Hej Lars!
> - Din tændingskontakt's hovedplus kontakt er slidt.
> Pil alle ledningerne af sekundærsiden, og erstat med 2 stk. 30-A Bosch
> relæ'er, som du gemmer i en lille sokkel et sted i tørvejr. Du skal nu kun
> bruge hoved-plus kontakten til at trække relæ'et med.
> Problemet er, at laderegulatoren ( i gamle dage laderelæ'et ) sidder
> _efter_ hoved-plus-kontakten på tændingslåsen's bundstykke, så når den er
> slidt, og spændingen falder på sekundærsiden, tror laderegulatoren at du
> trækker spændingen ned, og skruer op for magnetiseringen af den indre
> vikling i klo-pol-generatoren.
>
> Du _kan_ selvfølgelig osse bare sætte et nyt bundstykke / en ny
> tændings-kontakt på cyklen - den holder jo åbenbart ca. 25-30 år...
Tak for dit rigtig gode svar!
Dit hovedudsagn: > - Din tændingskontakt's hovedplus kontakt er slidt<
rammer det helt centrale, så jeg nu kan se årsagssammenhængen.
Jeg kan starte et helt andet sted: Sidste oktober kørte jeg 130 km/t i 3.
spor på en Hollandsk motorvej, og oplevede et totalt strøm- og
tændings-Blackout i ca 5 sekunder. Det er et mareridt i tæt motorvejstrafik.
Fejlen blev lokaliseret til en udslidt tændingslås, som efterfølgende skulle
"lirkes", for at virke. Min kammarat på sin nye SV650 forstod ikke min
efterfølgende afholdenhed for at køre i 2. og 3. positition, eller overhale
i tæt trafik. Men jeg stolede ikke på at fejlen ikke ville vise sig igen.
Da jeg kom hjem, så jeg at nogen havde prøvet at holde tændingslåsen sammen
med en strip. Jeg kunne ikke komme længere tilbage end den forrige ejer,
som jeg har tillid til, så fuskeriet er af ældre dato. Siden har cyklen
stået i stald vinteren over.
Din pointe med spændingsreguleringen, begrundet i den udslidte tændingslås
er fanget 100%.
Jeg havde i forgårs, begrundet i ovenstående oplevelse, bestilt en ny
tændingslås i Tyskland, hos en CX-entushiast, men det viser sig at, den er
ret sjælden til Eurosport modellen, så jeg afventer at den kan leveres.
Under alle omstændigheder har jeg syntes, at det var uhensigtsmæssigt, at
al strøm går gennem een kontakt, så jeg havde allerede planlagt at trække
nye ledninger i stort kvadrat til watt-forbrugerne, og montere
relæstyringer, således at den nye startkontakt kun gennemløbes af
pilotstrømme. Jeg har en kæmpe Picheler-kåbe, så et antal relæer kan
sagtens monteres, det er lige før der er plads til en tavle
Når jeg har renoveret tændinglås og ledninger, og indført relæstyringer, er
der basis for at efterkontrollere ladespændingen på batteriet, og så vil det
vise sig (som forventet) at dit løsningsforslag holder vand. Det vil du
blive konfronteret med
)
Tak!
--
"Perminator"
Per Misser
CX500 Eurosport 82
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057