En lille reserve pispotte!
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 30-03-07 17:16

Jeg er ved at få fnulder af, at fruen altid kidnapper min bil, når jeg har
fri.
Jeg overvejer derfor, om ikke jeg skal ha mig en llille potte til trisse
rundt i og som fotovogn. (at jeg ikke kan komme ud og lege mede kameraet, er
hovedårsagen til mine frustrationer)

Kravene til vognen er, at den skal være relativt lille, billig i indkøb - Så
billig, at jeg kan smide den væk uden at se mig over skulderen, skulle den
sluge skråen
Den må gerne kunne holde rusten lidt fra døren, og gerne være billig i drift
og nem at skrue i.
Motorstr. er ligegyldig.

Jeg overvejer en Citroen AX 1,1 eller 1,4 eller en Pug 106 tilsvarende.
Andet jeg bør kigge efter?

Det er mit indtryk, at de to nævnte ikke ruster så slemt, men er det bare
noget, jeg tror?
Jeg er ligeglad med buler, lakkens stand, bare den er hel og tæt.

På forhånd tak for input!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-07 17:56

On Fri, 30 Mar 2007 18:16:10 +0200, "Frodo Nifinger"
<jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>og nem at skrue i.
>Motorstr. er ligegyldig.
>
>Jeg overvejer en Citroen AX 1,1 eller 1,4 eller en Pug 106 tilsvarende.

Valgene lyder rimeligt, bortset fra, at en AX bliver til en bøllehat,
hvis den udsættes for noget slemt! (en tidligere kollega mistede
kæresten i et mislykket venstresving - modparten var en Taunus 2.0 med
vanvittig hastighed, hvilket medførte at potten fik en flyvetur på 8 m
og begge i bilen havde slået sig temmelig slemt - rødt lys er ikke
altid rødt, desværre).

>Det er mit indtryk, at de to nævnte ikke ruster så slemt, men er det bare
>noget, jeg tror?
>Jeg er ligeglad med buler, lakkens stand, bare den er hel og tæt.
>
>På forhånd tak for input!

Prisleje? En gammel Kadytt uden rust kunne også være en mulighed eller
en "forslugen" potte af en Volvo, Granada, Omega ell. lign, hvis de
ikke skal køre mange km. er benzinøkonomien jo mindre væsentlig. De
store er ofte billige i indkøb og viser sig totalt at være lige så
billige at eje ved små kørselsbehov.
--
Ivan Madsen
med en OES i huset

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 30-03-07 19:38

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

> [...]
> vanvittig hastighed, hvilket medførte at potten fik en flyvetur på 8 m
> og begge i bilen havde slået sig temmelig slemt - rødt lys er ikke

Sådan er det jo med små gamle biler. De foldes let til en sommerhat vha. an
løbsk firhjulstrækker.

> [...]
> ikke skal køre mange km. er benzinøkonomien jo mindre væsentlig. De
> store er ofte billige i indkøb og viser sig totalt at være lige så
Prislejet er op til 10 kilo. -gerne mindre
Som jeg siger - Hellere smide den væk end at ofre en bondegård på
reparationer.
Fysisk størrelse har en prioritet, da den skal kunne være i indkørslen uden
at være en belastning at ha der.
En Kadett eller Corsa får mig af en eller anden grund til at ryste på
hænderne.

Det jeg frygter mest ved at købe en ekstra bil er fruens umanerlige trang
til at tage Citron C3'en med på arbejde.
Jeg er selv tvunget til køre på arbejde pga. arbejdstiderne, der ikke
korresponderer med de offentlige transportmidler.
Sidste offentlige mulighed er kørt før, jeg får fri.

Hvis Fruen først kaster sin kærlighed på vores lille 1,4 liters Diesel ude i
indkørslen, dvs, når jeg nu har en anden derude også! Ja så kommer til det
godt nok til at belaste økonomien i projektet - Hvis den anden så er en
gammel Granada med 7km/l, ja så står jeg vist med den ene fod i falittens
land .
Har iøvrigt i tidernes morgen haft en Granada stationcar 2,8 I med
automatgear.
Det var nu et dejligt køretøj, men hold da op, den havde et
kærlighedsforhold til mekanikeren og tankstationen.
Det var nok lidt for kørt til, når det kommer til stykket.

En OES? Nu er jeg nysgerrig

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-03-07 19:42

Frodo Nifinger skriver:

> En OES? Nu er jeg nysgerrig

En hund...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-07 13:06

On Fri, 30 Mar 2007 20:38:00 +0200, "Frodo Nifinger"
<jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:

>Sådan er det jo med små gamle biler. De foldes let til en sommerhat vha. an
>løbsk firhjulstrækker.

Nu var det bare en i forhold til AX'en tung gammel fååård (at
sagen var alvorlig nok er noget helt andet)

<...>
> [...]
>korresponderer med de offentlige transportmidler.
>Sidste offentlige mulighed er kørt før, jeg får fri.

Jamen, du inddrager da bare nøglerne til bemeldte fartøj

> [...]
>kærlighedsforhold til mekanikeren og tankstationen.
>Det var nok lidt for kørt til, når det kommer til stykket.

Det jeg mente var, at hvis i iøvrigt uafhængigt af onsdags- og
lørdagsbegivenheder kunne blive enige om, hvem der kører hvad, så
kunne det være rentabelt at købe en ældre "luksusmobil" i forhold til
hvad en Corolla, Polo, Golf, Kadett, Astra, osv. osv. koster.

>En OES? Nu er jeg nysgerrig

Naaah, forkert signatur - en Old English Sheepdog - gulvtæppe forklædt
som hund ) (hun er bare vidunderlig og ingen kan fjerne hende))
Men btw. du kan da købe min Kymco - 8/2006 og 200 km på klokken
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 31-03-07 15:59

> On Fri, 30 Mar 2007 20:38:00 +0200, "Frodo Nifinger"
> <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:
>

> Jamen, du inddrager da bare nøglerne til bemeldte fartøj

Hehe, du er vist ikke gift med min kone

> [...]
> kunne det være rentabelt at købe en ældre "luksusmobil" i forhold til
> hvad en Corolla, Polo, Golf, Kadett, Astra, osv. osv. koster.

Jojo, jeg er på det rene med, at benzinomkostningerne ikke er det eneste.
Den billigste bil, jeg til dato har haft at køre i var en gammel 74 Fååård
Taunus 2,0 S Staioncar (4 cyl OHC)
79 ører pr kørt kilometer incl reparationer, brændstof, forsikringer,
vægtafgift mm. Den totale afskrivning var 6600 kr, og kunne ha været 600 kr
for 22 mdrs kørsel. hvis jeg havde ventet 2 mdr med at flå pladerne af.
(Skrotningsafgift på 6900 kr)
Det var tilbage i 91 til 93 jeg havde det køretøj. Uha, den var rusten til
sidst.

> Naaah, forkert signatur - en Old English Sheepdog - gulvtæppe forklædt
> som hund ) (hun er bare vidunderlig og ingen kan fjerne hende))

Ahh, så gav det mening. Tænkte nok, det var en hund af en slags

> Men btw. du kan da købe min Kymco - 8/2006 og 200 km på klokken
> --
Aktionsradiusen på en knallert er lidt for lille. og jeg bare hader
byggekvaliteten eller mangel på samme på dem.
Det kan simpelthen ikke passe, at cylinder og stempelringe er opslidte efter
bare 15000 km.

Jeg kunne såmænd sagtens nøjes med en lille 125 ccm 4-takts motorcykel, men
jeg har ikke pappet til at føre den slags tohjuler.
Faktisk ville jeg foretrække sådan et køretøj, pga den kan stå i
cykelskuret.
Så jeg kigger efter det næstbedste - en lille brugt bil, Brian ikke har haft
fat i endnu

Skulle det virkeligt være noget, man køber med hjertet, skulle det være en
gammel BMW Isetta eller Henchel eller en Messerschmidt goggomobil, men dels
kan de nok ikke findes i en acceptabel prisklasse, og man kommer vist til at
skrue som en gal Sådan en BMW Isetta ku ellers være sjov at futte rundt i

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-03-07 19:02

Frodo Nifinger skriver:

> Hehe, du er vist ikke gift med min kone

Med mindre at hun er bigamist....

> [...]
> jeg har ikke pappet til at føre den slags tohjuler.
> Faktisk ville jeg foretrække sådan et køretøj, pga den kan stå i

Så tag dog at få pappet til den i stedet. Det kan let vise sig at være
en del billigere i det lange løb.

Fra : Klaus G.

Dato : 30-03-07 19:12

> [...]
> den sluge skråen
> Den må gerne kunne holde rusten lidt fra døren, og gerne være billig i
Hvad med noget Golf2 Diesel?

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 30-03-07 22:06

> Hvad med noget Golf2 Diesel?

Rusten skulle holde sig fra døren, og den skulle være billig i drift (dvs.
ikke må gå i stykker for tit heller, res.dele) - hvorfor så sige Golf II?

Troels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-03-07 22:14

Troels Plougmann-Olsen skriver:

> Rusten skulle holde sig fra døren, og den skulle være billig i drift (dvs.
> ikke må gå i stykker for tit heller, res.dele) - hvorfor så sige Golf II?

Fordi du kan hente dem søndenfra i nogenlunde rustfri stand og uden for
mange km på klokken. Så er den netop både rustfri og "gåistykkerfri".

Jeg brugte 4 år med en Golf II og skiftede baghjulslejer som praktisk
taget det eneste ud over normale sliddele.

Fra : Klaus G.

Dato : 30-03-07 22:20

> [...]
>
> Jeg brugte 4 år med en Golf II og skiftede baghjulslejer som praktisk
> taget det eneste ud over normale sliddele.
Præcis, og en diesel går laangt på literen.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-03-07 22:25

"Klaus G." skriver:

> Præcis, og en diesel går laangt på literen.

Til det brug ville jeg foretrække en "eenotter" benzin.

Den kan, hvis man kører nogenlunde pænt gå 12-15 km/l.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-03-07 23:11

Klaus G. wrote:

> Præcis, og en diesel går laangt på literen.

Lille uvidenskabelig information:

Golf II, 100 km/t på motorvejen ned igennem Tyskland: 20,0 km/l
Golf III TDI, 100 km/t samme sted, 23,5 km/l.

Begge dele målt ved optankning og ægte gps hastighed.

--
Per, Esbjerg

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 31-03-07 00:01

> [...]
>
> Jeg brugte 4 år med en Golf II og skiftede baghjulslejer som praktisk
> taget det eneste ud over normale sliddele.

Når den nu skal hentes søndenfra og der skal betales registreringsafgift på
potten også, før jeg kan skrue de hvide plader på , tror du så stadig, jeg
kan holde budgettet på 10 kilo?
I så fald er det nok interessant. - Hvis ikke er det ligegyldigt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Stefan

Dato : 31-03-07 08:24

"Troels >
> Rusten skulle holde sig fra døren, og den skulle være billig i drift (dvs.
> ikke må gå i stykker for tit heller, res.dele) - hvorfor så sige Golf II?

Min har kørt 558kkm og der er ikke noget nævneværdigt rust i så er ikke
nødvendigvis et
problem!

Stef

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 31-03-07 10:16

> Min har kørt 558kkm og der er ikke noget nævneværdigt rust i så er ikke
> nødvendigvis et
> problem!

Har du kigget dine tårne? Jeg skal lige ha digitalkameraet op til en kammi i
dag, så skal du se Golf II'ere der døjer med rust! (Tror næppe de er enkelte
tilfælde..)

Troels

Fra : TDN

Dato : 31-03-07 08:47

"Troels Plougmann-Olsen" <blalbla@defekt.dk> skrev i en meddelelse

> Rusten skulle holde sig fra døren, og den skulle være billig i drift (dvs.
> ikke må gå i stykker for tit heller, res.dele) - hvorfor så sige Golf II?
>
> Troels

Jeg havde en 1985'er VW Jetta (=Golf II med udvendigt bagagerum) og den
havde altid kørt i DK, den var utrolig driftsikker møj billig i dele og rep.
og havde mindre rust end en 10 år yngre japaner selv om den var over 20 år.
Prøv at lægge mærke til hvor mange Golf II der kører på vejene og
sammenlign, med f.eks Opel Kadett som der også blev solgt næsten lige så
mange af, eller japanere fra midtfirserne eller italienske, de er næsten
alle skrottet. Det siger lidt om Golf's holdbarhed.

Men det vigtigste med en bil til 10.000 kr er ikke mærket men men bilens
aktuelle stand, rust især og hvad der er skiftet af sliddele i nyere tid.
Find evt. en bil kyndig og tag med ud og se på bilen og gennemgå den
grundigt.

Mvh
Thomas

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 31-03-07 10:16

> [...]
> mange af, eller japanere fra midtfirserne eller italienske, de er næsten
> alle skrottet. Det siger lidt om Golf's holdbarhed.

Klart der kører mange, for der er da ingen biler der er blevet solgt så
mange af i DK som Golf II'ere, vil jeg tro

Troels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-03-07 10:37

Troels Plougmann-Olsen skriver:

> Klart der kører mange, for der er da ingen biler der er blevet solgt så
> mange af i DK som Golf II'ere, vil jeg tro

Fiat Uno

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 31-03-07 13:15

> Fiat Uno

Italiensk æske, så er det da dømt til at gå galt (i dé årgange)

Troels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-03-07 13:28

Troels Plougmann-Olsen skriver:

> Italiensk æske, så er det da dømt til at gå galt (i dé årgange)

Altså Golf II er en overlever...

Tjek hvor mange Golf I der er tilbage kontra Simca 1100 og 1308.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 31-03-07 13:37

> Altså Golf II er en overlever...
>
> Tjek hvor mange Golf I der er tilbage kontra Simca 1100 og 1308.

Hvor mange af dem kører ikke også rundt på absolut sidste syn?

Troels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-03-07 13:50

Troels Plougmann-Olsen skriver:

> Hvor mange af dem kører ikke også rundt på absolut sidste syn?

Golf I ?

Flere end Simca'er.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 31-03-07 14:25

> Golf I ?
>
> Flere end Simca'er.

Ja, hvorimod Simcaen kan hænde at blive synet igen.

Nu var de svjh. også i 2 forskellige prisklasser.

Troels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-03-07 19:02

Troels Plougmann-Olsen skriver:

> Ja, hvorimod Simcaen kan hænde at blive synet igen.

Næppe.

> Nu var de svjh. også i 2 forskellige prisklasser.

Altså Golf'en er en superstærk bil der kostede lidt ekstra.