Dyre serviceeftersyn på nye biler i dag
Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 01-04-07 00:18

Hej

Hvilket dyre serviceeftersyn er der på nyere biler andet end skiftning
af tandrem?

Er der noget sted på nettet, man kan finde servicemanualer til
forskellige bilmodeller?

I det konkrete tilfælde er den en Mazda 2 / Ford Fiesta, der er i
søgelyset.

mvh
Michael Kristensen

Fra : tp

Dato : 01-04-07 07:37

[...]

---

udover tandrem (og det er ikke engang på alle biler), kommer der på et
tidspunkt kobling måske støddæmpere, hjullejre, meen der er ikke så mange
ting af den slags.

Alternativ til dyre serviceeftersyn : skift selv olie og filter, og kør så
ellers kun bilen på værksted når den får mislyde/går i stykker. og vupti :
du har sparet en formue!

Fra : Søren

Dato : 01-04-07 07:50

tp skrev:
> [...]
> ellers kun bilen på værksted når den får mislyde/går i stykker. og vupti :

Enig.

Når du så kører på værksted - så vælg f.eks et CAD værksted der har
forstand på din bil, istedet for den autoriserede forhandlers værksted -
og så har du sparet endnu flere penge

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 01-04-07 08:15

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Alternativ til dyre serviceeftersyn : skift selv olie og filter, og kør så
> ellers kun bilen på værksted når den får mislyde/går i stykker. og vupti
> : du har sparet en formue!

Det er jo et bevidst haveri , med mulighed for en omgang dyre følgeskader
hvis han blot begiver sig
afsted indtil den siger bang.

En god ting er, at notere hvor længe en given reservedel holder. Hvor længe
holder dine bremser, hvor længe
holder dit og dat. Derved kan du nå at skifte det lige inden det går tid
(for det meste), og muligvis slippe for at det tager
andre ting med sig i døden.

Thomas

Fra : Lars Knudsen

Dato : 01-04-07 08:21

On Sun, 1 Apr 2007 08:37:13 +0200, "tp" <skodskod@yahoo.com> wrote:

>Alternativ til dyre serviceeftersyn : skift selv olie og filter, og kør så
>ellers kun bilen på værksted når den får mislyde/går i stykker. og vupti :
>du har sparet en formue!

Man skal dog huske at indregne et nok større værditab og reduceret
villighed til kulance og garanti reperationer ud over købeloven.

** Lars

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-04-07 08:52

"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> skrev i en meddelelse

> Man skal dog huske at indregne et nok større værditab

Det er begrænset på biler som er >4-5 år, om bilen har fuld servicebog. Tjek
selv på fx Bilpriser, med el uden.

og reduceret
> villighed til kulance og garanti reperationer ud over købeloven.

Ja, det er rart for de aut.værksteder med sån' nogle "gummi-variabler", når
købeloven heller ikke giver garanti for noget som helst :(. For en egentlig
garanti kan de hænges op på/ SKAL de overholde. Det bliver spændende når nu
Kia har "åbnet ballet" med 7 års garanti, hvorfor gør VW, VAG ikke det samme
el. længere/ bedre? ;). Som jeg er orienteret skal det ikke være aut.
service, bare hos en mekker, min mekker arb. til den ½ pris af den lokale
SMC, Skoda.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 01-04-07 09:30

On Sun, 1 Apr 2007 09:52:27 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

>Det er begrænset på biler som er >4-5 år, om bilen har fuld servicebog. Tjek
>selv på fx Bilpriser, med el uden.

Enig. Jo ældre den bliver jo mindre betyder det.

> [...]
>Kia har "åbnet ballet" med 7 års garanti, hvorfor gør VW, VAG ikke det samme

Der kommer jo nok til at ske noget. Her i Sverige hvor jeg bor bliver
en bil som min Skoda solgt med 2 års garanti uden km begrænsning.

Så vidt jeg husker var der "lige" den finde at de 7 år var med max
100.000 km. Så man skal ikke køre meget hvis man skal have garanti i
alle 7 år. Der ville et tilbud som Hyundai der hedder 3 år ubegrænset
km være mere værd for mig der kører 60.000 km årligt.

>Som jeg er orienteret skal det ikke være aut.
>service, bare hos en mekker, min mekker arb. til den ½ pris af den lokale
>SMC, Skoda.

Ja og så skal servicen vel udføres efter producentes foreskrifter.

** Lars

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-04-07 10:32

> [...]

> alle 7 år. Der ville et tilbud som Hyundai der hedder 3 år ubegrænset
> km være mere værd for mig der kører 60.000 km årligt.

150.000 km. Jeg køre også så meget at en km.ubegrænset vil måske være bedre,
jeg køre den ud af garantien på 3-4 år. Det er stadig bedre en nogen anden
på markedet, og laaangt bedre end VW, VAG's. De lever højt på deres ry, og
kundernes mærke-trofasthed/ naive tro på at man får bedre kvali. ved at
betale mere.

> Ja og så skal servicen vel udføres efter producentes foreskrifter.

Det er klart. Det er heller ikke svært, selv om "nogen" forsøger at få det
til at lyde sådan.