/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Er det et sommer el. vinterdæk ??
Fra : Frank


Dato : 02-04-07 08:26

Hej.

På vores nye RAV4 er der monteret dæk: Bridgestone DUELER H/T 687 (215/70
R16 99H). Dækket er mærket M + S.

Sælgeren af bilen sagde der var sommerdæk på bilen, men når ser på nettet
er dækket beskrevet som et helårsdæk og køreegenskaber i let sne bedømt.
Andre steder på nettet er dækket nævnt som et sommerdæk. I min verden er et
M +S dæk et helårsdæk.

Hvad er rigtigt ??

Venlig hilsen, Frank.




 
 
Ped (02-04-2007)
Kommentar
Fra : Ped


Dato : 02-04-07 09:45

Frank skrev:
> Hej.
>
> På vores nye RAV4 er der monteret dæk: Bridgestone DUELER H/T 687 (215/70
> R16 99H). Dækket er mærket M + S.
>
> Sælgeren af bilen sagde der var sommerdæk på bilen, men når ser på nettet
> er dækket beskrevet som et helårsdæk og køreegenskaber i let sne bedømt.
> Andre steder på nettet er dækket nævnt som et sommerdæk. I min verden er et
> M +S dæk et helårsdæk.
>
> Hvad er rigtigt ??
>

I lovens forstand er M+S mærkede dæk vinterdæk. Der skelner man nemlig
ikke mellem vinterdæk og helårsdæk. Det har dog kun betydning hvis du
senere beslutter at skifte to af dækkene, og vælger at skifte til rene
sommerdæk. Der må nemlig ikke være sommerdæk på det ene hjulpar og M+S
mærkede (vinter)dæk på det andet. Jeg gik selv i den fælde, da jeg købte
"helsårsdæk" til det ene hjulpar, mens der sad sommerdæk på det andet.
Resultat: Dumpet til syn med piber og trommer! :-|

M.v.h.

Jens L. Pedersen
'99 Punto 60SX

Tau (02-04-2007)
Kommentar
Fra : Tau


Dato : 02-04-07 10:00


"Frank" <frankhanTAKE-THIS-AWAY@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4610b001$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej.
>
> På vores nye RAV4 er der monteret dæk: Bridgestone DUELER H/T 687
> (215/70
> R16 99H). Dækket er mærket M + S.
>
> Sælgeren af bilen sagde der var sommerdæk på bilen, men når ser på nettet
> er dækket beskrevet som et helårsdæk og køreegenskaber i let sne bedømt.
> Andre steder på nettet er dækket nævnt som et sommerdæk. I min verden er
> et
> M +S dæk et helårsdæk.
>
> Hvad er rigtigt ??
>
> Venlig hilsen, Frank.
>
>
M + S betyder i daglig tale, "mudder og sne".
Det betyder sandsynligvis noget andet, men det står på næsten alle
vinterdæk.

Poul



Folmer Rasmussen (02-04-2007)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 02-04-07 10:08

On Mon, 2 Apr 2007 10:59:57 +0200, "Tau" <bonderøv@rendmig.ass> wrote:

>
>"Frank" <frankhanTAKE-THIS-AWAY@mail.dk> skrev i en meddelelse
>news:4610b001$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Hej.
>>
>> På vores nye RAV4 er der monteret dæk: Bridgestone DUELER H/T 687
>> (215/70
>> R16 99H). Dækket er mærket M + S.
>>
>> Sælgeren af bilen sagde der var sommerdæk på bilen, men når ser på nettet
>> er dækket beskrevet som et helårsdæk og køreegenskaber i let sne bedømt.
>> Andre steder på nettet er dækket nævnt som et sommerdæk. I min verden er
>> et
>> M +S dæk et helårsdæk.
>>
>> Hvad er rigtigt ??
>>
>> Venlig hilsen, Frank.
>>
>>
>M + S betyder i daglig tale, "mudder og sne".
>Det betyder sandsynligvis noget andet, men det står på næsten alle
>vinterdæk.

>--

Den er go' nok. M+S = Mud & Snow/ mudder og sne.

Jeg mener at have hørt, at for at kunne kaldes et rigtigt vinterdæk,
skal der tillige være "snefnug" på siden.

--

Venlig hilsen
Folmer

Brian (02-04-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 02-04-07 13:41

Folmer Rasmussen wrote:

> Jeg mener at have hørt, at for at kunne kaldes et rigtigt vinterdæk,
> skal der tillige være "snefnug" på siden.

Sådan er det blevet i Tyskland, selv om de i en overgangsperiode vil tillade
M+S mærkede dæk som vinterdæk.

/Brian



Tom (02-04-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 02-04-07 16:33


"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:4610f9db$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
> Folmer Rasmussen wrote:
>
>> Jeg mener at have hørt, at for at kunne kaldes et rigtigt vinterdæk,
>> skal der tillige være "snefnug" på siden.
>
> Sådan er det blevet i Tyskland, selv om de i en overgangsperiode vil
> tillade M+S mærkede dæk som vinterdæk.

og den undrende bilist kan ikke se forskellen på sne og vinter (S mærke og
snesymbol)

--
Tom



Brian (02-04-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 02-04-07 16:37

Tom wrote:

> og den undrende bilist kan ikke se forskellen på sne og vinter (S
> mærke og snesymbol)

Ordnung muss sein - dumme spørgsmål og almen undren over systemet, kan du
holde inden for husets fire vægge

Meennn... kigger du på de to typer dæk, kan du nu godt se forskel på nogle
M+S dæk sammenholdt med et "rigtigt" vinterdæk.

/Brian



Leo Jensen (02-04-2007)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 02-04-07 16:46


"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:4611230c$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
> Tom wrote:
>
>> og den undrende bilist kan ikke se forskellen på sne og vinter (S
>> mærke og snesymbol)
>
> Ordnung muss sein - dumme spørgsmål og almen undren over systemet, kan du
> holde inden for husets fire vægge
>
> Meennn... kigger du på de to typer dæk, kan du nu godt se forskel på nogle
> M+S dæk sammenholdt med et "rigtigt" vinterdæk.

Ideen er jo at sikre, at der faktisk bruges vinterdæk (=snefnug-mærket) om
vinteren og ikke dæk, der er mere til mudder end sne. Mine 'sommerdæk' til
Jaguaren er M+S-mærket, men er absolut ikke vinterdæk. Det er såmænd heller
ikke mudderdæk, så M+S-mærkningen er nok ved at være for udslidt.
Eneste 'fordel' er at man kan montere et T-mærket dæk med M+S-mærke på en
hurtig bil og derved spare flere hundrede kroner. Ynkeligt, men jeg opdagede
det først efter købet (privat...)

Leo



Tom (02-04-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 02-04-07 16:52


"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:46112546$0$4153$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
> news:4611230c$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
>> Tom wrote:
>>
>>> og den undrende bilist kan ikke se forskellen på sne og vinter (S
>>> mærke og snesymbol)
>>
>> Ordnung muss sein - dumme spørgsmål og almen undren over systemet, kan du
>> holde inden for husets fire vægge
>>
>> Meennn... kigger du på de to typer dæk, kan du nu godt se forskel på
>> nogle M+S dæk sammenholdt med et "rigtigt" vinterdæk.
>
> Ideen er jo at sikre, at der faktisk bruges vinterdæk (=snefnug-mærket) om
> vinteren og ikke dæk, der er mere til mudder end sne. Mine 'sommerdæk' til
> Jaguaren er M+S-mærket, men er absolut ikke vinterdæk. Det er såmænd
> heller ikke mudderdæk, så M+S-mærkningen er nok ved at være for udslidt.
> Eneste 'fordel' er at man kan montere et T-mærket dæk med M+S-mærke på en
> hurtig bil og derved spare flere hundrede kroner. Ynkeligt, men jeg
> opdagede det først efter købet (privat...)

Lyder mere som om dækfabrikanterne er en flok ludere. SNE er i mine øjne =
vinter(dæk/kørsel). Jeg mener ikke man kan mærke et dæk med M+S hvis det
ikke er BEREGNET til vinterkørsel, dertil er S' mærket alt for klart.

--
Tom



Brian (02-04-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 02-04-07 17:10

Tom wrote:

> Lyder mere som om dækfabrikanterne er en flok ludere. SNE er i mine
> øjne = vinter(dæk/kørsel). Jeg mener ikke man kan mærke et dæk med
> M+S hvis det ikke er BEREGNET til vinterkørsel, dertil er S' mærket
> alt for klart.

"Alle" dæk kan jo køre om vinteren - problemet ligger nok nærmere i, at
begrebet "vinter" er lidt løst.

/Brian



Brian (02-04-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 02-04-07 17:09

Leo Jensen wrote:

> Ideen er jo at sikre, at der faktisk bruges vinterdæk
> (=snefnug-mærket) om vinteren og ikke dæk, der er mere til mudder end
> sne. Mine 'sommerdæk' til Jaguaren er M+S-mærket, men er absolut ikke
> vinterdæk. Det er såmænd heller ikke mudderdæk, så M+S-mærkningen er
> nok ved at være for udslidt.

Helt enig, M+S mærkningen er alt for løs. Derfor synes jeg også det er fint
med det nye snefnug mærke, men så skulle man samtdig gøre kravene til
snefnug mærket skrappere (ved ikke hvordan de er), så det ikke ender som M+S
dæk.

/Brian



Brian (02-04-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 02-04-07 18:40

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:46112546$0$4153$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Eneste 'fordel' er at man kan montere et T-mærket dæk med M+S-mærke på en
> hurtig bil og derved spare flere hundrede kroner. Ynkeligt, men jeg
> opdagede det først efter købet (privat...)

Kan du forklare den lidt nærmere?



alexbo (03-04-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 03-04-07 18:38


"Leo Jensen" skrev

> Jaguaren er M+S-mærket, men er absolut ikke vinterdæk. Det er såmænd
> heller ikke mudderdæk, så M+S-mærkningen er nok ved at være for udslidt.
> Eneste 'fordel' er at man kan montere et T-mærket dæk med M+S-mærke på en
> hurtig bil og derved spare flere hundrede kroner. Ynkeligt, men jeg
> opdagede det først efter købet (privat...)

Der kan nu være gode grunde til at montere sådanne dæk.
Hvis ikke man skal bruge den høje tophastighed, er T-dæk efter min mening
bedre end f.eks. V-dæk.

Højhastighedsdæk har prioriteret høj hastighed, det går ud over vedhæftning
og komfort, de er groft sagt hårde som sten.
Hvis man så også ønsker helårsdæk skal de være M+S mærkede, ellers er det
ikke helårsdæk.
Så hvis man alligevel ikke kører mere end de 190 km/t et T-dæk er godkendt
til, så er det et godt valg.

Jeg kan ikke finde noget link, men jeg har set bremsetest hvor det fremgik
at bremseevnen blev ringere jo højere fart dækket er beregnet til.

mvh
Alex Christensen



Jørgen M. Rasmussen (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 03-04-07 20:14


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse news:46129227$0$21931$

> Højhastighedsdæk har prioriteret høj hastighed, det går ud over
> vedhæftning og komfort, de er groft sagt hårde som sten.

Det er en påstand, de er hårdere og mere stabile. Men det går ikke ud over
vedhæftningen, kun komforten. Jeg køre med "V"-mærkede, 240 kmt., helårsdæk,
fordi så kan jeg køre med smalle vinteregnede dæk, uden at smide andet end
komforten om over bord. En hast.kode op = en dækbredde op, bede og lave dæk
har også dårlig komfort.



Leo Jensen (04-04-2007)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 04-04-07 17:20


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:46129227$0$21931$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Leo Jensen" skrev
>
>> Jaguaren er M+S-mærket, men er absolut ikke vinterdæk. Det er såmænd
>> heller ikke mudderdæk, så M+S-mærkningen er nok ved at være for udslidt.
>> Eneste 'fordel' er at man kan montere et T-mærket dæk med M+S-mærke på en
>> hurtig bil og derved spare flere hundrede kroner. Ynkeligt, men jeg
>> opdagede det først efter købet (privat...)
>
> Der kan nu være gode grunde til at montere sådanne dæk.
> Hvis ikke man skal bruge den høje tophastighed, er T-dæk efter min mening
> bedre end f.eks. V-dæk.
>
> Højhastighedsdæk har prioriteret høj hastighed, det går ud over
> vedhæftning og komfort, de er groft sagt hårde som sten.
> Hvis man så også ønsker helårsdæk skal de være M+S mærkede, ellers er det
> ikke helårsdæk.
> Så hvis man alligevel ikke kører mere end de 190 km/t et T-dæk er godkendt
> til, så er det et godt valg.

Det har du formentlig ret i, og jeg har da heller ikke noget at udsætte på
dækkene, men jeg tror nu der skal mere end et V-dæk til at tage komforten ud
af en XJ...
Jeg har været over de 190 lige for at prøve om alle heste stadig var hjemme,
og det er så ikke noget man gør over længere stræk. På ture til Tyskland
skal man så også lige huske et mærkat i synsfeltet, der husker chaufføren på
dækkenes begrænsede evner.

Leo

>
> Jeg kan ikke finde noget link, men jeg har set bremsetest hvor det fremgik
> at bremseevnen blev ringere jo højere fart dækket er beregnet til.
>
> mvh
> Alex Christensen
>



Jørgen M. Rasmussen (02-04-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 02-04-07 18:38


"Frank" <frankhanTAKE-THIS-AWAY@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4610b001$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej.
>
> På vores nye RAV4 er der monteret dæk: Bridgestone DUELER H/T 687
> (215/70
> R16 99H). Dækket er mærket M + S.
>
Nu er det vel på sin plads at en 4x4 er monteret med mudder + sne, helårs,
dæk. Eller må du investere det du har sparet i reg.afgift, formoder den er
på gule plader?, i sommerdæk, da den aldrig vil komme uden for asfalten ;)).



Troels Plougmann-Ols~ (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Troels Plougmann-Ols~


Dato : 03-04-07 00:15

> På vores nye RAV4 er der monteret dæk: Bridgestone DUELER H/T 687
> (215/70
> R16 99H). Dækket er mærket M + S.
>
> Sælgeren af bilen sagde der var sommerdæk på bilen, men når ser på nettet
> er dækket beskrevet som et helårsdæk og køreegenskaber i let sne bedømt.
> Andre steder på nettet er dækket nævnt som et sommerdæk. I min verden er
> et
> M +S dæk et helårsdæk.

Helårsdæk vil jeg mene.

Den nye og gældende mærkning der KUN må forefindes på vinterdæk er et bjerg
med et snefnug foran Pictogrammer er godt!

Troels


Frank (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Frank


Dato : 03-04-07 08:55

.. I min verden er
> > et
> > M +S dæk et helårsdæk.
>
> Helårsdæk vil jeg mene.
>
> Den nye og gældende mærkning der KUN må forefindes på vinterdæk er et
bjerg
> med et snefnug foran Pictogrammer er godt!
>
> Troels
>

Tak til alle for jeres svar. Når jeg finder dækket på "dæk online" (3
steder) er det alle 3 steder betegnet som et SOMMERDÆK !!

Så jeg synes forvirringen er total.

V.h. Frank.



Leo_Jensen (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 03-04-07 15:28

On 2 Apr., 19:40, "Brian" <Suz...@cool.dk> wrote:
> "Leo Jensen" <maigaard-jen...@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelsenews:46112546$0$4153$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> > Eneste 'fordel' er at man kan montere et T-mærket dæk med M+S-mærke på en
> > hurtig bil og derved spare flere hundrede kroner. Ynkeligt, men jeg
> > opdagede det først efter købet (privat...)
>
> Kan du forklare den lidt nærmere?

Det er lovligt at køre på vinterdæk, der har lavere hastighedskode end
svarende til bilens topfart, mens det samme ikke er lovligt for
sommerdæk. Derfor er der normalt penge i at montere M+S-mærkede dæk
med lav hastighedskode og bruge dem om sommeren.
Ham jeg købte bilen af havde ikke engang opdaget det (sagde han...),
de sad på som nye da han købte den 1½ år tidligere.

MVH Leo


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste