M26 ventil til > 22% O2
Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 21-03-07 23:17

Så skal man til at have en M26 ventil for at dykke med gasser over 22% O2.
Hvor smart er det?
http://www.divernet.com/cgi-bin/articles.pl?id=5737§ion=1002&action=display&show=

Bjarne

Fra : Søren Arnvig

Dato : 22-03-07 00:50

"Bjarne Rosenkrands" <dsl196465@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Så skal man til at have en M26 ventil for at dykke med gasser over 22% O2.
> Hvor smart er det?
> http://www.divernet.com/cgi-bin/articles.pl?id=5737§ion=1002&action=display&show=

Prøv at søge i newsgroup arkiverne, f.eks. efter M26 eller "Nitrox regler??
"
Der er allerede skrevet en del om dette emne.

Synd at Diver ikke har gidet at tage kontakt til deres eget søstermagasin
i Norden og fået en kommentar, inden de udbreder sig om hvordan resten
af Europa ser ud. Soooo british.

Søren Arnvig

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 22-03-07 09:21

Efter min ydmyge mening er det PITA og totalt tåbeligt, der er standarder
nok og rigelig problemer med metriske og imperiske gevind og adaptorer. I
praksis vil stort set alle om et par år jævnligt dykke med beriget ilt i
deres baggas, og i teorien vil alle M25 derfor være udskiftet med M26, og
hvad har man så lige opnået.
Et eksempel så var jeg i Malta i sommers og her var alle deko flasker med
M26, og de medbragte stages regs ubrugelige og jeg var nødt til at bruge
deres ringe stages regs. Så næste gang jeg skal jeg ud til et sådan sted,
skal der investereres i en del Apeks DIN adaptorer med M26 gevind, og hvad
opnår jeg lige af sikkerhed ved det!
/Sune

Fra : Johnny Christensen

Dato : 22-03-07 09:29

"Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal der investereres i en del Apeks DIN adaptorer med M26 gevind, og hvad

Jeps, intet overhovedet. Det må være en standart for reglernes egen skyld.
Den udspringer i hvert fald ikke af noget behov i virkelighedens verden.
Måske kommer det uden at man kan gøre noget for at stoppe det. Men ved at
komplet ignorere kravet så forsinker man da i det mindste processen.

Fra : Henrik

Dato : 22-03-07 15:10

On 22 Mar., 09:29, "Johnny Christensen" <johnny_c...@hotmail.com>
wrote:

> [...]
> Måske kommer det uden at man kan gøre noget for at stoppe det. Men ved at
> komplet ignorere kravet så forsinker man da i det mindste processen.

Ville det hele ikke være meget nemmere hvis man lærte alle under
certificering at de ALTID skal analysere deres gas og der kun findes
een "standard" type ventiler !?????
Mon ikke det var mere sikkert på længere sigt !!..... :)

Glem M26 - lad være med at støtte de centre der er tåbelige nok til at
følge den latterlige standard udstukket af en skrankepave der aldrig
har været i kontakt med et stykke neopren.

Henrik
www.scubasserne.dk

Fra : joppe

Dato : 22-03-07 23:27

Hvad så om nogen år når alle nye så starter med M26 til luft da man
lige så godt kan købe dem fra start og man har muligheden for at bruge
nitrox. Så falder hele argumentet for disse standarder til jorden.
Senere kommer der vel nyt M26 links eller noget andet tåbeligt. Der er
jo folk fra diverse producenter der laver standarder, og glæder sig
til det mersalg som de håber der kommer.
Den praktiske løsning bliver vel at vi sætter en indsats i til
bøjlekobling og så bruger en adaptor fra bøjle til M25.
Det er godtnok noget molboagtigt, men hvad sku man ellers gøre. Det
hele er noget gylle som gør det hele bøvlet. Kan kun opfordre alle til
at tage afstand fra dette.

Joppe

Fra : anders

Dato : 23-03-07 08:20

On 22 Mar., 23:27, "joppe" <jesperbjerrega...@gmail.com> wrote:
> Hvad så om nogen år når alle nye så starter med M26 til luft da man
> lige så godt kan købe dem fra start og man har muligheden for at bruge
> nitrox. Så falder hele argumentet for disse standarder til jorden.

Yes - lidt ligesom at klistre sit sæt til med store
nitroxklistermærker, og så regne med at der kommer noget som helst ud
af det...

Som Henrik siger, bør man på grunduddannelserne forholde sig til den
"nye" virkelighed med forskellige gasseri dykkercentret/klubben, og
fra starten lære folk at analysere på indholdet af deres flasker, i
stedet for at introducere mærkelige andenrangs lorte-løsninger...Hvor
svært er det lige det er???

mvh
Anders

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 23-03-07 15:43

"anders" <anders.bomholdt@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

fra starten lære folk at analysere på indholdet af deres flasker, i
stedet for at introducere mærkelige andenrangs lorte-løsninger...Hvor

Enig.....

Bjarne