Er 13,5V ikke nok??
Fra : Mr J..

Dato : 27-03-07 07:43

Min polo driller, jeg tror mest det er fordi at den ved jeg bruger alt den
tid på cabrioleten, og er misundelig

Hehe nå men det virker som om at batteriet stille og roligt bliver brugt op,
hvis jeg så giver den starthjælp om morgenen, og kører til arbejde, ja så
kan den godt starte når vi skal hjem.
Men næste morgen så vil den ikke igen

Teknisk info:
Batteriet er 1-2mdr gammelt.
Bilen bruger 0,1A ved stilstand hvor alarm er slået til.
Ved tomgang og alt el tændt levere den 13,5V på batteriet..
Ved lidt flere rpm er det 13,65V på batteriet.

Nu har jeg ladet battteriet op via lader igår nat, og her til morgen
startede den fint..

Så er mit spørgsmål er 13,65V nok til at lade batteriet??

Ifølge haynes er det ok..

Mvh
Morten

Fra : Henning

Dato : 27-03-07 10:13

On Tue, 27 Mar 2007 08:42:47 +0200, "Mr J.." <Nomail@nomail.dk> wrote:

> [...]
>startede den fint..
>
>Så er mit spørgsmål er 13,65V nok til at lade batteriet??

Det er ikke så meget hvad der lades med, men hvad batteriet kan holde
på. Hvad er spændingen på batteriet, når du starter? Hvis en celle
eller to er brækket ned, får du den omtalte fejl. Og det sker også på
nye batterier.

Fra : F.Syndergaard

Dato : 27-03-07 10:25

Hej.

Hvis du ikke har ret langt til arbejde, kan det også være årsagen. Jeg tror
ikke du kører langt nok til at erstatte startforbruget.

--
MVH.
Finni

Fra : claus b. p.

Dato : 27-03-07 15:29

"Mr J.." <Nomail@nomail.dk> wrote in message
> [...]
> startede den fint..
>
> Så er mit spørgsmål er 13,65V nok til at lade batteriet??

Det er en ret normal ladespænding, men du skal tænke på at du samtidig har
et forbrug, mens du kører i bilen, til tænding, lys, bæser, elbagrude- og
sæde, radio osv. Dvs. at der skal flere timers kørsel til for at lade
batteriet op. En tur på 1/2 time vil formodentlig kun lige holde batteriet i
gang, ikke lade det over startstadiet. Så hvis udgangspunktet er et fuldt
opladet batteri, så er det fint, men er udgangspunktet et fuldt afladet
batteri, så bliver det der.
En anden ting er, har du målt dit strømforbrug ved slukket bil? Somme tider
er der forbrugere på man ikke havde regnet med, fx. en lampe i bagagerum
eller handskerum som ikke slukker pga en defekt kontakt. En 15W pære vil
aflade batteriet totalt på 2-3 døgn.

/Claus

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-03-07 17:46

"Mr J.." <Nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse news:4608bce7$0$90274

> Så er mit spørgsmål er 13,65V nok til at lade batteriet??
>
> Ifølge haynes er det ok..

Det er RIGELIGT, du køre ikke nok. Istedet burde du overveje at gå el.
cykle, det ville hjælpe på dit helbred.

Fra : Tom

Dato : 27-03-07 20:35

> Det er RIGELIGT, du køre ikke nok. Istedet burde du overveje at gå el.
> cykle, det ville hjælpe på dit helbred.

Så bliver han vel bare kørt ned af en bilist

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-07 21:20

> Så bliver han vel bare kørt ned af en bilist

hehe gå eller cykle ROFL, Jørgen du er da ikke frisk !!

Mvh
Morten

Fra : Jørgen L.

Dato : 28-03-07 00:17

> [...]
> startede den fint..
>
> Så er mit spørgsmål er 13,65V nok til at lade batteriet??

Hej Morten

Jeg mener nu modsat alle de andre at 13,5 v ikke er nok, på alle mine biler
er lade spændingen 14,4 v både på min gamle forhenværende biler Tercel,
carina 2,0 gli, sportsvan 2,2td, samt mine nuværende Mazda 626 2,0 og
Landcruiser 3,0 d4-d

samtidig kan jeg fortælle dig med henvisning til min tid som ellert ejer og
jeg har bygget løfte grej med batterier i.

man skal op på 14,4 v v. 20 grader for at lade et batteri korrekt op kommer
man ikke derop vil batteriet ikke gasse og derfor ikke rense blypladerne, og
derfor sulfortere batteriet hurtigt.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 28-03-07 14:36

> [...]
> biler er lade spændingen 14,4 v både på min gamle forhenværende biler
> Tercel, carina 2,0 gli, sportsvan 2,2td, samt mine nuværende Mazda 626 2,0

Alle mine biler lader godtnok også over 14 volt, men.. Jeg mindes da at så
længe man har højere spænding på når motoren kører, end når tændingen er
slået til UDEN motoren startet, så er det en god indikation på at der bliver
ladet?

Troels

Fra : Jørgen L.

Dato : 29-03-07 12:29

> [...]
> længe man har højere spænding på når motoren kører, end når tændingen er
> slået til UDEN motoren startet, så er det en god indikation på at der

Ja en smule lader de eks. ved 13,5 men på en standart ladere er
tomgangs/vedligehold spændingen i området 13,2-13,6 V så det skal være
rimmeligt fladt får du får noget ind i det, og kommer du ikke op ind i
mellem og gasser batteriet, så sulfaterer det og er et område af batteriet
først ødelagt kommer det område aldrig i brug mere.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D