Holdbarhed af turbo ?
Fra : Preben

Dato : 25-03-07 22:15

Overvejer en brugt Volvo S80 T6 eller V70 T5 . De har som bekendt turbo..
Hvor lang tid holder en turbo ?
Sikkert meget dyr at udskifte eller reppe.. derfor spørgsmålet..
Kan jo sikkert blive en meget kedelig økonomisk overraskelse , især for S80
T6 ,
den har to styk turboer !!

Fra : claus b. p.

Dato : 26-03-07 10:02

"Preben" <udeafdrift@ja.rigtigt> wrote in message
> [...]
> Sikkert meget dyr at udskifte eller reppe.. derfor spørgsmålet..
> Kan jo sikkert blive en meget kedelig økonomisk overraskelse , især for

Komplicerede motorkonstruktioner _er_ dyre at reparere på, turbo or not. Men
turboen er ikke en sliddel, så man kan ikke sige hvor længe den holder. Hvis
man opfører sig skidt kan man ødelægge den på en formiddag. Men oftest
holder de bilens levetid.

/Claus

Fra : John Sahl

Dato : 26-03-07 10:53

claus b. p. wrote:
> [...]
> den holder. Hvis man opfører sig skidt kan man ødelægge den på en
> formiddag. Men oftest holder de bilens levetid.

Det er der så delte meninger om, det med om de er en sliddel eller ej.

Jeg er i al fald 100% overbevist om at det ER en sliddel, og den
overbevisning stammer ud fra ren erfaring både fra egne biler og fra andres,
både nye og gamle biler.

Jeg behandler ikke selv mine turbo'er supergodt, eller... De får lov at
blive varme før de får tæsk, og de får altid lov at køle af inden motoren
slukkes, men der i mellem, så får de lov at lave noget

Men, turboer er ikke så dyre som de har været og det er heller ikke
rocket-science at skifte dem..

--
John Sahl

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-03-07 17:12

John Sahl wrote:

> Det er der så delte meninger om, det med om de er en sliddel eller ej.
>
> Jeg er i al fald 100% overbevist om at det ER en sliddel,

Også her...

XXXXXXXXXXXX CENCURERET XXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Fra : Preben

Dato : 26-03-07 17:21

meddelelse news:4607f0df$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...

> Også her...
>

> --
> Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
> XXXXXXXXXXXX CENCURERET XXXXXXXXXXXXXXXXXXX
> Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
> Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort

Ok en slid-del så...Men hvor mange km eller hvor lang tid holder den , hvis
man passer på den og
hvad koster det typisk at skifte en turbo eller to ud ?
Eventuelt en typisk reparetionspris på en turbo ?

Fra : Niels Bengaard

Dato : 26-03-07 17:34

> [...]
> man passer på den og
> hvad koster det typisk at skifte en turbo eller to ud ?
> Eventuelt en typisk reparetionspris på en turbo ?

Har aldrig selv skiftet turbo på de to Volvoer jeg har haft og den jeg har
nu har kørt 276000 på samme turbo.
En renovering af en turbo, eks. hos turbodk koster typisk 3000-5000 kr alt
efter størrelse og type af fejl.
Oveni det skal man nautrligvis lægge udgifter til at få den af og på bilen
igen.

Mvh Niels

Fra : Per Rasmussen

Dato : 27-03-07 13:59

V70n 2,4 T kører stadig på den første turbo, nu 318000 km

Venlig hilsen
Per Rasmusssen

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 28-03-07 12:20

Preben wrote:

> Ok en slid-del så...Men hvor mange km eller hvor lang tid holder den
> , hvis man passer på den og

Det er der vist ingen endegyldig formel på, men min hedengangne Saab
9000 havde så vidt vides gået godt 346000 på samme turbo da jeg solgte
den og der var stadig fint med pift i.

/Tommy

Fra : Preben

Dato : 28-03-07 13:03

"Preben" <udeafdrift@ja.rigtigt> skrev i en meddelelse

> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
> meddelelse news:4607f0df$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...

Kan man kalde noget der holder til 300.000 km. eller endnu mere for en en
slid-del ?
Se f.eks. indlæg herunder.

Fra : claus b. p.

Dato : 29-03-07 11:53

"Preben" <udeafdrift@ja.rigtigt> wrote in message

> Kan man kalde noget der holder til 300.000 km. eller endnu mere for en
> en slid-del ?

Det var også min holdning. Min Mercedes CDI har snart 350.000 bag sig, og
turboen fungerer fortrinligt. Ikke at sådan en ikke kan gå i stykker eller
blive slidt, men det kan et manifold da også, uden at jeg ville kalde det en
sliddel af den grund.

/Claus