle svar, ellers er du mere end velkommen til at
spørge igen.
M.v.h.
Jens L. Pedersen
'97 GPZ 1100 ABS
| |
John de Summer-Braso~ (25-03-2007)
| Kommentar Fra : John de Summer-Braso~ |
Dato : 25-03-07 08:13 |
|
Godt at læse Ped's omhyggelige førte logbog. Med gentage udskiftninger af
el-komponenter ser jeg mit indlæg bekræftet. Altså uhyre driftsikker og
holdbar motor med et vel primitivt el-anlæg som ikke tåler at ekstrem
stress. Derfor hold maksimal oliestand (for maksimal køling), udskift
halvdårlige akkumulatorer og få et langt motorliv...
"Ped" <pedmail@danskbredbaandmail.dk> skrev i en meddelelse
news:46058f9f$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
> Jens Jensen skrev:
>> Hej.
>>
>> Overvejer sådan en maskine. Med 75.000 på klokken. 83´er. Har før kørt
>> gsx1100F.
>>
>> Nogen kendte ting at kigge efter ?
>>
>> Gode og dårlige erfaringer ?
>
> Jeg havde en i 10 år og nåede at køre 110.000 km på den. Jeg har skrevet
> lidt om den på min hjemmeside:
>
> http://dbhome.dk/pedmail/gsx750es.htm
>
> Måske kan den give nogle svar, ellers er du mere end velkommen til at
> spørge igen.
>
> M.v.h.
>
> Jens L. Pedersen
> '97 GPZ 1100 ABS
| |
Steen Gruby (25-03-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 25-03-07 19:54 |
|
On Sun, 25 Mar 2007 09:13:03 +0200, "John de Summer-Brason"
<brason@get2net.dk> wrote:
Hej.
>Godt at læse Ped's omhyggelige førte logbog. Med gentage udskiftninger af
>el-komponenter ser jeg mit indlæg bekræftet. Altså uhyre driftsikker og
>holdbar motor med et vel primitivt el-anlæg som ikke tåler at ekstrem
>stress. Derfor hold maksimal oliestand (for maksimal køling), udskift
>halvdårlige akkumulatorer og få et langt motorliv...
>
Bemærk lige det punkt Armand påpegede.
Den har glidelejer i krumtappen.
Det havde alle GSX samt XN85 motorene, hvorimod GS motorene havde
rulningslejer.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Armand (25-03-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-03-07 21:06 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:44hd03llm6nd1fgt3b7db2cthbe4lo7dg0@4ax.com...
> On Sun, 25 Mar 2007 09:13:03 +0200, "John de Summer-Brason"
> <brason@get2net.dk> wrote:
>
> ..................Den har glidelejer i krumtappen.
> Det havde alle GSX samt XN85 motorene, hvorimod GS motorene havde
> rulningslejer.
>
Og undtagelsen der bekræfter reglen er GS500, som i grunden er en
fireventilet GSX500 og derfor er glidelejret trods designationen!
--
Armand.
| |
Steen Gruby (25-03-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 25-03-07 21:16 |
|
On Sun, 25 Mar 2007 22:06:01 +0200, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:
>
Hej Armand.
>>
>Og undtagelsen der bekræfter reglen er GS500, som i grunden er en
>fireventilet GSX500 og derfor er glidelejret trods designationen!
Det er egentlig lidt underligt at Suzuki har valgt designationen GS
til GS500
Den kom på markedet langt senere en de første GSX modeller.
Det må være nostalgiafdelingen der har navngivet den
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Jens Meldgaard (25-03-2007)
| Kommentar Fra : Jens Meldgaard |
Dato : 25-03-07 21:53 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:brld039kviij0dn83kthohl4mnol14f0de@4ax.com...
> On Sun, 25 Mar 2007 22:06:01 +0200, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
> wrote:
>
>>
> Hej Armand.
>>>
>>Og undtagelsen der bekræfter reglen er GS500, som i grunden er en
>>fireventilet GSX500 og derfor er glidelejret trods designationen!
>
> Det er egentlig lidt underligt at Suzuki har valgt designationen GS
> til GS500
> Den kom på markedet langt senere en de første GSX modeller.
> Det må være nostalgiafdelingen der har navngivet den
Hej Steen
Det er muligt du har ret, men det er nok nærmere antallet af ventiler
der har bestemt fornavnet GS. Det passer meget godt med resten af
Suki´s navngivning.
mvh Jens
Sydals
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk
| |
Steen Gruby (25-03-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 25-03-07 22:04 |
|
On Sun, 25 Mar 2007 22:53:17 +0200, "Jens Meldgaard"
<dsl333271@vip.cybercity.dk> wrote:
Hej Jens.
>Det er muligt du har ret, men det er nok nærmere antallet af ventiler
>der har bestemt fornavnet GS. Det passer meget godt med resten af
>Suki´s navngivning.
>
Du har sikkert ret, men den holder ikke helt.
XN85 er en GS650 Motor med glidelejer og turbolader.
MEN du har ret - Den har to ventiler pr. cylinder.
Den er fra 1983, så den kom samme år som GSX modellerne.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Armand (25-03-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-03-07 23:10 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:hnod031n450is4i7d8oi28lksca2vh1ovj@4ax.com...
> On Sun, 25 Mar 2007 22:53:17 +0200, "Jens Meldgaard"
> <dsl333271@vip.cybercity.dk> wrote:
>
> Du har sikkert ret, men den holder ikke helt.
> XN85 er en GS650 Motor med glidelejer og turbolader.
> MEN du har ret - Den har to ventiler pr. cylinder.
> Den er fra 1983, så den kom samme år som GSX modellerne.
>
Forinden XN'eren var der jo såvel en kædetrukken som en kardantrækker med to
ventiler/cyl. og 650 ccm (GS650E hhv. 650G), men hvor GS 650E var
rulningslejret var GS 650G ("Katana") en hybrid der på samme måde som GS500
havde to ventiler OG glidelejer!
--
Armand.
| |
Jens Meldgaard (25-03-2007)
| Kommentar Fra : Jens Meldgaard |
Dato : 25-03-07 23:46 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:hnod031n450is4i7d8oi28lksca2vh1ovj@4ax.com...
> On Sun, 25 Mar 2007 22:53:17 +0200, "Jens Meldgaard"
> <dsl333271@vip.cybercity.dk> wrote:
>
>
> Hej Jens.
>
>>Det er muligt du har ret, men det er nok nærmere antallet af ventiler
>>der har bestemt fornavnet GS. Det passer meget godt med resten af
>>Suki´s navngivning.
>>
> Du har sikkert ret, men den holder ikke helt.
> XN85 er en GS650 Motor med glidelejer og turbolader.
> MEN du har ret - Den har to ventiler pr. cylinder.
> Den er fra 1983, så den kom samme år som GSX modellerne.
Hej Steen
Du har sikkert ret mht. XN 85'eren og 1983.
De første GSX modeller kom i 1980. Jeg ville gerne have en 1100,
men Reinhart fik kun 60 stk. og de blev fordelt mellem Sjøholm, Sostak
og Tønder Knallertservice (tror jeg nok det hed). De var alle beregnet til
eksport (til Tyskland)og blev derfor ikke solgt her i DK. Derfor måtte jeg
vente til ´81.
mvh Jens
Sydals
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk
| |
Armand (25-03-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-03-07 22:14 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:brld039kviij0dn83kthohl4mnol14f0de@4ax.com...
> On Sun, 25 Mar 2007 22:06:01 +0200, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
> wrote:
>
>>Og undtagelsen der bekræfter reglen er GS500, som i grunden er en
>>fireventilet GSX500 og derfor er glidelejret trods designationen!
>
> Det er egentlig lidt underligt at Suzuki har valgt designationen GS
> til GS500
> Den kom på markedet langt senere en de første GSX modeller.
> Det må være nostalgiafdelingen der har navngivet den
>
Næh! X'et følger slet og ret topstykkerne med fire ventiler/cyl. og da man
på 500'eren vendte tilbage til to ventiler/cyl. (*) fandt man den ellers
forladte GS-designation frem igen - Helt uden at skele til krumtaplejerne!
(*): GSX400'eren havde sine problemer med topstykket der havde det med at
flække mellem udstødningsventiler og tændrørshul og som en halvredder borede
man i første omgang den gamle toventilede 400'er op til 450ccm for at have
et alternativ med sammenlignelig ydelse.
Sidenhen opgav man så helt det 16-ventilede topstykke uden at man af den
grund ville skrotte glideleje-motoren og da 450'eren nu var oppe på nogle og
40HK måtte man atter forøge volumen'en for at skabe effekt-afstand til den
aldrende 450'er - Og derved blev det der kunne have været GSX500 til den
GS500 vi kender idag
--
Armand.
| |
Steen Gruby (25-03-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 25-03-07 22:24 |
|
On Sun, 25 Mar 2007 23:13:51 +0200, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:
Hej Armand.
>>
>Næh! X'et følger slet og ret topstykkerne med fire ventiler/cyl. og da man
>på 500'eren vendte tilbage til to ventiler/cyl. (*) fandt man den ellers
>forladte GS-designation frem igen - Helt uden at skele til krumtaplejerne!
>
AHA - Der var forklaringen.
Mange tak
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Jens Meldgaard (31-03-2007)
| Kommentar Fra : Jens Meldgaard |
Dato : 31-03-07 01:32 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:44hd03llm6nd1fgt3b7db2cthbe4lo7dg0@4ax.com...
> On Sun, 25 Mar 2007 09:13:03 +0200, "John de Summer-Brason"
> <brason@get2net.dk> wrote:
>
> Bemærk lige det punkt Armand påpegede.
> Den har glidelejer i krumtappen.
> Det havde alle GSX samt XN85 motorene, hvorimod GS motorene havde
> rulningslejer.
Hej Steen
Nej, Steen det er desværre John d. S-B der har ret.
http://www.suzukicycles.org/photos/Katana/Katana-brochures/GSX1000S/GSX1000S_Katana_broch1_6_L.jpg
Se plejlleje på 4éren.
Læs eventuelt mit indlæg til Armand =
mvh Jens
Sydals
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk
| |
Jens Jensen (27-03-2007)
| Kommentar Fra : Jens Jensen |
Dato : 27-03-07 13:12 |
|
Tak for hjælpen alle sammen... Især hjemmesiden var til stor gavn.
MVH Jens
| |
|
|