/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Luftmængdemåler, Previa ?
Fra : Total-Rex


Dato : 02-04-07 22:53

Hej
Min Toyota Previa drukner vildt meget i benzin. Blot 10 sek brug af
startermotor, så er tændrørene sjaskvåde og der løber 1/2 deciliter benzin
ud af mundingen ved gasspjældet og den kan selvfølgelig ej starte:

Se stort foto her
http://imgplace.com/directory/dir831/1175549124_2599.jpg

Jeg har pillet slangen til luftfilteret af ved gasspjældet så der ikke er
noget i vejen i indsugningskanalen. Jeg har tidligere fået at vide her, at
fjedrene i luftmængdemåleren kunne være knækket og derfor giver besked til
motorcomputeren om at bilen kører på fuld skrue, og at det er derfor at
benzinindsprøjtningen bare pumper løs.

Hvor sidder luftmængdemåleren ?
Og kan den deaktiveres, evt ved at afmontere en ledning for lige at teste
om den stadig overdoserer benzinen ?

På forhånd tak.

 
 
Henrik (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 03-04-07 12:58

Hej

Prøv at tjekke den slange som sidder til højer på dit foto, den med den
lille dåse / filter på.
Det skal være gemmegang i den.
Den går til MAP føleren.
Tror ikke at du har en massemåler på bilen

Håber den er lukket til, så er det din fejl.

Hilsen Henrik

"Total-Rex" <.@.invalid> skrev i en meddelelse
news:1vyh8uz2vtjeu.dlg@newsfeeds.com...
> Hej
> Min Toyota Previa drukner vildt meget i benzin. Blot 10 sek brug af
> startermotor, så er tændrørene sjaskvåde og der løber 1/2 deciliter benzin
> ud af mundingen ved gasspjældet og den kan selvfølgelig ej starte:
>
> Se stort foto her
> http://imgplace.com/directory/dir831/1175549124_2599.jpg
>
> Jeg har pillet slangen til luftfilteret af ved gasspjældet så der ikke er
> noget i vejen i indsugningskanalen. Jeg har tidligere fået at vide her, at
> fjedrene i luftmængdemåleren kunne være knækket og derfor giver besked til
> motorcomputeren om at bilen kører på fuld skrue, og at det er derfor at
> benzinindsprøjtningen bare pumper løs.
>
> Hvor sidder luftmængdemåleren ?
> Og kan den deaktiveres, evt ved at afmontere en ledning for lige at teste
> om den stadig overdoserer benzinen ?
>
> På forhånd tak.



Total-Rex (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Total-Rex


Dato : 03-04-07 22:56

On Tue, 3 Apr 2007 13:57:52 +0200, Henrik wrote:

Tak for hjælpen,

> Hej
>
> Prøv at tjekke den slange som sidder til højer på dit foto, den med den
> lille dåse / filter på.

Er det slangen med ensretter som går til en vacuumsensor her ?
http://imgplace.com/directory/dir865/1175631083_7284.jpg

> Det skal være gemmegang i den.

Ensretteren var fyldt med benzin og er pustet ren nu. Når jeg puster i
slangen til vacuumsensoren kan jeg ingen reaktion føle og det virker som om
den bare er blokeret helt, både når jeg puster og suger. Hvordan tester man
om den virker ?

Prøvede at starte bilen uden denne vacuumsensor, men det var det samme som
før. Efter 10 sek tørning af motoren er der næsten 1 deciliter benzin i
indsugningsmanifolden lige bag gasspjældet, som vælter ud af gasspjældet
når det åbnes ved at trykke på speederen.
Hvor kommer alt det benzin mon fra og er hele indsugningsmanifolden fyldt,
tror du ?
Kan der virkeligt passere så meget benzin via indsprøjtningsdyserne eller
kan det komme ind i indsugningsmanifolden på anden måde ?

I perioden op til at den helt holdt op med at køre, var der nogle store
eksplosioner i luftfilterkassen, og det passer jo med at den øser benzin ud
i luftfilterkanalen. Kan det have ødelagt noget ?

Kan der være en mekanisk fejl i benzindyserne mv., eller er sandsynligheden
størst for at det er en motorstyringsfejl forårsaget af computeren eller
nogle sensorer ?

Jeg har tidligere kunnet trække bilen igang, men den skulle trækkes flere
km med indkoblet motor før den langsomt hostede igang, men så kørte den
også, omend den lød som den kun køre på få cylindre og ikke kunne holde
tomgang, men på motorvej kørte den næsten ok, dog var det tydeligt den fik
for fed blanding.

Nogen bud på fejlmuligheder ?

Ellers tak for hjælpen.

Henrik (04-04-2007)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 04-04-07 13:14

Har du haft tændrørene ude og kikke på dem ?
Er der fejlkoder på bilen.
En lus mellem ben E1 og TE1 i det grå stik den gule motor lampe vil blinke
når du har tænding på.
Hvis den blinker konstant er der ikke nogle kode.
Ellers skal du tælle blink og på den måde få koden.

Men prøv at rense tændrør og pust den slange ren.
Tror ikke at det er de vaccumdåser du skriver om.
Ellers kan du jo tage stikken af til dysserne og tørne motoren uden tændrør
i, så den bliver tømt for benzin.
Pas nu på at du ikke brænder bilen af.
Vil ikke have det på mig.

Hilsen Henrik
"Total-Rex" <.@.invalid> skrev i en meddelelse
news:emzuisfyznku$.dlg@newsfeeds.com...
> On Tue, 3 Apr 2007 13:57:52 +0200, Henrik wrote:
>
> Tak for hjælpen,
>
>> Hej
>>
>> Prøv at tjekke den slange som sidder til højer på dit foto, den med den
>> lille dåse / filter på.
>
> Er det slangen med ensretter som går til en vacuumsensor her ?
> http://imgplace.com/directory/dir865/1175631083_7284.jpg
>
>> Det skal være gemmegang i den.
>
> Ensretteren var fyldt med benzin og er pustet ren nu. Når jeg puster i
> slangen til vacuumsensoren kan jeg ingen reaktion føle og det virker som
> om
> den bare er blokeret helt, både når jeg puster og suger. Hvordan tester
> man
> om den virker ?
>
> Prøvede at starte bilen uden denne vacuumsensor, men det var det samme som
> før. Efter 10 sek tørning af motoren er der næsten 1 deciliter benzin i
> indsugningsmanifolden lige bag gasspjældet, som vælter ud af gasspjældet
> når det åbnes ved at trykke på speederen.
> Hvor kommer alt det benzin mon fra og er hele indsugningsmanifolden fyldt,
> tror du ?
> Kan der virkeligt passere så meget benzin via indsprøjtningsdyserne eller
> kan det komme ind i indsugningsmanifolden på anden måde ?
>
> I perioden op til at den helt holdt op med at køre, var der nogle store
> eksplosioner i luftfilterkassen, og det passer jo med at den øser benzin
> ud
> i luftfilterkanalen. Kan det have ødelagt noget ?
>
> Kan der være en mekanisk fejl i benzindyserne mv., eller er
> sandsynligheden
> størst for at det er en motorstyringsfejl forårsaget af computeren eller
> nogle sensorer ?
>
> Jeg har tidligere kunnet trække bilen igang, men den skulle trækkes flere
> km med indkoblet motor før den langsomt hostede igang, men så kørte den
> også, omend den lød som den kun køre på få cylindre og ikke kunne holde
> tomgang, men på motorvej kørte den næsten ok, dog var det tydeligt den fik
> for fed blanding.
>
> Nogen bud på fejlmuligheder ?
>
> Ellers tak for hjælpen.



Total-Rex (07-04-2007)
Kommentar
Fra : Total-Rex


Dato : 07-04-07 01:38

On Wed, 4 Apr 2007 14:14:17 +0200, in dk.fritid.bil you wrote:

Tak for svaret, det hjalp virkeligt meget

> Har du haft tændrørene ude og kikke på dem ?

Ja der er helt nye tændrør og jeg har endda prøvet med flere sæt, for at
udelukke at jeg har brændt dem af. Derudover er alle tændkabler affedtet i
acetone og strømfordelerdækslets indvendige tændpoler samt rotor er
fuldstændigt afrenset for koks og slebet lidt.
Jeg har dog ikke stillet tænding endnu, for den kan jo ikke starte. Kan man
iøvrigt stille tænding på sådan en Previa med en gammeldags tændingspistol
?

Jeg har også taget en kompressionstest her
http://imgplace.com/directory/dir999/1175903042_5928.jpg
Er 8,5 - 9,0 bar ok ?
Jeg har et servicekort fra et firma som hedder Tolerancedata, og der står
følgende om kompressionen:
"Kompressionstryk, bar: 12,26 (min. 8,83) max. forskel 1,0"

> Er der fejlkoder på bilen.
> En lus mellem ben E1 og TE1 i det grå stik den gule motor lampe vil blinke
> når du har tænding på.
> Hvis den blinker konstant er der ikke nogle kode.
> Ellers skal du tælle blink og på den måde få koden.

Nu har jeg fundet koderne

Første blink efter 4,5 sek
2 á 0,5 sek + pause 1,5 sek + 4 á 0,5 sek
pause 2,5 sek
3 á 0,5 sek + pause 1,5 sek + 1 á 0,5 sek
...og så kører den forfra igen.

Dette tolker jeg som at der er to fejlkoder, nemlig en kode24 og en kode31,
hvilket ifølge OBD-I listen er:

24: Intake Air Temperature Sensor signal.
ECU'en fortæller således at der er fejl i indsugningsluft temperatur
sensoren.
Hvor sidder den ?
Kan det være den som sidder på toppen af luftfilterkassen ?
Og kan den virkelig forårsage at der pumpes enorme mængder benzin i motoren
så den drukner ?
Den skal have 2,0 - 3,0 kOhm ifølge Tolerancedata.

31: Air Flow Meter signal (Vacuum Sensor signal).
Hvad er så dette. Er det luftmængdemåleren og/eller vacuumsensoren, og hvor
sidder disse ?

> Men prøv at rense tændrør og pust den slange ren.
> Tror ikke at det er de vaccumdåser du skriver om.

Slangen er nu pustet ren. Hvordan tester man vacuumsensoren her:
http://imgplace.com/directory/dir865/1175631083_7284.jpg
Den er fultstændigt stoppet og giver ikke efter for hverken sug eller pust,
med munden.

> Ellers kan du jo tage stikken af til dysserne og tørne motoren uden tændrør
> i, så den bliver tømt for benzin.
> Pas nu på at du ikke brænder bilen af.
> Vil ikke have det på mig.

Hvori består faren for brand der ?


Tak for den gode hjælp.

OK (09-04-2007)
Kommentar
Fra : OK


Dato : 09-04-07 17:26

Har du husket at Previa skal have specielle tændrør? Vandvittigt dyre, men
holder 100.000 km.

Med de fejlmeldinger: kan det tænkes at der er en eller anden form for
elektrisk forvarmning af indsugningsluften der ikke virker?

Hvad med den elektriske automatiske omskifter i indsugningen mellem "sommer"
og "vinter"?

mvh Ole


"Total-Rex" <.@.invalid> skrev i en meddelelse
news:12ukv4slftcmx$.dlg@newsfeeds.com...
> On Wed, 4 Apr 2007 14:14:17 +0200, in dk.fritid.bil you wrote:
>
> Tak for svaret, det hjalp virkeligt meget
>
>> Har du haft tændrørene ude og kikke på dem ?
>
> Ja der er helt nye tændrør og jeg har endda prøvet med flere sæt, for at
> udelukke at jeg har brændt dem af. Derudover er alle tændkabler affedtet i
> acetone og strømfordelerdækslets indvendige tændpoler samt rotor er
> fuldstændigt afrenset for koks og slebet lidt.
> Jeg har dog ikke stillet tænding endnu, for den kan jo ikke starte. Kan
> man
> iøvrigt stille tænding på sådan en Previa med en gammeldags tændingspistol
> ?
>
> Jeg har også taget en kompressionstest her
> http://imgplace.com/directory/dir999/1175903042_5928.jpg
> Er 8,5 - 9,0 bar ok ?
> Jeg har et servicekort fra et firma som hedder Tolerancedata, og der står
> følgende om kompressionen:
> "Kompressionstryk, bar: 12,26 (min. 8,83) max. forskel 1,0"
>
>> Er der fejlkoder på bilen.
>> En lus mellem ben E1 og TE1 i det grå stik den gule motor lampe vil
>> blinke
>> når du har tænding på.
>> Hvis den blinker konstant er der ikke nogle kode.
>> Ellers skal du tælle blink og på den måde få koden.
>
> Nu har jeg fundet koderne
>
> Første blink efter 4,5 sek
> 2 á 0,5 sek + pause 1,5 sek + 4 á 0,5 sek
> pause 2,5 sek
> 3 á 0,5 sek + pause 1,5 sek + 1 á 0,5 sek
> ..og så kører den forfra igen.
>
> Dette tolker jeg som at der er to fejlkoder, nemlig en kode24 og en
> kode31,
> hvilket ifølge OBD-I listen er:
>
> 24: Intake Air Temperature Sensor signal.
> ECU'en fortæller således at der er fejl i indsugningsluft temperatur
> sensoren.
> Hvor sidder den ?
> Kan det være den som sidder på toppen af luftfilterkassen ?
> Og kan den virkelig forårsage at der pumpes enorme mængder benzin i
> motoren
> så den drukner ?
> Den skal have 2,0 - 3,0 kOhm ifølge Tolerancedata.
>
> 31: Air Flow Meter signal (Vacuum Sensor signal).
> Hvad er så dette. Er det luftmængdemåleren og/eller vacuumsensoren, og
> hvor
> sidder disse ?
>
>> Men prøv at rense tændrør og pust den slange ren.
>> Tror ikke at det er de vaccumdåser du skriver om.
>
> Slangen er nu pustet ren. Hvordan tester man vacuumsensoren her:
> http://imgplace.com/directory/dir865/1175631083_7284.jpg
> Den er fultstændigt stoppet og giver ikke efter for hverken sug eller
> pust,
> med munden.
>
>> Ellers kan du jo tage stikken af til dysserne og tørne motoren uden
>> tændrør
>> i, så den bliver tømt for benzin.
>> Pas nu på at du ikke brænder bilen af.
>> Vil ikke have det på mig.
>
> Hvori består faren for brand der ?
>
>
> Tak for den gode hjælp.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177506
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408561
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste