Så måtte "brormand" næsten vinke til kører~
Fra : Holten

Dato : 27-03-07 18:40

Her i morges var min bror på vej til job i morges kl. 06.15

På en "næsten" øde vej lidt før Assens på Fyn overhaler han en lastbil, men
kører på intet tidspunkt over 80 km/t som er grænsen.

Lidt efter kommer der så en bil med blå blink på taget og stopper ham. Han
har overhalet for optrukket spærrelinie, da der var en jernbaneoverskæring
lidt efter.

Skal lige tilføjes at banen er nedlagt og der har ikke kørt tog der i mands
minde, dog er den stadig at opfatte som en jernbaneoverskæring

Der er fantastisk gode oversigtsforhold, blot denne skide jernbane.

Nå væk med tudekiksene, og lad os komme til teorien.

Betjenten fortæller et klippet er der nu, men at han i løbet af dagen vil
køre tilbage op måle op hvor lang strækningen med optrukne linier er, for er
den under 100 meter er det bøde 1000,- kr. + et klip, men er den +100 m
kommer der oveni en betinget frakendelse af kørekortet 3 år+ ny køreprøve.

Nogen der kan forklare mig reglen med de 100 meter, for jeg opfatter det
ikke som vigtigt over hvor lang en strækning han overhalede, men hvor lang
selve med optrukne linier er ???

MVH

Holten

Fra : Per O.

Dato : 27-03-07 20:05

"Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke som vigtigt over hvor lang en strækning han overhalede, men hvor lang

Jeg opfatter det som et spørgsmål om hvorvidt den aktuelle optrukne linie er
over eller under 100 meter, da din bror åbenbart har overhalet over hele
længden af linien. Jeg har også hørt at hvis man kan nå at komme ind igen
før man har overskredet 100 meter fuldt optrukken linie, så slipper man
billigere. Hvis han har overskredet i hele liniens længde, er det jo bare et
spørgsmål om linien er lang nok til at han ikke kom ind igen på under 100
meter. Hvis linien er under 100 meter blev han jo 'lovlig' igen før det blev
rigtig kriminelt.
Vi må nok konstatere at fuldt optrukne linier er fuldt optrukne linier
uanset om den fade de skulle sikre mod ikke længere er tilstede. Men det kan
da godt virke lidt surt, når der ikke køre tog længere (sådan læser jeg dit
inlæg). Lad os krydse fingre for at linien er under 100 meter.

--
Per O.
www.tosseparkering.dk - Så kan de lære det!

Fra : Holten

Dato : 27-03-07 20:12

"Per O." <webmaster@tosseparkering.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan da godt virke lidt surt, når der ikke køre tog længere (sådan læser
> jeg dit inlæg). Lad os krydse fingre for at linien er under 100 meter.

Han har så lige ringet.
Har talt med betjenten og linien er 129 meter.
Det viser sig så at en del af overhalingen er foregået på selve
jernbaneoverskæringen

Så det hedder betinget frakendelse og bøde på 1-3000 kr. samt ny køreprøve.

Surt, men så kan han jo lære det !!

MVH

Holten

Fra : Autocadster

Dato : 27-03-07 21:54

"Holten" <virker@ikke.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> jernbaneoverskæringen
>
> Så det hedder betinget frakendelse og bøde på 1-3000 kr. samt ny

Manglede da også bare... det er jo ikke for sjovt at der er streger på
vejen.

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 27-03-07 21:59

Autocadster skrev:
> Manglede da også bare... det er jo ikke for sjovt at der er streger på
> vejen.

Stregen var jo netop kun "for sjov", da jernbanen er lukket. Måske er
der mulighed for at køre en sag på det, når han på forhånd vidste at
årsagen til overhalingsforbudet var væk.

Synes der er en kedelig tendens til at glemme, at vi har færdselsloven
for at få færdslen til at fungere (effektivt, sikkert, miljøvenligt
osv.) - ikke for at chikanere traffikanterne eller pålægge dem ekstra skat.

Fra : Autocadster

Dato : 27-03-07 22:07

"Rune S. Larsen" <not@working.email> skrev i meddelelsen

> Stregen var jo netop kun "for sjov", da jernbanen er lukket. Måske er
> der mulighed for at køre en sag på det, når han på forhånd vidste at
> årsagen til overhalingsforbudet var væk.

Nå ja klart... fordi en billist mener at stregerne nu ikke gælder mere, så
er det da helt legalt og så skal da der køres en sag

Du mener så også at de steder hvor der i feks. tidsrummet 06-18 er
overhaling forbudt og det er der pga. meget trafik i dette tidsrum... men
hvis du komme susende i et øjeblik hvor der er 0 trafik (der er selvfølgelig
en at overhale) så er det ok at overhale, for grundlaget for forbudet var jo
væk.

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 27-03-07 23:03

Autocadster skrev:
> [...]
> men hvis du komme susende i et øjeblik hvor der er 0 trafik (der er
> selvfølgelig en at overhale) så er det ok at overhale, for grundlaget

Kender ikke til steder med overhalingsforbud i bestemte tidsrum.

Men generelt så ja: Hvis grundlaget for en regel uden tvivl er helt og
aldeles væk, så giver reglen jo ingen mening længere og bør fjernes.
Indtil det sker, ser jeg ikke noget moralsk problem i at bryde den, og
finder det usselt af politiet at håndhæven den.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-03-07 23:09

on 28-03-2007, Rune S. Larsen supposed :
> Kender ikke til steder med overhalingsforbud i bestemte tidsrum.

Motorveje, lastbiler og lign. - behøver jeg sige mere?

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 27-03-07 23:14

Henrik Stidsen skrev:
> on 28-03-2007, Rune S. Larsen supposed :
>
> Motorveje, lastbiler og lign. - behøver jeg sige mere?

Du behøver ikke sige mere - jeg er vist ikke vant til at se verden fra
en lastbils synspunkt og kører sjældent med hænger på motorvej ;)

Fra : Henning

Dato : 28-03-07 12:34

>Indtil det sker, ser jeg ikke noget moralsk problem i at bryde den, og
>finder det usselt af politiet at håndhæven den.

Problemet er blot, at færdselsbøder ikke udstikkes på baggrund af
moral...

Fra : Kenned

Dato : 28-03-07 14:17

Rune S. Larsen wrote:

> [...]
> Indtil det sker, ser jeg ikke noget moralsk problem i at bryde den, og
> finder det usselt af politiet at håndhæven den.

jamen det er jo det vi betaler dem for...
Det er jo ikke op til dig at vurdere om en regel bør bortskaffes. Så længe
stregen er på vejen, skal reglen overholdes. Det er selvfølgelig op til dig
selv om du synes det er forkert, men lad være med at piv hvis du bliver
snuppet i at overtræde reglen...

Kenned
Jeg beskyttes ikke af SPAMfighter til privatbrugere.
Men jeg har navnet i min signatur for at være på tværs over
for dem som åbenbart synes det er værd at nævne hver gang de ser
ordet SPAMfighter.

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 28-03-07 18:24

Kenned skrev:
> Det er jo ikke op til dig at vurdere om en regel bør bortskaffes. Så længe
> stregen er på vejen, skal reglen overholdes.

Hvis du ser et standsning forbudt skilt på en en bro, der er ødelagt, så
kører du i afgrunden?

Sålænge skiltet er der, skal reglen jo overholdes, og det er ikke op til
dig at vurdere om den stadig giver mening under de faktiske forhold...

Kan bare sige at jeg går ind for sund fornuft frem for din form for
lemminge-instinkt.

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 28-03-07 20:37

Rune S. Larsen wrote:

> [...]
> forhold...
>
> Kan bare sige at jeg går ind for sund fornuft frem for din form for

Orhjarh, jeg sys også bare dit jeg-ved-totalt-meget-bedre-instinkt er
totalt meget nederen, lissom!

Ej, er det ikke sat en smule på spidsen at sammenligne et behov for at
overleve (overtræde en regel for ikke køre i en afgrund) med et behov
for at overhale over en spærrelinie? :)
Uanset hvad kan man vel ikke være meget i tvivl om at det er ulovligt
når stregen stadig er malet. At man så tager en kalkuleret bøde-risiko
fordi man er fuldt klar over at risikoen for en ulykke er lig 0 er vel
så bare hvad det er.

/Tommy

Fra : alexbo

Dato : 28-03-07 20:45

"Rune S. Larsen" < skrev

> Hvis du ser et standsning forbudt skilt på en en bro, der er ødelagt, så
> kører du i afgrunden?

Ja.
Jeg kører en stor omvej hver dag for ikke at komme til at holde ved et STOP
skilt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kenned

Dato : 28-03-07 22:06

Rune S. Larsen wrote:

> [...]
> forhold...
>
> Kan bare sige at jeg går ind for sund fornuft frem for din form for

Nu er du jo dum med vilje... du ved jo godt hvad jeg mener!

Fra : Autocadster

Dato : 27-03-07 22:10

> [...]
> for at få færdslen til at fungere (effektivt, sikkert, miljøvenligt
> osv.) - ikke for at chikanere traffikanterne eller pålægge dem ekstra

Hov... efter at have læst det igen, tror jeg måske jeg overså at ironika hun
var involveret

Sorry hvis det var tilfældet

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 27-03-07 22:59

Autocadster skrev:
> Hov... efter at have læst det igen, tror jeg måske jeg overså at ironika
> hun var involveret
>
> Sorry hvis det var tilfældet

Jeg var ikke ironisk.

Fra : Autocadster

Dato : 27-03-07 23:19

> Jeg var ikke ironisk.

Hmm... sørgeligt.

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 27-03-07 23:22

Autocadster skrev:
> "Rune S. Larsen" <not@working.email> skrev i meddelelsen

> Hmm... sørgeligt.

Går ud fra at du er ironisk.

Fra : TheTransporter

Dato : 27-03-07 20:37

On Tue, 27 Mar 2007 19:39:49 +0200, "Holten" <virker@ikke.dk> wrote:

> [...]
>ikke som vigtigt over hvor lang en strækning han overhalede, men hvor lang

Jeg har hørt noget med at hvis man starter en overhaling før dobbelt
spærrelinie at så måttte man faktisk godt færdiggøre den hvis at man
bare ikke var til fare og ulempe for andre overhovedet.

---
Mvh
TheTransporter
Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)

Fra : Henning

Dato : 27-03-07 21:05

>Jeg har hørt noget med at hvis man starter en overhaling før dobbelt
>spærrelinie at så måttte man faktisk godt færdiggøre den hvis at man
>bare ikke var til fare og ulempe for andre overhovedet.

Så skal du ha' skiftet batteri i dit høreapperat

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-03-07 08:30

On 27 Mar., 19:39, "Holten" <vir...@ikke.dk> wrote:
> [...]
> minde, dog er den stadig at opfatte som en jernbaneoverskæring
>
> Der er fantastisk gode oversigtsforhold, blot denne skide jernbane.

Der kan jo også være sideveje eller andet som er grund til at man
stadig beholder spærrelinien.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-03-07 08:33

On 27 Mar., 21:37, TheTransporter <praetorian@t_n_f_s.dk> wrote:

> Jeg har hørt noget med at hvis man starter en overhaling før dobbelt
> spærrelinie at så måttte man faktisk godt færdiggøre den hvis at man
> bare ikke var til fare og ulempe for andre overhovedet.

Det er vel lidt det samme som det lastbilerne gør på motorvejene,
starter deres overhaling lige inden overhalingsforbuddet starter. Den
går nu nok næppe.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-04-07 09:06

Christian B. Andresen skrev:
> Det er vel lidt det samme som det lastbilerne gør på motorvejene,
> starter deres overhaling lige inden overhalingsforbuddet starter. Den
> går nu nok næppe.

Jo, den går udmærket. Du SKAL ikke vide på forhånd hvor der er
overhaling forbudt.

Desværre er der så en stigende tendens til at den man er ved at overhale
når forbudet begynder sørger for at man ikke kan komme ind foran ham.
Den næste må man jo ikke begynde at overhale når forbudet er startet. Og
så kan man få lov at hænge ude på siden, for afstand er der jo ikke
nogen der holder.

--
MVH Finn
Venner er sådan nogen der kommer og banker på døren kl lort

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-03-07 08:43

On 28 Mar., 00:13, "Rune S. Larsen" <n...@working.email> wrote:

> Du behøver ikke sige mere - jeg er vist ikke vant til at se verden fra
> en lastbils synspunkt og kører sjældent med hænger på motorvej ;)

:)
Jeg har heller ikke styr på hvor de der overhalingsforbud er placeret
selvom jeg kører på motorvejen hver dag. Lige præcis de skilte er for
længe siden blevet markeret som "irelevante" i min hjerne og der er jo
rigeligt andet at holde øje med.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 28-03-07 09:06

> [...]

> mands minde, dog er den stadig at opfatte som en jernbaneoverskæring
>
> Der er fantastisk gode oversigtsforhold, blot denne skide jernbane.

Er sporet der endnu?

> Nå væk med tudekiksene,

En sund indstilling til tingene.
Håber det ikke bliver alt for slemt.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Holten

Dato : 28-03-07 18:55

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er sporet der endnu?

Ja, man kan vist engang imellem leje nogle skinnecykler.
Her har skinnecyklerne vigepligt for biler/andre kørertøjer og må kun krydse
vejen når der ingen trafik er.

> En sund indstilling til tingene.
> Håber det ikke bliver alt for slemt.

Nææ, blot lidt trælst.

MVH

Holten

Fra : Mr. Printer

Dato : 30-03-07 11:27

Havde en kammerart der var i en ligende situation for nogle år siden.
Her var der på lige strækning en spærreline på et par hundrede meter
pga. nogle ind/udkørsler fra et skovareal. Kammerat var uvidende om
spærrelinien og fandt ud af at man havde glemt at advare om den
kommende spærrelinie. Det gøres normalt ved at de stiplede linier
ændres fra 1/3 længde til 2/3 længde. I hans situation var kørekortet
også i fare men da han gjorde opmærksom på forholdende blev sagen
smidt ud. Jeg mener han havde taget billeder med som tydlig bekræftede
hans påstand.

Så det vil nok være en god ide at tjekke forholdende på den pågældende
strækning så han kan augmentere for sin handling. Der jo intet at
miste. Til gengæld tror jeg heller ikke på at kendskabet til jernbanen
er nedlagt hjælper meget, hvis afmærkningen stadig er indtakt.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-04-07 11:05

On 5 Apr., 10:06, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> [...]
> Den næste må man jo ikke begynde at overhale når forbudet er startet. Og
> så kan man få lov at hænge ude på siden, for afstand er der jo ikke

Og det er ikke muligt at bremse vogntoget ned og droppe overhalingen ?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-04-07 11:50

On 11 Apr 2007 03:04:50 -0700, "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Og det er ikke muligt at bremse vogntoget ned og droppe overhalingen ?

>--

Jo, det er det da.

Og i morgen formiddag, når man er kommet ind i indersporet igen,
kommer der et utal af skidesprællere, der nok skal vide at gøre
opmærksom på hvad de mener om lastbilchauffører, der ligger i
overhalingsbanen, og ikke nok med det, de chikanerer også, ved at
bremse.

Christian, kan du ikke godt forstå at det bliver trættende, at det
efter din mening, uanset hvilken problemstilling vi har, altid noget
lastbilchaufførerne selv skal finde ud af, og helt uden at genere dig,
selvfølgelig.

Se i øjnene at der stadig er nogen få strækninger, hvor det er tilladt
for os at overhale. Sådan er det bare, og det forventes, i hvert fald
af mig, at den øvrige trafik er lige så lovlydig og smidig og venlig
osv., som du forventer at vi skal være.

Jeg har endnu tilgode at høre om nogen der er kommet for sent, fordi
de har ligget et par minutter efter en lastbil i overhalingsbanen.

Men jeg har hørt om den stigende intolerance hos folk, i alle aldre og
erhverv.

Det er til gengæld ikke befordrende for trafik-flow'et.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-04-07 18:57

Christian B. Andresen skrev:
> Og det er ikke muligt at bremse vogntoget ned og droppe overhalingen ?

Og blive overhalet højre om af et antal "kolleger" der lige ser sit snit
til at "hævne" sig på en der tillod sig at køre hurtigere end dem?

Du ved; Den der med afstanden.

--
MVH Finn
Når nu regeringen går så meget op i at lave ordninger med smileys og

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-04-07 12:34

On 11 Apr., 12:50, Folmer Rasmussen <fol...@rasmussen.mail.dk> wrote:

> Jo, det er det da.
>
> Og i morgen formiddag, når man er kommet ind i indersporet igen,

Det tager vel ikke en formiddag at bremse ned og trække ind.

> [...]
> opmærksom på hvad de mener om lastbilchauffører, der ligger i
> overhalingsbanen, og ikke nok med det, de chikanerer også, ved at

Nogen vil åbenbart møde Sct. Peter før tid.

> [...]
> efter din mening, uanset hvilken problemstilling vi har, altid noget
> lastbilchaufførerne selv skal finde ud af, og helt uden at genere dig,

Jeg bliver ikke generet af de gode overhalinger som måske i værste
tilfælde tager 300-500 m.
Det som irriterer mig er dem som tager 2-3 km, fordi 1) han som
overhaler ikke indser at det er et dødfødt projekt og dropper
overhalingen eller 2) han som overhales ikke lige sætter fartpioten
1-2 hak ned.

Det er vi så helt enige om.