Kold vandladning
Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 25-03-07 09:46

Forleden, da jeg afpatruljerede mit nærpastorat studsede jeg igen over at
jeg med jævne mellemrum skal tisse, når jeg køles ned - ca. hvert tyvende
minut i min vintervåddragt. Varmer herligt, men har noteret samme fænomen om
sommeren, når jeg snorkler au naturel. Her virker det som spild af god
varme.

Findes der en forklaring på denne ufrivillige temperaturbaserede
inkontinens?
--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 25-03-07 18:51

3140 Abildgaard skrev noget i stil med:
> [...]
> virker det som spild af god varme.
>
> Findes der en forklaring på denne ufrivillige temperaturbaserede

Et gæt kunne være at kroppen bruger for meget energi på at holde urinen varm
og derfor skiller sig af med den. Det er jo ikke urinen der afgiver varme
til kroppen, men kroppen der afgiver varme til urinen.

--
/Kasper Katzmann

Det er kun i Jeopardy at svaret kommer før spørgsmålet.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 25-03-07 19:42

"3140 Abildgaard" <FJERNpialykke@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Findes der en forklaring på denne ufrivillige temperaturbaserede
> inkontinens?
> --
> |
> [OO]
> <>'

Når du fryser trækkes blodet ind mod center af kroppen. Det betyder at dit
blodtryk stiger og for at modvirke dette, bliver en del af din blodvolumen
udskildt som urin. Så passer mængden af blod igen, til mængden af benyttede
blodbaner.
Dvs at du dehydrerer for at holde dit blodtryk under kontrol.

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 25-03-07 21:25

Johnny Christensen skrev noget i stil med:
> [...]
> mængden af benyttede blodbaner.
> Dvs at du dehydrerer for at holde dit blodtryk under kontrol.

Min kone siger du har ret.

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 26-03-07 07:16

Johnny Christensen wrote:

> [...]
> mængden af benyttede blodbaner.
> Dvs at du dehydrerer for at holde dit blodtryk under kontrol.

Hæh, ganske som planter, der forsøger at overvintre . . . vidste, der var
enelleranden fornuftig forklaring. Tak!.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Søren Arnvig

Dato : 27-03-07 17:56

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> benyttede blodbaner.
> Dvs at du dehydrerer for at holde dit blodtryk under kontrol.

Det er ikke kun kulden der påvirker.

Bare det at man er "vægtløs", vil samle mere væske i overkroppen
og når hjertet udsættes for det øgede væsketryk, afgives et
hormon, Atrialt Natriuretisk Peptid (ANP), som stimulerer nyrene
til øget udskillelse af salt og væske og samtidig sænker blodtrykket.

Det kan tydeligt mærkes når nyrene får et "boost", efter at
man har været i vandet i et par timer, også selvom man ikke fryser.

Søren Arnvig