Hvad må en bil max koste uden kasko?
Fra : Bjarne Jensen

Dato : 01-04-07 14:52

Hej

Jeg er førstegangs køber, og spekulerer på, hvad en fornuftig max pris
for en bil vil være, hvis jeg ikke ønsker at betale for en kasko
forsikring?

Mvh
Bjarne

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 01-04-07 15:09

"Bjarne Jensen" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg er førstegangs køber, og spekulerer på, hvad en fornuftig max pris
> for en bil vil være, hvis jeg ikke ønsker at betale for en kasko
> forsikring?

Det kommer helt an på din økonomi. Kan du betale en bil til 200.000,- og
har råd til at miste den, så er det ingen grund til at kaskoforsikre.
Har du kun råd til at miste en til 10.000,- så er det nok sådan en du skal
købe.
Som du ser, så er det din egen økonomi der bestemmer.
Hilsen Matthias

Fra : Otto J

Dato : 01-04-07 15:12

> Jeg er førstegangs køber, og spekulerer på, hvad en fornuftig max pris
> for en bil vil være, hvis jeg ikke ønsker at betale for en kasko
> forsikring?

Det afhænger jo ret direkte af hvor risikovillig du er - men jeg vil mene at
hvis det er et spørgsmål om at stram økonomi gør at man gerne vil spare
kasko'en, så er det en skidt idé at investere for meget. Men det er klart at
med en formodet høj selvrisiko som ny bilist, så er kasko i praksis nok
overflødigt på en bil til 20.000,-. Til 30.000,- ville jeg personligt
foretrække at have kasko - men det er som sagt en individuel vurdering.

Mvh. Otto

Fra : Leonard

Dato : 01-04-07 15:23

On Sun, 01 Apr 2007 15:51:39 +0200, Bjarne Jensen wrote:

> Jeg er førstegangs køber, og spekulerer på, hvad en fornuftig max pris
> for en bil vil være, hvis jeg ikke ønsker at betale for en kasko
> forsikring?

Find forskellige biler til forskellige priser, som du kunne tænke dig at
købe. Indhent tilbud på forsikring og spørg samtidig om hvormeget
forsikringen stiger og hvilken selvrisiko, der er.

Et eksempel kunne være:
Årlig kaskoforsikring: 20.000
Selvrisiko: 5.000
Ved skade falder du tre år tilbage, hvert år er en stigning på 3.000
Elitestatus opnås ved 8 år skadefri

En skade koster:
Selvrisiko: 5.000
Præmiestigning:
1. år: 9.000
2. år: 6.000
3. år: 3.000
plus 11 år, hvor du skal betale 3.000 mere indtil du opnår elitestatus:
33.000

ialt 56.000 kr.

Om tallene er realistiske ved jeg ikke, det er 12 år siden jeg opnåede
elitestatus.

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Otto J

Dato : 01-04-07 15:45

> En skade koster:
> Selvrisiko: 5.000
> Præmiestigning:
> 1. år: 9.000
> 2. år: 6.000
> 3. år: 3.000
> plus 11 år, hvor du skal betale 3.000 mere indtil du opnår elitestatus:
> 33.000
>
> ialt 56.000 kr.

Det regnestykke forudsætter jo at man er elitebilist i forvejen, såvidt jeg
lige kan gennemskue?

Mvh Otto

Fra : Leonard

Dato : 01-04-07 16:07

On Sun, 1 Apr 2007 16:44:38 +0200, Otto J wrote:

> Det regnestykke forudsætter jo at man er elitebilist i forvejen, såvidt jeg
> lige kan gennemskue?

Næh, hvis du allerede er elite, så er det kun de 3 år med højere præmie
og selvrisikoen, medmindre du har fastpræmie, så er det kun selvrisiko.

Jeg regner netop alle årene indtil man er blevet elite med, for det er
forhåbentligt der vi alle ender.

Jeg er ikke sikker på om det stadig er sådan, men da jeg var ung
optjente man skadesfri år bare ved at have et køretøj ansvarsforsikret.
Jeg havde kun ansvar på mine MCer og blev dermed elite, så da jeg købte
en fabriksny bil fik den kasko på elite med det samme
--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Otto J

Dato : 01-04-07 16:21

> Næh, hvis du allerede er elite, så er det kun de 3 år med højere præmie
> og selvrisikoen, medmindre du har fastpræmie, så er det kun selvrisiko.

Så er svaret jo også "Ja, hvis du allerede" osv... Vi er enige...

Mvh Otto

Fra : Leonard

Dato : 01-04-07 16:34

On Sun, 1 Apr 2007 17:21:22 +0200, Otto J wrote:

> Så er svaret jo også "Ja, hvis du allerede" osv... Vi er enige...

Nej, det tror jeg ikke vi er.
Og det er så vidt jeg kan læse heller ikke det jeg skriver.

Hvis du allerede er elite, så falder du 3 år og skal betale
selvrisikoen:
5.000 + 9.000 + 6.000 + 3.000 = 23.000 ekstra.

Det er under det halve af de 56.000 det koster ekstra hvis du er
nystartet og mangler 8 år før du bliver elite.

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Otto J

Dato : 02-04-07 09:54

> [...]
>
> Det er under det halve af de 56.000 det koster ekstra hvis du er
> nystartet og mangler 8 år før du bliver elite.

Okay, så er jeg slet ikke med. Hvis jeg er ny og mangler 8 år før jeg bliver
elite, og smadrer bilen om 2 år - så rykker jeg jo ikke 8 år tilbage?

Mvh. Otto

Fra : Leonard

Dato : 02-04-07 10:19

On Mon, 2 Apr 2007 10:54:08 +0200, Otto J wrote:

> Okay, så er jeg slet ikke med. Hvis jeg er ny og mangler 8 år før jeg bliver
> elite, og smadrer bilen om 2 år - så rykker jeg jo ikke 8 år tilbage?

Nej, men du kommer til at betale ekstra i mange år:
Jeg ændrer lige mit eksempel til nybegynder 20.000, et år 2.000 op eller
ned, elite efter 8 år.
(Med 3.000 pr år ville vi ende på minus 1.000 kr)

Du har kørt i 2 år og er således nede på 16.000 og mangler 6 år før du
er elite:

16.000
14.000
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000 elite
du kommer altså af med 70.000 før du er når elite uden skader.

En skade sender dig 3 år baglæns og du er på 22.000 og skal betale:
22.000
20.000
18.000
16.000
14.000
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000 elite
ialt 130.000 før du når ned på elite, altså 60.000 kr ekstra.

Den nemme udregning er at du skal betale de 3 års fulde præmie ekstra,
nogen vil mene at du jo også er forsikret i 3 år længere, så 3 års
elitepræmie måske skal trækkes fra, men så er det 3 x 4.000 så ender du
på 48.000 ekstra.

Dertil kommer selvrisikoen.
--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Otto J

Dato : 02-04-07 12:57

> Nej, men du kommer til at betale ekstra i mange år:

I get it. Tak for udredningen, du har ret!

Mvh. Otto

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 01-04-07 17:17

Leonard wrote:
> Elitestatus opnås ved 8 år skadefri
Det varierer en del fra selskab til selskab...

8 år er det højste jeg endnu har hørt.

Desuden er en skade ikke altid lig med at man falder i præmietrin!

Thore

Fra : Leonard

Dato : 01-04-07 17:28

On Sun, 01 Apr 2007 18:17:11 +0200, SmaRTrxxv wrote:

> Det varierer en del fra selskab til selskab...

Netop, derfor skrev jeg også dette som et eksempel.
Tallene er også fiktive og skal selvfølgelig skiftes ud med de rigtige.
Alder, køn, bopæl, bil og bilens udstyr er bare nogle af de ting, der
kan have indflydelse på forsikringsprisen og forløbet, så der er kun en
vej, nemlig at ringe rundt og få nogle rigtige tal oplyst.

For mig tror jeg grænsen er omkring 40.000 kr. så en bil under den pris
vil jeg ikke ofre kasko på, men jeg har også mulighed for betale den
kontant og købe en anden til samme pris, hvis den skulle blive
totalskadet eller stjålet.
Er der ikke den luft i økonomien og er man afhængig af bilen, så kan det
være en god sikkerhed at have kasko på en bil til en lavere pris. Det er
dyrt at være fattig

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : claus b. p.

Dato : 01-04-07 22:23

"Bjarne Jensen" <no@no.no> wrote in message
> Hej
>
> Jeg er førstegangs køber, og spekulerer på, hvad en fornuftig max pris
> for en bil vil være, hvis jeg ikke ønsker at betale for en kasko
> forsikring?

Et seriøst udgangspunkt er, at skal du låne penge til bilen, skal den
kaskoforsikres, kan du betale kontant, kan du vælge kun at ansvarsforsikre.

/Claus

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 02-04-07 00:36

claus b. p. skrev:
> Et seriøst udgangspunkt er, at skal du låne penge til bilen, skal den
> kaskoforsikres, kan du betale kontant, kan du vælge kun at ansvarsforsikre.

Det var en rigtig god tommelfinger-regel.

Men hvis man kan få en billig kasko, og stiller man ofte sin bil på
udsatte steder, kan det dog muligvis betale sig at have kasko selvom man
har købt bilen kontant og har råd til at miste den.

Omvendt, hvis den billigste kasko man kan få er hundedyr, så kan det
være at man skal løbe risikoen for sin bil, selv om man har lånt pengne
til den. I stedet kan man selv spare lidt op, eller betale hurtigere af
på bilen.

Mvh Rune
Honda Civic, 1998 betalt kontant og uden kasko. Når jeg (forhåbenligt)
bliver elite-bilist til sommer, så tegner jeg kasko for så kan jeg få
den billigt gennem fagforeningen.

Fra : Hr. Jensen

Dato : 02-04-07 08:31

On Sun, 1 Apr 2007 23:23:23 +0200 "claus b. p." <cbp33@hotmail.com> sent
the following smoke signals:

>Et seriøst udgangspunkt er, at skal du låne penge til bilen, skal den
>kaskoforsikres, kan du betale kontant, kan du vælge kun at ansvarsforsikre.

Med mindre at vi er (nede) i den prisklasse, hvor pengene kan lånes i
form af en kassekredit/forbrugslån...

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Leonard

Dato : 02-04-07 09:05

On Sun, 1 Apr 2007 23:23:23 +0200, claus b. p. wrote:

> Et seriøst udgangspunkt er, at skal du låne penge til bilen, skal den
> kaskoforsikres, kan du betale kontant, kan du vælge kun at ansvarsforsikre.

Hvorfor det?
Da jeg var ung og fattig og lånte 30.000 til en MC ville banken have
pant i den og forlangte så en kaskoforsikring. Da jeg fortalte at kasko
ville koste 24.000 om året og at jeg hellere ville betale 2.000 mere
tilbage hver måned, så kunne banken faktisk godt se fornuften i det.
Indrømmet, hvis der sker en totalskade eller et tyveri er det meget surt
at skulle betale af på et lån, hvor tingen er væk, men hellere det end
forære pengene til forsikringsselkabet.
--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : claus b. p.

Dato : 02-04-07 13:14

"Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote in message

> [...]
> Indrømmet, hvis der sker en totalskade eller et tyveri er det meget surt
> at skulle betale af på et lån, hvor tingen er væk, men hellere det end
Jeg skrev at det var en tommelfingerregel. Det er meget usædvanligt at man
kan låne penge med pant i en bil eller motorcykel uden at der er
kaskoforsikring. Men det er jo ganske ofte at man låner pengene på anden
måde i dag, og så er det jo det samme som at betale kontant. Dvs. at
forsvinder køretøjet, skal man jo bare blive ved med at betale til et lån,
hvor pengene er brugt.
Hvis man beslutter at kaskoforsikre har man yderligere det valg at bestemme
hvor høj selvrisikoen skal være. Det er en gambling uanset hvad man gør. Men
min sunde fornuft siger mig, at har man ikke råd til at købe bil uden at
låne pengene til den, så er det nok heller ikke godt for økonomien hvis den
bliver stjålet eller skadet uden forsikring.
En anden (mindre) ting er, at med en kaskoforsikring har man SOS nødhjælp i
udlandet. Kører man langt væk, kan det være en ide at tegne en tilsvarende
forsikring hvis man ikke har kasko.
Og endelig er der selvfølgelig kloge-åge rådet: start med at købe en meget
billig bil, så er det ikke så nødvendigt med kasko. Efter at have opsparet
bonus (og penge) kan man så købe en dyrere bil.

/Claus