/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Nålelejer til Yamaha DT125, størrelse ?
Fra : Thomas Jensen


Dato : 21-03-07 17:08

Hejsa,

her inden længe vil jeg skiftet lejer i min DT125 motor.
De 4 alm kuglelejer har jeg kunne finde typen på, og skaffet via mit
arbejde.
Men de to nålelejer ved krumtap og stempel kan jeg ikke finde type/mål på.
Det er en DT125LC fra 87/88.
I mc revyen findes der godt nok nålelejet ved stemplet, men der står ikke
hvilken størrelse.
Jeg har kigget i min Haynes og kan ikke finde svaret der.
Så jeg sætter min lid til jer
Hvor kan man finde størrelserne på de to lejer ?

--
mvh

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11



 
 
Hekto (22-03-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 22-03-07 11:50

Thomas Jensen used his keyboard to write :
> Hejsa,
>
> her inden længe vil jeg skiftet lejer i min DT125 motor.
> De 4 alm kuglelejer har jeg kunne finde typen på, og skaffet via mit
> arbejde.
> Men de to nålelejer ved krumtap og stempel kan jeg ikke finde type/mål på.
> Det er en DT125LC fra 87/88.
> I mc revyen findes der godt nok nålelejet ved stemplet, men der står ikke
> hvilken størrelse.
> Jeg har kigget i min Haynes og kan ikke finde svaret der.
> Så jeg sætter min lid til jer
> Hvor kan man finde størrelserne på de to lejer ?

Normalt køber men en ny plejlstang med lejer,
Krumtappen er presset sammen, så den adskilles i
en presse og samles igen i samme. Problemet er
derefter at får den til at løbe korrekt, hvorfor
det kræver lidt erfarring. Der findes dog
værksteder der laver den slags.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Ukendt (22-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-03-07 15:37

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote in
news:mn.b2c67d7316e45582.41842@urxgb.qxROT13:

> Thomas Jensen used his keyboard to write :
>> Hejsa,
>>
>> her inden længe vil jeg skiftet lejer i min DT125 motor.
>> De 4 alm kuglelejer har jeg kunne finde typen på, og skaffet via mit
>> arbejde.
>> Men de to nålelejer ved krumtap og stempel kan jeg ikke finde
>> type/mål på. Det er en DT125LC fra 87/88.
>> I mc revyen findes der godt nok nålelejet ved stemplet, men der står
>> ikke hvilken størrelse.
>> Jeg har kigget i min Haynes og kan ikke finde svaret der.
>> Så jeg sætter min lid til jer
>> Hvor kan man finde størrelserne på de to lejer ?
>
> Normalt køber men en ny plejlstang med lejer,
> Krumtappen er presset sammen, så den adskilles i
> en presse og samles igen i samme. Problemet er
> derefter at får den til at løbe korrekt, hvorfor
> det kræver lidt erfarring. Der findes dog
> værksteder der laver den slags.
>

Det kan også løses ved at påsvejse et par stykker fladjern, til at låse
de to halvdele. Herefter kan man så trykke krydspinden ud.

På min TDR125 (med udstødningsventil) måler lejet indv.16mm udv.21mm
bredde 17,5.
Lejet jeg fik med, da jeg skulle renovere min målte dog 19.5 i bredden,
hvilket butikken ikke kunne forstå ?
Løste problemet, ved at slibe lidtaf begge side, da det kun var
metalringen som var breddere, og ikke nålene.

Ukendt (22-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-03-07 16:29

On 22 Mar 2007 14:36:32 GMT, Rasmus TDR "lightburner" wrote:

> Det kan også løses ved at påsvejse et par stykker fladjern, til at låse
> de to halvdele. Herefter kan man så trykke krydspinden ud.

Ja så er man da helt sikker på at krumpeteren er skæv. Har Du nogen
forestilling om/erfaring i hvor meget en svejsning trækker sig under
afkøling ?

Endsige slibestøv i de nye lejer ved bortslibning af svejsningerne
efterfølgende

Det er den mest dødsyge idé der i nyere tid er præsenteret på gruppen
en rigtig "RD reparation" :-|

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

CL (22-03-2007)
Kommentar
Fra : CL


Dato : 22-03-07 18:16

Orla Pedersen wrote:
> On 22 Mar 2007 14:36:32 GMT, Rasmus TDR "lightburner" wrote:
>
>> Det kan også løses ved at påsvejse et par stykker fladjern, til at
>> låse de to halvdele. Herefter kan man så trykke krydspinden ud.
>
> Ja så er man da helt sikker på at krumpeteren er skæv. Har Du nogen
> forestilling om/erfaring i hvor meget en svejsning trækker sig under
> afkøling ?
>
> Endsige slibestøv i de nye lejer ved bortslibning af svejsningerne
> efterfølgende
>
> Det er den mest dødsyge idé der i nyere tid er præsenteret på gruppen
> en rigtig "RD reparation" :-|
>
>
Ajjjjj helt enig.Vanvitig ide

--
H
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL



Ukendt (22-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-03-07 21:32

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
news:150gycvsopdm7$.sr7qpmi927v7$.dlg@40tude.net:

> On 22 Mar 2007 14:36:32 GMT, Rasmus TDR "lightburner" wrote:
>
>> Det kan også løses ved at påsvejse et par stykker fladjern, til at
>> låse de to halvdele. Herefter kan man så trykke krydspinden ud.
>
> Ja så er man da helt sikker på at krumpeteren er skæv. Har Du nogen
> forestilling om/erfaring i hvor meget en svejsning trækker sig under
> afkøling ?
>
> Endsige slibestøv i de nye lejer ved bortslibning af svejsningerne
> efterfølgende
>
> Det er den mest dødsyge idé der i nyere tid er præsenteret på gruppen
> en rigtig "RD reparation" :-|
>

Jeg er udlært kleinsmed, og har før set det udført !
Men bruger en tig-svejser, og laver et par små hæftninger.
Glem alt om elektrode og mig/mag svejning!
Efterfølgende opspænding, og kontrol med måleur må selvfølgelig
påregnes. Desuden skal man selvfølgelig pakke det nye leje omhyggeligt
ind, inden bortslibning af hæftninger.

Hvis nye stumper ikke kan fremskaffes, må man jo ty til opfindsomhed.

Ukendt (23-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-03-07 09:41

On 22 Mar 2007 20:31:36 GMT, Rasmus TDR "lightburner" wrote:


> Efterfølgende opspænding, og kontrol med måleur må selvfølgelig
> påregnes.

Hva hulen skal svejsebøvlet så til for ? Det er alligevel den sidste
finjustering, der tager tiden.

I øvrigt er der ikke så få krumpetere hvor Du aldrig vil kunne få
plejlstangen ud fra resesserne i "svinghjulene" uden total adskillelse.

Jup, jeg har også set lort blive udført, det bliver det ikke bedre af. Din
idé er syg, og fuldstændig unødvendig.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Hekto (23-03-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 23-03-07 11:03

Orla Pedersen formulated the question :
> Hva hulen skal svejsebøvlet så til for ? Det er alligevel den sidste
> finjustering, der tager tiden.

Uden sammenhæng til lige denne tråd, så ses det
at man efter korrekt samling, svejser/hæfter
krumtappen for at den ikke skal vride sig. Dette
ses mest i sammenhæng med race.
Over tid kan de to ½-dele vride sig, og afsted
komme vibrationer. Ved kraftig belastning er det
så ikke bare ubehaget ved vibrationerne der er
problemet; men pålideligheden.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Thomas Jensen (22-03-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 22-03-07 17:27


> Normalt køber men en ny plejlstang med lejer,
> Krumtappen er presset sammen, så den adskilles i
> en presse og samles igen i samme. Problemet er
> derefter at får den til at løbe korrekt, hvorfor
> det kræver lidt erfarring. Der findes dog
> værksteder der laver den slags.

ok, tak for det, så lærte jeg noget nyt.
Det forklarer nok også, hvorfor man kun kan finde lejet ved stemplet, og
ikke det nederste.
Jeg skiller ad og ser om det holder de tolerancer haynes foreskriver.
Hvis det gør det, bliver det blot de to krumtapslejer der bliver skiftet.

--
mvh

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11



Hekto (23-03-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 23-03-07 11:00

Thomas Jensen brought next idea :
>> Normalt køber men en ny plejlstang med lejer,
>> Krumtappen er presset sammen, så den adskilles i
>> en presse og samles igen i samme. Problemet er
>> derefter at får den til at løbe korrekt, hvorfor
>> det kræver lidt erfarring. Der findes dog
>> værksteder der laver den slags.
>
> ok, tak for det, så lærte jeg noget nyt.
> Det forklarer nok også, hvorfor man kun kan finde lejet ved stemplet, og
> ikke det nederste.
> Jeg skiller ad og ser om det holder de tolerancer haynes foreskriver.
> Hvis det gør det, bliver det blot de to krumtapslejer der bliver skiftet.

Der er oftest angivet et mål for side-slør.
Overskrides dette, skiftes der. Det måles ofte
bare med et søgerblad imellem plejlstang og
krumtappen.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste