DVD/Navigation til Octavia Elegance
Fra : Torben Brøndum

Dato : 03-04-07 09:16

Hej derude,

Vi er tæt på at skulle købe en ny Octavia Elegance TDI.

Har nogen et godt forslag til hvor og hvad man kan købe af dvd/navigation
der passer hertil idet jeg ikke er helt vild med designet af den almindelige
autoradio, som man kan købe hos Skoda forhandleren.

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Elmer Fjort

Dato : 03-04-07 09:28

"Torben Brøndum" <tbr@Xhenning-poulsenX.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der passer hertil idet jeg ikke er helt vild med designet af den
> almindelige autoradio, som man kan købe hos Skoda forhandleren.

Skoda sælger et hammer dyrt navigatonsanlæg, som passer til bilen, men
anlægget lider af en meget stor skavank1
Der er ingen dansk menu og tale, trods af at menu og sprog på dansk
ligger på cd/dvd'erne.
Anlægget hedder Nexus.
Vi har selv en bil af nøjagtig samme type, og vi købte den radio som
hedder Stream, som også passer perfekt i bilen.
Radioer af stream familien findes i flere varianter, så vær op mærksom på
hvilken I evt finder. Der er standard modelen,
som kun læser almindelige cder. En model der også læser MP3 cder og så
endelig en med indbygget cd box.
Det havde været meget lettere for os at købe f.eks en pioneer med
navigation, men vi synes ikke at den dækplade som dækker hullet til radioen,
er særlig pæn. Farven på plasten er ikke helt som resten. så nu "nøjes" vi
med en PDA med navigation.
Så er bilen heller ikke helt så fristende for langfingerede personer.

Glæd jer til bilen!! Den kører bare.

Elmer

Fra : Lars Knudsen

Dato : 03-04-07 17:08

On Tue, 3 Apr 2007 10:27:39 +0200, "Elmer Fjort"
<Whoknows@Whocares.com> wrote:

> [...]
>anlægget lider af en meget stor skavank1
> Der er ingen dansk menu og tale, trods af at menu og sprog på dansk

Men kan man leve med denne mangel fungerer det rigtig godt og er
integerert helt i bilen med pilevisning mm i MaxiDot displayet.

I praksis syntes jeg ikke den manglende danske menu/tale er noget
problem, men det kræver naturligvis at man ikke har et problem med at
den er på engelsk eller evt. tysk.

** Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 03-04-07 17:11

> [...]

>anlægget lider af en meget stor skavank1
> Der er ingen dansk menu og tale, trods af at menu og sprog på dansk

Men hensyn til prisen kan det i øvrigt - i Danmark - købes uden 180%
strafafgift og så bare eftermonteres. En søgning på MFD2 eller Nexus
på ebay.de skulle give en del muligheder.

** Lars

Fra : Torben Brøndum

Dato : 03-04-07 21:47

> [...]

> "nøjes" vi med en PDA med navigation.
> Så er bilen heller ikke helt så fristende for langfingerede personer.

Overvejer at printe dit indlæg til konen Nå, det er nu ikke så
galt....un r ogås lun på en sådan fætter.

Er det muligt nogen steder at se lidt nærmere på hvad Stream radion kan vise
og hvad samspillet er med MaxiDOT display?

Stream radio - den skulle være MP3 kompatibel....øhh, den har ikke CD?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Elmer Fjort

Dato : 03-04-07 23:09

"Torben Brøndum" <tbr@Xtorben-broendumX.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vise og hvad samspillet er med MaxiDOT display?
>
> Stream radio - den skulle være MP3 kompatibel....øhh, den har ikke CD?

Vi overvejdede at bestille bilen med maxidot display, men da der så lige
pludseligt blev 2 månedes leveringtid
på slæden, fandt vi ud af at vi godt kunne leve uden.

Jeg tror ikke at jeg har set noget hvad Stream radioen egentligt kan
vise. Jeg kan nævne hvad jeg har set den vise.
Parkeringscensor selvfølgeligt, temperatur ude og nogen gange også hvad
temperaturen er inde.
Dertil kommer selvfølgeligt alt det som radioen viser.
Der skal stå Stream MP3 på radioen hvis den kan læse cder med mp3 filer
på. Hvis du giver musikfilerne navn og kunster
kommer det selvfølgeligt også med i displayet. En anden detalje er at den
skruer ned for musikken når du sætter bilen i bakgear,
for at du kan høre parkeringscensoren, og når bilen kommer i 1 gear går
der ca 30 sekunder inden musiken er på det indstillede niveau. Den skruer
også selv op for niveauet når man køer stærkere(mere vejstøj)
Jeg her ikke noget problem hverken med at navigere eller engelsk/tysk
tale/tekst, men det har konen, og derfor har vi ikke købt
Nexusen.
Vi købte radioen på Ebay, og betalte 1800 kroner for den - den var
spritny.
Fandt en side herhjemme fra (noget i stil med DBA)hvor der var en som
solgte Nexus anlæg for en betragtlig lavere pris end de
fåes til hos forhandleren.

Elmer

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-04-07 08:12

On Tue, 3 Apr 2007 22:47:06 +0200, "Torben Brøndum"
<tbr@Xtorben-broendumX.dk> wrote:

>Er det muligt nogen steder at se lidt nærmere på hvad Stream radion kan vise
>og hvad samspillet er med MaxiDOT display?

Med Nexus navigationen viser den hvor du kører og
pileangivelserne/tegn når du skal dreje, i en rundkørsel osv i MaxiDot
display'et.

Hvis du er i Københavnsområdet til daglig kan vi godt arrangere en
demo af hvordan den gør/ser ud.

Man kan også stille på forskellige parametre (L/100km til km/L fx) via
opsætningen der. Med automatgear viser den også status for dette
(hvilken position gearvælgeren har samt hvilket gear den aktuelt kører
i). Desuden har den de traditionelle kørecomputer funktioner
(gennemsnitsfart, km til næste tankning, km/L snit, osv).

** Lars

Fra : Torben Brøndum

Dato : 04-04-07 12:41

"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> wrote

> [...]
> i). Desuden har den de traditionelle kørecomputer funktioner
> (gennemsnitsfart, km til næste tankning, km/L snit, osv).

Tak for svar til Jer alle.

Hvor betjenes MaxiDOT henne/fra?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-04-07 16:16

On Wed, 4 Apr 2007 13:41:26 +0200, "Torben Brøndum"
<tbr@Xtorben-broendumX.dk> wrote:

>Tak for svar til Jer alle.
>
>Hvor betjenes MaxiDOT henne/fra?

Det betjenes med vippekontakten for enden + en trykknap på undersiden
højre kontaktstilk i rattet.

** Lars

Fra : Torben Brøndum

Dato : 04-04-07 12:44

> [...]

> der passer hertil idet jeg ikke er helt vild med designet af den
> almindelige autoradio, som man kan købe hos Skoda forhandleren.

Det kunne være interessant at høre, om der er noget ekstraudstyr I har
fortrudt at have købt og/eller om der er noget I skulle have haft købt (ved
leveringen).

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Elmer Fjort

Dato : 04-04-07 16:22

> [...]
>
> Det kunne være interessant at høre, om der er noget ekstraudstyr I har
> fortrudt at have købt og/eller om der er noget I skulle have haft købt

Nej, der har ikke været noget som vi har fortrudt.

Vi har efterfølgende købt en advarselstrekant, som passer i nogle holdere
aller bagerst i bagagerummet, lige under klappen.
Samt en bakke lavet af noget gummi, som passser nøjagtigt til bunden.
Den købte vi på Ebay til omkring 40 Euro.
Pris hos forhandleren herhjemme 700,-
Jeg har så også investeret i en cdboks til bagagerummet, den har jeg ikke
fået monteret endnu, og helt ærligt tror jeg heller ikke jeg får det gjort.

Elmer

Elmer

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-04-07 16:33

On Wed, 4 Apr 2007 17:22:29 +0200, "Elmer Fjort"
<Whoknows@Whocares.com> wrote:

> Samt en bakke lavet af noget gummi, som passser nøjagtigt til bunden.
>Den købte vi på Ebay til omkring 40 Euro.

Ja ebay er et fantastisk sted... Jeg har lige købt en lille lygte der
sidder og lader i cigarettænderen til 20 euro, original VAG
tilbehørsdel.

** Lars

Fra : Torben Brøndum

Dato : 04-04-07 23:27

> [...]

> Ja ebay er et fantastisk sted... Jeg har lige købt en lille lygte der
> sidder og lader i cigarettænderen til 20 euro, original VAG

Jeg takker mange gange for de meget fine kommentarer og input. Mandag 11.00
står den på prøvetur i eb 1,9 TDI Elegance

Ebay - har aldrig prøvet at købe der før. Er det ikke det samme som QXL ?

Hvad siger I til:

http://cgi.ebay.com/VW-MFD2-CD-MFD-16-9-TFT-Golf-Passat-Skoda-Touran-Seat_W0QQitemZ250101241464QQcategoryZ75327QQrdZ1QQssPageNameZWD2VQQcmdZViewItem#ShippingPayment

.....til min forhåbentlig kommnende Octavia

Findes der mon nogle dårlige oplevelser med manglende levering på Ebay?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-04-07 03:36

Torben Brøndum wrote:

> Findes der mon nogle dårlige oplevelser med manglende levering på
> Ebay?

Jeg har købt en del ting, jeg nævner i flæng sædebetræk til Polo, instrument
til Golf med mfa, 16Gb USB stick, dukkehus (ikke til mig :)), Henneberg
porcelæn (en DDR ting), TV i 42", rat til Playstation, komplet møblement til
Golf, m.m.m., jeg har ikke haft en eneste dårlig oplevelse, men jeg har så
også kun budt der hvor jeg følte mig sikker på alt var i orden og jeg har
hentet tingene selv.

Kun TV´et skuffede lidt, men der viste sig at være returret på betalt af
afsender, der havde solgt 200.000 artikler, så jeg betragter det som en
formssag at få pengene igen - han plejer at give sig når han får en dårlig
bedømmelse :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Torben Brøndum

Dato : 05-04-07 08:38

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote

> [...]
> møblement til Golf, m.m.m., jeg har ikke haft en eneste dårlig oplevelse,
> men jeg har så også kun budt der hvor jeg følte mig sikker på alt var i

Ok - du er én af de lidt erfarne der

Nå, mne hente selv - puha, der er lidt langt til Litauen for at hente det
navigationsanlæg, som jeg har set.

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Elmer Fjort

Dato : 05-04-07 12:33

> [...]
>
> Ok - du er én af de lidt erfarne der
>
> Nå, mne hente selv - puha, der er lidt langt til Litauen for at hente det

Jeg bruger altid den tyske udgave af Ebay.
www.Ebay.de

Den gummi måtte/skål jeg købte til bilen, var ok, men leveringen var noget
rod.
Købte måtten midt i december. Efter jul rykkede jeg for den, og fik at
vide den var kommet retur
fra fragtmanden, fordi kassen og måtten var defekte. De ville sende en ny
dagen efter.
Omkring den 8-9 januar rykkede jeg igen for den. Den var angiveligt også
kommet retur og der var ikke
flere på lager. De ville komme igen omkring den 21 januar. Så kom der en
mail om at på grund af en storm over Tyskland,
skulle hele lageret tælles op igen(opbevares det udendørs??). Endeligt
først i febuar kom den så!
Jeg skrev en " bewertung" mener jeg det hedder på tysk. Om at varen var
ok, men leveringstiden meget dårlig.
så var det pludseligt mig der blot havde sendt pengene uden at angive hvad
det var jeg havde bestilt. og det var noget vrøvl
for der blev refereret til det i alle emails.

Elmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-04-07 18:21

Torben Brøndum wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote

> Ok - du er én af de lidt erfarne der

Njah :)

> Nå, mne hente selv - puha, der er lidt langt til Litauen for at hente
> det navigationsanlæg, som jeg har set.

Det er så en af de steder jeg ikke ville købe den slags. Jeg ved ikke med
andre mærker, men VW´s navigationsanlæg er sporbart og VW´s værksteder
sladrer, hvis der er problemer med nummeret på udstyret (som udlæses
elektronisk ud over at det står på dimsen). Min bror købte noget originalt
VW-navi i München men da sælgeren havde et polakisk navn trak han sig fra
købet. Jeg var senere forbi adressen i München for at se lidt på adressen
han havde opgivet, det så ok ud, men man ved aldrig, der var 2 navne blandet
ind i handlen, begge polakiske. Han købte senere noget nyt udstyr, også på
E-bay.

--
Per, Esbjerg

Fra : Elmer Fjort

Dato : 06-04-07 00:39

> [...]
> han havde opgivet, det så ok ud, men man ved aldrig, der var 2 navne
> blandet ind i handlen, begge polakiske. Han købte senere noget nyt udstyr,

Kiggede lige på DBA, og der er flere navigatonsanlæg tilsalg både WV og
Skoda

Så der er ingen grund til at købe på ebay

elmer

Fra : Torben Brøndum

Dato : 06-04-07 09:53

"Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> wrote

> Kiggede lige på DBA, og der er flere navigatonsanlæg tilsalg både WV og
> Skoda
>
> Så der er ingen grund til at købe på ebay

Nu skal vi jo prøve en tur i en elegance på mandag - så har vi mulighed for
at se på de forskellige ting herunder radioen.

Jeg har en pda med gps - så det er jo ikke fordi det er noget jeg mangler i
form af Nexus´en. Syntes måske den indbyggede radio mangler lidt farve i
display, men den passer jo bare rigtig godt ind i interiør. En Nexux giver
lidt mere "liv" ser det ud til..Men uanset jeg kan købet en brugt eller ej
vil det blive dyrt idet jeg kan købe radion (Stream) til kr. 4.200 hos
forhandler.

Syntes I jeg skal få fastmoteret holder/lader til min Dell x51V pda (kører
ikke tit med den) eller skal jeg lade være for ikke at få holderen til at
sidde der og være ubrugt - skæmmer måske helhedsindtrykket med montering?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Elmer Fjort

Dato : 06-04-07 09:57

> [...]
> lidt mere "liv" ser det ud til..Men uanset jeg kan købet en brugt eller ej
> vil det blive dyrt idet jeg kan købe radion (Stream) til kr. 4.200 hos

Køb dog radioen på Ebay eller lign.!
Det tager ca 5 minutter at skifte den gamle ud og sætte den nye i.
Dog skal man klippe den underlige tingest af i toppen af radioen, ellers
skal man have
hele rammen ud.

Jeg gav 1800 for min radio, og det er en Stream Mp3, på Ebay - sprit ny

Elmer

Fra : Torben Brøndum

Dato : 06-04-07 11:07

> [...]

> ellers skal man have
> hele rammen ud.
>
> Jeg gav 1800 for min radio, og det er en Stream Mp3, på Ebay - sprit ny

Ja det kan jeg godt se er en mulighed :) Jeg har også handlet en del på QXL
sååå med lidt sund fornuft kan man godt spare en del penge ser det ud til.

Fandt én på Ebay.de til starpris 189 Euro for en Stream MP3.

Er der multistik - jeg tænker på alle funktionerne og koblingen til MaxiDOT,
aircodition m.v. - montering kan man så selv gøre?

Jeg takker Jer alle igen for den gode råd og at I har "tid til" at blive i
tråden

Fortsat god påske.

Torben Brøndum

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 06-04-07 11:29

> Fandt én på Ebay.de til starpris 189 Euro for en Stream MP3.
>
> Er der multistik - jeg tænker på alle funktionerne og koblingen til
> MaxiDOT, aircodition m.v. - montering kan man så selv gøre?

Du skal lige være opmærksom på at der i Tyskland har været/er en voldsom
polemik ang. problemer med Stream radioen, som får på puklen for at være en
rigtig skodradio dernede - om det er rigtigt skal jeg ikke kunne sige, da
jeg har en Blaupunkt i min O2'er.
Hvis du kan tysk, er her linket til en tråd i det tyske Octavia forum
(forøvrigt et knaldgot forum for en Octaviaejer) - tråden er på over 80
indlæg....

http://www.octavia-forum.de/forum/viewtopic.php?t=7141

Det er måske derfor at der er så mange Streamradioer, helt nye, til salg på
Ebay ? - mig afskrækkede tråden i hvert fald dengang jeg kiggede på radio...

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Elmer Fjort

Dato : 06-04-07 15:10

> [...]
>
> Er der multistik - jeg tænker på alle funktionerne og koblingen til
> MaxiDOT, aircodition m.v. - montering kan man så selv gøre?

Nu har vores bil ikke maxidot display, så det kan jeg ikke svare på, men
ellers er alt andet samlet i et stik.
Så der var kun multistikket og antennen der skulle sættes i.

I det andet indlæg hvor Stream radion nævnes at være noget skod, forstår
jeg ikke helt. Jeg synes den spiller fint,
i hvertfald lever den helt op til vores forventninger.
Mener iøvrigt at det er Blaupunkt der laver dem. Nexusen er ihverfald en
Blaupunkt.

Elmer

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 06-04-07 15:48

> Mener iøvrigt at det er Blaupunkt der laver dem. Nexusen er ihverfald en
> Blaupunkt.

Det er det så ikke, der er tale om en amerikansk radio af mærket Visteon.
- jeg må endnu en gang pointere at det ikke er mig som omtaler radioen som
skod - jeg henviser bare til en tråd hvor man selv kan danne sig sin egen
mening.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Brian

Dato : 06-04-07 16:11

Andreas M. Hansen wrote:

> [...]
> Visteon. - jeg må endnu en gang pointere at det ikke er mig som
> omtaler radioen som skod - jeg henviser bare til en tråd hvor man

Det samme har været oppe at vende på et mærkeforum - tror det var Vagcars ?

Den skulle have et frygteligt besvær med at holde på radiostationerne, når
bilen bevæger sig rundt i landet.

/Brian

Fra : Lars Knudsen

Dato : 06-04-07 17:33

On Fri, 6 Apr 2007 12:07:10 +0200, "Torben Brøndum"

> [...]
>
>Er der multistik - jeg tænker på alle funktionerne og koblingen til MaxiDOT,
>aircodition m.v. - montering kan man så selv gøre?

Ja, det er multistik - og der skal ikke kodes noget om i forhold til
f.eks. MaxiDot. Se lidt inde på www.vagcars.dk der har jeg læst om
flere der har eftermonteret Nexus'er. Det eneste man lige skal fikse
er GPS modtageren, hvis du bestiller den fra fabrikken er bilen
monteret med en anden tagantenne, hvor GPS er integereret i foden -
der er der ikke når man bestiller den uden. Men det løses så vidt jeg
husker let ved at placere GPS under instrumentpanelet oppe under
forruden.

Derudover er Nexus er udmærket radio, den kan spille fint højt og har
god radiomodtagelse også hvor dækningen er relativt dårlig.

Hvis du har brug for den har den også et par smarte features, blandt
andet at du kan fortælle den hvad tid du kører hjemmefra om morgenen
og hvad tid du kører fra arbejdet om eftermiddagen. Så begynder den en
time før det tidspunkt at lytte til trafikradioen og optage hvis der
er nogen meldinger. Inden du kører kan du så når du har startet bilen
afspille de optagede trafikmeldinger og lige høre om der er noget den
vej du havde tænkt dig at køre.

** Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-04-07 18:19

On Thu, 5 Apr 2007 00:27:01 +0200, "Torben Brøndum"

>Jeg takker mange gange for de meget fine kommentarer og input. Mandag 11.00
>står den på prøvetur i eb 1,9 TDI Elegance

Velbekomme - og rigtig god tur i den! Jo må indrømme at jeg er rigtig
positiv indtil videre over vores.

>Ebay - har aldrig prøvet at købe der før. Er det ikke det samme som QXL ?

Jo.

> [...]
>
>....til min forhåbentlig kommnende Octavia

Det ser ganske fornuftigt ud syntes jeg. Vær dog opmærksom på at du
eventuelt kunne vælge en Skoda model så belysningen i knapperne mv er
grøn og dermed passer til resten af bilen. Under alle omstændigheder
er meget federe løsning end noget uoriginalt, syntes jeg.

>Findes der mon nogle dårlige oplevelser med manglende levering på Ebay?

Indtil videre har jeg faktisk ikke oplevet ikke at modtage det
bestilte. En enkelt gang har jeg dog måtte rykke temmelig hidsigt for
at få mine varer (dvs åbne en "sag" på ebay om ikke-modtagne varer,
men så sendte han det altså også). Til gengæld har jeg købt vel
sammenlagt 15 gange på ebay uden problemer.

Tilstræb at købe hos sælgere der modtager PayPal som betaling, så er
der en "buyer protection" inkluderet så du kan få tilbageført dine
penge hvis du ikke modtager tingene og du har god mulighed for at
klage hvis det du modtager mod forventning f.eks. er defekt.

En del sælgere i Tyskland tager kun mod betaling via bank overførsel -
det virker jo også - men har man en svindler i den anden ende er det
noget mere bøvlet at få pengene retur.

** Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-04-07 16:27

On Wed, 4 Apr 2007 13:43:34 +0200, "Torben Brøndum"

>Det kunne være interessant at høre, om der er noget ekstraudstyr I har
>fortrudt at have købt og/eller om der er noget I skulle have haft købt (ved
>leveringen).

Jeg har automatisk nedblændning i bakspejlet - men mangler i
sidespejlene, det ville jeg gerne have haft med. Jeg troede faktisk
det var med, men det var åbenbart et tilvalg.

Husk at få et par net med til baggagerummet. Men de kan nok også købes
efter levering

Det originale aftagelige træk er bestemt at fortrække hvis du skal
bruge træk - det er 100% usynligt når trækket er taget af, ingen
plastic kasser eller andet grimt bag på bilen. Overvejer du på et
tidspunkt træk, så husk at få den klartgjort i ledningsnettet til
senere montering af træk. I øvrigt imponerende hvad man kan, jeg var i
byggemarkedet og lejede en trailer på tanken.. Sætter den på og tænder
bilen - "PLING... Trailer right turn light defective" siger den i
MaxiDot displayet. Sørme ja, højre blinklys var gået på den. Det er
sgu da en smart feature at den kan "se" det! Det samme gør den i
øvrigt med resten af lamperne uden på bilen.

Parkeringssensor for+bag er rigtig smart hvis du tit kommer i trange
parkeringskældre fx.

Standard rattet mangler remote til radioen, overvej eventuelt det
rigtig fine læderrat man kan købe til den.

Skodaen: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=70049

** Lars

Fra : JD8600

Dato : 05-04-07 18:22

Hej Torben,

Købte min OC2 2.0 TDI combi sidste år, og satte et par krydser i listen på
nedblændeligt spejl+sidespejl, samt regnsensor og maxidot, og har fået
eftermonteret P-watch, Nexus, samt træk.

Det eneste jeg har fortrudt er jeg ikke valgte forlygtespulere - efter en
skiferietur i norge/sverige ville dette have været rart.

Eller kører det bare - kører ca. 17,5-18,5 km/l

/D

Fra : Torben Brøndum

Dato : 06-04-07 09:46

"JD8600" <no@one.com> wrote

> [...]
> skiferietur i norge/sverige ville dette have været rart.
>
> Eller kører det bare - kører ca. 17,5-18,5 km/l

Var det Ambiente eller Elegance, du så købte?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : JD8600

Dato : 06-04-07 10:09

Sorry - Elegance