centre i sharm
Fra : Jan Peterson

Dato : 09-03-07 21:12

Der er nok en del her, der har dykket med Colona i Sharm el Sheikh. Jeg
kunne godt tænke mig at høre om der andre centre samme sted, der kan
anbefales. Kender man til prisen for en 10-dyks pakke i pgl. center vil det
være helt fint.

--
Hilsen Jan

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 10-03-07 17:50

Hejsa

Jeg var dernede med Atlantis rejser i februar. De havde lige skiftet
til Werner Lau (http://www.wernerlau.com/egypt/index_uk.htm) og de var
reelt set ok. De sejler ud fra Naama Bay. De går ikke skide meget op i
sikkerhed, men kan man tage varer på sig selv er det ikke det store
problem. Det var enormt punktelige med opsamlingstiden (max 30 sek.
forsinket).

En 10 dyks pakke koster 200 euro.

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Jan Peterson

Dato : 06-04-07 16:51

Ja, det blev så Werner Lau, iøvrigt sammen med en del danskere, der var der
med Atlantis.
WL er helt ok, synes jeg, eneste minus er at de ikke har dybde i den konsol
de lejer ud sammen med regulator. Men flinke folk med styr på tingene
herunder sikkerheden uden at være overgearede. Og så havde de et
svinebilligt tilbud på 100 euro for en 10 dyks pakke. Noget de kaldte
buddy-weeks, altså normalpris 200 euro, men buddyen gratis med.
Det var mine første dyk i Sharm. Og de lokale dykkesteder er på ingen måde
bedre/flottere end dem ud for Hurghada og El Gouna, hvor jeg har været flere
gange. Bortset fra at det vrimler med Napoleonsfisk på nogle af de lokale
steder i Sharm. Dem ser man kun sjældent i Hurghada/El Gouna.
Jeg var på 3 steder ved Ras Muhammed og 2 i Tiran strædet. De er til gengæld
smukke så man længes ned så snart man er kommet op.

--
Hilsen Jan

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 07-04-07 11:56

Hejsa

> WL er helt ok, synes jeg, eneste minus er at de ikke har dybde i den konsol
> de lejer ud sammen med regulator. Men flinke folk med styr på tingene
> herunder sikkerheden uden at være overgearede.

På andet dyk på Thistlegorm mistede min gruppe 3 dykkere under
penetreringen uden at diveguiden (Angel) opdagede noget. Da han blev
gjort opmærksom på det fortsatte han bare penetreringen. Dykket endte
med at vi havde 3 dykkere (ud af 7) der løb tør for luft og en enkelt
af dem skulle hænge i deco

Endvidere fik de dykkere der brugte 'for meget luft' lov til at hænge
på vores andres octopus uden at det blev bemærket eller at der blev
reageret på det fra diveguidernes side - lidt underligt. Men vi var jo
en gruppe afsted der tog hånd om vores egen sikkerhed, så det gik jo
nemt og problemfrit alligevel.

Af andre sikkerhedsbrud kan nævnes at alm. luftdykkere, der brugte
meget luft, blev udstyret med 15 l nitrox 32% fordi WL ikke kunne
skaffe 15 l alm. luft. Dette skete uden vejledning eller øvrige
kommentarer på dyk af 30+ meters dybde.

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Jan Peterson

Dato : 07-04-07 14:18

> [...]

> gjort opmærksom på det fortsatte han bare penetreringen. Dykket endte
> med at vi havde 3 dykkere (ud af 7) der løb tør for luft og en enkelt

De samme 3? Hvor blev de af?

> Men vi var jo
> en gruppe afsted der tog hånd om vores egen sikkerhed, så det gik jo
> nemt og problemfrit alligevel.

Hvorfor løb de tør for luft?

> [...]
> meget luft, blev udstyret med 15 l nitrox 32% fordi WL ikke kunne
> skaffe 15 l alm. luft. Dette skete uden vejledning eller øvrige

Ja, det lyder meget mærkeligt. 30m er jo max-dybden for nitrox 32. Og I
dykkede 30+, hvor meget + om man må spørge?

Nu var jeg ikke med på Thistlegorm (nægter at stå op kl 3 for at dykke på
gammelt skrammel ) Og mødte heller igen guide ved navn Angel. Hugo
(hollænder), Thomas (dansker) og Madeleine (tysker), og jeg er sikker på, at
de aldrig ville have handlet som du beskriver. Hugo og Thomas var hele tiden
opmærksomme på folk, og hvis nogen efter deres mening var gået for dybt ned
ad væggen, blev de pænt vinket op på niveau. Alle blev efterhånden som de
nåede 50-60 bar sendt parvis op på sikkerhedsstop. Og Madeleine var det
tætteste man kommer på en tysk sikkerhedskrakiler, du ved, dem der ligger på
grænsen mellem guide og babysitter.

vh Jan

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 07-04-07 15:58

Hejsa

Må jeg først lige understrege at jeg var fint tilfreds med Werner Lau,
men jeg har tilladt mig at kritisere deres sikkerhed på nogle punkter.

> De samme 3? Hvor blev de af?

Nej, under penetreringen smuttede to af vores luft-dykkere ubemærket
til sikkerhedsstop pga. opbrugt bundtid (det burde vores diveguide jo
have tjek på). De blev senere fundet på ved rebbet (dog ikke af vores
diveguide). Den trejde forsvandt også underpenetreringen (min makker
der lå bag mig). Hun nåede ikke hurtigt nok med rundt om et hjørne, og
så var hun væk. Jeg måtte derfor signalere længere frem at hun var væk
og at jeg afbrød for at finde hende. Hun blev fundet i åbent vand hvor
hun naturligvis også ledte efter os.

Mht. tør for luft så nåede ingen af os op med mere end 20 bar på
flasken. Vores egen instruktør løb tør, en anden luftdykker lå på deko
med med lufthjælp fra mig og selveste diveguiden løb også tør for
luft...

> Ja, det lyder meget mærkeligt. 30m er jo max-dybden for nitrox 32. Og I
> dykkede 30+, hvor meget + om man må spørge?

Jeg kiggede lidt i logbogen, og den sagde 29,9 på ydersiden af
Thislegorm. Jeg husker dog ikke at jeg havde næsen nede i
sandbunden...

> [...]
> (hollænder), Thomas (dansker) og Madeleine (tysker), og jeg er sikker på, at
> de aldrig ville have handlet som du beskriver.

Der er naturligvis forskel på diveguides... Men ingen af de diveguides
vi havde med ned (ingen af ovennævnte) bed dog mærke i, at os der ikke
brugte så meget luft, havde de andre på 'sut' under dele af dykket.
Jeg syntes jo at det kræver opmærksomhed hvis man trækker sin octopus!

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen