Alu eller ej...
Fra : Peter Dalgaard

Dato : 01-04-07 22:11

Da jeg købte vinterdæk til Yarisen i efteråret fik jeg dem sat på de
originale stålfælge nede hos Hjulromaster (nydeligt arbejde
forresten). Nu skal jeg jo så snart ned og besøge dem med
sommerdækkene. Spørgsmålet er nu: Skulle jeg monstro hoppe på deres
tilbud på alufælge? Deres Dezent V dark til 729 kr i 15" ku' egentlig
klæde bilen helt godt.

Spørgsmålet er så om det er for små 3000 kr pjat, eller om der er
andre gode argumenter, fx. at man slipper for en gang afbalancering
hver gang man skifter hjul. At man kan skifte dem selv er vist ikke
noget godt argument -- det har jeg alt for lidt perlegrus i nyrerne
til at gide.

What gives?

PS: Jeg går ud fra at de ikke monteres 15cm foran bagakslen som på
deres fælgvælger...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-04-07 05:50

Peter Dalgaard skriver:

> [...]
> sommerdækkene. Spørgsmålet er nu: Skulle jeg monstro hoppe på deres
> tilbud på alufælge? Deres Dezent V dark til 729 kr i 15" ku' egentlig

Pænere sommerfælge er altid at foretrække (syntes jeg), derfor har jeg
også kørt med "alubasser" i de sidste 8 sommersæson'er.

Alternativet er at du køber et ekstra sæt stålfælge (de er knapt så
dyre).

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 02-04-07 13:33

Alufælge er og bliver rent lir. Der er ikke andre fordele fremfor
ståfælge end at Aluer kan være flotte at se på.

Derimod er alufælge lidt mere udsatte ved kantstensparkeringer da de er
blødere.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 02-04-07 16:09

"Rune S. Larsen" <not@working.email> writes:

> [...]
> ståfælge end at Aluer kan være flotte at se på.
>
> Derimod er alufælge lidt mere udsatte ved kantstensparkeringer da de er

Nåja, OK, det var jeg sådan set klar over. Det var mere det med
fordelene ved at have to sæt fælge frem for at skifte dækkene to gange
per år på samme fælge. Ekstraudgiften ved alu fremfor stål er til at
leve med i de 15" modeller jeg kikkede på.

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 02-04-07 16:45

Peter Dalgaard skrev:
> Det var mere det med
> fordelene ved at have to sæt fælge frem for at skifte dækkene to gange
> per år på samme fælge.

Undskyld, så misforstod jeg dig. Det er en fordel med to sæt fælge af
flere grunde:
- Du kan have lavere profil på sommerdækkene.
- Det er nemmere at skifte hjul end det er at skifte dæk - hvad enten
det er dig selv eller mekanikeren der skal gøre det.
- Kunne forestille mig at dæk kunne have problemer med at blive krænget
af og vulkaniseret på igen hvert år (men ved det ikke).

Fra : Leonard

Dato : 02-04-07 18:08

On Mon, 02 Apr 2007 17:44:51 +0200, Rune S. Larsen wrote:

> - Kunne forestille mig at dæk kunne have problemer med at blive krænget
> af og vulkaniseret på igen hvert år (men ved det ikke).

Man vulkanisere ikke dæk på fælge.
Vulkanisering er en proces, hvor 2 stykker gummi sættes sammen. Det er
det man gør når man lapper en slange eller dæk og når man regummirerer
dæk, altså sætter ny slidbane på.

Jeg tror ikke dækket tager skade af at blive taget af og på de par
gange, men det er ulige nemmere med ekstra hjul.

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 02-04-07 19:02

Ok, tak for rettelsen.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 10-04-07 13:35

Leonard <piper28a@gmail.com> writes:

> [...]
>
> Jeg tror ikke dækket tager skade af at blive taget af og på de par
> gange, men det er ulige nemmere med ekstra hjul.

Og billigere: Min favoritdækpusher tager 1150,- for at montere 4
eksisterende dæk på eksisterende fælge, inkl. afbalancering osv.,
medens det koster 220,- at få skiftet hele hjul. Så med ca. 4000 til
nye fælge + montering går det stort set lige op efter 4 hjulskift,
altså 2 år. (Og endnu hurtigere med stålfælge, men altså...)

Summa summarum: Bestilt 4 stk Dezent V Dark + tid til montering på
næste onsdag.

Fra : Leonard

Dato : 10-04-07 23:34

On Tue, 10 Apr 2007 14:35:03 +0200, Peter Dalgaard wrote:

> Og billigere: Min favoritdækpusher tager 1150,- for at montere 4
> eksisterende dæk på eksisterende fælge, inkl. afbalancering osv.,
> medens det koster 220,- at få skiftet hele hjul.

Åh, ja, taget i hoved og r'v kan vi jo alle blive, hvis vi er nødt til
at handle inde i byen
Min dækhandler har aldrig taget penge for at skifte mellem vinter- og
sommerhjul, heller ikke for at opbevare det sæt, der ike køres på. Men
han tager da 50 kr pr hjul for at skifte og afbalancere dæk, når det er
den løsning jeg har valgt.

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Tom

Dato : 02-04-07 16:47

"Rune S. Larsen" <not@working.email> skrev i en meddelelse
> [...]
> ståfælge end at Aluer kan være flotte at se på.
>
> Derimod er alufælge lidt mere udsatte ved kantstensparkeringer da de er

Alu har også den fordel at de er mere skæve og sværere at afballancere.
Dette gavner især slidtagen på hjullejer og bærearme som slides hurtigere

--
Tom

Fra : Brian

Dato : 02-04-07 17:13

Tom wrote:

> Alu har også den fordel at de er mere skæve og sværere at
> afballancere. Dette gavner især slidtagen på hjullejer og bærearme
> som slides hurtigere

Når du ser det som en fordel, forstår jeg bedre at du hænger fast ved Ford
og rustproblemerne

/Brian

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 03-04-07 00:19

> Når du ser det som en fordel, forstår jeg bedre at du hænger fast ved Ford
> og rustproblemerne

Mærkeligt han nævner hjullejer og bærearme, for en Ford er da rustet væk før
det overhovedet er tid til at skifte hjullejer og bærearme?

Troels

Fra : TheTransporter

Dato : 03-04-07 13:18

On Mon, 2 Apr 2007 17:46:36 +0200, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
wrote:

>"Rune S. Larsen" <not@working.email> skrev i en meddelelse

>Alu har også den fordel at de er mere skæve og sværere at afballancere.
>Dette gavner især slidtagen på hjullejer og bærearme som slides hurtigere

Det er da noget fis. Nye alufælge er da lige så lige som stålfælge
medmindre at du selvfølgelig laver kantstensparkering med hastigheder
over 50 km/t hver gang. Så ja, så bliver de skæve.

---
Mvh
TheTransporter
1996 Nissan Almera 1,6 SR
2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)

Fra : Brian

Dato : 03-04-07 16:30

TheTransporter wrote:

> Det er da noget fis. Nye alufælge er da lige så lige som stålfælge
> medmindre at du selvfølgelig laver kantstensparkering med hastigheder
> over 50 km/t hver gang. Så ja, så bliver de skæve.

Nej, det er ikke noget fis. Kvaliteten af alufælge er noget mere "spredt"
end på en stålfælg, og da de er en del tungere, kan det hurtigt betyde en
del for balancen.

/Brian

Fra : Tom

Dato : 03-04-07 16:55

> Nej, det er ikke noget fis. Kvaliteten af alufælge er noget mere "spredt"
> end på en stålfælg, og da de er en del tungere, kan det hurtigt betyde en
> del for balancen.

Netop, der er meget mere ballance i stålfælge fremfor de støbte alufælge

--
Tom

Fra : Bruno

Dato : 03-04-07 21:44

Brian wrote:

> Nej, det er ikke noget fis. Kvaliteten af alufælge er noget mere "spredt"
> end på en stålfælg, og da de er en del tungere, kan det hurtigt betyde en
> del for balancen.

Det med vægten kommer vel an på den specifikke fælg, men ingen tvivl om
at Alu fælge sagtens kan være en tung løsning.

Mvh
Bruno