Hvad skal barnet hedde
Fra : Benny

Dato : 26-03-07 19:26

Har læst at Fiat og Ford er fælles om at lave en minibil ala Ka.

Kommer den så til at hedde Fird eller Foat?

Håber at de anvender Fiats motorer (siger en mand der kører Ford)

Den gamle Ford motor i Ka'en havde 50 år på bagen. Den fine 16 ventilede
(udviklet af Yamaha) brugte de kun i Fiestaen.

Benny

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 26-03-07 19:41

> Den gamle Ford motor i Ka'en havde 50 år på bagen. Den fine 16 ventilede
> (udviklet af Yamaha) brugte de kun i Fiestaen.

Ja for helvede, nabokonen har en '99 KA 1.3... Den rasler jo som en gammel
Escort/Fiesta 1300 :D

Troels

Fra : Kent Nielsen

Dato : 26-03-07 20:13

"Troels Plougmann-Olsen" <blalbla@defekt.dk> skrev i en meddelelse
> Ja for helvede, nabokonen har en '99 KA 1.3... Den rasler jo som en gammel
> Escort/Fiesta 1300 :D

Det er også selvsamme konstruktion.
(man har blot hægtet noget indsprøjtning og elektronisk tænding på)

Kent Nielsen

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 26-03-07 21:27

> Det er også selvsamme konstruktion.
> (man har blot hægtet noget indsprøjtning og elektronisk tænding på)

Det ved jeg

Netop dét der var pointen. Ufatteligt de vil kalde det en "motor".

Troels

Fra : Tom

Dato : 27-03-07 19:54

"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke> skrev i en meddelelse

> "Troels Plougmann-Olsen" <blalbla@defekt.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det er også selvsamme konstruktion.
> (man har blot hægtet noget indsprøjtning og elektronisk tænding på)

Ret beset så er det jo sådan med ALLE Ottomotorer at der ikke er sket en
sk*d de sidste 100 år ud over lidt indsprøjtning og elektronisk
tænding.....og så lige en overliggende knastaksel. Grundlæggende er der ikke
så mange måder at skære kagen på, der vil stadig være en motorblok og en
krumtap, nogle plejelstænger og stempler med krydspinde og stempelringe osv.
Hvis naboens "gamle" Ka rasler, så fortæller dette vel mere om dennes
vedligeholdelse af bilen end selve bilen. Jeg vil mene at 15-30 min. hos en
mekaniker er nok til at justere ventilerne og få den raslen væk.
Fordelen var stødstangsmotoren er at man ikke skal bekoste dyre
tandremsskift men så til gengæld ofte en ventiljustering ca. hvert 2. år.
Jeg kan slet ikke følge "Jer" det synes det er så fedt med en tandrem, hvor
man skal leve i konstant angst for st den knækker med 15-40.000 Kr til
følge. Hellere kædetræk eller stødestang end de gummiremme som de fleste
biler har fået smidt i motoren.

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 26-03-07 20:40

"Benny" <hojvaelde R E M O V E@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den gamle Ford motor i Ka'en havde 50 år på bagen. Den fine 16 ventilede
> (udviklet af Yamaha) brugte de kun i Fiestaen.

Mjah - den kommer dels som Ford Ka og dels som Fiat 500...

Sidstnævnte kan ses her:
http://www.fdm.dk/public/nyheder/biler/Bilnyheder/2007/Fiat+500.htm
Ren nostalgi

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-03-07 09:46

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Sidstnævnte kan ses her:
> http://www.fdm.dk/public/nyheder/biler/Bilnyheder/2007/Fiat+500.htm
> Ren nostalgi
Naaaiiijj, den er sq da nuser. Man blir helt rørstrømsk

Fiat har da vist for alvor fundet sin indre bildesigner frem igen Først
med Grande Punto, så med Bravo, og nu med den her.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 27-03-07 10:55

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Naaaiiijj, den er sq da nuser. Man blir helt rørstrømsk

Det første billede ligner da meget den gamle 500'er.

> Fiat har da vist for alvor fundet sin indre bildesigner frem igen
> Først med Grande Punto, så med Bravo, og nu med den her.

Eller bare støvet de gamle tegninger af og genbrugt

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-03-07 17:54

> [...]
>
> Fiat har da vist for alvor fundet sin indre bildesigner frem igen
> Først med Grande Punto, så med Bravo, og nu med den her.

Skal vi ikke bare sige de har fundet deres bildesigner igen :), den er mere
tro mod originalen end Beetel, Mini. Ægte retro.

Fra : Jens G

Dato : 26-03-07 20:44

On Mon, 26 Mar 2007 20:25:46 +0200, "Benny" <hojvaelde R E M O V
E@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Den gamle Ford motor i Ka'en havde 50 år på bagen. Den fine 16 ventilede
>(udviklet af Yamaha) brugte de kun i Fiestaen.

Da jeg først begyndte at læse dit indlæg forventede jeg at det ville
ende med en joke i stil med den bilmodel FIAT og Skoda skulle lave
sammen. Den såkaldte Fia-Sko.

--
Jens G
Jeg har IP telefoni hos http://www.everlove.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-07 21:32

"Benny" <hojvaelde R E M O V E@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Har læst at Fiat og Ford er fælles om at lave en minibil ala Ka.

Ka' er nok lille, men kører som een af de bedste
i klassen.

> Kommer den så til at hedde Fird eller Foat?

Citroen C1, Peugeot 107, Aygo ?
Samme bil hver sit navn.
Det samme vil ske.

> Håber at de anvender Fiats motorer (siger en mand der kører Ford)

Samarbejde er helt normalt idag i større stil.

> Den gamle Ford motor i Ka'en havde 50 år på bagen. Den fine 16 ventilede
> (udviklet af Yamaha) brugte de kun i Fiestaen.

Der er helt sikkert en sammenhæng med dêt og så
KA er een af DK's billigste, og alligevel, mest velkørende minier..
Den gamle konstruktion yder rigtig godt og er ganske økonomisk trods alt.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 26-03-07 21:59

Benny wrote:

> Har læst at Fiat og Ford er fælles om at lave en minibil ala Ka.
>
> Kommer den så til at hedde Fird eller Foat?

Taforia?

Fortari?

Ta ord fif?

Mvh. Uffe Ravn
I Omple Oega 87 stationcar

Fra : Robert Andersen

Dato : 27-03-07 12:37

> Kommer den så til at hedde Fird eller Foat?

Hvad med:

F-I-A-R-T - som skal udtales [FJÆRT]