Olie til plænetraktor ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-03-07 12:26

Hej NG.

Min plænetraktor skal have en SAE 30 motorolie.
Jeg synes det er for dyrt at betale 30 kr for 0,6 liter hvis jeg kan
købe fx. 4 liter Castrol GTX Highmilage 15W-40 til 125 kr.
Er det så vigtigt at det er en SAE 30 olie ?

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : kim jensen

Dato : 30-03-07 13:31

[...]

Køb du bare den "billige" olie. Et godt råd til dine maskiner er, at du kan
købe din olie hos en maskinehandel til en væsentlig billigere penge.
mvh Kim

Fra : Leonard

Dato : 30-03-07 13:37

On 30 Mar 2007 04:26:06 -0700, Christian B. Andresen wrote:

> [...]
> købe fx. 4 liter Castrol GTX Highmilage 15W-40 til 125 kr.
> Er det så vigtigt at det er en SAE 30 olie ?

Det har vel noget at gøre med om der er oliefilter i motoren eller om
olien skal rense sig selv?

Hvis det betyder noget for din økonomi om du bruger 30 kr på olie en
gang om året eller kan nøjes med 125 hvert 6 år, så er du nok bedre
tjent med at sælge traktoren og købe en håndskubber
--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-03-07 13:40

On 30 Mar., 14:36, Leonard <piper...@gmail.com> wrote:

> [...]
> gang om året eller kan nøjes med 125 hvert 6 år, så er du nok bedre
> tjent med at sælge traktoren og købe en håndskubber

Der skal 1,5 liter i, så enten skal jeg betale 90 kr / år eller 125 /
3 år.
Men det er ikke kun økonomien som skal afgøre det, men hvorfor købe
noget overprissat hvis noget billigere kan bruges ?

Fra : Leo Jensen

Dato : 30-03-07 20:34

> [...]

Men det er ikke kun økonomien som skal afgøre det, men hvorfor købe
noget overprissat hvis noget billigere kan bruges ?

Jeg har i dag hældt olie på en spritny 3.5-hestes Briggs & Stratton.
I manualen foreskriver de som vanligt SAE 30, men de skriver også, at en
syntetisk SJ/CF (eller bedre)5W-30 eller 10W-30 kan bruges. Ved temperaturer
under 4°C (det er ikke løgn...) er en ikke-syntetisk 5W-30 eller 10W-30 OK,
ved højere temperaturer vil den forårsage forøget olieforbrug. Ved brug af
en multiviscositetsolie skal man generelt checke olieniveauet oftere.
Skifteintervallet er det samme uanset oliekvaliteten.
Det var så hvad manualen siger. Jeg gav den noget 10W-40 semisyntestisk fra
Brugsen, en rotorklipper ruster alligevel op før motoren er brugt op, når
man har 2-300 m2 græsplæne...

MVH Leo

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-03-07 21:00

Leo Jensen wrote:
> [...]

> Men det er ikke kun økonomien som skal afgøre det, men hvorfor købe
> noget overprissat hvis noget billigere kan bruges ?

Jeg ved ikke hvor meget der skal i min plæneklipper. Købte den i 1990 - og
jeg har endnu ikke skiftet olie :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Leo Jensen

Dato : 31-03-07 08:07

> Jeg ved ikke hvor meget der skal i min plæneklipper. Købte den i 1990 - og
> jeg har endnu ikke skiftet olie :)

Tja, min blev leveret uden olie, det gjorde din nok ikke...

Leo

Fra : Hans

Dato : 31-03-07 06:33

[...]

Man bruger 30 olie fordi den er luftkølet

Men på min egen plæneklipper bruger jeg 15-40 olie og det har den klaret i
mange år, den bruger heller ikke noget af det.

Så køb du bare olie i brugsen

Hans

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-03-07 07:53

"Hans" <ask@meeeee.not> skrev i en meddelelse news:460df2a1$0$52111

> Man bruger 30 olie fordi den er luftkølet

Enig. Den en cracker ikke når motoren bliver VARM.

> Men på min egen plæneklipper bruger jeg 15-40 olie og det har den klaret
> i mange år, den bruger heller ikke noget af det.
>
> Så køb du bare olie i brugsen

Enig, den når sikkert ikke de høje temp. . Alternativt; hæld billig
fuldsyntetisk olie på den, den du også bruger til bilen, den kan klare det.
Det samme med oliesmurte kompressorer. Min køre glimragende med billig
fuldsynt. olie istedet for dyrt "kompressorolie", SAE-olie. Og så kan den
starte i frost, det kniber med SAE, fordi det er blevet stift i kulden.

Fra : DerGolf

Dato : 31-03-07 15:24

> [...]
> billig fuldsynt. olie istedet for dyrt "kompressorolie", SAE-olie. Og så
> kan den starte i frost, det kniber med SAE, fordi det er blevet stift i

Det skal jeg lige høre mere om. Jeg har altid problemer min min kompressor
når det bliver koldt i vejret. Den står "fastmonteret" i een uopvarmet
stald.
Ville det hjælpe med halv eller fuldsynt. motorolie?
Koster fuldsynt. ikke en halv arm?
Hvad plejer du at købe?
mvh MIC

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-03-07 17:14

"DerGolf" <nospam@dbmail.dk> skrev i en meddelelse

> Ville det hjælpe med halv eller fuldsynt. motorolie?

Det skal være FULDsynt. 0 el. 5W40. For det er tyndt som vand, når der er
koldt, samtidig med at det stadig smøre når det bliver VARMT. Mens
kompressorolie, fx. SAE30, er så tykt når det er koldt, at motoren
blokkeres. Men det prob kender du :((.

> Koster fuldsynt. ikke en halv arm?

Du køber bare "billigstmuligt". Du kan få glimragende NoName-olie i fx.
Bilka til ~150 for 4l., din bil er også glad for det, især om vinteren :).
Jeg faldt over 1l. til en 50,- i T.Svansen.

> Hvad plejer du at købe?

Som skrevet altid billigst muligt, dog sørger jeg for det til bilen
overholder API SL, CF. Til kompressoren er det ligegyldigt, den er ikke
rocketscience, det fra T.Svansen er fx kun API SG.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 31-03-07 18:56

> det fra T.Svansen er fx kun API SG.

Sludder og vrøvl:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=848811512&n=1706580807&pn=1638820904

http://media.thg.dk/files/pdf/990000001323.pdf

(IQ-X er et Kroon Oil produkt)

Troels

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-03-07 19:40

"Troels Plougmann-Olsen" <blalbla@defekt.dk> skrev i en meddelelse

> Sludder og vrøvl:

Du aner ikke en KÆFT om hvad jeg har købt, når jeg siger det er API SG, så
er det API SG.
BTW, så er det 0W40.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 31-03-07 19:52

> Du aner ikke en KÆFT om hvad jeg har købt, når jeg siger det er API SG, så
> er det API SG.
> BTW, så er det 0W40.

Så er det ikke en af T-Hansens egne olier. Den fås i 5W40, 10W40 og 15W40.

Derudover forhandler de Castrol, som fåes i en 0W40. Den er dog af højere
standard en SG.

Du talte om olie man køber hos THansen nu, og den er af højere standard end
den du har købt der, tilsyneladende.

Troels

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 31-03-07 19:52

> Du aner ikke en KÆFT om hvad jeg har købt, når jeg siger det er API SG, så
> er det API SG.
> BTW, så er det 0W40.

Beklager, jeg glemte deres LongLife 0W30.

Troels

Fra : DerGolf

Dato : 31-03-07 20:40

> [...]
> overholder API SL, CF. Til kompressoren er det ligegyldigt, den er ikke
> rocketscience, det fra T.Svansen er fx kun API SG.

Tak for dine tips. Jeg vil prøve at tjekke priserne i tyskland på mandag.
Der plejer olie være lidt billigere. Men ellers er der jo Thansen at falde
tilbage på. Eller evt tjekke Bilkas tilbudsavis.
mvh MIC

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 31-03-07 20:46

> [...]
> Der plejer olie være lidt billigere. Men ellers er der jo Thansen at falde
> tilbage på. Eller evt tjekke Bilkas tilbudsavis.

Jeg er ikke sikker, men ALDI plejer gerne at have noget billigt fuldsynt.

Selvf. også i DK.

Troels

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-04-07 09:30

"DerGolf" <nospam@dbmail.dk> skrev i en meddelelse news:460eb91e$0$90269

Men ellers er der jo Thansen at falde
> tilbage på. Eller evt tjekke Bilkas tilbudsavis.
> mvh MIC
Eller Biltema, men det er de færreste som har den "rundt om hjørnet" :(. Jeg
tror faktisk der er billigere olie i DK., de gange jeg har kigget, har
priserne været > TSvansen, Bilka's.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 02-04-07 12:16

> Eller Biltema, men det er de færreste som har den "rundt om hjørnet" :(.
> Jeg tror faktisk der er billigere olie i DK., de gange jeg har kigget, har
> priserne været > TSvansen, Bilka's.

Biltemas olie bliver bare enormt let (for) varmt, er min erfaring med det...

Troels

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-04-07 17:29

> Biltemas olie bliver bare enormt let (for) varmt, er min erfaring med
> det...

??. Olie bliver ikke let for varmt, med mindre olien er forkert, så bliver
hele motoren for varm, brænder af :(. De har en aldeles glimragende 5W50
til mindre penge end andre skal have for tilsv. . Og som jeg har skrevet,
fuldsynt kan holde til at blive SÅ varmt, at det kan bruges i en luftkølet
motor. Så varm bliver din bil ikke, før du køre den tør for kølevæske, som
Biltema forøvrigt også har noget glimragende af til rimelige penge ;).