Hjælp til nybegynder i UV foto
Fra : Ukendt

Dato : 11-03-07 15:10

Hej

Jeg var ude at dykke iår og havde mit kamera med, tog 68 billeder, men
næsten ingen er gode pga for lidt eller dårligt lys. Vi eksperimenterede
lidt med blitz og en alm kraftig dykkerlygte som lyskilde. Ingen af delene
var helt optimalt.
Jeg søger derfor gode råd til noget billigt lys til mit kamera, som er et
Canon PowerShot S45 i et canon WP-DC300 uvhus.
Jeg søger ikke den store prof løsning, men bare en husmandsmodel så jeg kan
vise lidt billeder til venner og bekendte.

Håber nogen kan hjælpe, også gerne med links.

Vh

Poul

Fra : René

Dato : 11-03-07 16:33

kig på http://www.unterwasserkamera.at/shop/catalog/ der er flere
muligheder.

mvh

René

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-07 17:17

>"René" <rba74@ka-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Takker, godt link. Men hvad vil være brugbart af alle disse muligheder? Jeg
aner ikke et klap om hvad der vil være godt under vandet. Har fundet ud af
at det nok ikke skal være blitz da det gør at alle partikler i vandet bliver
fremhævet, og motviet fremstår utydeligt. Eller er det bare blitzen der er
for tæt på objektivet? Omvendt synes jeg ikke en lampe giver godt nok lys,så
billederne mangler farve og liv. Hvad er jeres erfaringer?

/Poul

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-03-07 17:10

> Håber nogen kan hjælpe, også gerne med links.

1. træn i svømmehal
2. gå tættere på
3. regn ikke med din blitz virker til andet end makro.
4. Sigten skal være rigtigt god til større motiver, regn med faktor 4 så
hvis der er 4 meters sigt kan du ikke tage motiver længere væk end 1 meter.

Henrik Manley

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-07 18:00

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

> 1. træn i svømmehal

Svømmehal er fin, men der er jo alt for meget lys, så ingen problemer i at
lave fornuftige billeder der.

> 2. gå tættere på

Ja, det har jeg også fundet ud af Men når så man gerne vil have et
billede af sin makker sådan i fuld figur, så skal man alligevel pænt langt
væk. Kan man sætte noget vidvinkel udenpå uvhuset eller hva?

> 3. regn ikke med din blitz virker til andet end makro.

Nej, blitzen er elendig til alt andet end det helt tæt på.

> 4. Sigten skal være rigtigt god til større motiver, regn med faktor 4 så
> hvis der er 4 meters sigt kan du ikke tage motiver længere væk end 1
> meter.

Vi havde nok 8 meters sigt igår, kun billeder på ½ meters afstand var
brugbare. Det skal så lige siges at jeg havde lidt dug problemer i huset
også, de skulle gerne være løst nu.

> Henrik Manley

Tak for input.
/Poul

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-03-07 19:50

> Ja, det har jeg også fundet ud af Men når så man gerne vil have et
> billede af sin makker sådan i fuld figur, så skal man alligevel pænt langt
> væk. Kan man sætte noget vidvinkel udenpå uvhuset eller hva?

UV-foto er rimeligt svært og rigtigt dyrt hvis man skal lave de store
billeder. Det kræver en kraftig vidvinkle eller endnu bedre et fiskeøje og
det er svært at få til de små fotoapparter. Du kan bare søge rundt og se
andres billeder og du vil finde ud af at ikke mange af de store billeder er
taget herhjemme med et lomme kamera.

Skal man bruge blitz skal den væk fra kameraet så den lyser motivet op og
ikke vandet imellem motivet og kameraet. Den indbygget blitz rækker højest
1/2 meter frem og kan kun bruges i klart vand.

Grunden til at man træner i svømmehalen er at man så får kameraet ind på
rygmarven og ikke skal bruge meget tid på at stille det ind når man dykker
ude.

Henrik Manley

Fra : Johnny Christensen

Dato : 12-03-07 09:42

"P Kaasing" <kaasing(snabela)hotmail(prik)com> skrev i en meddelelse

> Svømmehal er fin, men der er jo alt for meget lys, så ingen problemer i at
> lave fornuftige billeder der.

Prøv alligevel at springe i svømmehallen, eller andet sted med godt lys. Man
kan lære meget af at skyde problemfrie billeder først. Det drejer sig om at
blive sikker i at kravle, før man kan gå.
Når du så har det grundliggende på plads, vil det være nemmere at håndtere
de mere problematiske indstillinger.
Prøv at se hvor meget manuelt kontrol du kan indstille på kameraet, auto
programmer selv på dyre pro-kameraer er håbløse når man tager dem med under
vand og anvender i kontrastløse dunkle forhold.

mvh
Johnny

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-07 18:08

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> programmer selv på dyre pro-kameraer er håbløse når man tager dem med
> under vand og anvender i kontrastløse dunkle forhold.

Har skam trænet meget med kameraet i svømmehal og om sommeren på lavt vand i
Århus bugten, og det giver også udemærkede billeder. men når lyset
forsvinder så er der problemer.

/Poul

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-07 18:10

Har søgt lidt og måske fundet noget brugbart.

http://www.unterwasserkamera.at/shop/catalog/product_info.php/cPath/67/products_id/1841

Er det det der skal til?

/Poul

Fra : René

Dato : 11-03-07 21:38

On 11 Mar., 17:16, "P Kaasing" <kaasing(snabela)hotmail(prik)com>
wrote:

> [...]
> for tæt på objektivet? Omvendt synes jeg ikke en lampe giver godt nok lys,så
> billederne mangler farve og liv. Hvad er jeres erfaringer?

hej poul

jeg har et canon S1IS kamera hvor jeg har købt INON vidvinkle og
makro, blitzen er en INON D-2000.

som sagt vidvinkle kræver god sigt og det bedst er hvis du kan stille
Hvidbalance på dit kamera for så kan du tage nogen billeder hvor du
ikke behøver at bruge blitz og farver bliver som du selv ser dem.

makro kan du bare bruge kameraet egne blitz.

hvis du køber blizt skal du ikke regne med at kunne lyse andet op end
forgrunden hvis det vrag billeder du vil tage ellers kræver det prof
udstyr til danske forhold. ps husk at tape den interne blitz til så
den ikke laver bagscratter.

så alt efter hvad du skal købe kommer an på hvad for billeder du vil
tage og hvor du dykker mest.

du er velkommen til at ringe hvis du vil vide mere, jeg starte selv
som dig for 1,5år siden.

mvh

René
27120195

Fra : ;o\)-max-

Dato : 12-03-07 09:21

"P Kaasing"
> [...]
> billeder til venner og bekendte.
>
> Håber nogen kan hjælpe, også gerne med links.

Gratis PDF magaziner til download, måske der er lidt
inspiration at hente http://www.uwpmag.com/ ..

Hvis vandet er klart, solen skinner og du ikke går for
dybt, vil dit kamera sikkert kunne lave glimrende
billeder - ellers begynder det at blive dyrt, selv for
husmandsmodellen. -max-

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-07 18:07

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse

> Gratis PDF magaziner til download, måske der er lidt
> inspiration at hente http://www.uwpmag.com/ ..

Tak, dem vil jeg kigge lidt i.

> Hvis vandet er klart, solen skinner og du ikke går for
> dybt, vil dit kamera sikkert kunne lave glimrende
> billeder - ellers begynder det at blive dyrt, selv for
> husmandsmodellen. -max-

Ja, jeg tager ganske fine billeder på lavt vand om sommeren, men vil også
gerne have lidt billeder fra Lillebælt. Er indstillet på at bruge lidt
penge, bare ikke en formue. Men en blitz til ca 3000, arm og base til ca 700
og et universal optisk kabel til 600 er vel heller ikke helt i skoven?
Kan godt være jeg så med tiden skal have en linse adapter og vidvinkel eller
fiskeøje.

/Poul

Fra : KB

Dato : 12-03-07 20:30

Hej Poul

Jeg har måske en løsning til dig. Jeg ved ikke rigtig om jeg "må" skrive det
her for jeg er ikke helt upartisk her.
Kingfish Dive & Travel www.kingfish.dk har lige fået forhandlingen af Sea &
Sea produkterne her i Danmark og
de har en løsning der passer til dit setup. Der er en arm, base, blitz og
optisk kabel med fastgørelse til dit hus til en samlet pris af ca. 2500 kr.
Blitzen er en YS-27 som du kan finde inde på Sea & Sea hjemmesiden. Sættet
er iøvrigt identisk med det sæt der er på forsiden af hjemmesiden ved
Kingfish.

Jeg tager selv en del uv-billeder med et lidt større setup end dit men jeg
startede med et lignende sæt.

Jeg har ingen økonisk interesse i Kingfish men laver blot noget på deres
hjemmeside. Jeg ved bare ikke hvordan
jeg ellers kan gøre dig opmærksom på denne mulighed samt at Sea & Sea nu kan
købes her i DK.

Håber ikke jeg har trådt nogen over fødderne.

Mvh.
Kenneth Bang

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-07 20:50

"KB" <kennethbang@nospamtiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan købes her i DK.
>
> Håber ikke jeg har trådt nogen over fødderne.

Ja du har ihvertfald ikke trådt mig over fødderne Tak for tippet, det
vil jeg kigge nærmere på, prisen er jo ret attraktiv.

/Poul

Fra : René

Dato : 12-03-07 22:05

hej