Test af dæk
Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 21-03-07 07:27

Hej

Min forlovedes GPZ 500 S fra '94 skal have nye dæk inden for overskuelig
fremtid. Den kører med 110/70-17 for og 130/70-17. Altså samme dækbredde som
en masse andre cykler i 500cc klassen. Jeg har i længere tid sværget til
Bridgestone BT 45 pga det gode greb fordækket har. Normalt holder et sæt BT
45 10.000km, men min kærestes nænsomme behandling af GPZ,eren gør de indtil
nu har kørt 18.000km, og de er ikke slidt op endnu. Desværre lider BT 45 af
hæl/tå på fordækket og dækket er generelt et tungt dæk. Både Metzeler og
Michelin er kommet med nye dæk i klassen, og ville høre om nogen have set en
test f.eks. i Motorrad der dækker følgende dæk:

Michelin Pilot Active
Metzeler ME 330/550
Metzeler Lazertec
Bridgestone BT 45

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og XT 350 '94

Fra : Richard

Dato : 21-03-07 19:29

Hej Jens,

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Både Metzeler og
> Michelin er kommet med nye dæk i klassen, og ville høre om nogen have set en
> test f.eks. i Motorrad der dækker følgende dæk:

Lasertec og BT45 var begge med i Motorrads Youngtimer test '06 - dog i
lidt smallere og højere udgave, hvor Mich. pt. kun har Mac 50 og
formentlig af den grund ikke deltog...

Kan hæl/tå-sliddet ikke kommes til livs med andet dæktryk eller anden
køre-/bremsestil? - sigh, skal vi tilpasse os teknikken eller omvendt,
dvs. blot betale lidt oftere for det bedste i dette tilfælde?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : J.C.Kløve

Dato : 21-03-07 20:17

On 21 Mar., 07:27, "Jens Jacob Bager Jensen"
<b...@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:
> [...]
> Michelin er kommet med nye dæk i klassen, og ville høre om nogen have set en
> test f.eks. i Motorrad der dækker følgende dæk:

http://www.testberichte.de/r/test/1240/motorrad-zubehoer-motorradreifen.html

Prøv at se om der er noget her, det er en samlende oversigt over
forskellige tyske MC-blade's tests

--
Dun@nt
http://www.testberichte.de/r/test/1240/motorrad-zubehoer-motorradreifen.html

Fra : 2

Dato : 22-03-07 09:58

>http://www.testberichte.de/r/test/1240/motorrad-zubehoer-motorradreifen.html
>
>Prøv at se om der er noget her, det er en samlende oversigt over
>forskellige tyske MC-blade's tests

OK Men er sådanne test og kommentarer ikke bare grebet ud af den blå
luft, og skrevet tilfældigt på papir? For jeg synes alt for ofte der
er modstridende oplysninger i sådanne test! Se fx Avon AV45/46 i
test er de kritiske i regn, men af en MC bruger står de fint fast i
regn.

Er der ikke nogen test som er sammenlignelige på godt nok grundlag og
som også svarer til virkeligheden efter et køb, og uden en forudtaget
holdning fra MC testkører, og skille MC og affjedring fra, så det
reelt kun er dækket som der bliver skrevet om?

Og der burde være noget sammenligneligt mellem det dæk man har kørt
med, og de ønskede egenskaber til det næste dæk.

Står der i de test hvilken kører det er med navn, så man efterhånden
kan følge test fra de mest saglige?

Torben

Fra : flopper

Dato : 22-03-07 14:27

> [...]
> holdning fra MC testkører, og skille MC og affjedring fra, så det
> reelt kun er dækket som der bliver skrevet om?

Hmmm du stiller store krav. at undgå forudindtagede holdninger kræver
at man får flere til at gentage samme test med samme dæk, og får deres
forskellige holdninger til dækket, og så er du lige vidt, for så får du
flere forskellige holdninger. At skille MC og affjedring fra, er lige
så vanskeligt, for et dæks præstationer er jo afhængigt af samspillet
mellem dækket og affjedringen / mc. Det er absolut muligt at et dæk på
en mc har ringere præstationer end på en anden mc.

> [...]
> med, og de ønskede egenskaber til det næste dæk.
>
> Står der i de test hvilken kører det er med navn, så man efterhånden

Der er nok kun en vej at få de ønskede informationer på: Prøv de
forskellige dæk på din egen mc

mvh
flopper

Fra : 2

Dato : 23-03-07 17:23

> [...]
>mellem dækket og affjedringen / mc. Det er absolut muligt at et dæk på
>en mc har ringere præstationer end på en anden mc.

Ja med hvad kan man så bruge de nuværende test til?

Hvis man har samme dæk på og har samme holdning som dem og den
testperson, kan man jo så godt have ens holdning til næste dækvalg.

Kan man bytte et dæk hos en forhandler hvis dækket ikke er godt?

>Der er nok kun en vej at få de ønskede informationer på: Prøv de
>forskellige dæk på din egen mc

Kan en testbænk og computere ikke teste sådan noget præcist da, så man
kun får dækkets resultat?
Og hvilken nye, hårde,bløde eller slidte fjedre MC bliver testet med
kommer jo så foruden bagefter!

Torben

Fra : flopper

Dato : 23-03-07 19:37

> [...]
> kun får dækkets resultat?
> Og hvilken nye, hårde,bløde eller slidte fjedre MC bliver testet med

Hmmm Hvilke resultater er det du søger? vedhængsevne, fjedring eller
komfort, støj, holdbarhed ? og hvilke af disse forestiller du dig at
måle i en testbænk?

flopper

Fra : 2

Dato : 23-03-07 17:57

> [...]
>mellem dækket og affjedringen / mc. Det er absolut muligt at et dæk på
>en mc har ringere præstationer end på en anden mc.

Ja det må jo være muligt....

fandt fx lige en test af de dæk jeg har på min ene MC
http://www.testberichte.de/test/produkt_tests_continental_tkv_11_12_p65188.html

ja det er godt til kurver. Men de skriver også at det er godt til
vådt vejr, og det er meget langt fra virkeligheden! Det er det
dårligst dæk jeg har prøvet i vådt vejr!

Torben