Dykning i Tunesien?
Fra : Henrik Petersen

Dato : 03-04-07 09:42

Jeg skal til Tunesien, Sousse 1 uge på ferie om ca 14 dage og vil høre om
der er nogen der ved om der findes dykkercentre dernede - hvad de hedder -
hvad koster det - har I erfaring med dem osv...
Mvh Henrik

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 03-04-07 11:19

On 3 Apr., 10:41, "Henrik Petersen" <hpaalandetFJER...@hotmail.com>
wrote:
> [...]
> der er nogen der ved om der findes dykkercentre dernede - hvad de hedder -
> hvad koster det - har I erfaring med dem osv...

Hvis du leder i arkiverne på dk.frtid.dykning, så vil du finde et
indlæg jeg skrev om dette emne for efterhånden nogle år siden.

Jens Olsen

Fra : Henrik Petersen

Dato : 03-04-07 11:33

Hej Jens
Tak..
Jeg ved ikke lige hvordan man leder i arkiverne på dk.frtid.dykning...?
Men er det stadig aktuelt?
Mvh Henrik

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 03-04-07 12:38

On 3 Apr., 12:33, "Henrik Petersen" <hpaalandetFJER...@hotmail.com>
wrote:
> Hej Jens
> Tak..
> Jeg ved ikke lige hvordan man leder i arkiverne på dk.frtid.dykning...?
> Men er det stadig aktuelt?
> Mvh Henrik

Men det ved jeg så. Så du får lige en genudsendelse. Jeg ved ikek hvor
relevant det er, men det er vel bedre end intet.

---------------------

Der er ikke mange dykkersteder i Tunesien. Det bedste skulle ligge i
nord Tunesien ved Tabarka (det er jo samme navn som det kendt vrag i
Scapa Flow...sært ?!?). Jeg har nu ikke dykket i nord Tunesien (men
til
gengæld i Scapa Flow). Men der findes også en dykkershop ved
turisthotellerne ved Monastir og Sousse. Det er i den ret eksklusive
lystbådehavn/resort Port el Kantaoui. Det er typisk Middelhavsdykning
og ikke specielt billigt.

Jeg havde to dyk. Om formiddagen på en klippebund på 6-8 m dybde med
nogle sprækker og mindre huller der kunne svømmes igennem.
Divemasteren
lavede det sædvanlige trick med at have en pose gammelt brød med til
at
lokke fiskene til. Der var en del fiskeliv og også en pæn blæksprutte
(der var sikkert også en del blæksprutter jeg bare aldrig så). Der var
én divemaster og han tog os ned i to grupper, da vi var omkring en 10-
12 stykker. Jeg var i første gruppe, og dykket varede kun omkring
20-25
minutter. Men da jeg viste divemasteren min computer efter dykket, så
han kunne se at jeg kun havde brugt en fjerdedel af luften, så fik jeg
lov at vente i vandet og gå ned igen med anden gruppe og nulre rundt
for mig selv.
Om eftermiddagen var det så tid til det "dybe" vragdyk. Vraget lå på
omkring 16-18 meter og var mest en samling jernplader spredt ud over
bunden. Der lå en store mængde metalbarrer af en eller anden art der
alle var mærket 1942. Der var også rimeligt fiskeliv på vraget.
Begge dykkersteder var kun 10-15 minutters sejlads fra havnen. Min
kone
så sit livs første vilde delfin mens hun ventede oppe på båden under
første dyk.

Begge ovenstående dyk er beskrevet frit efter hukommelsen, men så
smuttede jeg alligvel ind og hentede logbogen. Og beskrivelsen passer
helt med logbogen. Tænk hvis jeg huskede alt andet i livet lige så
godt
som mine dyk

Port el Kantaoui har en del glasbunds både forklædt som halve ubåde i
guld eller som havuhyrer, og flere sejlbåde formummet som piratskibe.
Hvis man har sans for den slags kitsch kan man få sig en god griner.

Jeg var der i foråret 1997.

Jens Olsen

Fra : flemming.pless@gmail~

Dato : 10-04-07 14:53

wrote:
> [...]
> der er nogen der ved om der findes dykkercentre dernede - hvad de hedder -
> hvad koster det - har I erfaring med dem osv...

Kære Henrik
Jeg var der sidste sommer. Ikke noget specielt fornøjeligt dyk med et
Padi/Cmas center jeg ikke lige nu kan huske navnet på. Det var ret
kedeligt og spild af penge.

Flemming Pless

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 10-04-07 15:41

Der er et par ældre artikle her:

http://www.divernet.com/cgi-bin/articles.pl?id=3643§ion=&action=display&show=tunisia
http://www.divernet.com/cgi-bin/articles.pl?id=3641§ion=&action=display&show=tunisia

Men jeg tror ikke man skal forvente særlig meget.

/Sune