Forsikringsrep - hvad kan man forvente?
Fra : Tommy Eriksen

Dato : 30-03-07 09:23

Halløjsen,

Som nogen ved står Primeraen på værksted efter at vi blev krøllet lidt
af en lokal bus.
http://fotoarkiv.com/gallery2/v/bilen/primera18/buler/

Spørgsmålet er så, hvad kan jeg egentlig forvente når jeg får den
tilbage?
Jeg ved at taksator har krævet at der blev brugt brugte døre - det er
vel i og for sig også okay, så længe de husker at betrække dem med en
gang dinitrol indvendig (hvilket jeg fik gjort på bilen da jeg købte den
14 dage før uheldet).
Men, i går var jeg så forbi og så bilen holde ude på p-pladsen med 2
monterede døre i forskellige farver. Det tyder så på at de har samlet
det hele og monteret det på bilen - men, hvor meget lak kan jeg så kræve
der er proppet på bagefter?
Bilen har ikke været skadet (før det her) og alle pladedele havde samme
farve, også hvis man løftede beklædningen og sådan - jeg vil mene at jeg
kan forvente at det stadig forholder sig sådan (hvis jeg løfter i
dørbeklædningen), men har jeg ret? -Og er der andet jeg skal være
opmærksom på?

Jeg købte som sagt bilen 2 uger inden det skete, og den stod uden en
skramme eller bule, så jeg forventer naturligvis at den vender tilbage
til mig i præcis samme stand, men er der en "bagatelgrænse"?

Jeg ved godt, ovenstående er lige lovlig generelt, men jeg har som sagt
ikke fået bilen tilbage endnu - jeg vil bare gerne være nogenlunde
sikker på at jeg får checket de relevante ting når jeg en dag får den ;)

På forhånd tak,
/Tommy

Fra : Stop op og og læs

Dato : 30-03-07 09:35

Du skal naturligvis have bilen tilbage i en stand som matcher standen ½
sekund før den blev 'krøllet' - det betyder at brugte dele er ok, hvis de
ikke er ringere end de eksisterende og det beyder også at køretøjet skal
lakeres til din kulør - kan man ikke gøre det stump for stump må man jo
hellakere bilen .

Knud

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-03-07 10:48

On 30 Mar., 10:22, "Tommy Eriksen" <t...@the-coffeeshop.dk> wrote:
> Jeg ved godt, ovenstående er lige lovlig generelt, men jeg har som sagt
> ikke fået bilen tilbage endnu - jeg vil bare gerne være nogenlunde
> sikker på at jeg får checket de relevante ting når jeg en dag får den ;)

Som Knud siger, du skal have bilen i samme stand som den var før
ulykken. Dvs, samme farve, samme kvalitet dele. Er den blevet
rustbehandlet lige før så vil jeg mene de nye døre også skal
rustbehandles.

Med mindre du har aftalt andet med din forsikring så skal den være i
samme farve også. Jeg ved at nogle kaskoforsikringer kan fås billigere
ved at man selv skal betale for lakering af dele hvis ikke de findes i
den rette farve (F.eks. Alkas budgetkasko). Men det er jo nok ikke
relevant i denne sammenhæng hvor det er busselskabet der hænger på
regningen.

Fra : Tom

Dato : 30-03-07 17:44

> [...]
> i og for sig også okay, så længe de husker at betrække dem med en gang
> dinitrol indvendig (hvilket jeg fik gjort på bilen da jeg købte den 14

Det havde jeg ALLLLLDRIG accepteret. Jeg havde truet taksatoren med at selv
den MIIIINDSTE farveforskel eller dør der sidder 0,5mm for lavt, så ville
være stridsspørgsmål i en uendelighed. Bilen bliver aldrig helt som før og
da slet ikke når man begynder at male på brugte dele.....sådan noget klyt.
Man betaler nok i forsikring til at de også skal lave reparationerne
ordentligt og med nye stumper.....de brugte kan han montere på sit egen bil.

--
Tom

Fra : Klaus G.

Dato : 30-03-07 23:48

> [...]
> Man betaler nok i forsikring til at de også skal lave reparationerne
> ordentligt og med nye stumper.....de brugte kan han montere på sit egen
Hvorfor kan en sort dyr fra en bil der er blevet totalskadet i modsatte side
ikke bruges? Den skal jo bare slibes ned, og have en omgang lak, så er den
da så god som ny, hvis det bliver gjort ordentligt?

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Kim H.

Dato : 31-03-07 08:59

> Hvorfor kan en sort dyr fra en bil der er blevet totalskadet i modsatte
> side ikke bruges? Den skal jo bare slibes ned, og have en omgang lak, så
> er den da så god som ny, hvis det bliver gjort ordentligt?

Hvis man kan se det på prisen af sin bilforsikring er der vel heller ingen
problemer i det, men hvis jeg betaler det samme i forsikring som andre, og
de får nye dele ved en skade, så vil jeg også selv ha' det. Brugt har bare
ikke samme værdi som nyt, og sådan er det, og hvis prisen
(forsikringspræmien) er den samme, så må man kunne forlange nyt.

Kim

Fra : Tom

Dato : 31-03-07 09:32

> Hvorfor kan en sort dyr fra en bil der er blevet totalskadet i modsatte
> side ikke bruges? Den skal jo bare slibes ned, og have en omgang lak, så
> er den da så god som ny, hvis det bliver gjort ordentligt?

Nej, en brugt dør har slet ikke samme modstandsdygtighed over for rust som
en ny.....og har den bare de mindste rustpletter så kan man slibe og grunde
nok så meget. Det vil altid være der at rusten slår igennem først igen.
Dertil har jeg haft for mange Ford'er gennem tiderne

--
Tom

Fra : Kenned

Dato : 31-03-07 09:36

Tom wrote:

> [...]
> slibe og grunde nok så meget. Det vil altid være der at rusten slår
> igennem først igen. Dertil har jeg haft for mange Ford'er gennem
'
Ja men den gamle dør var jo også brugt før den blev krøllet....

Kenned
Jeg beskyttes ikke af SPAMfighter til privatbrugere.
Men jeg har navnet i min signatur for at være på tværs over
for dem som åbenbart synes det er værd at nævne hver gang de ser
ordet SPAMfighter.

Fra : Tom

Dato : 31-03-07 09:45

"Kenned" <tgs@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> '
> Ja men den gamle dør var jo også brugt før den blev krøllet....

Ja

--
Tom

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-04-07 08:42

On 30 Mar., 18:43, "Tom" <christen...@bigfoot.com> wrote:

> [...]
> Man betaler nok i forsikring til at de også skal lave reparationerne
> ordentligt og med nye stumper.....de brugte kan han montere på sit egen bil.

For snart 2 år siden fik vi en bagskade (som modpartens
forsikringsselskab skulle betale) som bla. resulterede i at vi skulle
have rettet bagklappen op. Da jeg så fik testet bilen efter skaden
(mit forsikringsselskab betaler gratis FDM test af reperationen) fandt
FDM ud af at elbagruden ikke virkede.
Da jeg så sagde det til værkstedet ville de lige snakke med taksator.
Værkedet havde prøvet at lodde det men det holdt ikke. Taksatoren
sagde så at det var bare ærgeligt, det var jo ikke en ny bil og der
var masser af stc. med defekte elbagruder og at det skyldes de
gentagne åbninger og lukninger. Der blev jeg sgu også sur. Sagde til
ham om han selv ville accepterer at noget som virkede inden en ulykke
ikke virkede bagefter, men det ville han ikke rigtig svare på.
Jeg sagde til ham at de bare skulle ordne det så den virkede som før
ulykken, om værkstedet eller taksatoren skulle betale bekymrede ikke
mig. Desuden så var det en skade til måske (jeg kan ikke helt huske
beløbet) 20.000 kr i alt med maling etc. Og så nævnte jeg lige
muligheden for at gå videre til Ankenævnet for Forsikring.
Så vendte han tilbage efter 10 min og sagde at han betalte ruden og
værkstedet betalte arbejdslønnen, som om jeg skulle opfatte det som en
gestuds Dejligt sagde jeg så blev vi enige.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk