Har du husket at Previa skal have specielle tændrør? Vandvittigt dyre, men
holder 100.000 km.
Med de fejlmeldinger: kan det tænkes at der er en eller anden form for
elektrisk forvarmning af indsugningsluften der ikke virker?
Hvad med den elektriske automatiske omskifter i indsugningen mellem "sommer"
og "vinter"?
mvh Ole
"Total-Rex" <.@.invalid> skrev i en meddelelse
news:12ukv4slftcmx$.dlg@newsfeeds.com...
> On Wed, 4 Apr 2007 14:14:17 +0200, in dk.fritid.bil you wrote:
>
> Tak for svaret, det hjalp virkeligt meget
>
>> Har du haft tændrørene ude og kikke på dem ?
>
> Ja der er helt nye tændrør og jeg har endda prøvet med flere sæt, for at
> udelukke at jeg har brændt dem af. Derudover er alle tændkabler affedtet i
> acetone og strømfordelerdækslets indvendige tændpoler samt rotor er
> fuldstændigt afrenset for koks og slebet lidt.
> Jeg har dog ikke stillet tænding endnu, for den kan jo ikke starte. Kan
> man
> iøvrigt stille tænding på sådan en Previa med en gammeldags tændingspistol
> ?
>
> Jeg har også taget en kompressionstest her
>
http://imgplace.com/directory/dir999/1175903042_5928.jpg
> Er 8,5 - 9,0 bar ok ?
> Jeg har et servicekort fra et firma som hedder Tolerancedata, og der står
> følgende om kompressionen:
> "Kompressionstryk, bar: 12,26 (min. 8,83) max. forskel 1,0"
>
>> Er der fejlkoder på bilen.
>> En lus mellem ben E1 og TE1 i det grå stik den gule motor lampe vil
>> blinke
>> når du har tænding på.
>> Hvis den blinker konstant er der ikke nogle kode.
>> Ellers skal du tælle blink og på den måde få koden.
>
> Nu har jeg fundet koderne
>
> Første blink efter 4,5 sek
> 2 á 0,5 sek + pause 1,5 sek + 4 á 0,5 sek
> pause 2,5 sek
> 3 á 0,5 sek + pause 1,5 sek + 1 á 0,5 sek
> ..og så kører den forfra igen.
>
> Dette tolker jeg som at der er to fejlkoder, nemlig en kode24 og en
> kode31,
> hvilket ifølge OBD-I listen er:
>
> 24: Intake Air Temperature Sensor signal.
> ECU'en fortæller således at der er fejl i indsugningsluft temperatur
> sensoren.
> Hvor sidder den ?
> Kan det være den som sidder på toppen af luftfilterkassen ?
> Og kan den virkelig forårsage at der pumpes enorme mængder benzin i
> motoren
> så den drukner ?
> Den skal have 2,0 - 3,0 kOhm ifølge Tolerancedata.
>
> 31: Air Flow Meter signal (Vacuum Sensor signal).
> Hvad er så dette. Er det luftmængdemåleren og/eller vacuumsensoren, og
> hvor
> sidder disse ?
>
>> Men prøv at rense tændrør og pust den slange ren.
>> Tror ikke at det er de vaccumdåser du skriver om.
>
> Slangen er nu pustet ren. Hvordan tester man vacuumsensoren her:
>
http://imgplace.com/directory/dir865/1175631083_7284.jpg
> Den er fultstændigt stoppet og giver ikke efter for hverken sug eller
> pust,
> med munden.
>
>> Ellers kan du jo tage stikken af til dysserne og tørne motoren uden
>> tændrør
>> i, så den bliver tømt for benzin.
>> Pas nu på at du ikke brænder bilen af.
>> Vil ikke have det på mig.
>
> Hvori består faren for brand der ?
>
>
> Tak for den gode hjælp.