Hvad kan det koste med ny affjedring til M~
Fra : Goldmann

Dato : 03-04-07 11:59

Hej

Jeg har en Ford Mondeo fra 1994, som efterhånden er blevet meget levende ved
kørsel i blæsevejr - især ved overhaling af lastbiler motorvej og ved
passering af bropiller. Der er skiftet styrekugler mm. for ca. 8000km.
siden, så det er nok ikke styretøjet den er gal med.

Nu ved jeg så ikke om det er støddæmpere eller fjedrene der giver problemet,
men når jeg "hopper" på bilens hjørner, duver den kun op-ned-lidt op, inden
den falder til ro. Det skal siges at der aldrig er blevet skiftet fjedre og
støddæmpere i hele bilens levetid, og at den har kørt ca. 260.000 km.

Med venlig hilsen,
Martin Goldmann

Fra : Mikkel Lund

Dato : 03-04-07 12:26

Goldmann skrev:
> [...]
> passering af bropiller. Der er skiftet styrekugler mm. for ca. 8000km.
> siden, så det er nok ikke styretøjet den er gal med.

Det lyder godt nok som støddæmperne, og så skal der også nye fjedre på.

> Nu ved jeg så ikke om det er støddæmpere eller fjedrene der giver problemet,
> men når jeg "hopper" på bilens hjørner, duver den kun op-ned-lidt op, inden
> den falder til ro.

Prøv at "hoppe" på andre bil (med tilladelse) og sammenlign med din
egen. Det kan godt snyde lidt.

--
Hilsen Mikkel Lund
Jokeren i "Mænds ruin"

Fra : Goldmann

Dato : 03-04-07 14:03

Tak for det hurtige svar!

> Det lyder godt nok som støddæmperne, og så skal der også nye fjedre på.

Pokkers! Jeg havde det nok på fornemmelsen. Jeg har kigget på T.Hansens
hjemmeside, og 4 fjedre + 4 støddæmpere, kan fåes for 2.512,-. Er de gode
nok, og er der evt. et billigere sted at handle?

Jeg er også meget interesseret i, at høre hvor meget det evt. vil koste at
få skiftet ved mekaniker i provinsen, med eller uden reservedele - bare
så'rn et slag på tasken er fint.

> Prøv at "hoppe" på andre bil (med tilladelse) og sammenlign med din egen.
> Det kan godt snyde lidt.

Det vil jeg prøve. Umiddelbart er affjedringen lidt blød i det, og bilen
gynger også lidt, når jeg kører over fartbump. Ikke så lovende. :(

Mvh.
Martin Goldmann

Fra : Dak

Dato : 03-04-07 14:49

> Pokkers! Jeg havde det nok på fornemmelsen. Jeg har kigget på T.Hansens
> hjemmeside, og 4 fjedre + 4 støddæmpere, kan fåes for 2.512,-. Er de gode
> nok, og er der evt. et billigere sted at handle?

ja Ebay har dem ca. til 1700kr for alle 8 stykker havde jeg fået at vide på
et tidspunkt. men har mistet linket til den som sælger dem.

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 05-04-07 10:12

Mikkel Lund skrev:

> Det lyder godt nok som støddæmperne, og så skal der også nye fjedre på.

Hvorfor skifte fjedrene?

Man skifter da kun fjedrene hvis de er beskadiget eller er blevet
slappe. Eller tager jeg fejl?

Mvh
Claus

Fra : Mikkel Lund

Dato : 05-04-07 14:34

Claus Nygaard-Pedersen skrev:

> Hvorfor skifte fjedrene?
>
> Man skifter da kun fjedrene hvis de er beskadiget eller er blevet
> slappe. Eller tager jeg fejl?
>
> Mvh
> Claus

Jeg syntes / har hørt at det er en god ide at skifte fjedrene nu når man
har det hele af.

--
Hilsen Mikkel Lund
Jokeren i "Mænds ruin"

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-04-07 15:43

Goldmann wrote:
> [...]

> motorvej og ved passering af bropiller. Der er skiftet styrekugler
> mm. for ca. 8000km. siden, så det er nok ikke styretøjet den er gal

Min 93´er Mondeo st.car begyndte ret tidligt at miste evnen til at køre lige
ud når man kørte med fuld knald - så meget at den kun sjældent om nogensinde
blev kørt op til dens maksimale hastighed.

Jeg tilskrev det dækkene at den ikke befandt sig godt ved de høje
hastigheder. Måske andre kan give mig ret i at der skal lavprofil på dem før
de ligger "ornli´" på vejen :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Goldmann

Dato : 04-04-07 19:46

> [...]
> ud når man kørte med fuld knald - så meget at den kun sjældent om
> nogensinde blev kørt op til dens maksimale hastighed.

Jeg nærmer mig aldrig maks. hastighed, men problemet er også tydeligt
allerede ved 80 km/t.

Det er noget der er kommet over i løbet af de sidste 50.000 km, og især de
sidste 10.000 km.

> Jeg tilskrev det dækkene at den ikke befandt sig godt ved de høje
> hastigheder. Måske andre kan give mig ret i at der skal lavprofil på dem
> før de ligger "ornli´" på vejen :)

Jeg har ikke lavprofil dæk på den, men har dog gode Michelin kvalitetsdæk på
15" fælge. Problemet er lige udtalt ved sommer- så vel som vinterdæk.

Mvh.
Martin Goldmann